Testy w Andaluzji dzień 4/4: Hamilton najszybszy na koniec dnia

Pomimo mokrego toru rano, pogoda ogólnie dopisała, co zaowocało najlepszym czasem testów
13.02.1017:18
Marek Roczniak
12802wyświetlenia

Lewis Hamilton sprawił sporą niespodziankę na koniec testów w Hiszpanii w tym tygodniu, wykręcają pod koniec czwartego dnia zdecydowanie najlepszy czas całych testów na torze Jerez - 1:19,583.

Kierowca McLarena poprawił najlepsze osiągnięcie Jaime Alguersuariego (Toro Rosso) z czwartku o 0,336 sekundy, choć przez niemal całe sobotnie testy plasował się pod koniec tabeli czasowej, w pewnym momencie będąc nawet wolniejszym od Lucasa di Grassiego (Virgin Racing).

Pod koniec dnia stajnia z Woking zdecydowała się jednak na wykonanie krótkiego przejazdu najprawdopodobniej z małą ilością paliwa w baku i Hamilton wykręcił najpierw 1:19,952, co było nieznacznie gorszym osiągnięciem od czasu Alguersuariego z czwartku (1:19,919), a następnie Brytyjczyk poprawił się na 1:19,583. W sumie mistrz świata z 2008 roku pokonał dzisiaj 113 okrążeń.

Imponujące tempo na koniec testów zaprezentował także Adrian Sutil, jak gdyby na poparcie swojej wypowiedzi o mocnej dyspozycji Force India przed startem sezonu 2010. Niemiec podobnie jak Hamilton przez większą część dnia był jednym z najwolniejszych kierowców, a swoją wspinaczkę rozpoczął kwadrans przed 15:00, wykręcając 1:22,709. Godzinę później był już najszybszy z czasem 1:20,325, podkręcając go później jeszcze na 1:20,180. Ostatecznie jednak Sutil musiał uznać wyższość Hamiltona, tracąc do niego 0,597 sekundy.

Sobotnie testy rozpoczęły się przy mokrej nawierzchni, ale tor zaczął wysychać i w okolicy południa kierowca zaczęli korzystać z gładkich opon. Suche warunki utrzymały się już do końca dnia i większość zespołów wykorzystała je do wykonywania długich przejazdów, choć nie obyło się bez przerw spowodowanych czerwonymi flagami. Jeden z przejazdów Hamiltona został na przykład przerwany przez Michaela Schumachera (Mercedes), który przeprowadzał próbę jazdy do wyczerpania paliwa w baku, zatrzymując się w końcu na torze.

Schumacher dzisiejsze testy ukończył na piątej pozycji ze stratą ponad sekundy do Hamiltona, mając przed sobą w tabeli Rubensa Barrichello (Williams) i Roberta Kubicę (Renault). Polak pierwszy konkurencyjny czas (1:24,663) uzyskał tuż po południu, plasując się na trzeciej pozycji. Kolejne czasy Kubicy to 1:24,373 - 1:23,277 - 1:22,120 - 1:21,557 - 1:21,563 - 1:21,509 i na koniec dnia 1:20,358 (czwarte miejsce). Łączny dorobek kierowcy Renault wyniósł w sobotę 85 okrążeń.

Za Schumacherem na miejscach 6-8 znaleźli się Sebastian Vettel (Red Bull), Felipe Massa (Ferrari) i Pedro de la Rosa (Sauber). Massa pokonał dzisiaj aż 160 okrążeń, czyli ponad 700 kilometrów, zatem nie powinno być już najmniejszych wątpliwości co do jego dyspozycji fizycznej po ubiegłorocznym wypadku. Brazylijczyk także spowodował dzisiaj wywieszenie czerwonej flagi podczas próby jazdy do ostatniej kropli paliwa. Jego strata do najszybszego kierowcy wyniosła ponad półtorej sekundy.

Na ostatnich miejscach w tabeli czasowej znaleźli się di Grassi i Alguersuari. Zespół Virgin dzisiejsze testy znowu zaczął z opóźnieniem - tuż po godzinie 13:00, ale wreszcie był w stanie zabrać się na poważnie do pracy nad samochodem VR-01. Efektem tego było przejechanie 63 okrążeń i ustanowienie czasu okrążenia poniżej straty 3,5 sekundy do najszybszego kierowcy. Jak na pierwszy poważny dzień testów nowego samochodu całkiem nowego zespołu jest to chyba przyzwoity wynik. Brytyjską ekipę czeka jeszcze sporo pracy, jako że dotychczas najdłuższy przejazd VR-01 to zaledwie 24 okrążenia, jednak zostały jeszcze dwie serie 4-dniowych testów do rozpoczęcia sezonu, tak więc jest jeszcze czas na poprawę niezawodności.

Najbliższe testy rozpoczną się w środę, 17 lutego ponownie na torze Jerez.

Pogoda
Temperatura powietrza: 7-10°C
Temperatura toru: 8-12°C
Rano mokry tor, od południa suchy do końca dnia

•  Najlepsze czasy z całych testów w Jerez

Źródło: Autosport.com
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1Lewis Hamilton (-)McLaren Mercedes MP4-251131:19,583
2Adrian Sutil (-)Force India Mercedes VJM03841:20,1800,597 0,597
3Rubens Barrichello (-)Williams Cosworth FW32901:20,3410,758 0,161
4Robert Kubica (-)Renault R30851:20,3580,775 0,017
5Michael Schumacher (-)Mercedes GP W01841:20,6131,030 0,255
6Sebastian Vettel (-)Red Bull Renault RB6901:21,2031,620 0,590
7Felipe Massa (-)Ferrari F101601:21,4851,902 0,282
8Pedro de la Rosa (-)BMW Sauber Ferrari C291051:22,1342,551 0,649
9Lucas di Grassi (-)Virgin Cosworth VR-01631:22,9123,329 0,778
10Jaime Alguersuari (-)Toro Rosso Ferrari STR5981:24,0724,489 1,160

KOMENTARZE

34
Jędruś
15.02.2010 01:36
Po testach można powiedzieć tyle że: czasy nic nie znaczą, zobaczcie sobie na Alguersuarigo :D
paolo
15.02.2010 10:32
Pod innym newsem pojawiły się zdjęcia szpiegowskie USF1. Warto zobaczyć. Dla mnie rewelacja:) http://www.teamamericaf1.com/blog/wp-content/uploads/2009/02/taf1-p01.jpg
biCampeon
14.02.2010 08:43
I z tym kalibrem się zgadzam. Mają małe problemy, ale z ich potencjałem powinni szybko się z tym uporać.
paolo
14.02.2010 08:35
Patryk777: Jeśli już czyjś fan to jedynie ziomala. No i za małego wielkiego olimpijczyka też wczoraj wychyliłem browara. Czysto patriotyczne zapędy nic poza tym. biCampeon: Pewnie masz rację z tymi zabawkami. Może ja się źle wyraziłem albo po prostu inaczej rozumiemy problem. Problem był rok temu jak auto kompletnie nie działało. Jeśli się grzeje ale jeździ szybko to jest to jedno z wielu zagadnień, które trzeba rozwiązać. McLaren wydaje się dość rewolucyjny i wydaje się działać więc wygląda, że ogólna koncepcja jest poprawna.To po prostu problem kompletnie innego kalibru.
biCampeon
14.02.2010 07:52
paolo - ja nie twierdzę, że w tym roku będą gorsi na początku sezonu niż miało to miejsce w minionym sezonie. Z pewnością będzie lepiej, jednak sądzę, że mają kilka problemów, których nie mają chociażby Red Bull czy Ferrari, bo o Mercedesie również się mówi, że mają pewne kłopoty. Dla mnie bawienie się tymi zabawkami typu karabin czy farba, jest właśnie oznaką pewnych niezgodności danych z tunelu z tymi na torze.
Patryk777
14.02.2010 06:58
widzę - paole ślepy fanboy mclarena i nic mu nie wmówisz Bi :) mclaren mówi, że mają problemy, ale on ich nie widzi;D
paolo
14.02.2010 01:52
biCampeon: Bogactwo narzędzi świadczy tylko dobrze o ich potencjale rozwojowym. Było to z resztą doskonale widać w poprzednim sezonie. Rok temu ciężko było nie zauważyć, że jeżdżą ze skrzydłem ad2008 i kombinują z tyłem bolidu bez umiaru. To nie były kosmetyczne zmiany. Poprawki. To był ślepy zaułek. Dopiero nowy dyfuzor pozwolił im odetchnąć. Twoim zdaniem będą gorsi niż rok temu na początku sezonu? Moim zdaniem wszelkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że będą w ścisłęj czołówce. Możemy się założyć:)
biCampeon
14.02.2010 01:12
paolo - w tym roku McLaren także kombinuje: karabiny, lasery, farba, modyfikacje wlotu do chłodzenia oleju skrzyni biegów, problemy z chłodzeniem silnika itd.
czesław
14.02.2010 11:37
wykasowali mnie :( to moze inaczej jak kolega mysli skoro inni przejecahli mniej i mieli przerwy polecam berecik z antenka
maroo
14.02.2010 11:01
Ktoś mi powie czy Felipe miał jakieś dłuższe przerwy czy cały czas w kokpicie?
czesław
14.02.2010 10:41
shaq: A to nie jest tak, że ten co miał dużo to jak pojeździ to ma mało? Ja się tam nie znam ale jak się zjeżdża na tankowanie to chyba dlatego, że się ma mało.
paolo
14.02.2010 10:27
Metalpablo: "Dzisiejsze wyniki a zwłaszcza ten czas Lewisa potwierdza tylko jedną rzecz, kompletnie nie wiadomo kto w jakiej jest formie" Nie lubimy czarny chłopak najmłodszy mistrz świata:) Młody to głupio gada i robi ale skoro wicemistrz i mistrz w debiucie to chyba nie taki głupi i troszkę talentu ma:) Nie chce mi się już tłumaczyć, że testy jednak coś znaczą. Powiem więc tak. Rok temu jeździli ze starym pakietem i uciapranym tyłem i to wiele znaczyło. Byli jak na McLarena słabi. Mimo to skończyli sezon na podium. Z Kovalainenem. W tym roku wszyscy podziwiają ich pakiet już po prezentacji i jedynym ich problemem jest wpasowanie aktualnego MŚ w kokpit. Moim zdaniem to wiele znaczy. Mają dwóch ostatnich mistrzów świata (czyli tyle co Ferrari tylko z aktualną datą ważności) i bardzo rozwojowy bolid w przeciwieństwie do czółenka, które potrafiło stracić KERS w połowie dystansu i i tak wygrać wyścig i sezon skończyć na podium. Ciekawe co to może znaczyć? Ale oczywiście testy nic nie znaczą:) Wolni jeżdżą zawsze szybko, a szybcy cały czas ściemniają:) Aha i byłbym zapomniał. Brawn pewnie w tym roku tak spokojnie, nie ciągle przed tylko za McLarenem bo nie musi "szukać sponsorów" jak rok temu:) No i oczywiście to, że Rosberg po paru dniach na aklimatyzację mistrza wszech czasów powracającego z renty i emerytury nie daje rady to też tylko zmyła. Gość pół roku temu nie był w stanie jeździć bolidem, a teraz ustawia młodego niby utalentowanego Rosberga bez skrępowania na torze i poza nim. Niewiadomą jest oczywiście czy Rosberg taki słaby czy Schumacher taki dobry. I niestety się tego chyba nie dowiemy bo forma Brawna nie jest oczywista więc nie ma do kogo/czego porównać. Panicz model nie jest zbyt dobrym punktem odniesienia skoro nawet jego pracodawcy rok temu otwarcie narzekali, że FW31 mógłby lepiej jeździć gdyby Rosberg mu nie przeszkadzał. A to nie jest częste w propagandowo wypasionej F1.
shaq
14.02.2010 09:41
Lewis Hamilton sprawił sporą niespodziankę na koniec testów w Hiszpanii w tym tygodniu, wlewając małą ilość paliwa pod koniec testów. ;)
Ree
14.02.2010 08:23
aliwlj12, a nie pomyślałeś że może Ty nie powinieneś tu zaczynać? wnosząc po Twej wypowiedzi nie różnisz się niczym od "pół mózgów z WP". Wracając do tematu - testy testami, ale jak w tamtym roku Brawn GP uzyskiwało dobre czasy to też wszyscy mówili, że to tylko testy. Fakt że nowe regulacje wypaczają wyniki, ale i tak moim zdaniem zawsze ekipy potestują z mniejszą ilością paliwa, by zobaczyć na co ich "stać".
aliwlj12
14.02.2010 03:56
1)no widzę ze kibuca nie robi się z tym bolidem jak BMW'09 mam nadzieje ze R30a i b będą również świetne, k2 a massa jest jakiś odporny jak taką jazdę?? massa wykonał 160 okrążeń i uzyskał niezła 7 miejsce. Jakuzo jak dla ciebie ferrari jest niezawodne to mercedes GP powinno być Jeszce zawodne 2)ludzie, help na wp.pl tam są same pól mózgi, ze aż cyrk się robi :D:D:D, weźcie mi pomóżcie z nimi Kończyć
Metalpablo
13.02.2010 08:51
Dzisiejsze wyniki a zwłaszcza ten czas Lewisa potwierdza tylko jedną rzecz, kompletnie nie wiadomo kto w jakiej jest formie:D, ale cieszy widok McLarena na 1 pozycji:P. 160 kółek Massy robi ogromne wrażenie, szacun i to wielki.
Robin Hood
13.02.2010 08:40
Tak czy inaczej jest ciekawie. I pewnie szefowie ściskali kciuki,gdy Kobayashi wsiadał do bolidu i pokazał się pozytywnie. Fajnie-kibicuję temu chłopakowi. Jeszcze troszke do sezonu.
kamil - fan f1
13.02.2010 07:51
CamilloS Puki Branson ma kasę to Virgin będzie w F1, nawet jeśli będą dublowani już 1 okrążeniu (chociaż nie mam zamiaru im zło-życzyć) :)
CamilloS
13.02.2010 07:17
Robert zmienił malowanie kasku, teraz jest bardziej widoczny. Virgin jednak jeździ na poziomie, bo już się obawiałem że zdeklasują ich do GP2...
Jakuzo
13.02.2010 05:49
Massa 160 okrazen, bardzo niezawodne to Ferrari :D
f1fan23
13.02.2010 05:36
Fajnie Kubicę widzieć w czołówce, ale tak naprawdę przez te wszystkie nowe regulacje nie jesteśmy w stanie ocenić faktycznej formy poszczególnych ekip. Pocieszający jest fakt że jeszcze miesiąc i sezon ruszy z pełną parą :) ______ Jeszcze raz użytkownik zamieści reklamę w komentarzu, to następnym razem skończy się na usunięciu całego komentarza. Kolejny raz już poskutkuje ostrzeżniem. ///biCampeon
Endrju Szopen
13.02.2010 05:32
Jeleń to taki piłkarz. Nikt nie wie kto jest od kogo szybszy w tej chwili. Poza tym nawet gdyby patrzeć na czasy testów to i tak szybsze okrążenie w Jerez uzyskano Sauberem... :P Ale - to są testy. Nie dostają za nie punktów...
Kaka200
13.02.2010 05:31
k2. to zobacz sobie jaki czas miał kobayashi jeleniu 2 dnia testów a tak propos testy nic nie znaczą
k2.
13.02.2010 05:23
Gdzie jest ten jeleń który twierdził ostatnio ,że C29 jest szybszy od R30 ?
RKF1Team
13.02.2010 05:15
Robert przejechał rano bardzo mało okrążeń ponieważ team nie chciał tracic kolejnych kompletow opon na deszcz, poczekali chwile i pogoda zrobiła się dużo lepsza. Ogólnie wydaje się że testy w Jerez były udane dla renault.
eTekamote
13.02.2010 04:53
@ir3n3usz czas się chyba nie zbyt liczy, niestety Robert przejechał dość mało okrążeń.
ir3n3usz
13.02.2010 04:46
Felipe miał ciężki dzień, aż 160okr - szacunek. Fajnie, że Virgin zaczęła jeździć. Całkiem nieźle Kubica. Czekamy na następne testy.
prz20
13.02.2010 04:41
force india ma ciekawy gorny wlot powietrza h ttp:// f1.gpupdate.net/en/pho tolarge.php?photoID= 145799&catID=4645
Ducsen
13.02.2010 04:39
Choćby na oparach to nie tak źle :)
Fagaldo
13.02.2010 04:38
Cholera, ten silnik Coswortha może być dobry!
Simi
13.02.2010 04:38
Panowie, powstrzymajcie ironie:)
DWS
13.02.2010 04:29
Brawo Virgin! Nie spodziewałem się takiego wyniku. Teraz może być tylko lepiej w tym zespole.
eTekamote
13.02.2010 04:22
Wow! Virgin nie jest ostatni!
Diesel92
13.02.2010 04:20
"Dziewice" tylko 3 sekundy straty do Lewisa. Nie jest tak tragicznie :D Sukcesu Loli nie powtórzą (na całe szczęście), ale kibicuję im :)