GP Włoch: trening 2 - Vettel przed Alonso
Wyniki i opis ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Monza
10.09.1015:40
9685wyświetlenia
Sebastian Vettel (Red Bull) trochę niespodziewanie uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia w ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Monza, pokonując Fernando Alonso (Ferrari) o zaledwie 0,076 sekundy. Trzeci czas uzyskał kolega zespołowy Hiszpana - Felipe Massa, a pierwszą piątkę zamknęli kierowcy McLarena - Lewis Hamilton i Jenson Button, korzystający z różnej konfiguracji aerodynamicznej. Robert Kubica (Renault) był tym razem ósmy.
Pogoda po południu nadal dopisywała. Z wyglądu bolidów w garażach można było wywnioskować, że z kanału F korzystają zespoły McLaren, Renault, Ferrari, Red Bull i Williams. Już na początku sesji kolejne problemy dotknęły Bruno Sennę, który zatrzymał się w wyjeździe z boksów. Co ciekawe, bolid HRT został najpierw zapchany przez porządkowych za bariery, ale w końcu trafił z powrotem do garażu zespołu.
Po pierwszych siedmiu minutach sesji najszybszy był Robert Kubica z czasem 1:24,822. Polak poprawił się następnie na 1:24,269, a tuż za nim w tabeli znaleźli się kierowcy Williamsa - Nico Hulkenberg i Rubens Barrichello. Czwarty był Adrian Sutil, a pierwszą piątkę zamykał Fernando Alonso. W 12 minucie Michael Schumacher wypadł na chwilę z toru w Parabolice, ale udało mu się wyjechać ze żwirowiska i powrócił do alei serwisowej.
W 14 minucie Jenson Button wskoczył na pierwsze miejsce z czasem 1:23,296. Ponadto przed Kubicą znalazł się Alonso (0,629 straty do Buttona). Tymczasem okazało się, że McLaren wymontowuje kanał F z bolidu Lewisa Hamiltona. Brytyjczyk po 20 minutach był nadal w garażu bez ustanowionego czasu okrążenia, ale wkrótce wyjechał na tor, wykręcając na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym 1:25,638. Na drugim kółku Hamilton poprawił się na 1:23,869 i wskoczył na drugie miejsce, ale jego strata do Buttona, który nadal jeździł z kanałem F, wyniosła ponad pół sekundy.
Kubica po upływie 30 minut od rozpoczęcia sesji zajmował piąte miejsce z czasem 1:24,133 (+0,9s). Tymczasem Hamilton po dokonaniu korekty przedniego skrzydła i powróceniu na tor zmniejszył swoją stratę do Buttona do zaledwie 0,023 sekundy. W końcu udało mu się też przeskoczyć zespołowego kolegę po uzyskaniu czasu 1:23,154. Wyglądało więc na to, że MP4-25 jest równie szybki bez i z kanałem F.
W połowie sesji kolejność kierowców była następująca: Hamilton, Button, Alonso, Vettel, Kubica, Rosberg, Massa, Hulkenberg, Sutil, Barrichello, Webber, Buemi, Schumacher, Pietrow, Kobayashi, Liuzzi, de la Rosa, Alguersuari, Kovalainen, Trulli, di Grassi, Yamamoto, Glock i Senna, który do tej pory nie miał ustanowionego czasu, podczas gdy zespół HRT próbował usunąć przyczynę problemów z układem paliwowym.
Kierowcy z czołówki zaczęli wkrótce jeździć na bardziej miękkich oponach - jako jedni z pierwszych założyli je między innymi Hamilton i Button. Nie przynosiło to jednak wyraźnej poprawy czasów okrążeń, przynajmniej na obecnym etapie sesji. Hamilton podczas przejazdu na oponach z zielonym paskiem uszkodził nawet w pewnym momencie końcówkę swojego przedniego skrzydła - najprawdopodobniej na jednym z krawężników - i musiał powrócić do boksów.
W 63 minucie Massa wykręcił na miękkich oponach 1:23,283 i awansował na trzecie miejsce. Strata Brazylijczyka do Hamiltona wyniosła niewiele ponad 0,1 sekundy. Na kolejnym kółku Massa przeskoczył już obydwu kierowców McLarena po uzyskaniu czasu 1:23,061. W 65 minucie Alguersuari zatrzymał się na poboczu za drugą szykaną - dla Hiszpana był to najwyraźniej koniec jazdy na dziś. Kilka minut później podobny los mógł również spotkać Massę, który wypadł z toru w Parabolice, ale jakimś cudem uniknął uderzenia w barierę z opon i powrócił od razu do boksów.
Dwadzieścia minut przed końcem sesji na czele klasyfikacji znaleźli się Vettel i Alonso, uzyskując odpowiednio czasy 1:22,839 i 1:22,915. Tymczasem problemy techniczne dopadły Webbera i kierowca Red Bulla musiał zatrzymać się między zakrętami Lesmo. Australijczyk zajmował w tym momencie szóste miejsce (0,576 straty do Vettela). Zespół poinformował, że przyczyną zatrzymania się na torze były problemy z ciśnieniem wody w układzie hydraulicznym. Problemy mieli także obydwaj kierowcy HRT, którzy łącznie przejechali w tej sesji zaledwie osiem okrążeń, a Senna nadal nie miał ustanowionego czasu.
W międzyczasie Kubica spadł na sam koniec pierwszej dziesiątki, ale w 80 minucie udało mu się przesunąć na ósme miejsce po uzyskaniu czasu 1:23,709. Była to ostatnia zmiana w kolejności kierowców w czołowej dziesiątce w tej sesji.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 39°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 3,5 m/s
Wilgotność powietrza: 29%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
REZULTATY TRENINGU 2
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sebastian Vettel (5) | Red Bull RB6 | 1:22,839 | 27 | |||
2 | Fernando Alonso (8) | Ferrari F10 | 1:22,915 | 0,076 | 0,076 | 32 | |
3 | Felipe Massa (7) | Ferrari F10 | 1:23,061 | 0,222 | 0,146 | 20 | |
4 | Lewis Hamilton (2) | McLaren MP4-25 | 1:23,154 | 0,315 | 0,093 | 22 | |
5 | Jenson Button (1) | McLaren MP4-25 | 1:23,210 | 0,371 | 0,056 | 38 | |
6 | Mark Webber (6) | Red Bull RB6 | 1:23,415 | 0,576 | 0,205 | 23 | |
7 | Rubens Barrichello (9) | Williams FW32 | 1:23,708 | 0,869 | 0,293 | 31 | |
8 | Robert Kubica (11) | Renault R30 | 1:23,709 | 0,870 | 0,001 | 32 | |
9 | Nico Hulkenberg (10) | Williams FW32 | 1:23,852 | 1,013 | 0,143 | 30 | |
10 | Nico Rosberg (4) | Mercedes GP W01 | 1:23,857 | 1,018 | 0,005 | 29 | |
11 | Adrian Sutil (14) | Force India VJM03 | 1:24,181 | 1,342 | 0,324 | 35 | |
12 | Vitantonio Liuzzi (15) | Force India VJM03 | 1:24,380 | 1,541 | 0,199 | 36 | |
13 | Witalij Pietrow (12) | Renault R30 | 1:24,407 | 1,568 | 0,027 | 21 | |
14 | Michael Schumacher (3) | Mercedes GP W01 | 1:24,448 | 1,609 | 0,041 | 29 | |
15 | Sebastien Buemi (16) | Toro Rosso STR5 | 1:24,517 | 1,678 | 0,069 | 35 | |
16 | Pedro de la Rosa (22) | BMW Sauber C29 | 1:24,547 | 1,708 | 0,030 | 32 | |
17 | Kamui Kobayashi (23) | BMW Sauber C29 | 1:24,785 | 1,946 | 0,238 | 31 | |
18 | Jaime Alguersuari (17) | Toro Rosso STR5 | 1:25,106 | 2,267 | 0,321 | 24 | |
19 | Jarno Trulli (18) | Lotus T127 | 1:26,204 | 3,365 | 1,098 | 38 | |
20 | Heikki Kovalainen (19) | Lotus T127 | 1:26,306 | 3,467 | 0,102 | 41 | |
21 | Lucas di Grassi (25) | Virgin VR-01 | 1:26,631 | 3,792 | 0,325 | 31 | |
22 | Timo Glock (24) | Virgin VR-01 | 1:26,676 | 3,837 | 0,045 | 25 | |
23 | Sakon Yamamoto (20) | HRT F110 | 1:29,498 | 6,659 | 2,822 | 5 | |
24 | Bruno Senna (21) | HRT F110 | - | - | - | 3 |
107% najlepszego czasu: 1:28,637
KOMENTARZE