GP Włoch: trening 2 - Vettel przed Alonso

Wyniki i opis ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Monza
10.09.1015:40
Marek Roczniak
9685wyświetlenia

Sebastian Vettel (Red Bull) trochę niespodziewanie uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia w ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Monza, pokonując Fernando Alonso (Ferrari) o zaledwie 0,076 sekundy. Trzeci czas uzyskał kolega zespołowy Hiszpana - Felipe Massa, a pierwszą piątkę zamknęli kierowcy McLarena - Lewis Hamilton i Jenson Button, korzystający z różnej konfiguracji aerodynamicznej. Robert Kubica (Renault) był tym razem ósmy.

Pogoda po południu nadal dopisywała. Z wyglądu bolidów w garażach można było wywnioskować, że z kanału F korzystają zespoły McLaren, Renault, Ferrari, Red Bull i Williams. Już na początku sesji kolejne problemy dotknęły Bruno Sennę, który zatrzymał się w wyjeździe z boksów. Co ciekawe, bolid HRT został najpierw zapchany przez porządkowych za bariery, ale w końcu trafił z powrotem do garażu zespołu.

Po pierwszych siedmiu minutach sesji najszybszy był Robert Kubica z czasem 1:24,822. Polak poprawił się następnie na 1:24,269, a tuż za nim w tabeli znaleźli się kierowcy Williamsa - Nico Hulkenberg i Rubens Barrichello. Czwarty był Adrian Sutil, a pierwszą piątkę zamykał Fernando Alonso. W 12 minucie Michael Schumacher wypadł na chwilę z toru w Parabolice, ale udało mu się wyjechać ze żwirowiska i powrócił do alei serwisowej.

W 14 minucie Jenson Button wskoczył na pierwsze miejsce z czasem 1:23,296. Ponadto przed Kubicą znalazł się Alonso (0,629 straty do Buttona). Tymczasem okazało się, że McLaren wymontowuje kanał F z bolidu Lewisa Hamiltona. Brytyjczyk po 20 minutach był nadal w garażu bez ustanowionego czasu okrążenia, ale wkrótce wyjechał na tor, wykręcając na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym 1:25,638. Na drugim kółku Hamilton poprawił się na 1:23,869 i wskoczył na drugie miejsce, ale jego strata do Buttona, który nadal jeździł z kanałem F, wyniosła ponad pół sekundy.

Kubica po upływie 30 minut od rozpoczęcia sesji zajmował piąte miejsce z czasem 1:24,133 (+0,9s). Tymczasem Hamilton po dokonaniu korekty przedniego skrzydła i powróceniu na tor zmniejszył swoją stratę do Buttona do zaledwie 0,023 sekundy. W końcu udało mu się też przeskoczyć zespołowego kolegę po uzyskaniu czasu 1:23,154. Wyglądało więc na to, że MP4-25 jest równie szybki bez i z kanałem F.

W połowie sesji kolejność kierowców była następująca: Hamilton, Button, Alonso, Vettel, Kubica, Rosberg, Massa, Hulkenberg, Sutil, Barrichello, Webber, Buemi, Schumacher, Pietrow, Kobayashi, Liuzzi, de la Rosa, Alguersuari, Kovalainen, Trulli, di Grassi, Yamamoto, Glock i Senna, który do tej pory nie miał ustanowionego czasu, podczas gdy zespół HRT próbował usunąć przyczynę problemów z układem paliwowym.

Kierowcy z czołówki zaczęli wkrótce jeździć na bardziej miękkich oponach - jako jedni z pierwszych założyli je między innymi Hamilton i Button. Nie przynosiło to jednak wyraźnej poprawy czasów okrążeń, przynajmniej na obecnym etapie sesji. Hamilton podczas przejazdu na oponach z zielonym paskiem uszkodził nawet w pewnym momencie końcówkę swojego przedniego skrzydła - najprawdopodobniej na jednym z krawężników - i musiał powrócić do boksów.

W 63 minucie Massa wykręcił na miękkich oponach 1:23,283 i awansował na trzecie miejsce. Strata Brazylijczyka do Hamiltona wyniosła niewiele ponad 0,1 sekundy. Na kolejnym kółku Massa przeskoczył już obydwu kierowców McLarena po uzyskaniu czasu 1:23,061. W 65 minucie Alguersuari zatrzymał się na poboczu za drugą szykaną - dla Hiszpana był to najwyraźniej koniec jazdy na dziś. Kilka minut później podobny los mógł również spotkać Massę, który wypadł z toru w Parabolice, ale jakimś cudem uniknął uderzenia w barierę z opon i powrócił od razu do boksów.

Dwadzieścia minut przed końcem sesji na czele klasyfikacji znaleźli się Vettel i Alonso, uzyskując odpowiednio czasy 1:22,839 i 1:22,915. Tymczasem problemy techniczne dopadły Webbera i kierowca Red Bulla musiał zatrzymać się między zakrętami Lesmo. Australijczyk zajmował w tym momencie szóste miejsce (0,576 straty do Vettela). Zespół poinformował, że przyczyną zatrzymania się na torze były problemy z ciśnieniem wody w układzie hydraulicznym. Problemy mieli także obydwaj kierowcy HRT, którzy łącznie przejechali w tej sesji zaledwie osiem okrążeń, a Senna nadal nie miał ustanowionego czasu.

W międzyczasie Kubica spadł na sam koniec pierwszej dziesiątki, ale w 80 minucie udało mu się przesunąć na ósme miejsce po uzyskaniu czasu 1:23,709. Była to ostatnia zmiana w kolejności kierowców w czołowej dziesiątce w tej sesji.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 39°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 3,5 m/s
Wilgotność powietrza: 29%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 2

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Sebastian Vettel (5)Red Bull RB61:22,83927
2Fernando Alonso (8)Ferrari F101:22,9150,0760,07632
3Felipe Massa (7)Ferrari F101:23,0610,2220,14620
4Lewis Hamilton (2)McLaren MP4-251:23,1540,3150,09322
5Jenson Button (1)McLaren MP4-251:23,2100,3710,05638
6Mark Webber (6)Red Bull RB61:23,4150,5760,20523
7Rubens Barrichello (9)Williams FW321:23,7080,8690,29331
8Robert Kubica (11)Renault R301:23,7090,8700,00132
9Nico Hulkenberg (10)Williams FW321:23,8521,0130,14330
10Nico Rosberg (4)Mercedes GP W011:23,8571,0180,00529
11Adrian Sutil (14)Force India VJM031:24,1811,3420,32435
12Vitantonio Liuzzi (15)Force India VJM031:24,3801,5410,19936
13Witalij Pietrow (12)Renault R301:24,4071,5680,02721
14Michael Schumacher (3)Mercedes GP W011:24,4481,6090,04129
15Sebastien Buemi (16)Toro Rosso STR51:24,5171,6780,06935
16Pedro de la Rosa (22)BMW Sauber C291:24,5471,7080,03032
17Kamui Kobayashi (23)BMW Sauber C291:24,7851,9460,23831
18Jaime Alguersuari (17)Toro Rosso STR51:25,1062,2670,32124
19Jarno Trulli (18)Lotus T1271:26,2043,3651,09838
20Heikki Kovalainen (19)Lotus T1271:26,3063,4670,10241
21Lucas di Grassi (25)Virgin VR-011:26,6313,7920,32531
22Timo Glock (24)Virgin VR-011:26,6763,8370,04525
23Sakon Yamamoto (20)HRT F1101:29,4986,6592,8225
24Bruno Senna (21)HRT F110---3
107% najlepszego czasu: 1:28,637

KOMENTARZE

20
francorchamps
10.09.2010 08:24
Pietrow chyba ciągle jest myslami na Hugaroringu bo na SPA jak i tutaj odstaje zdecydowanie od Partnera.. Zważywszy na fakt iż w GP2 ścigał się na Monzy spodziewałem się że będzie max 0,5s za Robertem a tu 1 FP 1,1sek a w 2FP 0,7...
christoff.w
10.09.2010 07:29
Maurycy jest the best! ;) Ma taki fajny,bezpolpciowy glos...Jak cos mowi to w jego wykonaniu emocje siegaja zenitu,tylko ze nie wiadomo czy akurta wtedy chce cos krzyknac czy jest zly bo jego tonacja wciaz brzmi tak samo.Zauwazylscie? Ok,to nie miejsce na ten temat,sorry :) yaper - jak mozesz pisac ze Hamilton wypadl dzis najlepiej skoro dostal baty od Vettela,Alonso i Massy? Co do Kubicy to moze byc juto dobrze jesli bedzie mial wolny tor bo niby dzisiaj tu cytuje: "Robert jechał za kolumną bolidów na swoich najszybszych okrążeniach." Hmm..??? To nie mogl wyjechac jak byl luz? No ale ok,niech jutro cos pokaze.
francorchamps
10.09.2010 07:13
Denerowało mnie podczas drugieo treningu dociekanie Kochańskiego, odnoście jednego z przejazdów Roberta.. Kubica przejechał 1-sektor ze swoim rekordem, gorszym o 0,1sek od rekordu, a potem w 2-sektorze przejechał już o 3sek wolniej od lidera po czym zjechał do boksów.. Po tym zdarzeniu Kochański już do końca sesji zachodził w głowę, cóż stało się w tym 2-sektorze że było tak słabo, skoro w 1-sektorze było tak dobrze.. Pokuszę się o rozwiązanie tej zagadki: Otóż moim zdaniem Kubica był na okrążeniu zjazdowym, mając w baku opary paliwa.. Ot! I cała tajemnica Panie Kochański... :)
yaper
10.09.2010 07:04
flow, rzeczywiście od niedawna kubikathebest prowokuje swoimi komentarzami, ale to tutaj norma, zawsze znajdzie się ktoś nowy, kto ma funa z takich akcji :/ Kubica solidnie. Ciekawi mnie na co go będzie jutro stać? Ferrari, McLaren, Red Bull zgłaszają aspirację do PP, do tego Kubica i mamy 7 pretendentów do walki o najwyższe pozycje startowe - będzie ciekawie. Mimo wszystko najlepiej dzisiaj wypadł Hamilton i to jego upatruje jako faworyta do PP. RBR na czele? Jakoś nie mogę w to uwierzyć, zważywszy na charakterystykę toru.
jenny_s
10.09.2010 06:21
A dlaczego "trochę niespodziewanie"? Przecież to Vettel jest zwykle najszybszy na treningach i w qualu. Co w tym dziwnego?
bartek199874
10.09.2010 06:02
szkoda że kubica nie pojechał 0,002 szybciej był by 7. a nie wie ktoś jakie były największe prędkości na prostej
flow
10.09.2010 05:29
daje 100zl ze ten typ to multikonto jana5
kubikathebest
10.09.2010 04:54
no kubica nieźle pojechał, pewnie dlatego ma słabe prędkości maxymalne bo ustawił sobie samochód na drugi sektor co może być dobry rozwiązaniem i kubica zdobedzie P1 jesli mechanicy nic nie skopią, jakby nie mechanicy to kubica byłby pewnie liderem mistrzostw
Shadowhawk
10.09.2010 04:46
Kanał Renault to jednak solidny system mimo iż mają podobne tylne skrzydło jak na Spa to z czołówki tylko Hamilton miał lepszy speed trap. Jutro szykuje nam się wyrównana walka o PP Ferrari, McL i RBR są blisko siebie może jeszcze Bobik coś namiesza. PS. Speed trap można sobie tutaj za przeproszeniem w cztery litery wsadzić Virgin'y są najszybszej na prostej a tracą prawie 4s :D
Heikki
10.09.2010 04:35
Ja na moją wiedzę, renault ma za duże tylne skrzydło.... powinni je bardziej płasko położyć coś w stylu mercedesa czy williamsa... może jutro coś zdziałają. P.S. Szkoda, że Robert nie przygotował specjalnego malowania kasku na monze....
tabibaboo
10.09.2010 04:26
tradycyjnie tylko Sakon poniżej 107 % :P
dakor
10.09.2010 03:07
@Bambek: We ran the F-duct on both cars in both sessions today - powiedział Alan Permane...
Przemysław
10.09.2010 02:59
@Bambek- zerknij na zdjęcia, przecież z taaakim skrzydłem z tyłu nie śmigali by bez F-duct'u. Porównaj choćby do Mercedesa.
Miszcz
10.09.2010 02:49
To słabo się przyglądałeś.
Bambek
10.09.2010 02:34
Ja nie widziałem żeby Renault miało Kanał F :)
oligator
10.09.2010 02:08
Pietrow tradycyjnie 0.7 sek za Kubica...
ExiT
10.09.2010 02:02
Ok, dzięki za info - dopiero wróciłem ze szkoły i nic nie wiem ^^ Jakieś foty mogę zobaczyć? EDIT: Dobra, już mam. Fajny , na pewno oryginalny :D
Endrju Szopen
10.09.2010 01:56
Tak, Toro Rosso podczas tego weekendu pierwszy raz używa kanału F :)
jacoszek
10.09.2010 01:53
Od dzisiaj? :)
ExiT
10.09.2010 01:50
"Z wyglądu bolidów w garażach można było wywnioskować, że z kanału F korzystają zespoły McLaren, Renault, Ferrari, Red Bull, Toro Rosso i Williams." A toro rosso od kiedy ma kanał?