Bolidy McLarena i Mercedesa również będą miały innowacyjny wydech?

Red Bull także przyznał, że w razie potrzeby skopiuje rozwiązanie Renault
02.02.1110:48
Grzegorz Filiks
3863wyświetlenia

Podobnie jak nowy bolid Lotus Renault GP, również nieodsłonięta jeszcze konstrukcja zespołu McLaren na sezon 2011 posiada podobno innowacyjny układ wydechowy - tak uważa niemiecki magazyn Auto Motor und Sport.

Projektanci z Enstone umieścili końcówki wydechu w dolnej części bocznych sekcji auta oznaczonego symbolem R31, a MP4-26 ponoć ma ten sam trik - czytamy w niemieckiej prasie. Włoski Autosprint dodaje, że rozwiązanie wytwarza większy docisk poprzez przepływ powietrza do obowiązkowego od tego sezonu pojedynczego dyfuzora.

Renault potwierdziło, że to właśnie ich nowy układ wydechowy powodował, iż silnik w R31 podczas wczorajszych testów w Walencji brzmiał nieco inaczej, niż w innych bolidach. Oni są przekonani co do obranej przez siebie ścieżki. - wyznał szef ekipy Mercedesa - Ross Brawn. Pracujemy nad podobnym rozwiązaniem.

Jak wiadomo, większość stajni przywiezie swoje samochody w ostatecznej specyfikacji dopiero na ostatnie przedsezonowe testy, albo nawet na pierwszy wyścig tego roku, który odbędzie się w Bahrajnie. Zawsze jest pewna nerwowość - cytuje słowa projektanta Red Bulla - Adriana Neweya, Auto Motor und Sport. Obecnie obowiązujące przepisy są dosyć ograniczające. Naprawdę trudno zaprezentować geniusz, ale jeśli konkurencja coś wymyśli, to będziemy reagować.

W zeszłym roku wszystkie zespoły borykały się ze skopiowaniem tzw. Kanału F ekipy McLarena, ponieważ podstawowa konstrukcja podwozia przed rozpoczęciem sezonu podlega homologacji. Tak było tylko w zeszłym roku - powiedział Newey. Teraz więc w razie potrzeby będziemy mogli reagować.

Źródło: motorsport.com

KOMENTARZE

13
Huckleberry
03.02.2011 01:14
@Mruk - uwierz mi, zajmuję się też projektowaniem tylko w innej branży. Nieoczywiste to było wygaszanie tylnego skrzydła. I wpaść na to było trudno, dmuchany dyfuzor też był pewnym przełomem, ale ten wydech z przodu to jest po prostu modyfikacja dmuchanego dyfuzora z pewnym ominięciem niewygodnego przepisu. Czy myślisz że stu inżynierów w czasie burzy mózgów nie zastanawiało się którędy poprowadzić spaliny do dmuchanego dyfuzora skoro z tyłu już nie wolno? Naprawdę, aż się prosi puścić je z przodu. Pojawiają się tylko problemy techniczne i pozostaje zaryzykować wszystko lub nie ryzykować. Zespoły z czołówki mogą sobie pozwolić na nieryzykowanie, dalsze już raczej nie.
Mruk
03.02.2011 11:48
"oczywisty pomysl (...)" jaaaasssssne :-)
Huckleberry
03.02.2011 08:53
@jaszczur - dokładnie tak! Co więcej ostatnio gdzieś przeczytałem, że nagrywa się nawet silniki konkurencji i porównuje ich "ścieżki dźwiękowe" na poszczególnych zakrętach i tego używa się do analizy. Trudno żeby się nie połapali skoro Reno nawet dla laika ma inny dźwięk wydechu. A co do pomysłu z puszczeniem spalin z przodu skoro zabronili z tyłu to jest to dość oczywisty pomysł i nie spodziewam się, żeby konkurencja na to nie wpadła. Pytanie tylko jak bardzo są zaawansowani z pracami.
yaper
02.02.2011 07:16
McLaren to jeszcze wielka niewiadoma. Liczę, że będą mieli wreszcie bolid rakietę, bo dwa ostatnie lata to był mimo wszystko niedosyt. McLaren, Mercedes, Renault bijące się o zwycięstwa. To jest moje marzenie na ten sezon.
romq76
02.02.2011 02:23
To nie takie proste wziąć i skpiować. Pamiętajcie że trzeba jeszcze przeprojektować inne elementy jak chociażby podłogę. Wcale bym nie powiedział że wprowadzenie tego rozwiazania jest takie łatwe. Zgoda nie trzeba tego poddawać homologacji ale jednak wiąże się to na 100% z godzinami testów w tunelu aero itp. bo to zmienia całkowicie struge
kemot
02.02.2011 02:11
Myślę, że na GP Hiszpanii inne zespoły mogą już mieć to rozwiązanie. To nie jest jednak tak hop siup.
SkC
02.02.2011 02:01
Jeśli szybko to skopiują to praca pójdzie na marne
jaszczur
02.02.2011 12:25
@up i tak by sie polapali o co chodzi... wystarczy zrobic zdjecia w podczerwieni i od razu byloby wiadomo gdzie uchodza gorace gazy. To ze my/media bysmy nie nie zorientowali to jeszcze nie znaczy ze szpiedzy innych zespolow tez nie. Oni raczej znaja sie na robocie
Amalio
02.02.2011 12:15
Moim zdaniem renault popełniło błąd - mogli wstawić z tyłu atrapy końcówek wydechu tak żeby nikt się nie połapał :D
Ralph1537
02.02.2011 11:07
ciekawe ze kilka ekip wpadło na ten sam pomyśł
maciejas512
02.02.2011 11:05
Swoją drogą w Reno pracowali nad tym ponad pól roku a ci chca skopiowac w zaledwie miesiac
Lolkoski
02.02.2011 10:52
A jednak będą kopiować jak coś, a taki jeden dopiero co pisał, że to przecież niemożliwe żeby w Lotus Renault pracowali sami geniusze, a w innych ekipach nie - swoją drogą liczę, że będzie dobrze działać bo oprócz korzyści na torze będzie to oznaka, że ekipa ma ciekawe pomysły
jpslotus72
02.02.2011 10:40
Powtórka z "afery szpiegowskiej"? :)