Zanardi dumny z powrotu za kierownicę bolidu F1
Alex poprowadził zmodyfikowaną wersję tegorocznego bolidu BMW F1.06 na torze Ricardo Tormo
25.11.0621:35
1119wyświetlenia
Alessandro Zanardi dokonał dzisiaj kolejnej bezprecedensowej rzeczy w historii motosportu: po straceniu obydwu nóg w wyniku wypadku, który wydarzył się podczas wyścigu serii CART w 2001 roku, powrócił za kierownicę bolidu Formuły 1.
Alex poprowadził zmodyfikowaną wersję zeszłorocznego bolidu Sauber C24 z silnikiem BMW, przejeżdżając podczas dzisiejszego poranka 12 okrążeń po torze Ricardo Tormo w Walencji. Jego najlepszy czas wyniósł 1:21.63 i chociaż jest to daleki wynik od rekordu ustanowionego przez Anthony'ego Davidsona, to jednak dzisiejsza jazda miała głównie symboliczny charakter.
Włoch po raz ostatni prowadził bolid F1 w 1999 roku podczas Grand Prix Japonii na torze Suzuka, będąc wówczas kierowcą zespołu Williams. Był to jego 41 i zarazem ostatni wyścig w królowej sportów motorowych. Zanardi powrócił później do serii CART, w której zdobył dwa tytuły mistrzowskie w latach 1997-1998 i pomimo wypadku w 2001 roku nie zrezygnował z kariery kierowcy wyścigowego. W 2003 roku zaczął startować w wyścigach samochodów turystycznych i ma na swoim koncie dwa zwycięstwa w serii WTCC.
To dla mnie wyjątkowa okazja.- powiedział 40-letni Włoch.
Zobaczyłem dzisiaj kilka bardzo zadowolonych twarzy; wszyscy byli zaskoczeni, że wszystko poszło tak gładko. BMW zawsze zapewniało mi pełne wsparcie, zwłaszcza w WTCC. Prowadzenie samochodu Formuły Jeden to kolejny krok. Jestem bardzo dumny, że mogłem to uczynić. Samochód był fantastyczny. Wszystko jest tak precyzyjne; byłem naprawdę zdumiony, ponieważ zwykle potrzeba więcej czasu na popracowanie nad wszystkimi detalami samochodu. Spodziewałem się, że samochód będzie bardziej nieokiełznany. Miałem jednak wrażenie, jakbym prowadził BMW Serii 7, a nie bolid Formuły Jeden.
Ponieważ Zanardi może generować większą siłę swoją prawą kończyną, inżynierowie BMW przesunęli pedał hamulca na prawą stronę kokpitu - prawa proteza jest przymocowana do pedału specjalną taśmą. Aby wygodnie zmieścić się w ciasnym kokpicie, Alex używa specjalnych protez, znacznie mniejszych od tych z jakich korzysta na co dzień. Do zmiany biegów używa łopatki po prawej stronie kierownicy, natomiast po lewej stronie znajduje się łopatka zastępująca pedał gazu.
Po kilku okrążeniach zapoznawczych w czwartek, Alessandro Zanardi miał dzisiaj znacznie więcej czasu na nacieszenie się powrotem do Formuły Jeden.- powiedział szef BMW Motorsport Mario Theissen.
Byłem pod wrażeniem tego jak dobrze zadziałały modyfikacje dokonane w samochodzie. Alessandro czuł się wygodnie od samego początku, co potwierdziły czasy okrążeń. Jest oczywiste, że nie jest żółtodziobem w Formule Jeden. Nie zapomniał jak prowadzi się na limicie samochód taki jak ten.
Jutro Zanardi będzie mógł jeszcze trochę pojeździć bolidem F1.06 po czterokilometrowym torze w Walencji przed mającym rozpocząć się o godzinie 14:30 Światowym Finałem Formuły BMW, w którym weźmie udział 37 młodych kierowców.
Zdjęcia z czwartkowej jazdy zapoznawczej Alexa można znaleźć tutaj.
Źródło: BMW-Sauber-F1.com
KOMENTARZE