McLaren przedstawia bolid MP4-20
24.01.0500:00
2253wyświetlenia
Zespół West McLaren Mercedes rozpoczął dzisiaj prywatne testy swojego nowego bolidu MP4-20 na hiszpańskim torze Catalunya, które potrwają aż do piątku. Za kierownicą nowego auta jako pierwszy zasiadł Kimi Raikkonen, natomiast w czwartek z samochodem tym zapozna się drugi główny kierowca stajni z Woking, Juan Pablo Montoya. "Mnóstwo czasu, wysiłku i pracy zostało włożonej w nowy samochód, a inżynierowie musieli się napracować jak nigdy dotąd", powiedział Raikkonen. "Moje pierwsze wrażenia po przejechaniu kilku okrążeń są dobre, jednakże praca dla mnie i moich kolegów kierowców dopiero się rozpoczyna".
"MP4-20 po raz pierwszy został uruchomiony w czwartek, 20 stycznia o godzinie 2:30 w nocy w Centrum Technologicznym McLarena. Atmosfera wyczekiwania na pierwszą jazdę próbną stawała się coraz bardziej napięta i wreszcie dziś rano z zadowoleniem dokonaliśmy tego", powiedział szef zespołu McLaren Mercedes, Ron Dennis. "Dzisiejsza odsłona jest pierwszą namacalną demonstracją przygotowań zespołu do sezonu 2005, roku, który ma szansę stać się ekscytującym i pozytywnym zarówno dla wszystkich zespołów, jak i naszych partnerów oraz fanów. Obecnie trwają gorączkowe prace w całym zespole, aby uzyskać możliwie najlepsze rezultaty w tym roku".
Duży wpływ na konstrukcję MP4-20 miały znaczące zmiany zarówno w sportowym, jak i technicznym regulaminie, dotyczące czterech kluczowych obszarów: wytrzymałości silnika, ograniczeń związanych z użyciem opon, aerodynamiki i formatu weekendów wyścigowych, a w szczególności kwalifikacji. "Samochód Formuły Jeden to w pełni zintegrowana maszyna", mówi główny dyrektor wykonawczy w zespole McLaren Mercedes, Martin Whitmarsh. "W konsekwencji tak daleko idące zmiany w przepisach, jakie zostały przewidziane na sezon 2005, miały duży wpływ na konfigurację całego pakietu. Zmiany stworzyły interesujące wyzwanie dla naszej ekipy projektowej pod przewodnictwem Adriana Neweya, Mike'a Coughlana i Neila Oatleya, a rezultatem tego jest samochód z wyglądu różniący się znacząco od zeszłorocznego modelu. Od strony silnika Mercedes-Ilmor także musiał zmierzyć się z podobnymi wyzwaniami technicznymi w określonym limicie czasowym".
Dyrektor techniczny McLarena, Adrian Newey dodaje: "W związku z tym, że przepisy dotyczące aerodynamiki zostały ustanowione stosunkowo późno, wszyscy członkowie zespołu musieli wykazać się jeszcze bardziej wytężoną pracą, aby udało się rozpocząć dzisiaj pierwsze testy MP4-20 na torze. Zaowocowało to pozytywną współpracą wszystkich naszych technicznych partnerów, w szczególności firma Michelin musiała dostosować się do rozszerzonych ograniczeń związanych z użyciem opon w nadchodzącym sezonie, gdzie jeden zestaw opon będzie musiał wytrzymać cały dystans wyścigu. Specyfikacja MP4-20 została nakreślona w maju 2004 roku i wtedy rozpoczęła się praca w tunelu aerodynamicznym Centrum Technologicznego McLarena. Ograniczenia czasowe stanowiły spore wyzwanie, ale to wszystko jest częścią ekscytującego świata Formuły Jeden".
Późne ogłoszenie zwiększenia wytrzymałości silników do dwóch weekendów Grand Prix spowodowało, że także inżynierowie z oddziału Mercedes-Ilmor musieli pracować pod wielką presją. Nie dość, że trzeba było dwukrotnie zwiększyć wytrzymałość silnika FO 110R V10 w stosunku do zeszłorocznego modelu, to jeszcze inżynierowie postawili sobie za cel utrzymanie osiągów na tym samym poziomie co w 2004 roku. Do 23 lutego, czyli dnia wysłania bolidów MP4-20 do Australii, zespół będzie przeprowadzał intensywne testy w Walencji, Jerez i z powrotem w Barcelonie. W drugim tygodniu lutego podczas testów w Jerez McLaren będzie miał do dyspozycji drugi egzemplarz nowego bolidu, natomiast trzeci powinien być gotowy tydzień później. W obecnych testach w Barcelonie oprócz Raikkonena i Montoi uczestniczyć będą także kierowcy testowi stajni z Woking, Pedro de la Rosa i Alex Wurz. Do ich obowiązków należało będzie sprawdzanie komponentów i różnych systemów za kierownicą MP4-19B.
Garść faktów na temat nowego bolidu
Dane techniczne bolidu MP4-20 znajdują się w dziale zespoły, natomiast zdjęcia z pierwszych testów można znaleźć na stronie F1Racing.net.
Źródło: McLaren.com