Allison: FIA nie wierzyła, że uda nam się opracować DAS

Projektanci Mercedesa stworzyli trzy koncepcje dwuosiowego układu kierowniczego.
05.06.2010:21
Michał Bielicki
1315wyświetlenia
Embed from Getty Images

Dyrektor techniczny Mercedesa - James Allison, jest przekonany, że FIA nie spodziewała się, iż jego zespół będzie w stanie zbudować dwuosiowy system.

Allison przyznał, że Mercedes planował wprowadzenie DAS jeszcze w sezonie 2019. Pierwotna wersja miała być aktywowana za pomocą dźwigni zamocowanej przy kierownicy. Pomysł ten jednak nie został zaaprobowany przez FIA, które zasugerowało, że to cała kierownica musiałaby się ruszać, aby było to legalne rozwiązanie.

Zabraliśmy nasz pomysł do FIA, pokazaliśmy go i wyjaśniliśmy dlaczego naszym zdaniem jest legalny - powiedział James Allison. Oni niechętnie przyznali, że taki dwuosiowy system jest właściwie legalny. Nie podobał im się sposób, w jaki to robiliśmy, czyli używanie systemu za pomocą dodatkowej dźwigni, zamiast ruchu całą kierownicą. Powiedzieli nam: «Nie, będziecie musieli ruszać kierownicą w przód i w tył». Myślę, że kiedy o tym mówili to mieli nadzieję, iż byłoby to zbyt trudne do wykonania i odejdziemy od tego pomysłu nie generując więcej problemów.

Mamy w zespole niezwykle pomysłowego szefa projektowego, Johna Owena, i to on wziął na siebie to wyzwanie. Ma on świetne wyczucie kiedy coś jest wykonalne, a kiedy nie i to jest bardzo pomocna cecha charakteru, ponieważ pozwala nam to na całkiem odważnie wydawanie funduszy w momentach, kiedy inni byliby niepewni wyniku końcowego.

John podjął się wyzwania, uznał iż jest to wykonalne, zebrał grupę utalentowanych projektantów i w swoim gronie stworzyli trzy koncepcje tego jak ten system może zostać zbudowany. Z nich wybraliśmy tą, która wydawała się być najbardziej prawdopodobna, a około rok później powstał z tego system DAS, który wszyscy widzieliście na początku sezonu.