Carey: F1 jest i pozostaje czołową serią wyścigową świata

Amerykanin odniósł się do niedawnych komentarzy szefa Formuły E - Alejandro Agaga.
09.02.1810:28
Nataniel Piórkowski
1634wyświetlenia
Embed from Getty Images

Chase Carey odpowiedział na krytyczne uwagi szefa Formuły E - Alejandro Agaga, który sugeruje, że w ciągu dwudziestu lat F1 przestanie być najbardziej znaczącą serią wyścigową świata.

W ubiegłym tygodniu Hiszpan podzielił się swoimi przewidywaniami na temat rozwoju Formuły E. Za dwadzieścia lat nie widzę większej serii niż Formuła E. Formuła E będzie głównymi mistrzostwami sportów motorowych, ponieważ jest serią powiązaną z przemysłem samochodowym.

W rozmowie ze Sport Bildem do słów tych odniósł się dyrektor generalny F1 - Chase Carey: Cieszę się, że [Agag] ma kryształową kulę. Formuła E nie jest naszym rywalem. Reprezentuje coś, co ma znaczenie dla wszystkich ludzi - środowisko, ale postrzegam ją bardziej jako imprezę uliczną, niż imprezę sportową.

Osoby, które były na wyścigach Formuły E mówią, że dobrze się bawiły - była muzyka i smaczne jedzenie, ale Formuła 1 oglądana jest na całym świecie, a teraz stajemy przed szansa wprowadzenia jej na zupełnie nowy poziom. Uważam, że inne serie mogą nam pomóc, bo generują zainteresowanie. Czołową serią jest i pozostaje jednak Formuła 1 - dodał Amerykanin, który kieruje F1 w imieniu Liberty Media.

KOMENTARZE

17
Zomo
11.02.2018 08:55
Ja osobiscie kocham silniki spalinowe ale rozumiem ze swiat sie ciagle zmienia i pewnie z czasem ich rola zostanie zmarginalizowana - co wcale nie znaczy ze mnie to cieszy.
MairJ23
11.02.2018 03:01
@Zomo wlasnei ja widze duza roznice miedzy opiniami tu na polskich forach i na zagranicznych - tu si eraczej mowi ze to przeminie i ze wrocimy do spalinowych silnikow a na zachodzie nie ma zludzen - nie wrocimynigdy do przeszlosci i przyszloscia sa silniki najpierw hybrydowe a pozniej czystko elektryczne. Nie rozumiem tej roznicy - co ma wplyw na myslenie Polakow czy to media czy co sie dzieje ? od jakiegos czasu zadaje to pytanie bo roznice sa bardzo wyrazne jezeli chodzi o ekologie i GLobal Climate Change Views.
Zomo
10.02.2018 09:25
Nie wiem czy to czujecie ale rosnie juz pokolenie "elektryczne", dla ktorego silnik spalinowy bedzie spiewem przeszlosci. Cos jak pojawienie sie silnika spalnowego w czasach dominacji silnika parowego - tez wydawalo sie ze to tylko zabawka w porownaniu do wielkich parowych maszyn tamtego czasu: https://www.youtube.com/watch?v=xp-b4Ce4Mf4
MairJ23
10.02.2018 02:18
@Gryfolud a co to takie ciezkie komus racje przyznac ? moze tu jest problem ze to jest widziane jako slabosc ? a wlasciwie dlaczego to ma byc slabosc ? Przyznac komus racje ? Ciekawe.
bartoszcze
09.02.2018 08:16
@Gryfolud Na przyszłość zapamiętaj, że jak się do kogoś doczepiasz, to raczej ty jesteś trollem :) Ale masz rację, też zapamiętam, żeby nie marnować na ciebie czasu.
Tetracampeon
09.02.2018 05:24
@Gryfolud jak nie podoba Ci się co inni piszą, to jest takie coś jak opcja Ukryj użytkownika. Bardzo skuteczna. Polecam. ;)
Gryfolud
09.02.2018 05:16
@bartoszcze Ja to się staram zrozumieć co mnie podkusiło, że wszedłem z tobą w dyskusję. Swoim powyższym komentarzem tylko potwierdziłeś to, że jesteś młodym dzieciakiem który chce na siebie zwrócić uwagę lub zwykłym trollem. Przeczytaj wszystkie komentarze uważnie, to może coś zrozumiesz z moich wypowiedzi. Zaznaczam tutaj, że kończę z Tobą rozmowę bo nie warto z takimi ludźmi wchodzić w dyskusje, tylko powinno się trzymać od nich jak najdalej.
bartoszcze
09.02.2018 04:44
@Gryfolud Byłoby pewnie fajnie, gdyby można było zrozumieć po co właściwie to wszystko napisałeś :)
Gryfolud
09.02.2018 04:11
@bartoszcze nie wiem czemu, ale coś mi podpowiada, że jesteś jakimś dzieciakiem, albo trollem, lub osobą o małej pewności siebie a w sieci musisz mieć zawsze rację. Wracając do tematu, tak masz rację (tu możesz się cieszyć i mieć wypieki na buzi, że ktoś racje Ci przyznaje) bo max prędkości osiąga się na prostych w każdej serii, ale co z tego ile producenci gwarantują prędkości max w jakimkolwiek pojeździe, jak i i tak ona nie jest osiągalna na torze a tym bardziej w FE przez aerodynamikę np. na zakrętach jak powoli je wykonują przez to co z tego, że jest super prędkość na prostej jak i tak nie ma tam takiej dynamiki itp. jak w F1 a jak chce popatrzeć na szybkie wyścigi na prostej to sobie włączę wyścigi Dragsterów i chociaż kibicuje Formule E i mam nadzieję, że będzie fajnie się rozwijać to nie znaczy, że mam ją zachwalać, albo ślepo obstawać jaka ta seria wspaniała a reszta to dno, liczy się tylko to czy nawet jak nam coś się podoba czy potrafimy wskazać tego wady, a ja co do Formuły E mogę i na pewno nie jeden z nas tez to potrafi. I dobrze mówi @Saruto, że jakby poluzowali regulamin byłaby tam "wojna elektryków" co byłoby dobre i dla serii która miałby szybszy rozwój i dla nas bo wprowadzaliby by to do samochodów drogowych i nie tylko tam.
bartoszcze
09.02.2018 03:46
@Gryfolud Ma się tak, że skoro piszesz o osiągalnej prędkości, to wymieniam czynniki niezbędne do jej osiągnięcia. Skoro moc jest limitowana, to potrzebna jest odpowiednio długa prosta, żeby się rozpędzić, niezależnie od tego jakie są czynniki hamujące.
Gryfolud
09.02.2018 02:09
@bartoszcze i jak to się ma do mojego komentarza ? Gdzie zaznaczam, że wszystko w teorii się odnosi, z ich obliczeń, albo testów w symulatorach lub tunelach aerodynamicznych, wtedy według nich wychodziła im prędkość max obecnego bolidu 225 km/h a w trakcie wyścigu po nierównym torze, gdzie działają siły tarcia, podmuchy wiatru plus ciężar kierowcy prędkość max będzie mniejsza, szkoda tylko, że do formuły e nie wprowadzili testowanego na początku samochodu nazwanego: "Formulec EF01" tylko gorszy i słabszy model który jest obecnie, przez co ta seria na starcie wolniej się rozwija, wracając do tematu to samo będzie z nowymi bolidami chociaż zapowiadają prędkości powyżej 320km/h te prędkości i tak nie będą osiągalne w praktyce na torze. Pozytywem jest tylko to, że w końcu nie będą wymieniać bolidów tylko cały dystans przejadą i zwiększy się ich (bolidów) moc i jak doskonale zauważył kolega @piro największym problemem jest i będą stosowane w tym sporcie baterie.
bartoszcze
09.02.2018 01:31
@Gryfolud Fizyka jest nieubłagana - żeby osiągnąć większą prędkość, trzeba dłuższego dostępnego odcinka rozpędzania lub większej mocy :)
piro
09.02.2018 12:55
Max prędkość w wypadku elektryków nie jest problemem, samochody te mogłyby spokojnie nawet do 350km/h dojść. Problemem jak to wspomniał bartoszcze są tutaj baterie które mają podobno być dostarczane aż do 2025. FE nadal używa Li-ion które technologicznie nie dadzą rady. Najlepsze na świecie baterie Li-ion mogą pomieścić 265 Wh/kg natomiast te z FE mają tylko 216 Wh/kg (liczę już nowe baterie na 2018/19 z 54kWh energii bo stare miały tylko 140Wh/kg). Obecnie baterie siarkowe już osiągają wydajność rzędu 500Wh/kg a są to dane z 2016 roku. Wg. wyliczeń fizycznych baterie takie powinny mieć możliwość gromadzenia do 2600 Wh/kg ale jak wiadomo obliczenia obliczeniami ponieważ Li-ion teoretycznie mogą osiągnąć nawet 350Wh/kg chociaż jeszcze nikomu się tego nie udało zrobić. Można więc zakładać że uda się uzyskać około 75% tego czyli coś w stylu 2000Wh/kg a powszechne będą baterie posiadające około 1350Wh/kg - 1600Wh/kg czyli i tak ponad 7 razy więcej niż obecnie dostępne na rynku. Poza tym https://www.youtube.com/watch?v=15ELDwSIUEc jak ciekawie wygląda samochód 2 generacji :D
Gryfolud
09.02.2018 12:43
@bartoszcze nowy bolid formuły e ma się rozpędzać do ponad 300km/h w teorii ma osiągać ponad 320km/h ale wiadomo jak to w teorii obecne mają się rozpędzać do 225km/h a największą prędkość jaka dotąd widziałem to chyba 206km/h w ostatnim wyścigu w Chile :) seria się rozwija, ale co będzie to wróżenie z fusów :D
bartoszcze
09.02.2018 10:52
@Saruto Regulamin nie jest problemem. Problemem jest energia. Obecnie samochody jeżdżą z limitem mocy 180kW, osiągają prędkości 200+km/h (Vmax w GP3 około 305 km/h), a na przejechanie dystansu wyścigu potrzeba dwóch zestawów akumulatorów (w dwóch samochodach). Byłbym bardzo ciekaw, jakie byłyby możliwości tych samochodów nowej generacji z bateriami McLarena, gdyby zachowano zmianę bolidu w trakcie wyścigu - na ile wtedy byłyby w stanie się rozpędzać.
Saruto
09.02.2018 10:30
Do czasu aż nie poluźnią regulaminu FE ;) Wtedy może się zacząć tam wojna elektryków
fenrir
09.02.2018 10:23
Zgadzam się w całej rozciągłości. FE to tylko taka ciekawostka, może jakieś pole do eksperymentów, reklamy i zaistnienia producentów na rynku samochodów elektrycznych, ponieważ tak obecnie wypada, ale jakoś nie widzę w tym poważnej serii wyścigowej, a tym bardziej poważnego zagrożenia dla F1. Poza tym to nie producenci/wielkie koncerny tworzą wyścigi, a ludzie z pasją, kierowcy, konstruktorzy, kibice dla których jest to istotna część życia. Producent dziś jest, a przy zmianie koniunktury, czy też mody znika ze sportu, więc powiązania z przemysłem samochodowym to w mojej opinii słaby argument. Poza tym F1 tych powiązań nie ma?