Hamilton deklasuje rywali w walce o pole position na Silverstone

Opis kwalifikacji przed Grand Prix Wielkiej Brytanii
29.06.1315:07
Dawid Hojczyk i Paweł Zając
6583wyświetlenia

Lewis Hamilton przejechał genialne okrążenie w Q3 i ustawi się jutro na pierwszym polu startowym. Trójkę uzupełnili Nico Rosberg i Sebastian Vettel.

Czasówka od samego początku była bardzo zacięta. Niewiele brakowało, a Ferrari zakończyło by jazdę już po Q1. Jenson Button dobrze przewidział formę McLarena, który nie awansował do Q3.

Walka o pole position była niesamowicie zacięta i po kilkunastu rekordach sektorów w końcówce to Mercedes znów jest na czele.

Q1

Kierowcy nie widząc zagrożenia ze strony deszczu, nie spieszyli się z wyjazdem na tor. Początkowo wyjechali jedynie zawodnicy, którzy nie byli pewni awansu do drugiej części kwalifikacji. Pierwszym kierowcą, który uzyskał czas był Nico Hulkenberg - 1:35.806. Rezultat ten szybko został poprawiony przez drugiego Saubera. Po pięciu minutach Q1 na czele znajdował się Romain Grosjean.

Od początku czasówki, bardzo dobre tempo prezentował Paul di Resta, który w połowie sesji rozdzielał znajdujące się na czele Lotusy. Mercedesy pojawiły się na torze na pośrednich oponach, w efekcie Grosjean spadł w klasyfikacji, ponieważ bolidy z Brackley pobiły czas Francuza o sekundę.

Dopiero na 8 minut przed końcem, na torze pojawiły się Red Bulle, a bez czasu pozostawali także Button i Van der Garde. Wśród najwolniejszych ekip, Pic szybszy od Bianchiego i Chiltona. Mark Webber na swoim pierwszym pomiarowym okrążeniu uzyskał trzeci rezultat, ale czas Australijczyka został uzyskany na twardej mieszance. Urzędujący mistrz świata wykręcił czwarty czas, także na twardej oponie.

Dobre czasy Webbera i Vettela sprawiły, że na siedemnastej, zagrożonej pozycji znalazł się Nico Hulkenberg, ale Niemiec poprawił swój rezultat, w efekcie na zagrożonej pozycji znalazł się Felipe Massa. Dopiero dwie minuty przed końcem, pierwsze okrążenie pmiarowe przejechał Jenson Button, ale Anglik bez problemu znalazł się w Q2. W samej końcówce, dobre okrążenia wykręcili kierowcy Lotusa - awansowali na trzecią i czwartą lokatę.

Borykający się z dużymi problemami Felipe Massa, ostatecznie awansował do drugiego segmentu kwalifikacji. Co ciekawe, Brazylijczyk wyprzedził Alonso, który zajął dopiero piętnaste miejsce. W konsekwencji do Q2 nie udało się zakwalifikować Bottasowi i Gutierrezowi. Dalej nie przeszli także kierowcy z najwolniejszych ekip - Pic przed Bianchim, Van der Garde i Chiltonem.

Q2

Mark Webber jako pierwszy wyjechał na tor w drugiej części kwalifikacji - Australijczykowi w przeciwieństwie do większości kierowców, założono twarde opony. Czas reprezentanta Red Bulla na używanym komplecie opon, 1:31.341, był lepszy niż wyniki Mercedesa z Q1. Długo w garażach pozostawali Raikkonen, Vettel oraz Hulkenberg.

Webbera na prowadzeniu zmienił Rosberg. Dobre okrążenia wykonali także Hamilton i Alonso, którzy uplasowali się odpowiednio na drugim i czwartym miejscu. Dobrej formy z Q1 nie potwierdziły Lotusy, plasujące się na ósmej i dziewiątej lokacie za di Restą, a przed Vergnem. Słabe okrążenie przejechał także Felipe Massa, który pokonał pętlę toru szybciej jedynie od Pastora Maldonado.

Sebastian Vettel pojawił się na torze dopiero po jedenastu minutach, kiedy większość kierowców miała już za sobą mierzone kółka. Wówczas, bez czasu pozostawali także Perez i Hulkenberg. Trzykrotny mistrz świata potrzebował 1:30.990, aby okrążyć tor Silverstone i zmienił na prowadzeniu Nico Rosberga.

Przed serią ostatnich okrążeń, na zagrożonych pozycjach znajdowali się Vergne, Button, Massa, Maldonado oraz Perez i Hulkenberg, którzy nie przejechali jeszcze kółka pomiarowego. W ostatnich sekundach, ku zdziwieniu wszystkich, na trzecią lokatę wskoczył Adrian Sutil, na czwarte Daniel Ricciardo. Kierowcy znajdujący się na zagrożonych pozycjach, pozostali na nich, więc do Q3 nie przeszli: Button, Massa, Vergne, Perez, Hulkenberg i Maldonado.

Q3

Jako pierwszy na tor wyjechał Daniel Ricciardo, któremu założono używany komplet średnich opon, ale zaraz po Australijczyku na torze pojawiła się reszta najszybszych kierowców świata, walczących o pole position. Pierwsza seria okrążeń, w przypadku wielu, to jazda na używanym komplecie opon średnich, a w przypadku Alonso i Sutila - na komplecie twardego ogumienia.

Pierwsze okrążenie zostało zdominowane przez Mercedesy - Hamilton przed Rosbergiem. Z tyłu zostały Red Bulle z Webberem na czele. Za ekipą z Milton Keynes znalazł się Grosjean przed Alonso i Ricciardo. Reprezentanci Force India oraz Kimi Raikkonen odpuścili walkę w pierwszej części Q3.

Finałowa batalia rozpoczęła się w momencie, kiedy nad torem powiewała już flaga w biało-czarną szachownicę. Żaden z kierowców nie postanowił odpuścić ostatniego kółka. Lewis Hamilton ostatnim przejazdem potwierdził dominację Mercedesa. Za Brytyjczykiem znalazł się Rosberg. Drugi rząd dla Red Bulla - Vettel przed Weberem. Na dalszych lokatach, niespodziewanie znaleźli się di Resta i Ricciardo, którym przypadła trzecia lina. W czwartej ustawi się Sutil obok Grosjeana. Dziesiątkę - ku zaskoczeniu wszystkich - zamknęli Raikkonen i Alonso.

•  Wyniki kwalifikacji do wyścigu o Grand Prix Wielkiej Brytanii

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 29°C
Temperatura powietrza: 19°C
Prędkość wiatru: 1,4 m/s
Wilgotność powietrza: 42%
Sucho

KOMENTARZE

19
dejacek
30.06.2013 06:15
zanim Alonso przebije się z połowy stawki to pierwsza trójka będzie pół okrążenia z przodu... Ferrari musi coś zrobić z kwalifikacjami bo wygląda to tak jakby się poddali... Jest wręcz coraz gorzej
adnowseb
29.06.2013 07:31
@jpslotus72 Nie jestem pseudokibicem:)) Kibice F1 są poza podziałami.
MairJ23
29.06.2013 06:07
@jpslotus72 bede sie pral z adnowseb jak tylko sie zobaczymy :)
jpslotus72
29.06.2013 05:37
@adnowseb [quote="adnowseb"]Zabrze to fajne miejsce :))[/quote]Szczególnie dla kibiców Legii... :) Ale między kibicami F1 panują chyba lepsze obyczaje.
adnowseb
29.06.2013 03:41
@MairJ23 Jak będziesz w kraju to zapraszam do siebie. Zabrze to fajne miejsce :))
MairJ23
29.06.2013 03:23
Sprawa z testami pokazala ze sa one potrzebne... Testy byly zakazane ze wzgledu na oszczednosci ale po paru latach si eokazalo ze to zadne oszczednosci bo ekipy wydaja kupe kasy na sprawdzanie maszyn w tunelach i w fabrykach ktore (te pieniadze) mogli by wydac na testy i miec o wiele wiecej informacji a i mozna by bylo cos zarobic na transmisjach w internecie czy tez w TV. Testowac kazdy musi i nie ma tu sekretu. Wiec ciesze sie ze FIA idzie po rozum do glowy i pozwala w koncu na testy. Brakuje naszemu Polskiemu rzadowi czasami takiej refleksji i zmiany strategii. @jpslotus72 Lewis bedzie walczyl jak lew - ale i tak po zakrecie T3 to Rosberg bedzie na przedzie :) tak przewiduje i sokolim wzrokiem bede jutrzejszy start obserwowal. Czasami mysle ze fajne by bylo z kilkoma osobami stad wyscig zobaczyc... podzielic si ena zywo spostrzezeniami i podyskutowac. Szkoda tylko ze ja za oceanem sie kisze :)
jpslotus72
29.06.2013 03:14
@SilverX [quote="SilverX"]Widać jak na dłoni kto ma najszybszy bolid[/quote]- jak na razie, w "wyścigu" na jedno okrążenie... Chociaż w sumie jestem za tym, żeby za kwalifikacje przyznawano jakieś małe punkty. W końcu jest to osiągnięcie sportowe, oparte na umiejętnościach kierowcy i możliwościach bolidu. W dodatku podniosłoby to motywację w czasach, kiedy wynik kwalifikacji nie ma tak decydującego (jak jeszcze niedawno) wpływu na wynik wyścigu. Oczywiście, wymagałoby to dodatkowych kompletów opon na kwalifikacje. No a tak w ogóle, nie wypada nie pogratulować Lewisowi (PP na domowym obiekcie) i Mercedesowi (dubletu w qualu) - co niniejszym czynię. Nie byłoby źle, gdyby Mercedesy mogły rzeczywiście powalczyć z Red Bullami na dystansie całego wyścigu.
Kamikadze2000
29.06.2013 02:50
Słabsza forma w wyścigu wynika z mocnej w kwalifikacjach - właściwie to ich problem, a zarazem atut - mocne oddziaływanie zawieszenia na opony, zwłaszcza tylne. Pierwszy rząd do przewidzenia - jutro do przewidzenia porażka w walce o zwycięstwo. Ale zobaczymy... @MairJ23 - teraz każdy powinien odbyć testy z Pirelli - i oby tak było. W przyszłym roku wracają testy w trakcie sezonu, więc sprawa rozwiązana. ;)
MairJ23
29.06.2013 01:34
Ciakawe czy Rosberg uszanuje Hamiltona w T1,2,3 jak to zrobil Lewis w ostatnim wyscigu ? Jak sie utrzymaja 15 okrazen przed red bullami to dojada na podium. Ale mi sie wydaje ze nie dadza rady. Oni sami sie tego obawiaja slyszac wypowiedzi HAM i ROS po KWAL Ross Brawn mowil zreszta to samo - za duze zuzycie opon na tylnej osi :(
Viewer
29.06.2013 01:29
Ciekawa niedziela sie szykuje. Zycze Mercedesowi w koncu utrzymanai swoich pozycji z kwalifikacji w wyscigu :) No i licze, ze fajnie bedzie ogladac przebijanie sie RAI i ALO z dalszych pozycji do przodu. Start szykuje sie swietny!
MairJ23
29.06.2013 01:24
@gnt3c aj juz... po wszystkim... FIA przeciez wydala wyrok :) teraz na testy jedzie RBR :) (mam nadzieje) - kazdy cos kombinuje - THIS IS F1 ! Zna ktos taki Team jak McLaren ? - Paletaja sie w srodku stawki !
gnt3c
29.06.2013 01:21
[quote="MairJ23"]What a Lap !!![/quote] What a Cheat - speaking of the additional tests, Mercedes made.
MairJ23
29.06.2013 01:21
Paul di Resta - miazga :) podoba mi sie forma Sahara !
MPOWER
29.06.2013 01:16
@SilverX Punktów nie ma za sobotę, są dopiero za niedzielę. Ferrari już dawno nie ma tempa na kwale a w wyścigu jadą bardzo dobrym tempem. Podobnie Lotus.
Aeromis
29.06.2013 01:16
Padłem z wrażenia, to co zrobił Lewis było niewiarygodne. Czas kosmiczny, wczas względem ROS także miazga (w końcu to top 1 i top 2. Jeśłi dobrze usłyszałem "stubby Lewis job". Miło by było, gdyby w wyścigu... ale nie zapeszam ;-) Dziś Lewis był perfekcyjny. Pytanie - czy możliwe aby Merc stracił w wyścigu 1 sek przewagi nad pozostałymi? (poza RBR oczywiście)? To byłoby równie niewiarygodne. Druga linia dla RBR, reszta patrząc po czasach bardzo daleko, szczególnie jeśli uwzględnić, że każdy z top 10 poprawił się w q3 względem q2.
SilverX
29.06.2013 01:13
Lotus? Ferrari? Red Bull? Eh nie, Mercedes! Widać jak na dłoni kto ma najszybszy bolid, pokonać Red Bulla na ich torze to naprawdę wyczyn godny podziwu...
olek
29.06.2013 01:11
Jest Zając są błędy... zgłoszone!
MPOWER
29.06.2013 01:11
Brawo Lewis! Genialna czasówka. Ricciardo - dostał wiatr w żagle i walczy mocno o angaż w RBR. To chyba życiówka :) Słabo Lotus i Ferrari. Bardzo dobrze Force India. Kimi przegrał niewiele z Romkiem ale przegrał. Dalej między nimi różnice w bolidach? Alonso dopiero 10-te....
MairJ23
29.06.2013 01:11
What a Lap !!!