Trzeci dzień testów na torze Catalunya
Trulli najszybszy w czwartek przed Alonso, Michaelem Schumacherem i Raikkonenem
13.04.0618:10
1382wyświetlenia
W czwartek najszybszym kierowcą na torze Catalunya okazał się Jarno Trulli, uzyskując minimalnie lepszy (o 0.01 sekundy) czas od aktualnego mistrza świata, Fernando Alonso. Kierowca Toyoty rezultat ten uzyskał jednak dopiero pod koniec sesji, natomiast przez większą część dnia w posiadaniu najlepszego czasu był właśnie Alonso. Dzisiaj po torze jeździli tylko i wyłącznie główni kierowcy - za kierownicą żadnego z 18 obecnych bolidów nie pojawił się kierowca testowy. Czwartkowe testy przypominały więc bardziej treningi w weekend Grand Prix, tyle że trwające aż dziewięć godzin! Co ciekawe dzisiejszym testom przyglądało się aż 10 tysięcy kibiców, co stanowi swoisty rekord.
Po przedłużonym pobycie w Australii ze względu na infekcję ucha, Trulli powrócił dzisiaj za kierownicę Toyoty TF106 i z satysfakcją stwierdził, że ostatnie zmiany dokonane w tegorocznym bolidzie dopasowały go do jego stylu jazdy, czego rezultatem było uzyskanie najlepszego czasu dnia. Włoch skupił się głównie na pracy nad ustawieniami auta i na testowaniu opon Bridgestone, co zresztą należało również do obowiązków Ralfa Schumachera, przy czym Niemiec uplasował się na 12 pozycji, tracąc blisko sekundę do swojego partnera. Jedynym zmartwieniem japońskiej stajni były dzisiaj problemy techniczne z bolidem Trullego przed południem, jednak dosyć szybko udało się je rozwiązać.
Do Fernando Alonso dołączył dzisiaj drugi główny kierowca Renault, Giancarlo Fisichella, uczestnicząc wraz z Hiszpanem w drugim dniu przygotowań do najbliższych wyścigów, a w szczególności Grand Prix Hiszpanii, która odbędzie na tym samym torze za niespełna pięć tygodni. Włoch uzyskał szósty czas, tracąc do swojego partnera niewiele ponad pół sekundy. Francuska stajnia kontynuowała zapoczątkowane wczoraj testy opon Michelin i na pracę nad doskonaleniem ustawień bolidu R26, przy okazji przeprowadzając dalsze testy nowej specyfikacji B silnika RS26 V8, która jak dotąd spisuje się zgodnie z oczekiwaniami.
Odpowiednio na 3 i 15 pozycji uplasowali się kierowcy Ferrari, Michael Schumacher i Felipe Massa. Schumacher przejął wczorajsze obowiązki swojego partnera, koncentrując się na programie rozwojowym nowych komponentów i nowych rozwiązań aerodynamicznych, przy okazji pracując także nad znalezieniem optymalnych ustawień bolidu 248 F1. Niemiec uzyskał bardzo dobry czas, tracąc do najszybszej dwój niespełna 0.2 sekundy, chociaż raz doprowadził do wywieszenia czerwonej flagi, po tym jak w jego bolidzie nastąpiła awaria silnika. Tymczasem Massa poprowadził dzisiaj drugi bolid 248 F1 w starszej konfiguracji, kontynuując zapoczątkowane we wtorek przez kierowcę testowego włoskiej stajni, Marca Gene, testy wytrzymałościowe i pracę nad programem rozwojowym opon Bridgestone. Strata Brazylijczyka do najszybszego kierowcy wyniosła nieco ponad sekundę.
Kimi Raikkonen po niezbyt pracowitym pierwszym dniu testów na torze Catalunya, co było następstwem zbyt późnego dostarczenia na tor jego bolidu, w czwartek do pracy mógł już przystąpić od samego rana. W sumie Fin przejechał dzisiaj 93 okrążenia i to pomimo aż dziewięciokrotnego przerywania dzisiejszych testów z powodu różnych incydentów na torze, plasując się na koniec na czwartej pozycji ze stratą niespełna 0.4 sekundy do Trullego i Alonso. Jeszcze więcej okrążeń przejechał dzisiaj drugi kierowca McLarena, Juan Pablo Montoya, przy czym Kolumbijczyk uplasował się dopiero na 14 pozycji, tracąc do swojego partnera ponad pół sekundy. Obaj kierowcy pracowali nad ustawieniami bolidu MP4-21, a także testowali opony Michelin przeznaczone do użycia w Grand Prix Hiszpanii.
Piąty czas uzyskał kierowca zespołu BMW Sauber, Nick Heidfeld, tracąc do Trullego mniej niż pół sekundy. Niemiec rano przeprowadził krótkie testy aerodynamiczne, a po południu pracował nad ustawieniami auta i sprawdzał opony Michelin. Podobne obowiązki miał także Jacques Villeneuve, który przejął w czwartek drugi bolid F1.06 od kierowcy testowego stajni z Hinwil. Kanadyjczyk przejechał o 30 okrążeń więcej od swojego partnera, ale jednocześnie okazał się od niego wolniejszy o ponad pół sekundy, kończąc dzisiejsze testy na 13 pozycji. Dla Heidfelda czwartek był ostatnim dniem testów w tym tygodniu - jutro jego bolid przejmie Robert Kubica.
Odpowiednio na 7 i 16 pozycji uplasowali się kierowcy Williamsa, Nico Rosberg (+0.6s) i Mark Webber (+1.4s), łącznie przejeżdżając 190 okrążeń. Obaj kierowcy na początku sesji ćwiczyli starty, a także sprawdzali wewnętrzne mechaniczne części bolidu FW28 pod kątem niezawodności. Ponadto Rosberg przeprowadzał testy porównawcze nowych komponentów zawieszenia, natomiast Webber pracował nad oprogramowaniem i układem przeniesienia napędu. Po południu obaj kierowcy testowali z kolei opony Bridgestone przeznaczone na tor Imola. W piątek Rosberga zastąpi główny kierowca testowy stajni z Grove, Alex Wurz.
Zdecydowanie najbardziej pracowitymi uczestnikami dzisiejszych testów pod Barceloną byli kierowcy Hondy, Jenson Button (P8, +0.7s) i Rubens Barrichello (P11, +0.8s). Obaj kierowcy łącznie przejechali 283 okrążenia, czyli ponad 1300 kilometrów, a rozdzieliła ich niespełna 0.1 sekundy różnicy. Button przejął dzisiaj jeden z bolidów RA106 od kierowcy testowego stajni z Brackley, Anthony'ego Davidsona i początek dnia przeznaczył na znalezienie dobrego balansu, a następnie rozpoczął testy aerodynamiczne, przy okazji kontynuując pracę nad ustawieniami auta. Tymczasem Barrichello obok pracy nad aerodynamiką i ustawieniami auta, testował także opony Michelin.
Pierwszą dziesiątkę zamknęli kierowcy Red Bull Racing, Christian Klien i David Coulthard, łącznie przejeżdżając ponad 200 okrążeń. Stajnia z Milton Keynes zakończyła dzisiaj - jak określił je główny inżynier ds. testów, Ian Morgan, najbardziej udane jak dotąd testy z użyciem bolidu RB2. Pomimo problemów we wtorek, obaj kierowcy w pozostałe dwa dni zdołali przejechać sporo okrążeń, przeprowadzając wszystkie zaplanowane na ten tydzień zadania. Złożyły się na nie testy opon Michelin przeznaczonych do użycia w Grand Prix Hiszpanii i praca nad doskonaleniem ustawień auta, a także sprawdzanie nowych części aerodynamicznych na Grand Prix San Marino. Kolejne testy zespół przeprowadzał będzie w ostatnim tygodniu kwietnia na torze Silverstone.
Na ostatnich miejscach ponownie uplasowali się kierowcy z zespołów Toro Rosso i Super Aguri. Scott Speed (+2.0s) przejął dzisiaj bolid STR01 od swojego partnera, Vitantonio Liuzziego i kontynuował pracę nad ustawieniami auta w ramach przygotowań włoskiej stajni do domowego wyścigu na położonym bardzo blisko głównej siedziby Toro Rosso torze Imola. Amerykanin skupił się zwłaszcza na testowaniu różnych ustawień amortyzatorów, które odgrywają ważną rolę przy pokonywaniu krawężników na torze Imola. Dla Toro Rosso był to już ostatni dzień testów w tym tygodniu. Tymczasem zespół Super Aguri ponownie reprezentował dzisiaj Takuma Sato (+5.3s), przy czym Japończyk ze względu na problemy z hydrauliką przejechał zaledwie 22 okrążenia. W tej sytuacji Sato będzie musiał jutro dokończyć zaplanowane na czwartek testy opon Bridgestone, zanim przekaże bolid SA05 w ręce drugiego kierowcy japońskiej stajni, Yuji Ide.
Pogoda
Temperatura powietrza: 10-20°C
Temperatura toru: 15-35°C
Słonecznie
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Źródło: Circuit de Catalunya, Motorsport.com
Po przedłużonym pobycie w Australii ze względu na infekcję ucha, Trulli powrócił dzisiaj za kierownicę Toyoty TF106 i z satysfakcją stwierdził, że ostatnie zmiany dokonane w tegorocznym bolidzie dopasowały go do jego stylu jazdy, czego rezultatem było uzyskanie najlepszego czasu dnia. Włoch skupił się głównie na pracy nad ustawieniami auta i na testowaniu opon Bridgestone, co zresztą należało również do obowiązków Ralfa Schumachera, przy czym Niemiec uplasował się na 12 pozycji, tracąc blisko sekundę do swojego partnera. Jedynym zmartwieniem japońskiej stajni były dzisiaj problemy techniczne z bolidem Trullego przed południem, jednak dosyć szybko udało się je rozwiązać.
Do Fernando Alonso dołączył dzisiaj drugi główny kierowca Renault, Giancarlo Fisichella, uczestnicząc wraz z Hiszpanem w drugim dniu przygotowań do najbliższych wyścigów, a w szczególności Grand Prix Hiszpanii, która odbędzie na tym samym torze za niespełna pięć tygodni. Włoch uzyskał szósty czas, tracąc do swojego partnera niewiele ponad pół sekundy. Francuska stajnia kontynuowała zapoczątkowane wczoraj testy opon Michelin i na pracę nad doskonaleniem ustawień bolidu R26, przy okazji przeprowadzając dalsze testy nowej specyfikacji B silnika RS26 V8, która jak dotąd spisuje się zgodnie z oczekiwaniami.
Odpowiednio na 3 i 15 pozycji uplasowali się kierowcy Ferrari, Michael Schumacher i Felipe Massa. Schumacher przejął wczorajsze obowiązki swojego partnera, koncentrując się na programie rozwojowym nowych komponentów i nowych rozwiązań aerodynamicznych, przy okazji pracując także nad znalezieniem optymalnych ustawień bolidu 248 F1. Niemiec uzyskał bardzo dobry czas, tracąc do najszybszej dwój niespełna 0.2 sekundy, chociaż raz doprowadził do wywieszenia czerwonej flagi, po tym jak w jego bolidzie nastąpiła awaria silnika. Tymczasem Massa poprowadził dzisiaj drugi bolid 248 F1 w starszej konfiguracji, kontynuując zapoczątkowane we wtorek przez kierowcę testowego włoskiej stajni, Marca Gene, testy wytrzymałościowe i pracę nad programem rozwojowym opon Bridgestone. Strata Brazylijczyka do najszybszego kierowcy wyniosła nieco ponad sekundę.
Kimi Raikkonen po niezbyt pracowitym pierwszym dniu testów na torze Catalunya, co było następstwem zbyt późnego dostarczenia na tor jego bolidu, w czwartek do pracy mógł już przystąpić od samego rana. W sumie Fin przejechał dzisiaj 93 okrążenia i to pomimo aż dziewięciokrotnego przerywania dzisiejszych testów z powodu różnych incydentów na torze, plasując się na koniec na czwartej pozycji ze stratą niespełna 0.4 sekundy do Trullego i Alonso. Jeszcze więcej okrążeń przejechał dzisiaj drugi kierowca McLarena, Juan Pablo Montoya, przy czym Kolumbijczyk uplasował się dopiero na 14 pozycji, tracąc do swojego partnera ponad pół sekundy. Obaj kierowcy pracowali nad ustawieniami bolidu MP4-21, a także testowali opony Michelin przeznaczone do użycia w Grand Prix Hiszpanii.
Piąty czas uzyskał kierowca zespołu BMW Sauber, Nick Heidfeld, tracąc do Trullego mniej niż pół sekundy. Niemiec rano przeprowadził krótkie testy aerodynamiczne, a po południu pracował nad ustawieniami auta i sprawdzał opony Michelin. Podobne obowiązki miał także Jacques Villeneuve, który przejął w czwartek drugi bolid F1.06 od kierowcy testowego stajni z Hinwil. Kanadyjczyk przejechał o 30 okrążeń więcej od swojego partnera, ale jednocześnie okazał się od niego wolniejszy o ponad pół sekundy, kończąc dzisiejsze testy na 13 pozycji. Dla Heidfelda czwartek był ostatnim dniem testów w tym tygodniu - jutro jego bolid przejmie Robert Kubica.
Odpowiednio na 7 i 16 pozycji uplasowali się kierowcy Williamsa, Nico Rosberg (+0.6s) i Mark Webber (+1.4s), łącznie przejeżdżając 190 okrążeń. Obaj kierowcy na początku sesji ćwiczyli starty, a także sprawdzali wewnętrzne mechaniczne części bolidu FW28 pod kątem niezawodności. Ponadto Rosberg przeprowadzał testy porównawcze nowych komponentów zawieszenia, natomiast Webber pracował nad oprogramowaniem i układem przeniesienia napędu. Po południu obaj kierowcy testowali z kolei opony Bridgestone przeznaczone na tor Imola. W piątek Rosberga zastąpi główny kierowca testowy stajni z Grove, Alex Wurz.
Zdecydowanie najbardziej pracowitymi uczestnikami dzisiejszych testów pod Barceloną byli kierowcy Hondy, Jenson Button (P8, +0.7s) i Rubens Barrichello (P11, +0.8s). Obaj kierowcy łącznie przejechali 283 okrążenia, czyli ponad 1300 kilometrów, a rozdzieliła ich niespełna 0.1 sekundy różnicy. Button przejął dzisiaj jeden z bolidów RA106 od kierowcy testowego stajni z Brackley, Anthony'ego Davidsona i początek dnia przeznaczył na znalezienie dobrego balansu, a następnie rozpoczął testy aerodynamiczne, przy okazji kontynuując pracę nad ustawieniami auta. Tymczasem Barrichello obok pracy nad aerodynamiką i ustawieniami auta, testował także opony Michelin.
Pierwszą dziesiątkę zamknęli kierowcy Red Bull Racing, Christian Klien i David Coulthard, łącznie przejeżdżając ponad 200 okrążeń. Stajnia z Milton Keynes zakończyła dzisiaj - jak określił je główny inżynier ds. testów, Ian Morgan, najbardziej udane jak dotąd testy z użyciem bolidu RB2. Pomimo problemów we wtorek, obaj kierowcy w pozostałe dwa dni zdołali przejechać sporo okrążeń, przeprowadzając wszystkie zaplanowane na ten tydzień zadania. Złożyły się na nie testy opon Michelin przeznaczonych do użycia w Grand Prix Hiszpanii i praca nad doskonaleniem ustawień auta, a także sprawdzanie nowych części aerodynamicznych na Grand Prix San Marino. Kolejne testy zespół przeprowadzał będzie w ostatnim tygodniu kwietnia na torze Silverstone.
Na ostatnich miejscach ponownie uplasowali się kierowcy z zespołów Toro Rosso i Super Aguri. Scott Speed (+2.0s) przejął dzisiaj bolid STR01 od swojego partnera, Vitantonio Liuzziego i kontynuował pracę nad ustawieniami auta w ramach przygotowań włoskiej stajni do domowego wyścigu na położonym bardzo blisko głównej siedziby Toro Rosso torze Imola. Amerykanin skupił się zwłaszcza na testowaniu różnych ustawień amortyzatorów, które odgrywają ważną rolę przy pokonywaniu krawężników na torze Imola. Dla Toro Rosso był to już ostatni dzień testów w tym tygodniu. Tymczasem zespół Super Aguri ponownie reprezentował dzisiaj Takuma Sato (+5.3s), przy czym Japończyk ze względu na problemy z hydrauliką przejechał zaledwie 22 okrążenia. W tej sytuacji Sato będzie musiał jutro dokończyć zaplanowane na czwartek testy opon Bridgestone, zanim przekaże bolid SA05 w ręce drugiego kierowcy japońskiej stajni, Yuji Ide.
Pogoda
Temperatura powietrza: 10-20°C
Temperatura toru: 15-35°C
Słonecznie
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Czasy uzyskane w czwartek na torze Catalunya (4,627 km) | ||||||
Kierowca | Konstruktor | Bolid | Op. | Czas okr. | Okr. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Jarno Trulli | Toyota | TF106 V8 | bri | 1:14.522 | 81 |
1 | Fernando Alonso | Renault | R26 V8 | mic | 1:14.532 | 106 |
1 | Michael Schumacher | Ferrari | 248 F1 V8 | bri | 1:14.711 | 94 |
1 | Kimi Raikkonen | McLaren Mercedes | MP4-21 V8 | mic | 1:14.899 | 93 |
1 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | F1.06 V8 | mic | 1:14.940 | 66 |
1 | Giancarlo Fisichella | Renault | R26 V8 | mic | 1:15.105 | 112 |
1 | Nico Rosberg | Williams Cosworth | FW28 V8 | bri | 1:15.209 | 82 |
1 | Jenson Button | Honda | RA106 V8 | mic | 1:15.292 | 150 |
1 | Christian Klien | RBR Ferrari | RB2 V8 | mic | 1:15.299 | 101 |
1 | David Coulthard | RBR Ferrari | RB2 V8 | mic | 1:15.347 | 101 |
1 | Rubens Barrichello | Honda | RA106 V8 | mic | 1:15.388 | 133 |
1 | Ralf Schumacher | Toyota | TF106 V8 | bri | 1:15.410 | 73 |
1 | Jacques Villeneuve | BMW Sauber | F1.06 V8 | mic | 1:15.547 | 97 |
1 | Juan Pablo Montoya | McLaren Mercedes | MP4-21 V8 | mic | 1:15.686 | 103 |
1 | Felipe Massa | Ferrari | 248 F1 V8 | bri | 1:15.727 | 86 |
1 | Mark Webber | Williams Cosworth | FW28 V8 | bri | 1:16.019 | 108 |
1 | Scott Speed | STR Cosworth | STR01 V10 | mic | 1:16.599 | 102 |
1 | Takuma Sato | Super Aguri Honda | SA05 V8 | bri | 1:19.826 | 22 |
KOMENTARZE