FIA nie zobowiąże zespołów wystawiania trzecich bolidów w sezonie 2014

Co więcej, Toto Wolff wątpi, czy ewentualnie będzie mogło do tego dojść nawet w 2015 roku.
24.10.1413:15
Nataniel Piórkowski
1921wyświetlenia

Pomimo rosnących obaw dotyczących zmniejszenia się liczby zespołów Formuły 1, FIA wykluczyła zobowiązanie czołowych ekip do wystawienia już w tym sezonie po trzy samochody.

Podczas gdy Caterham walczy o wysłanie swego sprzętu do Austin, coraz ciemniejsze chmury zbierają się nad Marussią, która po wypadku Julesa Bianchiego i wystawieniu tylko jednego samochodu w Grand Prix Rosji, zaczyna zmagać się teraz z coraz większymi problemami finansowymi.

W sytuacji w której nie można wykluczyć, że w ostatnich trzech wyścigach sezonu będzie brało udział mniej niż dwadzieścia samochodów, teoretycznie zastosowany powinien zostać zapis porozumienia pomiędzy FOM i FIA, zobowiązujący czołowe zespoły do wystawienia dodatkowych samochodów.

Uważa się jednak, że aby do tego doszło, stajnie muszą zostać poinformowane o tym z 60-dniowym wyprzedzeniem. Wyjaśnień wymagałyby także kwestie związane z malowaniami bolidów, kwalifikacją kierowców i możliwością zdobywania przez nich punktów do klasyfikacji mistrzostw świata.

Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, ruch ten jest wykluczony w tym sezonie. Magazyn Autosport informuje, że przypuszczenia te potwierdziły już wysoko postawione źródła.

Co więcej, czołowe ekipy nie są nawet przekonane co do możliwości ścigania się trzema samochodami w sezonie 2015. Regulamin mówi, że jeśli stawka zmniejszy się do poziomu poniżej dwudziestu samochodów, FIA oraz właściciel praw komercyjnych mogą poprosić inne zespoły o wystawienie trzecich samochodów. Tu pojawia się dość duże wyzwanie - przyznał szef działu sportów motorowych Mercedesa, Toto Wolff. Po pierwsze, by ścigać się trzema samochodami, trzeba zaplanować i przygotować całą logistykę, infrastrukturę i zasoby - zaczął wyliczać Austriak.

Przydałyby się też mądre zasady dotyczące tego, kto ma wystawiać dodatkowe bolidy. Kto ma siedzieć za ich sterami? Czy ma zdobywać punkty? Jak musi pomalowany być samochód? Zanim zespoły zaczną wystawiać dodatkowe samochody wyjaśnionych musi zostać bardzo dużo kwestii. Póki co nie widzę, aby w tej materii cokolwiek się działo. Liczę - odpukując w niemalowane - że wszystkie zespoły z obecnej stawki utrzymają się w Formule 1. Jeśli jednak spojrzymy na historię, to ekipy przychodziły i odchodziły. Utrata stajni nie powinna być więc dla nas ogromnym szokiem - dodał.

KOMENTARZE

6
nixtone
25.10.2014 09:49
[quote="Adakar"]możliwość sprzedaży bolidów i tworzenia prawdziwych satelickich ekip[/quote] Dokładnie tak to widzę - ekipy główne powinny się zając swoimi 2 autami, a osobny team obsługiwać 1 auto w sposób niezależny. Raz, że to by pomogło f1*, dwa - powstałoby złudzenie że słabszy team ogrywa lidera (możliwy scenariusz). *niestety ekipy ze środka stawki mający ambicje projektować bolid sami mieli by mniejsze szanse! To fakt. Pomógłby również zapis o możliwości wystawiania 1 auta +1 na wybrane wyścigi (może również satelickiego, z innym sponsorem). I na koniec, dystrybucja pieniędzy za udział w F1 i punkty. Chyba klucz do wszystkiego...
Adakar
25.10.2014 08:27
ale jedno jest pewne, że 3 bolid w teamie jest znacznie tańszym rozwiązaniem niż powoływanie do życia od zera, lub na zgliszczach innych ekip, nowego teamu. Najlepiej to gdyby dali możliwość sprzedaży bolidów i tworzenia prawdziwych satelickich ekip z wymianą danych. Kolejna sprawa to teamy powinny pchać pomysł 3 bolidów do jak najszybszego wprowadzenia. 3 bolidy to 50% więcej danych zbieranych z toru, 50% więcej przejechanych kilometrów na torze itd. itd. W przypadku zerowych testów praktycznie, taki pomysł pozwoliłby rozwijać pojazdy w znacznie szybszym tempie.
marrcus
25.10.2014 01:22
Gie Taki durny pomysł już kiedys był w WRC skonczyło sie na redukcji 3go auta
Gie
24.10.2014 01:04
Punkty od dwóch najlepszych kierowców byłyby zbyt proste. Lepiej wprowadzić element hazardu. Team przed wyścigiem ustala które dwa samochody będą punktowały :)
Aeromis
24.10.2014 12:32
@krzysiek000 Wówczas każdy bogaty zespół by wystawił 3 bolidy, a słabsze ekipy w proponowanym systemie punktacji zostałyby bez punktów i także by się w końcu posypały.Wyobraźmy sobie choćby Saubera czy SFI przez 3-4 sezony bez ani jednego punktu. Nie wspominając że w imię walki o mistrzostwo dochodziłoby do paranoicznych sytuacji gdzie na przykład Mercedes nr 3 z miejsca drugiego musiałby spaść na dajmy na to 7 miejsce, za Mercedesa numer 1 by ten mógł zaliczyć punkty do walki o majstra. Czy to trzeci bolid, czy bolidy klienckie to i tak będzie to morderstwo słabszych. Mogłoby być nawet 4 bolidy w jednym zespole, ale wówczas punktacja musiałaby być absolutnie inna od obecnej.
krzysiek000
24.10.2014 12:17
Punkty do klasyfikacji zespołowej pochodzą od dwóch kierowców, którzy osiągnęli najlepszy wynik, a trzeci bolid jest przywilejem każdego chętnego zespołu. Może to by zadziałało.