GP Austrii: Rosberg rozpoczyna weekend z rekordem toru

Nowy asfalt na Red Bull Ringu znacznie poprawił rezultaty
01.07.1611:30
Łukasz Godula
4899wyświetlenia


Po egzotycznym wyścigu w Azerbejdżanie, przewrotnie nazwanym GP Europy przyszedł czas na prawdziwy pwrót na Stary Kontynent. Przenosimy się w takim razie w rejony pięknej Styrii i rozpoczynamy Grand Prix Austrii.

Pierwszy trening rozpoczął się przy przyjemnej, słonecznej pogodzie z lekkim zachmurzeniem, jednak jak mówiły prognozy na ten weekend, sytuacja może się szybko zmieniać. Nie sprawiło to jednak pośpiesznych wyjazdów, ekipy postanowiły przejechać spokojne okrążenia instalacyjne. McLaren jednak od razu zabrał się za testowanie swojego nowego, bardzo futurystycznego tylnego skrzydła. W tym rejonie bolid Alonso był pomalowany farbą fluorescencyjną używaną często podczas testów.

W tym czasie bolid Sebastiana Vettela był kompletowany do pierwszego wyjazdu, a Max Verstappen przejechał pierwsze mierzone okrążenia kręcąc wyniki w okolicach 1:10. Mercedesy pojawiły się na torze dopiero po 15 minutach i jak można było się spodziewać, od razu wskoczyły na czoło tabeli. Zarówno Hamilton, jak i Rosberg podróżowali na super-miękkich oponach.

Pierwszą ofiarą ostatnich dwóch zakrętów był Lewis Hamilton, który się obrócił. Jadący za nim Grosjean, by uniknąć kolizji również obrócił bolid, wyjeżdżając na pobocze. Sytuacja doprowadził do wirtualnej neutralizacji. W tym samym miejscu nowe tarki pozbawiły Maxa Verstappena części przedniego skrzydła. Duńczykowi nie przeszkodziło to we wskoczeniu tuż za partnera zespołowego, na piątą pozycję ze stratą sekundy do Rosberga, który w międzyczasie wykręcił wynik 1:08,166. Rezultat ten był zaledwie o 0,2 sekundy słabszy od oficjalnego rekordu toru Michaela Schumachera.

Po 40 minutach sesji na torze nastała cisza, wszyscy mieli za sobą pierwsze przejazdy, jednak w użyciu były wszystkie rodzaje mieszanek dostarczone przez Pirelli. Moment pauzy przerwał dopiero po 10 minutach Rosberg, który powrócił na tor na ultra-miękkich oponach. Niemiec tym samym ustanowił nowy rekord okrążenia Red Bull Ringu - 1:07,644. Udało mu się jeszcze poprawić wynik o 0,271 sekundy, co dodatkowo przypieczętowało rekord. Hamilton na swoich szybkich kółkach był wolniejszy o 0,7 sekundy.

Chwilę później Rosberg wypadł w czwartym zakręcie w żwir, ale udało mu się powrócić na tor. Nie udało się to chwilę później w szóstym wirażu Verstappenowi, który przy okazji mocno narzekał na nowe wysokie krawężniki. Jak się okazało to właśnie wyjazd w jeden z nich uszkodził zawieszenie w jego bolidzie. Nie był to również dobry czas dla Manora, najpierw Haryanto wypadł z toru, a chwilę później sędziowie zabrali się za analizę jego niebezpiecznego powrotu na tor, oraz zbyt szybkiej jazdy Wehrleina podczas wirtualnego samochodu bezpieczeństwa.

Hamiltonowi ostatecznie udało się poprawić i tracił do Rosberga 0,357 sekundy, jednak na pewno nie był to jego wymarzony wynik po tym jak musiał założyć ostatnie elementy silnika dostępne na tez sezon. Anglik na wczorajszym spotkaniu z mediami był wyraźnie przybity sytuacją z jednostką napędową i nieuchronnością kar za ponadprogramowe elementy.

Aktywność wszystkich ekip w pierwszym treningu była naprawdę spora. Każdy chciał poznać nowy asfalt na Red Bull Ringu. I o ile przewaga Mercedesa nie wygląda optymistycznie, o tyle walka Ferrari z Red Bullem o kolejne pola z pewnością będzie fascynująca. Gdy dodamy do tego możliwe opady, możliwe że przed nami bardzo ciekawy weekend.


Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 39°C
Temperatura powietrza: 22°C
Prędkość wiatru: 0,8 m/s
Wilgotność powietrza: 63%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Nico Rosberg (6)Mercedes F1 W07 Hybrid1:07,37337
2Lewis Hamilton (44)Mercedes F1 W07 Hybrid1:07,7300,3570,35734
3Sebastian Vettel (5)Ferrari SF16-H1:08,0220,6490,29228
4Kimi Raikkonen (7)Ferrari SF16-H1:08,2220,8490,20031
5Daniel Ricciardo (3)Red Bull RB121:08,5281,1550,30634
6Carlos Sainz (55)Toro Rosso STR111:08,8031,4300,27534
7Felipe Massa (19)Williams FW381:08,8241,4510,02139
8Max Verstappen (33)Red Bull RB121:08,9621,5890,13821
9Daniił Kwiat (26)Toro Rosso STR111:08,9901,6170,02832
10Valtteri Bottas (77)Williams FW381:08,9981,6250,00840
11Romain Grosjean (8)Haas VF-161:09,0781,7050,08034
12Nico Hulkenberg (27)Force India VJM091:09,2801,9070,20243
13Jenson Button (22)McLaren MP4-311:09,3651,9920,08531
14Fernando Alonso (14)McLaren MP4-311:09,5672,1940,20230
15Kevin Magnussen (20)Renault R.S.161:09,7072,3340,14024
16Pascal Wehrlein (94)Manor MRT051:09,7752,4020,06834
17Jolyon Palmer (30)Renault R.S.161:09,8512,4780,07628
18Marcus Ericsson (9)Sauber C351:09,9292,5560,07835
19Esteban Gutierrez (21)Haas VF-161:10,1102,7370,18120
20Felipe Nasr (12)Sauber C351:10,3142,9410,20426
21Rio Haryanto (88)Manor MRT051:10,4933,1200,17921
22Alfonso Celis Jr (34)Force India VJM091:10,8603,4870,36737
107% najlepszego czasu: 1:12,089

KOMENTARZE

5
MairJ23
01.07.2016 01:26
@marios76 w 2024 maja zlikwidowac kola bo samochody maja juz lewitowac na wysokosci - jeszcze FIA nie ustalila dokladnie - ale zastanawiaja sie miedzy 15mm a 35mm nad asfaltem.... Jak to sie uda to beda likwidowac asfalt na wszystkich torach i posadza trawe z ekologicznych wzgledow.
mcracer1993
01.07.2016 01:03
@marios76 Polemizowałbym - wolę już tą wydłużoną pętlę (oczywiście z pewnymi modyfikacjami) niż tą, która teraz jest - ten tor w obecnej konfiguracji jest jednym z najszybszych w kalendarzu - szybsze są tylko Spa, Monza i Suzuka (bierzmy pod uwagę średnią prędkość). Natomiast czas zwycięzcy wyścigu w tym roku może wynieść poniżej 1:30:00:000 :P
Kamikadze2000
01.07.2016 12:08
Nawet Celis zmieścił się w limicie 101 % xd
marios76
01.07.2016 11:41
@mcracer1993 W 2018tym będą jeździć na samych felgach :)
mcracer1993
01.07.2016 10:46
W qualach będzie czas 1:06 lub nawet poniżej 1:06. Jestem ciekawy, kiedy FIA wprowadzi (znowu) opony rowkowane.