Grand Prix Węgier - zapowiedź - BMW Sauber
W nachodzącą niedzielę odbędzie się tam 13. runda mistrzostw świata Formuły 1
03.08.0610:41
874wyświetlenia
Grand Prix Węgier
4-6 sierpnia 2006 r.
Trzynasta runda mistrzostw świata (z osiemnastu)
Zapowiedź
Monachium/Hinwil, 30 lipca 2006. Od razu po powrocie samochodów do boksu po wyścigu na Hockenheim, zespół zaczął pakować się przed planowanym na poniedziałkowy ranek wyjazdem w 1000-kilometrową trasę do Budapesztu. W nachodzącą niedzielę odbędzie się tam 13. runda mistrzostw świata Formuły 1. Grand Prix Niemiec i Grand Prix Węgier to czwarta spośród pięciu tegorocznych par wyścigów, rozgrywanych tydzień po tygodniu.
Trudno o większy kontrast w tej akurat parze: Hockenheim to tor silnikowy, a kręty Hungaroring jest jednym z najwolniejszych torów w kalendarzu i wymaga maksymalnego docisku aerodynamicznego.
Nick Heidfeld:
"Bardzo lubię Węgry. Podoba mi się Hungaroring, podoba mi się Budapeszt. To cudowne stare miasto z wieloma starymi budynkami, w którym zawsze się coś dzieje. Budapeszt to dobre miejsce na wyjście ze znajomymi do restauracji.
Właśnie na Hungaroringu zapewniłem sobie mistrzostwo Formuły 3000 jeszcze przed końcem sezonu 1999, była to dobra okazja do świętowania. Lubię wspominać tamten sukces. Po Monaco to drugi najwolniejszy tor w kalendarzu Formuły 1. Ma wiele zakrętów, za to zupełnie brakuje prostych. Sam układ toru sprawia, że jazda nie jest łatwa, a dodatkowo o tej porze roku w Budapeszcie jest bardzo gorąco. Poza idealnym torem jazdy nawierzchnia jest bardzo brudna i łatwo tam stracić czas. Bardzo trudno się tu wyprzedza".
Robert Kubica:
"Ścigałem się tu raz, w moim pierwszym sezonie startów w Formule Renault w 2001 r. To był pierwszy wyścig, w którym nawiązałem walkę z czołówką. Taki rodzaj torów nazywamy 'Myszka Miki' - zakręt w zakręt, hamowanie i przyspieszanie. Nigdy nie prowadziłem tu bolidu Formuły 1.
W 1997 r. byłem tu na wyścigu F1 i to była pierwsza i ostatnia Grand Prix, na której byłem jako widz. Powtarzałem wszystkim: nie chcę oglądać wyścigów i następnym razem pojawię się na Grand Prix już jako kierowca. To zabawne - ja miałem 12 lat, Jacques wygrał tamten wyścig, a teraz pracujemy razem. Tak się toczy życie".
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Dwa wyścigi w ciągu ośmiu dni to zawsze duże obciążenie. Duża część personelu nie ma nawet czasu na powrót do domu pomiędzy Grand Prix. Rozłożenie i złożenie bolidów oraz całego sprzętu na torze, przygotowania i transport są wykonywane pod ogromną presją czasu. Nie ma czasu na trenowanie.
Jeśli chodzi o procent okrążenia pokonywanego pełnym gazem, Hungaroring jest lepszy tylko od Monaco. W Budapeszcie musimy się zmagać z wysokimi obciążeniami termicznymi silnika. Jednostki napędowe nagrzewają się w ciasnych, wolnych sekcjach, a na torze brakuje długiej prostej - stąd chłodzenie jest mniej efektywne.
Po wyścigach na Hockenheim i w Budapeszcie Formuła 1 bierze sobie zasłużony urlop. Kolejne sesje testowe odbędą się dopiero po Grand Prix Turcji".
Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Nawet po zmianie silników na mniejsze V8, ten kręty tor wymaga maksymalnej siły docisku. Nawierzchnia jest bardzo zakurzona, stąd poziom przyczepności jest bardzo niski, co z kolei wywołuje podsterowność. Przy doborze opon wybieramy raczej miękką mieszankę.
Jeśli chodzi o ustawienia samochodu, trzeba się skupić na drugim sektorze z kombinacjami zakrętów średnio-szybkich. Na Węgrzech istotne jest chłodzenie - po pierwsze ze względu na wysokie temperatury, po drugie ze względu na charakterystykę toru. Brak możliwości wyprzedzania oznacza, że często kilka samochodów jedzie jeden za drugim, przez co chłodzenie silników powietrzem jest utrudnione".
Fakty i liczby
&,../tory/hungaroring.jpg,,
Po dwunastu rundach (z osiemnastu) tegorocznych mistrzostw świata zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje szóste miejsce w klasyfikacji konstruktorów z 20. punktami na koncie.
Historia toru
Stolica Węgier, Budapeszt, liczy 1,7 miliona mieszkańców. Ta liczba się zmniejsza - w 1990 r. miasto zamieszkiwało dwa miliony osób. Rozwojowi Budapesztu sprzyjało położenie na szlaku handlowym wzdłuż rzeki Dunaj oraz liczne gorące źródła. To centrum kulturowe i biznesowe kraju. Znajdują się tu liczne muzea i uniwersytety.
W 1873 r. zjednoczono trzy niezależne wcześniej od siebie miasta: Budę, Peszt i Óbudę. Most łańcuchowy (zbudowany w latach 1839-49) łączy leżącą na górzystym, zachodnim brzegu rzeki Budę z równinnym Pesztem. To jeden z najbardziej charakterystycznych punktów miasta, razem z barokowym zamkiem królewskim, wznoszącym się nad rzeką po stronie Budy. Dzielnica Zamkowa i nabrzeże rzeki z wąskimi, brukowanymi uliczkami wpisane są na Światową Listę Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Neoklasycystyczne kamienice, dużo zieleni i szerokie aleje po stronie Pesztu również warte są zobaczenia.
Grand Prix Węgier rozgrywane jest od 1986 r. W tym sezonie odbędzie się 21. edycja. Tor przeszedł wiele modyfikacji, ostatnią z nich wprowadzono w sezonie 2003, kiedy długość okrążenia wzrosła z 3,975 km do 4,381 km. Dzisiejsza wersja jest najdłuższa w historii - dłuższa nawet od pierwszej (1986-1988), która liczyła 4,014 km długości. Tor odległy jest o około 20 minut jazdy na północny wschód od centrum miasta.
Źródło: Oficjalna strona Roberta Kubicy / Proximus
4-6 sierpnia 2006 r.
Trzynasta runda mistrzostw świata (z osiemnastu)
Zapowiedź
Monachium/Hinwil, 30 lipca 2006. Od razu po powrocie samochodów do boksu po wyścigu na Hockenheim, zespół zaczął pakować się przed planowanym na poniedziałkowy ranek wyjazdem w 1000-kilometrową trasę do Budapesztu. W nachodzącą niedzielę odbędzie się tam 13. runda mistrzostw świata Formuły 1. Grand Prix Niemiec i Grand Prix Węgier to czwarta spośród pięciu tegorocznych par wyścigów, rozgrywanych tydzień po tygodniu.
Trudno o większy kontrast w tej akurat parze: Hockenheim to tor silnikowy, a kręty Hungaroring jest jednym z najwolniejszych torów w kalendarzu i wymaga maksymalnego docisku aerodynamicznego.
Nick Heidfeld:
"Bardzo lubię Węgry. Podoba mi się Hungaroring, podoba mi się Budapeszt. To cudowne stare miasto z wieloma starymi budynkami, w którym zawsze się coś dzieje. Budapeszt to dobre miejsce na wyjście ze znajomymi do restauracji.
Właśnie na Hungaroringu zapewniłem sobie mistrzostwo Formuły 3000 jeszcze przed końcem sezonu 1999, była to dobra okazja do świętowania. Lubię wspominać tamten sukces. Po Monaco to drugi najwolniejszy tor w kalendarzu Formuły 1. Ma wiele zakrętów, za to zupełnie brakuje prostych. Sam układ toru sprawia, że jazda nie jest łatwa, a dodatkowo o tej porze roku w Budapeszcie jest bardzo gorąco. Poza idealnym torem jazdy nawierzchnia jest bardzo brudna i łatwo tam stracić czas. Bardzo trudno się tu wyprzedza".
Robert Kubica:
"Ścigałem się tu raz, w moim pierwszym sezonie startów w Formule Renault w 2001 r. To był pierwszy wyścig, w którym nawiązałem walkę z czołówką. Taki rodzaj torów nazywamy 'Myszka Miki' - zakręt w zakręt, hamowanie i przyspieszanie. Nigdy nie prowadziłem tu bolidu Formuły 1.
W 1997 r. byłem tu na wyścigu F1 i to była pierwsza i ostatnia Grand Prix, na której byłem jako widz. Powtarzałem wszystkim: nie chcę oglądać wyścigów i następnym razem pojawię się na Grand Prix już jako kierowca. To zabawne - ja miałem 12 lat, Jacques wygrał tamten wyścig, a teraz pracujemy razem. Tak się toczy życie".
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Dwa wyścigi w ciągu ośmiu dni to zawsze duże obciążenie. Duża część personelu nie ma nawet czasu na powrót do domu pomiędzy Grand Prix. Rozłożenie i złożenie bolidów oraz całego sprzętu na torze, przygotowania i transport są wykonywane pod ogromną presją czasu. Nie ma czasu na trenowanie.
Jeśli chodzi o procent okrążenia pokonywanego pełnym gazem, Hungaroring jest lepszy tylko od Monaco. W Budapeszcie musimy się zmagać z wysokimi obciążeniami termicznymi silnika. Jednostki napędowe nagrzewają się w ciasnych, wolnych sekcjach, a na torze brakuje długiej prostej - stąd chłodzenie jest mniej efektywne.
Po wyścigach na Hockenheim i w Budapeszcie Formuła 1 bierze sobie zasłużony urlop. Kolejne sesje testowe odbędą się dopiero po Grand Prix Turcji".
Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Nawet po zmianie silników na mniejsze V8, ten kręty tor wymaga maksymalnej siły docisku. Nawierzchnia jest bardzo zakurzona, stąd poziom przyczepności jest bardzo niski, co z kolei wywołuje podsterowność. Przy doborze opon wybieramy raczej miękką mieszankę.
Jeśli chodzi o ustawienia samochodu, trzeba się skupić na drugim sektorze z kombinacjami zakrętów średnio-szybkich. Na Węgrzech istotne jest chłodzenie - po pierwsze ze względu na wysokie temperatury, po drugie ze względu na charakterystykę toru. Brak możliwości wyprzedzania oznacza, że często kilka samochodów jedzie jeden za drugim, przez co chłodzenie silników powietrzem jest utrudnione".
Fakty i liczby
Tor/Data | Hungaroring/6 sierpnia 2006 |
Czas startu (lokalny/GMT) | 14:00/12:00 |
Okrążenie/Długość wyścigu | 4,381 km/306,663 km (70 okrążenia) |
Zwycięzca 2005 | Kimi Raikkonen (West McLaren Mercedes), 1:37:25,552 |
Pole position 2005 | Michael Schumacher (Scuderia Ferrari Marlboro), 1:19,882 |
Najszybsze okrążenie 2005 | Kimi Raikkonen (West McLaren Mercedes), 1:21,219 |
Rekord toru | Michael Schumacher (Scuderia Ferrari Marlboro)1.19,071 (2004) |
&,../tory/hungaroring.jpg,,
Kierowca | Nick Heidfeld | Jacques Villeneuve | Robert Kubica |
---|---|---|---|
Data urodzin | 10.05.1977 | 09.04.1971 | 07.12.1984 |
Miejsce urodzin | Mönchengladbach/Niemcy | St-Jean-sur-Richelieu/ Quebec, Kanada | Kraków/Polska |
Narodowość | Niemiec | Kanadyjczyk | Polak |
Zamieszkały | Stäfa, Szwajcaria | Villars, Szwajcaria | Kraków, Polska |
Stan cywilny | Dziewczyna Patricia Papen, córka Juni | Żonaty z Johanną | Kawaler |
Wzrost | 164 cm | 171 cm | 184 cm |
Waga | 59 kg | 67 kg | 73 kg |
Debiut w F1 | 2000, Melbourne | 1996, Melbourne | 2006, Budapeszt |
Starty w GP | 108 | 162 | - |
Udział w GP | 110 | 163 | - |
Pole position | 1 | 13 | - |
Wygrane | - | 11 | - |
Miejsca na podium | 4 | 23 | - |
Najszybsze okrążenia | - | 9 | - |
Najlepsze miejsce w mistrzostwach | 8 | 1997 mistrz świata (Williams Renault) | - |
Zdobyte punkty | 69 | 235 | - |
Punkty w sezonie 2006 | 13 | 7 | - |
Kierowca | Nick Heidfeld | Jacques Villeneuve | ||||
Kwalifikacje | Wyścig | Punkty | Kwalifikacje | Wyścig | Punkty | |
GP Bahrajnu | 10. | 12. | - | 11. | nie ukończył | - |
GP Malezji | 15. | nie ukończył | - | 14. | 7. | 2 |
GP Australii | 8. | 4. | 5 | 9. | 6. | 3 |
GP San Marino | 15. | 13. | - | 12. | 12. | - |
GP Europy | 15. | 10. | - | 9. | 8. | 1 |
GP Hiszpanii | 10. | 8. | 1 | 14. | 12. | - |
GP Monako | 16. | 7. | 2 | 15. | 14. | - |
GP Wlk. Brytanii | 9. | 7. | 2 | 10. | 8. | 1 |
GP Kanady | 13. | 7. | 2 | 11. | nie ukończył | - |
GP USA | 10. | nie ukończył | - | 6. | nie ukończył | - |
GP Francji | 16. | 8. | 1 | 14. | 11. | - |
GP Niemiec | 12. | nie ukończył | - | 18. | nie ukończył | - |
Po dwunastu rundach (z osiemnastu) tegorocznych mistrzostw świata zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje szóste miejsce w klasyfikacji konstruktorów z 20. punktami na koncie.
Historia toru
Stolica Węgier, Budapeszt, liczy 1,7 miliona mieszkańców. Ta liczba się zmniejsza - w 1990 r. miasto zamieszkiwało dwa miliony osób. Rozwojowi Budapesztu sprzyjało położenie na szlaku handlowym wzdłuż rzeki Dunaj oraz liczne gorące źródła. To centrum kulturowe i biznesowe kraju. Znajdują się tu liczne muzea i uniwersytety.
W 1873 r. zjednoczono trzy niezależne wcześniej od siebie miasta: Budę, Peszt i Óbudę. Most łańcuchowy (zbudowany w latach 1839-49) łączy leżącą na górzystym, zachodnim brzegu rzeki Budę z równinnym Pesztem. To jeden z najbardziej charakterystycznych punktów miasta, razem z barokowym zamkiem królewskim, wznoszącym się nad rzeką po stronie Budy. Dzielnica Zamkowa i nabrzeże rzeki z wąskimi, brukowanymi uliczkami wpisane są na Światową Listę Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Neoklasycystyczne kamienice, dużo zieleni i szerokie aleje po stronie Pesztu również warte są zobaczenia.
Grand Prix Węgier rozgrywane jest od 1986 r. W tym sezonie odbędzie się 21. edycja. Tor przeszedł wiele modyfikacji, ostatnią z nich wprowadzono w sezonie 2003, kiedy długość okrążenia wzrosła z 3,975 km do 4,381 km. Dzisiejsza wersja jest najdłuższa w historii - dłuższa nawet od pierwszej (1986-1988), która liczyła 4,014 km długości. Tor odległy jest o około 20 minut jazdy na północny wschód od centrum miasta.
Źródło: Oficjalna strona Roberta Kubicy / Proximus
KOMENTARZE