System punktowy na sezon 2025 nie zostanie zmieniony
Na wtorkowym spotkaniu komisji FIA podjęto szereg decyzji na sezony 2025 i 2026
24.07.2413:03
751wyświetlenia
Embed from Getty Images
System punktowy Formuły 1 pozostanie niezmieniony w 2025 roku po tym, jak wszystkie zespoły jednogłośnie zagłosowały przeciwko zmianom podczas wtorkowego spotkania Komisji FIA dotyczącej spraw Formuły 1.
W kwietniu kilka zespołów ze środka stawki rozpoczęło naciski na ponowne przeanalizowanie obecnego systemu punktowego serii, który przyznaje punkty dziesięciu najlepszym zawodnikom. Na początku sezonu 2024 stawka była wyraźnie podzielona na pięć czołowych zespołów oraz pięć zespołów walczących o punkty. Zespoły VCARB, Haas, Williams, Sauber oraz Alpine odstają od pozostałych ekip, przez co muszą liczyć nie tylko na siebie, ale i niepowodzenie kierowców z czołówki.
Niektóre zespoły argumentowały, że rozszerzenie miejsc punktowych do pierwszej dwunastki, czternastki lub całej stawki dałoby gorszym zespołom więcej powodów do walki o każdą pozycję. Propozycja była omawiana na poprzednim spotkaniu Komisji F1 w kwietniu, jednak wtedy uznano, że potrzeba więcej czasu, aby dopracować dokładną strukturę punktową i przemyśleć nieprzewidziane konsekwencje. Temat został odroczony do następnego spotkania, które odbyło się we wtorek w Londynie.
Na spotkaniu, w którym uczestniczyli wszyscy przedstawiciele dziesięciu zespołów, CEO F1 Stefano Domenicali oraz dyrektor ds. samochodów jednomiejscowych FIA, Nikolas Tombazis, uzgodniono, że system punktowy pozostanie bez zmian na rok 2025.
Początkowy podział stawki w sezonie 2024 między czołową piątkę a dolną piątkę nie jest już tak jasny. Zespoły RB i Haas regularnie walczą o punkty z kierowcami Astona Martina, dzięki czemu różnice między stawką zacierają się jeszcze bardziej. Dotychczas tylko Sauber nie zdobył punktów w tym sezonie, przez co uzasadnienie dla rozszerzenia systemu punktowego nie jest już aktualne.
Komisja zgodziła się również na zwiększenie minimalnej wagi kierowców z 80 kg do 82 kg
Ustalono również, że wszelkie koszty związane z urlopem macierzyńskim i ojcowskim, chorobowym oraz integracją zespołową pozostaną wyłączone z limitu kosztów Formuły 1. W obliczu planów zwiększenia obecnego limitu kosztów do około 220 milionów dolarów rozważano wprowadzenie wspomnianych kosztów do limitu. Wprowadzenie urlopu macierzyńskiego i ojcowskiego do limitu kosztów spotkało się jednak z oporem zespołów, ponieważ nieproporcjonalnie wpłynęłoby to na zatrudnianie kobiet i mogłoby zniechęcić zespoły do ich zatrudniania.
Na spotkaniu omawiano również regulacje na rok 2026, których zarys przedstawiono przed czerwcowym Grand Prix Kanady, spotykając się z mieszanymi reakcjami zespołów. FIA przedstawiła zespołom aktualizację dotyczącą harmonogramu finalizacji regulacji dotyczących podwozia na 2026 rok, które nadal muszą być dopracowane, aby sprostać wymaganiom znacznie zmodyfikowanych jednostek napędowych.
FIA ogłosiła, że nadzwyczajne spotkanie Komisji F1 dotyczące regulacji na 2026 rok odbędzie się 2 października, przed spotkaniem Światowej Rady Sportów Motorowych FIA dwa tygodnie później. Aby dać zespołom więcej czasu na przygotowanie nowych samochodów w 2026 roku, uzgodniono, że odbędzie się dziewięć dni testów przedsezonowych podzielonych na trzy trzydniowe testy zimowe.
System punktowy Formuły 1 pozostanie niezmieniony w 2025 roku po tym, jak wszystkie zespoły jednogłośnie zagłosowały przeciwko zmianom podczas wtorkowego spotkania Komisji FIA dotyczącej spraw Formuły 1.
W kwietniu kilka zespołów ze środka stawki rozpoczęło naciski na ponowne przeanalizowanie obecnego systemu punktowego serii, który przyznaje punkty dziesięciu najlepszym zawodnikom. Na początku sezonu 2024 stawka była wyraźnie podzielona na pięć czołowych zespołów oraz pięć zespołów walczących o punkty. Zespoły VCARB, Haas, Williams, Sauber oraz Alpine odstają od pozostałych ekip, przez co muszą liczyć nie tylko na siebie, ale i niepowodzenie kierowców z czołówki.
Niektóre zespoły argumentowały, że rozszerzenie miejsc punktowych do pierwszej dwunastki, czternastki lub całej stawki dałoby gorszym zespołom więcej powodów do walki o każdą pozycję. Propozycja była omawiana na poprzednim spotkaniu Komisji F1 w kwietniu, jednak wtedy uznano, że potrzeba więcej czasu, aby dopracować dokładną strukturę punktową i przemyśleć nieprzewidziane konsekwencje. Temat został odroczony do następnego spotkania, które odbyło się we wtorek w Londynie.
Na spotkaniu, w którym uczestniczyli wszyscy przedstawiciele dziesięciu zespołów, CEO F1 Stefano Domenicali oraz dyrektor ds. samochodów jednomiejscowych FIA, Nikolas Tombazis, uzgodniono, że system punktowy pozostanie bez zmian na rok 2025.
Wszyscy jednogłośnie zgodzili się, że nie będzie zmian w podziale punktów po niedawnej propozycji rozszerzenia przydziału punktów poza 10. miejsce- czytamy w oświadczeniu FIA.
Początkowy podział stawki w sezonie 2024 między czołową piątkę a dolną piątkę nie jest już tak jasny. Zespoły RB i Haas regularnie walczą o punkty z kierowcami Astona Martina, dzięki czemu różnice między stawką zacierają się jeszcze bardziej. Dotychczas tylko Sauber nie zdobył punktów w tym sezonie, przez co uzasadnienie dla rozszerzenia systemu punktowego nie jest już aktualne.
Komisja zgodziła się również na zwiększenie minimalnej wagi kierowców z 80 kg do 82 kg
w interesie dobrostanu kierowców. Oznacza to, że minimalna waga samochodu wzrośnie o 2 kg, z 798 kg do 800 kg w 2025 roku.
Ustalono również, że wszelkie koszty związane z urlopem macierzyńskim i ojcowskim, chorobowym oraz integracją zespołową pozostaną wyłączone z limitu kosztów Formuły 1. W obliczu planów zwiększenia obecnego limitu kosztów do około 220 milionów dolarów rozważano wprowadzenie wspomnianych kosztów do limitu. Wprowadzenie urlopu macierzyńskiego i ojcowskiego do limitu kosztów spotkało się jednak z oporem zespołów, ponieważ nieproporcjonalnie wpłynęłoby to na zatrudnianie kobiet i mogłoby zniechęcić zespoły do ich zatrudniania.
Na spotkaniu omawiano również regulacje na rok 2026, których zarys przedstawiono przed czerwcowym Grand Prix Kanady, spotykając się z mieszanymi reakcjami zespołów. FIA przedstawiła zespołom aktualizację dotyczącą harmonogramu finalizacji regulacji dotyczących podwozia na 2026 rok, które nadal muszą być dopracowane, aby sprostać wymaganiom znacznie zmodyfikowanych jednostek napędowych.
FIA ogłosiła, że nadzwyczajne spotkanie Komisji F1 dotyczące regulacji na 2026 rok odbędzie się 2 października, przed spotkaniem Światowej Rady Sportów Motorowych FIA dwa tygodnie później. Aby dać zespołom więcej czasu na przygotowanie nowych samochodów w 2026 roku, uzgodniono, że odbędzie się dziewięć dni testów przedsezonowych podzielonych na trzy trzydniowe testy zimowe.