GP Singapuru: trening 2 - Vettel wraca na szczyt
Wyniki i opis drugiej piątkowej sesji treningowej na torze Marina Bay.
23.09.1117:10
7524wyświetlenia
Sebastian Vettel powrócił na szczyt stawki ustanawiając najszybszy czas w drugiej sesji treningowej na torze Marina Bay w Singapurze. Tym razem czołową trójkę uzupełnili kierowcy dwóch innych konkurencyjnych zespołów - Fernando Alonso z Ferrari i Lewis Hamilton z McLarena.
Wbrew prognozom pogody, druga sesja treningowa rozpoczęła się w sprzyjających warunkach atmosferycznych. Problemów na starcie nie sprawiały także feralne krawężniki, które w pierwszym treningu napsuły krwi wielu kierowcom i zespołom.
Wszyscy bardzo ochoczo zabrali się do realizacji swych programów, których nie mogli ukończyć podczas poprzedniego treningu. Po ośmiu minutach aż dziewiętnastu kierowców zdążyło ustanowić czas pojedynczego okrążenia, a na czele znajdował się Fernando Alonso, choć chwilę później na pierwsze miejsce wskoczył Vettel z czasem 1:48,171, przebijając Hiszpana o blisko sekundę.
Prawdziwą symfonią regularności był Sebastian Vettel, którego rezultat na długi czas był wyznacznikiem ogólnego maksimum dla reszty stawki. Z każdym przejechanym okrążeniem Niemiec podnosił poprzeczkę, umacniając przewagę przed swym partnerem z Red Bulla - Markiem Webberem, który tracił do niego blisko 0,8 sek. Gdy na torze brylowały bolidy rodem z Milton Keynes, w garażu McLarena trwały prace przy samochodzie Lewisa Hamiltona. Po dwudziestu minutach Brytyjczyk zdołał przejechać tylko jedno okrążenie.
Dobre osiągi prezentował Kamui Kobayashi, który na pewnym etapie zajmował szóstą pozycję, wyprzedzając między innymi Rosberga, Sutila i Sennę. Częstymi obrazkami były popisy kierowców w zakręcie nr 10 oraz uślizgi przed wjazdem na Anderson Bridge. Patrząc na czasy okrążeń można było powiedzieć, że rozczarowujące tempo prezentował po raz kolejny Williams. Barrichello i Maldonado zajmowali odpowiednio 21 i 17 pozycję. Niewiele szybszy od Wenezuelczyka był Michael Schumacher (15 lokata).
Tymczasem problem spotkał Jensona Buttona, który przestrzelił zakręt 14. Niestety w bolidzie Brytyjczyka nie zadziałał bieg wsteczny, wskutek czego został zmuszony do pozostawienia swego MP4-26 służbom porządkowym i udania się do garażu. Na półmetku sesji na czele znajdował się niezmiennie Sebastian Vettel, a za nim Webber, Hamilton, Alonso i Massa, a na torze zaczynały pojawiać się bolidy wyposażone w supermiękką mieszankę ogumienia - na taki ruch zdecydowało się Ferrari, wskutek czego Brazylijczyk szybko wskoczył na pierwszą pozycję. Drobny uślizg i kontakt ze ścianą okalającą tor zaliczył parę minut później Michael Schumacher.
Mniej szczęścia miał Sebastien Buemi, który na wyjeździe z zakrętu 21 uderzył z dużą siłą w mur i uszkodził przednie zawieszenie. Na torze po raz kolejny wywieszono żółtą flagę, a do akcji wkroczyli porządkowi. Po uprzątnięciu skutków kraksy Szwajcara na czoło wskoczył Alonso, przebijając o dwie sekundy rezultat, który osiągnął Vettel na twardszej mieszance. Niedługo mieliśmy jednak czekać na powrót króla - Vettel bardzo szybko odpowiedział na rezultat Hiszpana.
Pomimo kilku prób czasom dwójki liderów nie był w stanie dorównać Lewis Hamilton, choć akurat jego usprawiedliwieniem mogły być trudności w znalezieniu odpowiednich ustawień na swej kierownicy. W końcówce sesji w garażu Force India trwały gorączkowe prace nad bolidem Paula di Resty, który przez godzinę i piętnaście minut przejechał zaledwie pięć okrążeń. W tabeli rezultatów nie brylowali także kierowcy Lotus Renault GP. Pietrow i Senna okupowali miejsca w środku stawki tracąc do Vettela około 4 sek. Na korzyść Brazylijczyka przemawiała liczba przejechanych okrążeń (22), która mogła ułatwić dopracowywanie nowych części, jakie zespół miał przywieźć na to wyjątkowe Grand Prix.
Im bliżej końca, tym więcej kierowców wyjeżdżało na tor bolidami z dużą ilością paliwa, a w bolidzie Pietrowa pojawiły się problemy z systemem KERS. W ostatnich minutach z toru wypadli również bezpiecznie Maldonado i Sutil, a di Resta przejechał jedno okrążenie z małą ilością paliwa, wskakując na trzynastą pozycję po drobnym błędzie w trzynastym zakręcie.
Podsumowując, możemy jutro oczekiwać zaciętej sesji kwalifikacyjnej, jeśli tylko Ferrari oraz McLaren zdołają utrzymać lub podkręcić swe tempo. Fascynując się walką w czołówce nie możemy zapominać o ogonie stawki, który będzie musiał brać pod uwagę regułę 107%. Patrząc na rezultaty pierwszego treningu, gdy wszyscy używali mieszanek typu prime, kierowcy Virgin i HRT mogą mieć wielkie trudności ze znalezieniem się w wyścigu, choć ostatnimi czasy FIA bardzo łaskawie używa wyraźnie nietrafionej reguły, dopuszczając wszystkie bolidy do niedzielnej rywalizacji.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 30°C
Temperatura powietrza: 31°C
Prędkość wiatru: 1, 9 m/s
Wilgotność powietrza: 66%
Sucho
REZULTATY TRENINGU 2
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sebastian Vettel (1) | Red Bull RB7 | 1:46,374 | 33 | |||
2 | Fernando Alonso (5) | Ferrari 150° Italia | 1:46,575 | 0,201 | 0,201 | 28 | |
3 | Lewis Hamilton (3) | McLaren MP4-26 | 1:47,115 | 0,741 | 0,540 | 22 | |
4 | Felipe Massa (6) | Ferrari 150° Italia | 1:47,120 | 0,746 | 0,005 | 23 | |
5 | Mark Webber (2) | Red Bull RB7 | 1:47,265 | 0,891 | 0,145 | 28 | |
6 | Michael Schumacher (7) | Mercedes GP W02 | 1:48,418 | 2,044 | 1,153 | 27 | |
7 | Adrian Sutil (14) | Force India VJM04 | 1:48,866 | 2,492 | 0,448 | 32 | |
8 | Sergio Perez (17) | Sauber C30 | 1:49,578 | 3,204 | 0,712 | 27 | |
9 | Kamui Kobayashi (16) | Sauber C30 | 1:49,730 | 3,356 | 0,152 | 29 | |
10 | Jenson Button (4) | McLaren MP4-26 | 1:49,751 | 3,377 | 0,021 | 10 | |
11 | Jaime Alguersuari (19) | Toro Rosso STR6 | 1:49,792 | 3,418 | 0,041 | 14 | |
12 | Bruno Senna (9) | Renault R31 | 1:50,241 | 3,867 | 0,449 | 31 | |
13 | Paul di Resta (15) | Force India VJM04 | 1:50,345 | 3,971 | 0,104 | 8 | |
14 | Witalij Pietrow (10) | Renault R31 | 1:50,399 | 4,025 | 0,054 | 29 | |
15 | Nico Rosberg (8) | Mercedes GP W02 | 1:50,790 | 4,416 | 0,391 | 28 | |
16 | Rubens Barrichello (11) | Williams FW33 | 1:50,897 | 4,523 | 0,107 | 24 | |
17 | Pastor Maldonado (12) | Williams FW33 | 1:50,937 | 4,563 | 0,040 | 30 | |
18 | Heikki Kovalainen (20) | Lotus T128 | 1:51,950 | 5,576 | 1,013 | 26 | |
19 | Sebastien Buemi (18) | Toro Rosso STR6 | 1:52,257 | 5,883 | 0,307 | 15 | |
20 | Jarno Trulli (21) | Lotus T128 | 1:52,489 | 6,115 | 0,232 | 25 | |
21 | Timo Glock (24) | Virgin MVR-02 | 1:53,579 | 7,205 | 1,090 | 25 | |
22 | Jerome d'Ambrosio (25) | Virgin MVR-02 | 1:54,649 | 8,275 | 1,070 | 25 | |
23 | Daniel Ricciardo (22) | HRT F111 | 1:54,754 | 8,380 | 0,105 | 29 | |
24 | Vitantonio Liuzzi (23) | HRT F111 | 1:55,198 | 8,824 | 0,444 | 26 |
107% najlepszego czasu: 1:53,820
KOMENTARZE