Czwarty dzień testów na torze Catalunya
Kovalainen najszybszy podczas ostatniego dnia testów w tym tygodniu
14.04.0618:18
1955wyświetlenia
Zespół Renault zdominował ostatni dzień testów na torze Catalunya w tym tygodniu. Po jednym dniu przerwy kierowca testowy francuskiej stajni, Heikki Kovalainen, powrócił dzisiaj za kierownicę bolidu R26 i przejechał ponad 130 okrążeń, jako jedyny uzyskując czas poniżej jednej minuty i 14 sekund. Fin skupił się na długodystansowych testach opon Michelin, natomiast towarzyszący mu jeden z głównych kierowców Renault, Giancarlo Fisichella (P2, +0.3s), kontynuował pracę nad doskonaleniem ustawień auta, przy okazji także testując opony. Kolejne testy zespół przeprowadzał będzie w dniach 25-27 kwietnia na torze Silverstone.
Trzeci czas uzyskał najszybszy kierowca z czwartku, Jarno Trulli (+0.7s), potwierdzając tym samym całkiem niezłe osiągi bolidu TF106 na torze Catalunya. "Kontynuowaliśmy dzisiaj testy opon na dłuższych przejazdach. Z każdymi kolejnymi testami opony stają się coraz lepsze i dzisiaj potwierdziliśmy to co mówiłem wczoraj, że dokonaliśmy ogromnej poprawy właściwości jezdnych samochodu. Generalnie mam wrażenie, że samochód o wiele bardziej pasuje teraz do mojego stylu jazdy", powiedział Trulli. Wyraźnie słabiej wypadł w piątek drugi kierowca Toyoty, Ralf Schumacher, kończąc testy przed czasem ze względu na poślizg. Niemiec ostatecznie uplasował się na 14 pozycji, tracąc do swojego partnera blisko półtorej sekundy, a do jego obowiązków oprócz testów opon Bridgestone należała także praca nad ustawieniami auta.
Odpowiednio na czwartej, ósmej i dwunastej pozycji uplasowali się reprezentanci Hondy, Jenson Button (+0.7s), Rubens Barrichello (+1.0s) i kierowca testowy Anthony Davidson (+1.6s). Button i Barrichello przed południem pracowali nad doskonaleniem ustawień bolidu RA106. Po południu obaj kierowcy mieli testować opony Michelin, jednakże Barrichello nabawił się drobnej kontuzji ramienia, tak więc jego bolid przejął Davidson i to właśnie on sprawdzał z Buttonem ogumienie francuskiego producenta. Cała trójka łącznie przejechała dzisiaj ponad 250 okrążeń, z czego ponad połowę Button. Całkowity dorobek stajni z Brackley wyniósł w tym tygodniu ponad 3500 kilometrów. W poprzednie dwa dni zespół sprawdzał między innymi nowe elementy aerodynamiczne do bolidu RA106.
Piąty czas uzyskał kierowca Ferrari, Michael Schumacher, tracąc ponad 0.8 sekundy do Kovalainena. Niemiec wraz ze swoim partnerem, Felipe Massą (P9, +1.2s), skoncentrował się dzisiaj na testach opon Bridgestone. Obaj kierowcy w sumie przejechali dzisiaj ponad 150 okrążeń. Przed mającą odbyć się 23 kwietnia na torze im. Enzo i Dino Ferrarich w Imola Grand Prix San Marino, włoska stajnia dokona jeszcze ostatniego sprawdzenia bolidów 248 F1 przeznaczonych do użycia w tymże wyścigu. Zajmie się tym w przyszłym tygodniu na torze Fiorano kierowca testowy Ferrari, Luca Badoer.
Kolejno na szóstej i siódmej pozycji uplasowali się kierowcy McLarena, Kimi Raikkonen i Juan Pablo Montoya, którzy jako ostatni zmieścili się poniżej jednej sekundy straty do Kovalainena. Obaj kierowcy skoncentrowali się na testach opon Michelin, jednak nie obyło się bez problemów technicznych, zwłaszcza jeśli chodzi o Montoyę. Kolumbijczyk w wyniku usterki mechanicznej wypadł z toru i choć jego bolid nie uległ uszkodzeniu, co umożliwiło mu później kontynuowanie testów, to jednak ostatecznie jazdę musiał zakończyć godzinę przed końcem sesji ze względu na awarię silnika V8. W efekcie przejechał dzisiaj zaledwie 30 okrążeń. Kolejne testy stajnia z Woking będzie przeprowadzała wraz z innymi zespołami na torze Silverstone w ostatnim tygodniu kwietnia.
Pierwszą dziesiątkę zamknął kierowca zespołu BMW Sauber, Jacques Villeneuve, mając już blisko półtorej sekundy straty do Kovalainena. Kanadyjczyk pracował dzisiaj nad aerodynamiką i ustawieniami bolidu F1.06, a także nad programem rozwojowym systemu kontroli trakcji. Po południu skupił się tymczasem na testach opon Michelin, co należało również do głównych obowiązków Roberta Kubica. Polak przejął w piątek drugi bolid F1.06 od Nicka Heidfelda i podobnie jak Villeneuve przejechał blisko sto okrążeń, plasując się na 13 pozycji (+1.8s). Łączny dorobek stajni z Hinwil w tym tygodniu wyniósł blisko 2500 kilometrów. BMW także pojawi się na zaplanowanych na 25-27 kwietnia testach na torze Silverstone.
Odpowiednio na 11 i 15 pozycji uplasowali się reprezentanci zespołu Williams, Mark Webber (+1.4s) i kierowca testowy Alex Wurz (+3.8s). Piątek okazał się wyjątkowo nieudanym dniem dla stajni z Grove, głównie z powodu porannej kraksy Webbera, który na szczęście wyszedł z niej bez szwanku. Bolid okazał się jednak mocno uszkodzony i jego naprawa zajęła większą część dnia, tak więc tej sytuacji Webber przejął drugi bolid od Wurza, przeprowadzając testy opon Bridgestone. Australijczyk po południu zaliczył jeszcze jedną wycieczkę poza tor po pęknięciu jednej z opon, ale tym razem obyło się już bez większej kraksy. Tymczasem Wurz w naprawionym bolidzie na tor wyjechał dopiero pod koniec testów i w sumie przejechał 21 okrążeń. Zespół korzystał w tym tygodniu zarówno z najnowszej (Series 3), jak i poprzedniej (Series 2) specyfikacji silnika Cosworth CA2006 V8.
Ostatni uczestnik czwartego i zarazem ostatniego dnia testów w tym tygodniu na torze Catalunya, Takuma Sato, ze względu na kolejne problemy techniczne z bolidem SA05 przejechał dzisiaj zaledwie 13 okrążeń i niestety nie zdołał przeprowadzić przeniesionych z czwartku na piątek testów opon Bridgestone. W tej sytuacji drugi kierowca Super Aguri, Yuji Ide, stracił szansę na podszkolenie się w kierowaniu bolidem F1, ale przynajmniej zespół zdołał w tym tygodniu lepiej poznać swój bolid i to powinno ułatwić mu starty w kolejnych wyścigach. W sumie Sato przejechał w tym tygodniu 117 okrążeń, czyli 541 kilometrów.
Pogoda
Temperatura powietrza: 14-24°C
Temperatura toru: 15-32°C
Słonecznie
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Źródło: Circuit de Catalunya, Motorsport.com
Trzeci czas uzyskał najszybszy kierowca z czwartku, Jarno Trulli (+0.7s), potwierdzając tym samym całkiem niezłe osiągi bolidu TF106 na torze Catalunya. "Kontynuowaliśmy dzisiaj testy opon na dłuższych przejazdach. Z każdymi kolejnymi testami opony stają się coraz lepsze i dzisiaj potwierdziliśmy to co mówiłem wczoraj, że dokonaliśmy ogromnej poprawy właściwości jezdnych samochodu. Generalnie mam wrażenie, że samochód o wiele bardziej pasuje teraz do mojego stylu jazdy", powiedział Trulli. Wyraźnie słabiej wypadł w piątek drugi kierowca Toyoty, Ralf Schumacher, kończąc testy przed czasem ze względu na poślizg. Niemiec ostatecznie uplasował się na 14 pozycji, tracąc do swojego partnera blisko półtorej sekundy, a do jego obowiązków oprócz testów opon Bridgestone należała także praca nad ustawieniami auta.
Odpowiednio na czwartej, ósmej i dwunastej pozycji uplasowali się reprezentanci Hondy, Jenson Button (+0.7s), Rubens Barrichello (+1.0s) i kierowca testowy Anthony Davidson (+1.6s). Button i Barrichello przed południem pracowali nad doskonaleniem ustawień bolidu RA106. Po południu obaj kierowcy mieli testować opony Michelin, jednakże Barrichello nabawił się drobnej kontuzji ramienia, tak więc jego bolid przejął Davidson i to właśnie on sprawdzał z Buttonem ogumienie francuskiego producenta. Cała trójka łącznie przejechała dzisiaj ponad 250 okrążeń, z czego ponad połowę Button. Całkowity dorobek stajni z Brackley wyniósł w tym tygodniu ponad 3500 kilometrów. W poprzednie dwa dni zespół sprawdzał między innymi nowe elementy aerodynamiczne do bolidu RA106.
Piąty czas uzyskał kierowca Ferrari, Michael Schumacher, tracąc ponad 0.8 sekundy do Kovalainena. Niemiec wraz ze swoim partnerem, Felipe Massą (P9, +1.2s), skoncentrował się dzisiaj na testach opon Bridgestone. Obaj kierowcy w sumie przejechali dzisiaj ponad 150 okrążeń. Przed mającą odbyć się 23 kwietnia na torze im. Enzo i Dino Ferrarich w Imola Grand Prix San Marino, włoska stajnia dokona jeszcze ostatniego sprawdzenia bolidów 248 F1 przeznaczonych do użycia w tymże wyścigu. Zajmie się tym w przyszłym tygodniu na torze Fiorano kierowca testowy Ferrari, Luca Badoer.
Kolejno na szóstej i siódmej pozycji uplasowali się kierowcy McLarena, Kimi Raikkonen i Juan Pablo Montoya, którzy jako ostatni zmieścili się poniżej jednej sekundy straty do Kovalainena. Obaj kierowcy skoncentrowali się na testach opon Michelin, jednak nie obyło się bez problemów technicznych, zwłaszcza jeśli chodzi o Montoyę. Kolumbijczyk w wyniku usterki mechanicznej wypadł z toru i choć jego bolid nie uległ uszkodzeniu, co umożliwiło mu później kontynuowanie testów, to jednak ostatecznie jazdę musiał zakończyć godzinę przed końcem sesji ze względu na awarię silnika V8. W efekcie przejechał dzisiaj zaledwie 30 okrążeń. Kolejne testy stajnia z Woking będzie przeprowadzała wraz z innymi zespołami na torze Silverstone w ostatnim tygodniu kwietnia.
Pierwszą dziesiątkę zamknął kierowca zespołu BMW Sauber, Jacques Villeneuve, mając już blisko półtorej sekundy straty do Kovalainena. Kanadyjczyk pracował dzisiaj nad aerodynamiką i ustawieniami bolidu F1.06, a także nad programem rozwojowym systemu kontroli trakcji. Po południu skupił się tymczasem na testach opon Michelin, co należało również do głównych obowiązków Roberta Kubica. Polak przejął w piątek drugi bolid F1.06 od Nicka Heidfelda i podobnie jak Villeneuve przejechał blisko sto okrążeń, plasując się na 13 pozycji (+1.8s). Łączny dorobek stajni z Hinwil w tym tygodniu wyniósł blisko 2500 kilometrów. BMW także pojawi się na zaplanowanych na 25-27 kwietnia testach na torze Silverstone.
Odpowiednio na 11 i 15 pozycji uplasowali się reprezentanci zespołu Williams, Mark Webber (+1.4s) i kierowca testowy Alex Wurz (+3.8s). Piątek okazał się wyjątkowo nieudanym dniem dla stajni z Grove, głównie z powodu porannej kraksy Webbera, który na szczęście wyszedł z niej bez szwanku. Bolid okazał się jednak mocno uszkodzony i jego naprawa zajęła większą część dnia, tak więc tej sytuacji Webber przejął drugi bolid od Wurza, przeprowadzając testy opon Bridgestone. Australijczyk po południu zaliczył jeszcze jedną wycieczkę poza tor po pęknięciu jednej z opon, ale tym razem obyło się już bez większej kraksy. Tymczasem Wurz w naprawionym bolidzie na tor wyjechał dopiero pod koniec testów i w sumie przejechał 21 okrążeń. Zespół korzystał w tym tygodniu zarówno z najnowszej (Series 3), jak i poprzedniej (Series 2) specyfikacji silnika Cosworth CA2006 V8.
Ostatni uczestnik czwartego i zarazem ostatniego dnia testów w tym tygodniu na torze Catalunya, Takuma Sato, ze względu na kolejne problemy techniczne z bolidem SA05 przejechał dzisiaj zaledwie 13 okrążeń i niestety nie zdołał przeprowadzić przeniesionych z czwartku na piątek testów opon Bridgestone. W tej sytuacji drugi kierowca Super Aguri, Yuji Ide, stracił szansę na podszkolenie się w kierowaniu bolidem F1, ale przynajmniej zespół zdołał w tym tygodniu lepiej poznać swój bolid i to powinno ułatwić mu starty w kolejnych wyścigach. W sumie Sato przejechał w tym tygodniu 117 okrążeń, czyli 541 kilometrów.
Pogoda
Temperatura powietrza: 14-24°C
Temperatura toru: 15-32°C
Słonecznie
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Czasy uzyskane w piątek na torze Catalunya (4,627 km) | ||||||
Kierowca | Konstruktor | Bolid | Op. | Czas okr. | Okr. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Heikki Kovalainen | Renault | R26 V8 | mic | 1:13.926 | 132 |
1 | Giancarlo Fisichella | Renault | R26 V8 | mic | 1:14.302 | 90 |
1 | Jarno Trulli | Toyota | TF106 V8 | bri | 1:14.686 | 86 |
1 | Jenson Button | Honda | RA106 V8 | mic | 1:14.708 | 131 |
1 | Michael Schumacher | Ferrari | 248 F1 V8 | bri | 1:14.734 | 78 |
1 | Kimi Raikkonen | McLaren Mercedes | MP4-21 V8 | mic | 1:14.752 | 100 |
1 | Juan Pablo Montoya | McLaren Mercedes | MP4-21 V8 | mic | 1:14.878 | 30 |
1 | Rubens Barrichello | Honda | RA106 V8 | mic | 1:15.018 | 54 |
1 | Felipe Massa | Ferrari | 248 F1 V8 | bri | 1:15.217 | 76 |
1 | Jacques Villeneuve | BMW Sauber | F1.06 V8 | mic | 1:15.321 | 98 |
1 | Mark Webber | Williams Cosworth | FW28 V8 | bri | 1:15.338 | 83 |
1 | Anthony Davidson | Honda | RA106 V8 | mic | 1:15.583 | 69 |
1 | Robert Kubica | BMW Sauber | F1.06 V8 | mic | 1:15.791 | 97 |
1 | Ralf Schumacher | Toyota | TF106 V8 | bri | 1:16.041 | 67 |
1 | Alex Wurz | Williams Cosworth | FW28 V8 | bri | 1:17.752 | 21 |
1 | Takuma Sato | Super Aguri Honda | SA05 V8 | bri | 1:19.512 | 13 |
KOMENTARZE