FIA zmieni kryteria przyznawania superlicencji od 2016 roku

WMSC podczas posiedzenia w Katarze dokonało wielu zmian w regulaminie F1
03.12.1418:51
Mateusz Szymkiewicz
4471wyświetlenia

FIA potwierdziła, że od sezonu 2016 zmienią się kryteria, według których będzie przyznawana kierowcom superlicencja.

Podczas dzisiejszego posiedzenia Światowej Rady Sportów Motorowych w Katarze, ustalono wiele zmian w przepisach. Do najważniejszych z nich należą nowe kryteria przy przyznawaniu kierowcom superlicencji, upoważniającej do udziału w sesjach Grand Prix Formuły 1.

Od 2016 roku zawodnik by uzyskać superlicencję będzie musiał mieć ukończone osiemnaście lat, zdane prawo jazdy, znajomość przepisów obowiązujących w Formule 1, dwa lata startów w juniorskich seriach bolidów jednomiejscowych oraz standardowo trzysta kilometrów pokonanych za kierownicą konstrukcji wykorzystywanej w Królowej Sportów Motorowych.

Kroki podjęte przez FIA zostały wymuszone decyzją Toro Rosso o zaangażowaniu na przyszły sezon Maxa Verstappena. Holender w chwili debiutu w Formule 1 będzie miał zaledwie siedemnaście lat oraz jeden rok startów w juniorskiej serii, a konkretniej Mistrzostwach Europy Formuły 3.

Kolejne zmiany objęły m.in. system punktowy. Od nowego sezonu zniknie przepis o podwójnie punktowanym wyścigu, natomiast pomysł o wznawianiu rywalizacji z pól startowych po zakończeniu okresu neutralizacji nie dojdzie do skutku. Dodatkowo od następnych mistrzostw zostanie wprowadzony „wirtualny samochód bezpieczeństwa”, który był testowany podczas treningów w Stanach Zjednoczonych, z kolei w momencie wywieszenia czerwonej flagi w czasie wyścigu, wszystkie samochody zostaną zmuszone do zjechania do alei serwisowej.

Zmiany zostały też wprowadzone w systemie karania kierowców oraz zespołów. Od teraz jeżeli przed startem personel lub sprzęt pozostaną na torze na dłużej niż piętnaście sekund po ostrzegawczym alarmie, dany zawodnik będzie musiał przystąpić do rywalizacji z alei serwisowej. FIA zdecydowała się również wprowadzić sankcję dziesięciosekundowego postoju w boksach przed zmianą opon, a także karę stop&go za niebezpieczne wypuszczenie kierowcy ze stanowiska serwisowego.

Od sezonu 2015 kary za wymiany podzespołów nie będą już przechodziły na kolejne wyścigi, jednakże w zależności od tego, w jakim stopniu dany kierowca nie wykonał swojej sankcji, podczas rywalizacji będzie musiał odsłużyć dodatkową karę czasową. Poza tym zmodyfikowano przepisy, by pod koniec okresu neutralizacji cała stawka nie musiała czekać na zawodników odzyskujących okrążenie.

Ponadto Federacja postanowiła pójść na rękę cięższym kierowcom i podjęła decyzję o zwiększeniu wagi minimalnej bolidu wraz z zawodnikiem do 702 kilogramów.

KOMENTARZE

10
bobstone
08.12.2014 10:59
Nie jestem specjalistą w tej dziedzinie, ale może tu chodzić o właśnie rozkład balansu samochodu. I tak jest to już mocno ograniczone od niedawna, ale jeszcze inżynierowie mają pewne pole do popisu.
franky
05.12.2014 01:55
Mnie zastanawia minimalna waga bolidu. Drażni mnie, że jest ona liczona wraz z kierowcą. Podniesienie limitu daje faktycznie cięższym kierowcom większe pole manewru do "zabawy" z balastem. Ale lżejsi mają wciąż lepsze możliwości. Nie znam przepisów (oglądam F1, bo lubię) ale czy jest jakiś konkretny powód dlaczego waga minimalna nie może być określona dla samego bolidu?
rno2
04.12.2014 06:35
Stał się cud i FIA dokonała pozytywnych zmian w F1! Dobrze, że się wzięli za superlicencje, bo zaczynało to już iść w niebezpieczną stronę. Co ciekawe, Max Verstappen dzięki tej zmianie pozostanie najmłodszym kierowcą F1 już prawdopodobnie do końca istnienia tej serii :-)
kibic sribic
03.12.2014 07:58
@MMMotorsport F-C-Y jest chyba najlepszym rozwiązaniem, bo nie spowalnia stawki na całym torze tylko w tym fragmencie, gdzie aktualnie jest niebezpiecznie.
MMMotorsport
03.12.2014 06:52
Ja myślę, że ten VSC ma działać jak Full-Course-Yellow w WEC. Kto ogląda WEC to wie o co mi chodzi.
TommyYse
03.12.2014 06:42
Przypuszczam, że na całym torze zostanie ograniczona prędkość samochodów do konkretnego limitu, oraz w poszczególnych sektorach żółtej flagi bardziej radykalnie np. do 70 km/h.
grzdacz
03.12.2014 06:38
To już lepsze było przekładanie kary za podzespoły na następne wyścigi, teraz taki PER będzie musiał stać w boksie powiedzmy 15 sekund za podzespoły, plus jeszcze powiedzmy 10 sekund za przewinienie w wyścigu ? Ponad minutowe postoje w boksach ?
Saso
03.12.2014 06:27
[quote]Dodatkowo od następnych mistrzostw zostanie wprowadzony „wirtualny samochód bezpieczeństwa”[/quote] O co chodzi w tym przepisie?
artimek
03.12.2014 05:58
A może by tak do tych dwóch sezonów startów w juniorskich seriach dodać jakiś sukces? Na przykład podium w klasyfikacji końcowej.
dan193t
03.12.2014 05:56
też się dziwić że wolne te bolidy, jak w 2004 były 100kg lżejsze...