GP Austrii: Hamilton najszybszy w pierwszym treningu

Prezentujemy opis i wyniki porannych zajęć na Red Bull Ringu.
07.07.1711:30
Nataniel Piórkowski
6232wyświetlenia


Lewis Hamilton uzyskał najlepszy czas okrążenia w trakcie pierwszej sesji treningowej przed Grand Prix Austrii. Na kolejnych pozycjach tabeli uplasowali się Verstappen i Bottas.

jako pierwszy na tor wyjechał Siergiej Sirotkin, którego poprzednie występy w treningach F1 były naznaczone częstymi problemami technicznymi. W ślad za Rosjaninem szybko poszło wielu innych, etatowych kierowców Grand Prix, w tym dwaj główni pretendenci do mistrzowskiej korony: Sebastian Vettel oraz Lewis Hamilton. Po ośmiu minutach jedynymi zawodnikami, którzy nie wykonali przejazdów instalacyjnych byli Valtteri Bottas i Fernando Alonso.

Po mniej więcej dziesięciu minutach Max Verstappen ukończył pomiarowe kółko osiągając rezultat 1:09,481s. Na kolejnym okrążeniu reprezentant Red Bulla poprawił swój wynik na 1:08,429s. Tuż po tym na torze zapadła głucha cisza, którą przerwał dopiero wyjazd z garażu Lance'a Strolla, przypominającego sobie obiekt, na którym miał okazję rywalizować w seriach juniorskich, między innymi w europejskiej F3. W porannych zajęciach na Red Bull Ringu brał także udział Alfonso Celis, kontynuujący realizację programu rozwojowego z ekipą Force India. Meksykanin korzystał z bolidu należącego do Sergio Pereza.

Dopiero 25 minut po rozpoczęciu sesji Bottas opuścił aleję serwisową, pozostając na torze na okrążenie pomiarowe, które przyniosło rezultat 1:07,591s. W Mercedesie Fina znajdowało się ogumienie wykonane z ultramiękkiej mieszanki.

Około godziny 10:30 Vettel obrócił swój bolid na wyjeździe z pierwszego zakrętu. "Żadnych uszkodzeń. Zahaczyłem o tarkę na wyjeździe i straciłem kontrolę nad tyłem - bez powodów do obaw" - uspokoił Niemiec swój zespół. Dosłownie pięć minut później Max Verstappen zgłosił swojej ekipie kontakt z barierą przy ósmym zakręcie. W bolidzie młodego Holendra nie doszło do poważnych uszkodzeń, a on sam powoli powrócił do mechaników w pit lane.

Tymczasem na czele Hamilton wykręcił czas 1:06,526s na ultramiękkich oponach. W tym samym czasie na czele tabeli znajdował się Vettel, z przewagą 0,3s. nad Brytyjczykiem i 0,19s nad Bottasem. Czterokrotny mistrz świata uzyskał jednak swój osobisty rekord na supermiękkiej mieszance. Na półmetku sesji drugi z kierowców Ferrari - Kimi Raikkonen, wskoczył do czołowej dziesiątki, również po pokonaniu kółka na oznaczonych czerwonym kolorem Pirelli PZero.

Podczas gdy większość kierowców przebywała w alei serwisowej, Raikkonen pokonał jeszcze kilka kółek, po czym zjechał do swoich mechaników pozostawiając za sobą pusty tor.

Pięć minut przed godziną jedenastą do realizacji programów powrócili Palmer i Stroll. Krótko po tym kierowcy Mercedesa rozpoczęli serię szybkich okrążeń: najpierw na czele klasyfikacji znalazł się Hamilton, a następnie Bottas. Fin wykręcił czas 1:06,345s na supermiękkich oponach. Na czwartej pozycji znalazł się Ricciardo, ze stratą 0,7s, z kolei w bolidzie Grosjeana doszło do przebicia lewej przedniej opony. Ze względu na ograniczoną liczbę dostępnych zestawów ogumienia na FP1, Francuz został zmuszony do przedwczesnego zakończenia udziału w porannej sesji.

Hamilton pozostawał na miękkich oponach, ustanowił krótko po tym nowy rekord zajęć: 1:05,975s. Do czołowej piątki wszedł na krótko Stoffel Vandoorne - Belg stracił jednak po chwili jedną lokatę na rzecz Raikkonena. Na dziesięć minut przed zakończeniem sesji Hamilton wyruszył na kolejny przejazd, nadal oceniając zachowanie supermiękkich opon. Kilka chwil po tym Massa wypadł z toru w dziewiątym zakręcie. "Chyba muszę zjechać do garażu" - powiedział doświadczony Brazylijczyk, który ostro najechał na krawężniki. Niemal w tym samym czasie do czołowej trójki awansował Verstappen, dzięki wynikowi 1:06,406s. Na kolejnym kółku junior Red Bulla odnotował kolejny progres, przesuwając się na P2.

Końcowe minuty sesji nie przynosiły większych przetasowań w tabeli. Kevin Magnussen wybronił się tylko z groźnego momentu po chwilowej utracie panowania nad tyłem bolidu w ostatnim zakręcie.


Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 44°C
Temperatura powietrza: 26°C
Prędkość wiatru: 0,6 m/s
Wilgotność powietrza: 46%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Lewis Hamilton (44)Mercedes W08 EQ Power+1:05,97538
2Max Verstappen (33)Red Bull RB131:06,1650,1900,19023
3Valtteri Bottas (77)Mercedes W08 EQ Power+1:06,3450,3700,18035
4Sebastian Vettel (5)Ferrari SF70H1:06,4240,4490,07928
5Daniel Ricciardo (3)Red Bull RB131:06,6200,6450,19632
6Kimi Raikkonen (7)Ferrari SF70H1:06,8480,8730,22824
7Stoffel Vandoorne (2)McLaren MCL321:07,2831,3080,43531
8Daniił Kwiat (26)Toro Rosso STR121:07,4371,4620,15431
9Fernando Alonso (14)McLaren MCL321:07,5101,5350,07328
10Esteban Ocon (31)Force India VJM101:07,5111,5360,00139
11Felipe Massa (19)Williams FW401:07,5501,5750,03929
12Kevin Magnussen (20)Haas VF-171:07,5941,6190,04430
13Carlos Sainz (55)Toro Rosso STR121:07,6331,6580,03932
14Jolyon Palmer (30)Renault R.S.171:07,6491,6740,01631
15Lance Stroll (18)Williams FW401:08,0412,0660,39235
16Romain Grosjean (8)Haas VF-171:08,0742,0990,03320
17Siergiej Sirotkin (46)Renault R.S.171:08,5862,6110,51227
18Alfonso Celis Jr (34)Force India VJM101:09,2803,3050,69415
19Pascal Wehrlein (94)Sauber C361:09,3233,3480,04329
20Marcus Ericsson (9)Sauber C361:10,8534,8781,53012
107% najlepszego czasu: 1:10,593

KOMENTARZE

13
mcracer1993
07.07.2017 12:08
No może w końcu McLaren zacznie regularnie punktować... ale najpierw niech dojadą do mety w 1 kawałku.
KamBrillant
07.07.2017 11:56
Jasne to tylko P1 ale Forma McLarena jak najbardziej na plus
lolek99
07.07.2017 11:43
Wróciły piękne czasy, gdzie pod treningami przed GP mamy parenaście komentarzy, bo zdarzało się, że były 2-3, super :) Na + McLaren i czasy :o
rocque
07.07.2017 11:32
Piątkowi kierowcy przecież nie będą naciskać. On ma zrealizować program i nie rozwalić bolidu, a nie walczyć o czasy. Taka zabawa w porównywanie nie ma najmniejszego sensu, to jest tylko trening.
Aeromis
07.07.2017 10:28
Choć to tylko P1 to jednak oba McLarena dość wysoko. Nie wiem czy to jednak dobry trop, brak było Pereza i Hulkenberga (ich zastępcy są na dole tabeli), a za Alonso kilku kierowców jest z minimalnymi odstępami. Ciekaw jestem progresu pomiędzy P1 a P2, może to coś powie więcej o nowej specyfikacji silnika.
Malineusz
07.07.2017 10:14
@piwo Ale co Ty tu chcesz porównywac ? Kubica jezdzil bolidem z 2012 i byly to testy, a nie trening przed wyścigiem. Sytuacja wygląda tak, ze Sirotkin jest nawet słabszy od Palmera i obu tych zawodników Robert robi jak chce. Jeżeli chodzi o trening to nie ma co wyciągac pochopnych wniosków, ale moze te poprawki McLarena przyniosą lekką poprawe.
Sasilton
07.07.2017 10:13
@piwo Już nie przesadzajmy. Sirotkin w tym bolidzie zrobił mniej okrążeń, niż Palmer w pierwszym dniu zimowych testów.
krecik705
07.07.2017 10:12
Faktycznie czasy Palmera i Sirotkina nie wyglądają zachęcająco. Porównanie ich do Hulka wskazuje różnice miedzy kierowcami, ale też inaczej wygląda ostatnie doniesienie o teście Kubicy.
piwo
07.07.2017 10:05
i jak tu rozumiec czas sirotkina? 1s wolniejszy od palmera? kubica ile byl szybszy od sirotkina? 0,4s na podobnym dystansie? ktos wie na jakich oponach jechal szybkie okrazenie sirotkin a na jakich palmer?
krecik705
07.07.2017 09:45
McLareny całkiem wysoko ;-)
pawel92setter
07.07.2017 09:38
Max jest ostatnio bardzo mocny. Od pierwszych treningów, aż do wycofania się z wyścigu.
Masio
07.07.2017 09:36
Jeżeli w FP1 najlepszy czas to poniżej minuty i 6 sekund, to w Q3 powinno być około minuty i 4 sekund, o ile jeżeli nie będzie żadnego deszczu w ten weekend.
pro100
07.07.2017 09:34
1,5 sekundy lepiej niż w pierwszym treningu rok temu (i to na tak krótkim torze)