Czwarty dzień testów na torze Jerez
Lewis Hamilton najszybszy podczas ostatniego dnia testów Formuły 1 w 2006 roku
15.12.0617:27
2121wyświetlenia
Dzisiaj na hiszpańskim torze Jerez zakończyły się ostatnie w tym roku testy Formuły 1, podczas których najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia uzyskał Lewis Hamilton. Główna uwaga była jednak skupiona na drugim kierowcy McLarena - Fernando Alonso, który dzisiaj po raz pierwszy zasiadł za kierownicą bolidu MP4-21.
Aktualny mistrz świata od Hamiltona okazał się wolniejszy o niewiele ponad ćwierć sekundy, co jak na jazdę nieznanym sobie dotąd bolidem i na zupełnie innych oponach od tych używanych w sezonie 2006 jest bardzo dobrym osiągnięciem. W sumie Hiszpan przejechał 95 okrążeń i choć musiał zadowolić się tylko jednym dniem testów, to jednak zdążył dosyć dobrze poznać metody pracy swojego nowego zespołu i jego tegoroczny bolid.
Kierowców McLarena rozdzielił Heikki Kovalainen, który z powodu problemów mechanicznych dwukrotnie doprowadził do wstrzymania dzisiejszy testów. Mimo to Fin przejechał blisko 100 okrążeń, a jego strata do Hamiltona wyniosła mniej niż 0,1 sekundy. Drugi kierowca Renault - Giancarlo Fisichella uplasował się tuż za swoim byłym partnerem zespołowym na czwartej pozycji, będąc od niego minimalnie wolniejszym.
Oprócz niespodziewanego debiutu Alonso w zespole McLaren, sensacją dnia mógł także okazać się debiut Marco Andrettiego za kierownicą bolidu F1, bowiem Amerykanin był początkowo wypisywany na trzeciej pozycji przez system pomiaru czasu na torze Jerez. Okazało się jednak, że nastąpiła pomyłka i 19-letni Andretti ostatecznie wylądował na przedostatniej pozycji z blisko 2,4 sekundy straty do Hamiltona, natomiast zdobywcą dobrego czasu był główny kierowca testowy Hondy - Christian Klien, który dzisiejsze testy ukończył na piątej pozycji. Tak czy inaczej jak na zaledwie jeden dzień testów za kierownicą Hondy RA106 Andretti wypadł całkiem nieźle, zwłaszcza że na co dzień jeździ w zasadzie tylko po owalach. Poczynaniom Marco przyglądał się dzisiaj jego ojciec Michael Andretti.
Odpowiednio na szóstej i ósmej pozycji uplasowali się kierowcy BMW Sauber - Robert Kubica i Sebastian Vettel. Polak w bardzo optymistyczny sposób zakończył testy w 2006 roku, gdyż nie tylko okazał się dzisiaj najbardziej pracowitym kierowcą, ale także bez problemu zmieścił się poniżej pół sekundy straty do Hamiltona. Vettel także przejechał dosyć dużo okrążeń i dzięki temu ekipa BMW zaliczyła dzisiaj najwięcej kilometrów ze wszystkich stajni obecnych na torze Jerez - 1070. Stajnia z Hinwil powoli zaczyna coraz lepiej dogadywać się z oponami Bridgestone i ma już za sobą problemy z elektroniką bolidów, które - jak sugeruje autosport.com - gnębiły ją ostatnio.
Felipe Massa po wczorajszych testach poleciał prosto do Brazylii, by przygotować się do kolejnego wyścigu kartingowego z udziałem kilku innych kierowców F1 (patrz wiadomość z 28 listopada), tak więc w piątek barwy Ferrari reprezentowali obydwaj kierowcy testowi - Luca Badoer (P7, +0,4s) i Marc Gene (P11, +1,5s). Badoer ze względu na problemy z silnikiem przejechał tylko 38 okrążeń, co dla Ferrari może być powodem do zmartwienia, gdyż dzisiaj była ostatnia okazja do przetestowania na torze zmodyfikowanej wersji silnika, która zostanie podana homologacji na najbliższe kilka lat. Zespoły otrzymały od FIA zgodę na zmodyfikowanie niektórych części silnika po zakończeniu sezonu 2006. Teraz włoska stajnia będzie musiała podjąć ostateczną decyzję z jakiej specyfikacji silnika będzie korzystała w najbliższych sezonach.
Zespół Red Bull Racing "wypożyczył" na piątek jednego z kierowców siostrzanej ekipy Scuderia Toro Rosso - Vitantonio Liuzziego. Włoch uplasował się tuż za Vettelem na dziewiątej pozycji, mając niespełna 0,7 sekundy straty do najszybszego kierowcy, co jak na bolid RB2 jest bardzo dobrym osiągnięciem. Pierwszą dziesiątkę zamknął Takuma Sato (Super Aguri), mając już ponad sekundę straty do Hamiltona, natomiast Sebastien Bourdais swój trzeci dzień testów za kierownicą bolidu Toro Rosso STR1 ukończył na 12 pozycji i udało mu się zejść poniżej dwóch sekund straty do najszybszego kierowcy. Francuz weźmie jutro udział w imprezie 'Race of Champions', która odbędzie się na paryskim Stade de France. Wraz z nim miał w niej także wystartować Scott Speed, jednak Amerykanin nie czuł się najlepiej po wczorajszej kraksie i nie dość, musiał zrezygnować z dzisiejszych testów po zaledwie 14 okrążeniach, to jeszcze lekarze nie pozwolili mu pojechać w RoC. Ostatni uczestnik dzisiejszych testów - Alex Wurz (Williams) uplasował się na 13 pozycji, dwukrotnie doprowadzając do wstrzymania testów.
Na tym zakończyły się testy F1 w 2006 roku. Najbliższe wspólne testy zespoły rozpoczną najprawdopodobniej we wtorek, 16 stycznia 2007 roku także na torze Jerez, gdzie spodziewany jest debiut nowych bolidów Renault i Ferrari. Tego samego dnia w Walencji odbędzie się prezentacja nowego BMW, a dzień wcześniej swój nowy samochód zaprezentuje tam także McLaren. Najwcześniej, bo 12 stycznia ujrzymy nową Toyotę. Prezentacja ta odbędzie się równo za cztery tygodnie w Kolonii.
Pogoda
Temperatura powietrza: 7-17°C
Temperatura toru: 7-21°C
Słonecznie przez większą część dnia
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Czasy uzyskane w piątek na torze Jerez (4,423 km) | ||||||
Kierowca | Nar. | Konstruktor | Bolid | Czas okr. | Okr. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | McLaren Mercedes | MP4-21 | 1:19.493 | 100 | |
1 | Heikki Kovalainen | Renault | R26 | 1:19.586 | 92 | |
1 | Fernando Alonso* | McLaren Mercedes | MP4-21 | 1:19.750 | 95 | |
1 | Giancarlo Fisichella | Renault | R26 | 1:19.798 | 109 | |
1 | Christian Klien | Honda | RA106 | 1:19.835 | 121 | |
1 | Robert Kubica | BMW Sauber | F1.06B | 1:19.894 | 125 | |
1 | Luca Badoer | Ferrari | 248 F1 | 1:19.899 | 38 | |
1 | Sebastian Vettel | BMW Sauber | F1.06B | 1:20.069 | 117 | |
1 | Vitantonio Liuzzi | RBR Ferrari | RB2 | 1:20.191 | 72 | |
1 | Takuma Sato | Super Aguri Honda | SAF1 | 1:20.854 | 114 | |
1 | Marc Gene | Ferrari | 248 F1 | 1:21.015 | 98 | |
1 | Sebastien Bourdais | STR Cosworth | STR1 | 1:21.277 | 100 | |
1 | Alex Wurz | Williams Toyota | FW28B | 1:21.368 | 64 | |
1 | Marco Andretti | Honda | RA106 | 1:21.888 | 67 | |
1 | Scott Speed | STR Cosworth | STR1 | 1:23.315 | 14 | |
* Czas według autosport.com |
KOMENTARZE