Standardowe elementy nadwozia pomogą w deszczowych warunkach?

Komisja F1 zajęła się także karami za wymianę części silnika, DRS oraz kocami grzewczymi.
19.11.2209:29
Nataniel Piórkowski
584wyświetlenia


Formuła 1 analizuje możliwość zastosowania standardowych elementów nadwozia, aby umożliwić kierowcom rywalizację w deszczowych warunkach.

Problem z jazdą przy silnych opadach deszczu jest znany od wielu lat. Opony wyprodukowane przez Pirelli wykazują się dużą efektywnością w odprowadzaniu wody, co znacząco ogranicza jednak widoczność kierowców.

Po ostatnim posiedzeniu Komisji F1, FIA przyznała, że zawodnicy nalegali, aby znalezione zostało rozwiązanie tego problemu. Skłoniło to organ zarządzający do podjęcia działań w tym zakresie.

Jedną z możliwości jest zastosowanie przy deszczowej pogodzie standardowego pakietu nadwozia, w skład którego mają wchodzić niewielkich rozmiarów nadkola. Zajęto się także zagwarantowaniem, że tego typu dodatkowy element nie będzie utrudniał pit stopów oraz zbadaniem, czy jego stosowanie będzie możliwe w ekstremalnie mokrych warunkach.

FIA dodaje także, iż dodatkowym rozwiązaniem, które może poprawić widoczność, jest wprowadzenie dodatkowych świateł ostrzegawczych.

Rezultaty początkowych prac i wstępne koncepcje, zostały już przedstawione Komisji a FIA będzie nadal pracować nad udoskonaleniem propozycji. Kolejne informacje w tej kwestii są oczekiwane w 2023 roku.


Pozostałe zmiany

Podczas ostatniego posiedzenia omówiono także inne kwestie, między innymi przyjmowanie kar cofnięcia na starcie za taktyczne wymiany komponentów jednostki napędowej.

W ostatnich latach zespoły wykorzystywały regulamin, aby powiększyć pulę dostępnych komponentów na dalszą część sezonu. Uzgodniono, że obecny system nie jest wystarczający, by zniechęcić zespoły do dokonywania taktycznych wymian komponentów jednostek napędowych a wręcz skłania do zbierania większej ich liczby w sytuacji, gdy kierowca wykorzystał już regulaminowy limit.

Chociaż nie uzgodniono żadnych rozwiązań co do przyszłych kar, sprawa będzie dyskutowana na kolejnych posiedzeniach.

W przyszłorocznych sprintach nastąpi zmiana w zakresie wykorzystywania DRS - kierowcy będą mogli aktywować system o jedno okrążenie wcześniej niż podczas wyścigu Grand Prix. Zasada ta będzie dotyczyła startu oraz wznawiania rywalizacji po neutralizacji z wykorzystaniem samochodu bezpieczeństwa.

Jeśli zmiana okaże się korzystna, to od sezonu 2024 może zostać wprowadzona w stosunku do wszystkich wyścigów.

FIA ustosunkowała się także do perspektywy wprowadzenia zakazu używania koców grzewczych od 2024 roku. Chociaż cel Federacji pozostaje niezmienny, ostateczna decyzja w tej sprawie została odłożona do lipca 2023 roku.