Formuła 1 rezygnuje od 2025 roku z punktu za najszybsze okrążenie

Inna zmiana od kolejnego sezonu to większa pula piątkowych treningów dla nowicjuszy.
18.10.2410:22
Mateusz Szymkiewicz
140wyświetlenia
Embed from Getty Images

Światowa Rada Sportów Motorowych podjęła decyzję o rezygnacji z punktu za najszybsze okrążenie począwszy od sezonu 2025.

Przepis o premiowaniu najlepszego przejazdu w niedzielnej rywalizacji wszedł w życie w 2019 roku, co docelowo miało poprawić widowisko oraz podnieść stawkę w rywalizacji w czołówce. Pomysł ten spełnił oczekiwania dzięki pojawieniu się nowych strategii, jak dodatkowe pit stopy na finiszu wyścigu w celu wykonania najszybszego okrążenia, czy zespołowe rozgrywanie tej kwestii, by pozbawić konkurencji dodatkowego punktu.

Mimo to spore kontrowersje przyniosło ostatnie Grand Prix Singapuru, kiedy to siostrzana ekipa Red Bulla - RB, podjęła decyzję o ściągnięciu na dodatkowy pit stop Daniela Ricciardo. Australijczyk, który jechał na ostatnim miejscu, wykonał najszybszy przejazd na miękkich oponach, odbierając punkt Lando Norrisowi z McLarena, który goni w klasyfikacji kierowców liderującego Maksa Verstappena.

Stajnia z Woking po wyścigu oskarżała konkurencję o niesportowe praktyki, nawołując do przeanalizowania relacji Red Bulla z RB. Z kolei stajnia z Faenzy tłumacząc decyzję o ściągnięciu Ricciardo, argumentowała to chęcią uczczenia najszybszym okrążeniem potencjalnie ostatniego wyścigu Australijczyka w Formule 1.

Jak potwierdzono przed rundą w Austin, Światowa Rada Sportów Motorowych podczas ostatnich obrad podjęła decyzję o usunięciu przepisu o dodatkowym punkcie za najszybsze kółko w wyścigu. Zmiany te wejdą w życie od pierwszego Grand Prix sezonu 2025.

Inna istotna zmiana zatwierdzona przez Światową Radę to obowiązkowe cztery treningi dla młodych kierowców. Aktualnie zawodnicy z doświadczeniem maksymalnie trzech Grand Prix muszą otrzymać do swojej dyspozycji dwie sesje, natomiast od 2025 roku będą im przysługiwać po dwa treningi na każdy samochód zespołu.

Decyzja ta jest formą rekompensaty za porzucony pomysł sprintu dla nowicjuszy, który miał zostać rozegrany po tegorocznym Grand Prix Abu Zabi. FIA w swoim oświadczeniu potwierdziła, iż propozycja dodatkowego wyścigu dla młodych kierowców zostanie ponownie omówiona w kontekście sezonu 2025.