GP Belgii: Ferrari dominuje w pierwszym treningu
Vettel przed Leclerkiem, dalej Red Bulle i Mercedesy. Latifi z lepszym czasem od Kubicy.
30.08.1912:30
4721wyświetlenia

Sebastian Vettel uzyskał najlepszy czas okrążenia w pierwszym piątkowym treningu Formuły 1 na Spa-Francorchamps. Za kierowcą Ferrari uplasowali się Charles Leclerc. Dalej, ze znaczącą stratą, znaleźli się kierowcy Red Bulla i Mercedesa.
Jako pierwszy aleję serwisową opuścił Max Verstappen, ale uwaga mediów koncentrowała się w głównej mierze na jego nowym zespołowym koledze z Red Bulla - Aleksie Albonie, który zastąpił Pierre'a Gasly'ego. Kierowcy tradycyjnie rozpoczęli realizację programu od okrążeń instalacyjnych.
Sesja rozpoczęła się dość niemrawo. Niepokój zapanował w garażu Mercedesa - po niespełna dwudziestu minutach od rozpoczęcia zajęć Hamilton zgłosił znaczący spadek mocy jednostki napędowej. Pięciokrotny mistrz świata został poproszony o powolny zjazd do alei serwisowej. Za zakrętem Pouhon Brytyjczyk przyspieszył, ale pomimo tego zgodnie z instrukcją zameldował się u swoich mechaników. W jego W10 znajdowała się nowa specyfikacja silnika zaprojektowanego w Brixworth.
W międzyczasie na czele klasyfikacji znajdował się świeżo upieczony 30-latek - Valtteri Bottas. Fin jako pierwszy pokonał pomiarowe okrążenia i legitymował się osiągnięciem 1:47,535s. Innym kierowcą, który przejechał pełen dystans toru był rezerwowy Williamsa - Nicholas Latifi, zastępujący w trakcie FP1 George'a Russella.
Po kilku chwilach Mercedes doprecyzował, że w przypadku Hamiltona nie doszło do awarii silnika ale problemu z pedałem odpowiadającym za obsługę przepustnicy. Po wymianie elementu lider klasyfikacji generalnej powrócił do pracy na torze.
Max Verstappen przebił wynik Bottasa uzyskując 1:46,7s. Na trzeciej pozycji znajdował się Charles Leclerc. Albon był dwunasty z rezultatem na poziomie 1m48s. Po upływie 30 minut na obiekcie zarządzono wirtualną neutralizację, po tym jak na końcu prostej Kemmel z bolidu Lance'a Strolla odpadła niemal cała prawa część osłony silnika. Po krótkiej akcji porządkowych zawodnicy ponownie ujrzeli zielone flagi. Albon awansował na trzecią pozycję, tracąc sekundę do Verstappena.
Stajnie Mercedesa i Ferrari nie wykazywały wielkiego zainteresowania szybszymi przejazdami. Wkrótce ponownie doszło do zastoju akcji, spowodowanego koniecznością przekazania Pirelli pierwszych kompletów ogumienia. Dopiero o 11:55 czasu lokalnego Carlos Sainz z McLarena przesunął się na siódme miejsce, przed Daniela Ricciardo. Postępów dokonał też Albon, który wskoczył na P2 wykorzystując nowe miękkie opony.
Kolejnych problemów doświadczył Hamilton - tym razem musiał przerwać swój wyjazd, gdyż zespół nie otrzymywał danych z telemetrii. Warunki dopisywały, ale tor pozostawał zielony. W pierwszym treningu wielu kierowców doświadczało trudności na wyjściu z pierwszego zakrętu. Swoje bolidy obracali tam między innymi Daniił Kwiat i Robert Kubica.
W samo południe do głosu doszli reprezentanci Ferrari. Vettel i Leclerc poprawili wynik Verstappena o ponad sekundę. Niemiec przewodził tabeli z wynikiem 1:44,574s, będącym lepszym od 0,2s od czasu Monakijczyka. Co ciekawe Ferrari od samego początku korzystało wyłącznie z najszybszej z dostępnych w ten weekend mieszanek Albon podkręcał tempo na "czerwonych" PZero i znalazł się na P3, przed Verstappenem. Wkrótce Holender powrócił na trzecią lokatę, ale różnica między duetem Red Bulla zamykała się w zaledwie jednej dziesiątej sekundy.
Na ostatnim dwudziestym miejscu znajdował się Robert Kubica, którego czas był o 0,2s gorszy od tego, który wykręcił Latifi. Zaskakująco słabe tempo prezentowali zawodnicy Toro Rosso, którzy okupowali siedemnaste i osiemnaste miejsce. Niewiele lepiej sesja układała się dla Haasa: Grosjean był czternasty a Magnussen szesnasty. Racing Point obiecywało postępy i dotrzymywało słowa. Zarówno Stroll jak i Perez znajdowali się w TOP10 z czasami zbliżonymi do Renault i McLarena. Po wszystkich problemach Hamilton był szósty, minimalnie za Bottasem. Co ciekawe Fin tracił do pierwszego Vettela aż 1,3s.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 34°C
Temperatura powietrza: 21°C
Prędkość wiatru: 2,5 m/s
Wilgotność powietrza: 56%
Sucho
REZULTATY TRENINGU 1
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sebastian Vettel (5) | Ferrari SF90 | 1:44,574 | 20 | |||
2 | Charles Leclerc (16) | Ferrari SF90 | 1:44,788 | 0,214 | 0,214 | 20 | |
3 | Max Verstappen (33) | Red Bull RB15 | 1:45,507 | 0,933 | 0,719 | 18 | |
4 | Alexander Albon (23) | Red Bull RB15 | 1:45,584 | 1,010 | 0,077 | 19 | |
5 | Valtteri Bottas (77) | Mercedes W10 EQ Power+ | 1:45,882 | 1,308 | 0,298 | 25 | |
6 | Lewis Hamilton (44) | Mercedes W10 EQ Power+ | 1:45,973 | 1,399 | 0,091 | 16 | |
7 | Lance Stroll (18) | Racing Point RP19 | 1:46,198 | 1,624 | 0,225 | 16 | |
8 | Daniel Ricciardo (3) | Renault R.S.19 | 1:46,426 | 1,852 | 0,228 | 23 | |
9 | Sergio Perez (11) | Racing Point RP19 | 1:46,433 | 1,859 | 0,007 | 22 | |
10 | Carlos Sainz (55) | McLaren MCL34 | 1:46,557 | 1,983 | 0,124 | 20 | |
11 | Nico Hulkenberg (27) | Renault R.S.19 | 1:46,669 | 2,095 | 0,112 | 23 | |
12 | Lando Norris (4) | McLaren MCL34 | 1:46,670 | 2,096 | 0,001 | 19 | |
13 | Kimi Raikkonen (7) | Alfa Romeo C38 | 1:47,024 | 2,450 | 0,354 | 20 | |
14 | Romain Grosjean (8) | Haas VF-19 | 1:47,176 | 2,602 | 0,152 | 18 | |
15 | Antonio Giovinazzi (99) | Alfa Romeo C38 | 1:47,333 | 2,759 | 0,157 | 22 | |
16 | Kevin Magnussen (20) | Haas VF-19 | 1:47,488 | 2,914 | 0,155 | 21 | |
17 | Daniił Kwiat (26) | Toro Rosso STR14 | 1:47,636 | 3,062 | 0,148 | 20 | |
18 | Pierre Gasly (10) | Toro Rosso STR14 | 1:47,968 | 3,394 | 0,332 | 26 | |
19 | Nicholas Latifi (40) | Williams FW42 | 1:48,784 | 4,210 | 0,816 | 24 | |
20 | Robert Kubica (88) | Williams FW42 | 1:48,966 | 4,392 | 0,182 | 24 |
107% najlepszego czasu: 1:51,894