Trzeci dzień testów na torze Jerez
Kierowcy Hondy najszybsi podczas ostatniego dnia testów w tym tygodniu na torze Jerez
08.12.0617:32
1263wyświetlenia
Podczas trzeciego i zarazem ostatniego dnia testów w tym tygodniu na torze Jerez, którego przebieg zgodnie z przewidywaniami zakłóciły opady deszczu, na czele nieoficjalnej klasyfikacji znaleźli się reprezentanci Hondy - Rubens Barrichello i kierowca testowy James Rossiter.
Poranne intensywne opady deszczu spowodowały, że dzisiejsze testy tak na dobre rozpoczęły się dopiero w okolicy przerwy na lunch. Tym niemniej niektóre zespoły, zwłaszcza te ścigające się dotąd na ogumieniu firmy Michelin, wykorzystały mokry tor do przetestowania deszczowych opon Bridgestone i kilku kierowców zdołało przekroczyć barierę stu okrążeń. Jednym z nich był Rossiter, który od Barrichello okazał się wolniejszy o mniej niż 0,2 sekundy. Pomimo tego, że pod koniec testów tor był już zupełnie suchy, żaden z kierowców nie zdołał w piątek uzyskać czasu poniżej jednej minuty i 20 sekund.
Odpowiednio na trzeciej i piątej pozycji uplasowali się kierowcy McLarena - Lewis Hamilton i Pedro de la Rosa. Hamilton ponownie okazał się szybszy od kierowcy testowego stajni z Woking, jednak tym razem zaledwie o 0,017 sekundy (ponad 0,3 sekundy straty do Barrichello). Głównym celem testów McLarena w tym tygodniu było dalsze poznawanie opon Bridgestone, zarówno tych na suchą jak i mokrą nawierzchnię. Ponadto Lewis pracował nad ustawieniami bolidu i tylnym zawieszeniem, natomiast Pedro uczestniczył w aerodynamicznym programie rozwojowym, wliczając w to pracę nad przednim i tylnym skrzydłem. Obaj kierowcy łącznie przejechali ponad 160 okrążeń, przy czym Hamilton ze względu na problemy techniczne w ostatniej godzinie testów musiał zatrzymać się na torze.
Kierowców McLarena rozdzielił Ralf Schumacher, kontynuując dostosowywanie ustawień bolidu TF106B do nowych opon Bridgestone, jako że miękka mieszanka japońskiego producenta sprawiła Toyocie nieco więcej problemów niż ta testowana w zeszłym tygodniu w Barcelonie. Partnerem Niemca ponownie był Kamui Kobayashi, który tym razem zdołał zmieścić się poniżej jednej sekundy straty do najszybszego kierowcy, co dało mu 11 miejsce. Japończyk okazał się między innymi szybszy od obydwu kierowców Ferrari - Felipe Massy (P13, +1,1s) i Lukę Badoera (P15, +1,3s), dla których piątek nie był zbyt udanym dniem. Obaj kierowcy ze względu na problemy techniczne łącznie przejechali zaledwie 89 okrążeń, kończąc zaplanowane na ten tydzień testy silnika i nowych komponentów oraz pracę na ustawieniami bolidu 248 F1.
Kolejno na szóstej i siódmej pozycji uplasowali się kierowcy Renault - Heikki Kovalainen i Giancarlo Fisichella, mieszcząc się poniżej 0,4 sekundy straty do Barrichello. Francuska stajnia była nastawiona dzisiaj tylko i wyłącznie na testy deszczowych opon Bridgestone, jednak poprawa warunków pogodowych w okolicy południa umożliwiła jej także kontynuowanie normalnego programu testowego. Obejmował on pracę nad ustawieniami hybrydowej wersji R26 z tyłem przeszłorocznego auta i testy nowej skrzyni biegów. Kovalainen ze względu na awarię silnika przejechał 18 okrążeń mniej od Fisichelli, ale mimo to okazał się od Włocha minimalnie szybszy (o 0,018 sekundy).
Najbardziej pracowitym zespołem w piątek był BMW Sauber. Niemiecko-szwajcarską stajnię reprezentowali dzisiaj Nick Heidfeld i Timo Glock, łącznie przejeżdżając aż 215 okrążeń, co przekłada się na blisko 1000 kilometrów. Zespół zdołał dzisiaj przetestować trzy rodzaje opon (dwa na mokrą nawierzchnię i jeden na suchą), a także kontynuował testy nowej skrzyni biegów i pracę nad ustawieniami bolidu oraz amortyzatorami. Warto przy okazji wspomnieć, że według kierowcy testowego Sebastiana Vettela ekipa BMW ma trudności z dostosowaniem się do nowego producenta opon. Niemiec uważa, że problem dotyczy nie tylko znalezienia lepszych ustawień bolidu, gdyż wymagana jest także zmiana stylu jazdy. Według niego F1.06B jest niewystarczająco szybki w zakrętach i ma dłuższą drogę hamowania od bolidów innych zespołów.
Musimy zmienić zupełnie nasze podejście.- powiedział Vettel.
Kierowców BMW rozdzielił Anthony Davidson, dla którego był to ostatni dzień testów w tym roku, jako że w przyszłym tygodniu zespół Super Aguri na torze Jerez reprezentował już będzie Takuma Sato. Zespół kontynuował w tym tygodniu testy z użyciem przejściowego bolidu SAF1 opartego na tegorocznej Hondzie RA106, nastawiając się głównie na dalsze poznawanie opon Bridgestone. Podobny cel miały w tym tygodniu także zespoły Red Bull i Toro Rosso, które na razie są zdane na korzystanie z tegorocznych bolidów jeszcze z tymi samymi silnikami co w sezonie 2006.
Ostatnim uczestnikiem dzisiejszych testów był kierowca testowy Williamsa - Kazuki Nakajima, dla którego były to pierwsze oficjalne testy w barwach stajni z Grove. Niestety Japończyk nie najeździł się zbyt dużo, gdyż najpierw musiał czekać na poprawę warunków pogodowych, a gdy w końcu wyjechał na tor, po zaledwie szesnastu okrążeniach nastąpiła awaria silnika w jego bolidzie. Nakajima ma jednak wziąć udział w testach na torze Jerez także i w przyszłym tygodniu (patrz Harmonogram zimowych testów do końca 2006 roku).
Pogoda
Temperatura powietrza: 14-18°C
Temperatura toru: 14-24°C
Rano intensywne opady deszczu, później słonecznie
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Czasy uzyskane w piątek na torze Jerez (4,423 km) | ||||||
Kierowca | Nar. | Konstruktor | Bolid | Czas okr. | Okr. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rubens Barrichello | Honda | RA106 | 1:20.008 | 65 | |
1 | James Rossiter | Honda | RA106 | 1:20.171 | 108 | |
1 | Lewis Hamilton | McLaren Mercedes | MP4-21 | 1:20.325 | 79 | |
1 | Ralf Schumacher | Toyota | TF106B | 1:20.339 | 61 | |
1 | Pedro de la Rosa | McLaren Mercedes | MP4-21 | 1:20.342 | 84 | |
1 | Heikki Kovalainen | Renault | R26 | 1:20.372 | 70 | |
1 | Giancarlo Fisichella | Renault | R26 | 1:20.390 | 89 | |
1 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | F1.06B | 1:20.436 | 110 | |
1 | Anthony Davidson | Super Aguri Honda | SAF1 | 1:20.542 | 87 | |
1 | Timo Glock | BMW Sauber | F1.06B | 1:20.785 | 105 | |
1 | Kamui Kobayashi | Toyota | TF106B | 1:20.978 | 70 | |
1 | Mark Webber | RBR Ferrari | RB2 | 1:20.985 | 79 | |
1 | Felipe Massa | Ferrari | 248 F1 | 1:21.143 | 46 | |
1 | David Coulthard | RBR Ferrari | RB2 | 1:21.325 | 63 | |
1 | Luca Badoer | Ferrari | 248 F1 | 1:21.327 | 43 | |
1 | Scott Speed | STR Cosworth | STR1 | 1:21.327 | 51 | |
1 | Kazuki Nakajima | Williams Toyota | FW28B | 1:23.600 | 16 | |
KOMENTARZE