Postanowienia WMSC na najbliższe pięć lat

Jak już wcześniej ustalono, Formuła 1 ulegnie w najbliższych latach znaczącym zmianom
08.12.0617:18
Marek Roczniak
1015wyświetlenia

Dziś rano w Monako odbyło się kolejne spotkanie Światowej Rady Sportów Motorowych (WMSC) w sprawie przyszłości Formuły 1. Jak już wcześniej ustalono, królowa sportów motorowych ulegnie w najbliższych latach znaczącym zmianom, nastawionym głównie na wprowadzenie odzyskiwania energii i przybliżenie tego sportu do przemysłu motoryzacyjnego.

Nastąpi redukcja wydajności aerodynamicznej wraz z prawdopodobnym wyeliminowaniem takich dodatków aerodynamicznych, jak: deflektory, skrzydełka, kominy i tym podobne. Być może w 2008 roku ograniczone zostanie także użycie tuneli aerodynamicznych, choć wiąże się z tym ryzyko, że zespoły nie mogąc dokonywać zmian w aerodynamice przez kilka wyścigów będą po prostu projektowały dwa lub trzy nowe samochody w ciągu roku.

W 2009 roku FIA chce zmniejszyć siłę dociskową generowaną przez bolidy F1 o 50% i wprowadzić inne zmiany mające ułatwić wyprzedzanie (skrzydło CDG lub inne tego typu rozwiązanie). Następnie w 2010 roku Federacja zechce wprowadzić częściowo lub w całości ustandaryzowany pakiet aerodynamiczny, albo w zamian nowe przepisy mające zachęcić opracowywanie rozwiązań aerodynamicznych, które znajdą zastosowanie również ww zwykłych samochodach drogowych.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2011 roku pojawią się mające wytrzymywać cztery wyścigi z rzędu zupełnie nowe silniki na biopaliwo, z wysokowydajnym turbodoładowaniem, ograniczonym przepływem paliwa (lub energii), bezpośrednim wtryskiem i zmniejszoną pojemnością. Jeśli chodzi o dalsze lata, pojawiły się niesprecyzowane sugestie na temat nowych podwozi i ograniczenia możliwych do użycia materiałów.

Senat FIA otrzymał upoważnienie do sfinalizowania zmian w przepisach na sezon 2009 po spotkaniu, które odbędzie się 19 grudnia bieżącego roku. Przedstawione zmiany zostaną poddane głosowaniu przed 31 grudnia, aby mogły być wprowadzone w życie w sezonie 2009. W dyskusji nad skonkretyzowaniem zmian na kolejne lata czynny udział mają wziąć koncerny samochodowe należące do organizacji Grand Prix Manufacturers Association (GPMA).

Źródło: GrandPrix.com, FIA.com

KOMENTARZE

27
Hitokiri
10.12.2006 08:18
masakra... F1 pod rzadami tych d.billi sie stacza po rowni pochylej... [*]
Czechosłowak
10.12.2006 02:45
zitol- całkowicie się z Toba nie zgadzam, w koncernie VW są takie marki jak Lamborghini, Bentley czy Bugatti, chyba nie nazwiesz ich mniej godnymi jeżdżenia w F1 niż Toyota czy Renault. Jest jeszcze Audi, spadkobierca przedwojennych tradycji Auto Uniona, jeżeli kojarzysz takie nazwiska jak Tazio Nuvolari czy Bernd Rosemeyer, to powinienes wiedziec o czym mówię, poza tym Audi odnosiło już pod własną marką sukcesy w sportach motorowych: legendarne już Audi Quattro w rajdach w latach 80-tych, czy absolutna dominacja w wyścigach Le Mans nieprzerwanie od 7 lat. Taka marka byłaby przeze mnie bardzo mile widziana w F1
robi
09.12.2006 05:02
Zapomnieli o jednym, bolidy będą sterowane przez radio z boksów, tak dla bezpieczeństwa.
jacek2601
09.12.2006 09:51
Dobra. Gadka szmatka. F1 to F1 zawsze i wszędzie. Pany nieprzejmuta się tym, co ma być to będzie. Ja nistety stety obchodze dziś(teraz) solenizanta, czyli pije za zdrowie pana RK. No ale b\niechcądz być świnią to oczywista wypije i za was drodzy inernauci. A przede wszystkim- zdrówko Maraz. Jesteś gość. Tylko mi tu nie kasować tego, że mówie nie na temat. Polska ma zajebiste doświadczenie jeżeli chodzi o produkcje paliwa( z buraków czy tam z łajna końskiego) także napewno wniesie jakiś wkład wwwww..... A1. Bo tojuż nie F1 zaczyna się robić niciekawie, no ale co tam. Diś 330KM z jednego litra poj.(bez turbo) to jest zabisty sukces. Także jeszcze raz-wszystkiego naj naj naj....Sorka że to dopiero 11.00 no, ale solenizant to solenizant....
zitol
09.12.2006 09:00
"mniejsza pojemność ale za to turbo + bezpośredni wtrysk :) może wtedy wreszcie do F1 wejdzie Audi/VW" To nie są marki godne jeżdżenia w F1... jeszcze Hyundai wejdzie z nimi..... :)) Po drugie : "wprowadzić inne zmiany mające ułatwić wyprzedzanie (skrzydło CDG lub inne tego typu rozwiązanie)" Mi nie brakuje walki przy tych skrzydlach.... A widzieliście jak wygląda to nowe skrzydło?? Hahahah.. Max i nne pajace pozdro!
froggy
09.12.2006 08:12
Zastosowań do zwykłych samochodów niech sobie szukają k***a w rajdach albo DTM. Właśnie to wyróżnia F1, że stosowanym technologiom bliżej do NASA niż seryjnych samochodów.
Falarek
08.12.2006 11:55
Niedługo to będzie parodia wyścigów. Jeszcze niech jeździ więcej takich Webberów co ciągle narzekają na niewystarczające bezpieczeństwo. Wszystko schodzi na psy.
McMarcin
08.12.2006 10:36
to może od razu niech FIA dokona odważnej decyzji i w ramach ochrony środowiska pojawią sie samochody z napędem na siłę mięśni - czyli rowery ;) Ujednolicony pakiet - nie ma sprawy - propnuje Wigry3
rafaello85
08.12.2006 10:11
Żegnaj ukochana Formuło 1... bo proces twojej destrukcji już się rozpoczął. Zapalmy znicze Królowej Sportów Motorowych [*] [*] [*] [*] [*] Podejrzewam, że sezon 2008 będzie ostatnim jaki obejrzę w swym życiu. Na pewno do F1 przybędą nowe zespoły, będą to teamy, które obecnie występują w F3:/ Bo pewnie osiągi F1 i F3 będą porównywalne:/
gregoff
08.12.2006 09:58
2010: Ostatni rok F1 jako królowej sportów motorowych...
bolekse
08.12.2006 08:59
Super, niech jeszcze ujednolicone bolidy prowadzi ujednolicony kirowca... albo najlepiej komputer, albo w ogole najlepiej symulowac GP bo to juz w ogole tanie ...
d'Angelo
08.12.2006 08:50
niewierzę jakoś tego niemogę sobie wyobrazić!!! chyba zmienię dyscyplinę kibicowania na szachy !!!
FANF1
08.12.2006 08:45
zapomniałem dodać, idę wieszać się na sznurówce :/
McLuke
08.12.2006 08:44
kurde jak to wszystko czekam to mi sie niedobrze robi... Jak sama nazwa F1 wskazuję ma być ona "królową motorsportu" a z tych wszystkich postanowień wynika, że niedługo zwykłym stuningowanym lekko wozem będzie można zapylać szybciej niz bolidem F1... Nie pozostaje nic innego jak tylko skrócić o głowe panów Berniego i Maxa
Czechosłowak
08.12.2006 08:23
hmm ale nowe silniki wydają się być całkiem fajne: mniejsza pojemność ale za to turbo + bezpośredni wtrysk :) może wtedy wreszcie do F1 wejdzie Audi/VW, oni maja chyba największe doświadczenie z tego rodzaju konstrukcjami.
FANF1
08.12.2006 07:59
Ale wtedy prawdziwi fani F1 wedrą się do siedziby FIA, zamordują Maxa & Berniego i w końcu nastanie ład w F1 :D Wiecie, pocieszam się ;)
Barth
08.12.2006 07:56
czyli podsumowując: gołe kadłuby z plastiku, na czterech Bridgestone'ach, najlepiej wszystkie pomalowane na szaro z białym numerkiem, jeżdżące na oleju do smażenia (a najlepiej nakręcane)... "przepisy mające zachęcić opracowywanie rozwiązań aerodynamicznych, które znajdą zastosowanie również ww zwykłych samochodach drogowych" - to co - zakryją koła w F1 bo inaczej tego nie widzę ;).... coś mi się widzi, że za 10 lat w F1 zostanie jeden producent fabryczny (obstawiam Toyote) , producent opon Bridgestone (być może wykupiony przez Toyote), a na wyścigi będzie przychodziła garstka ludzi z FIA i Toyoty - pilnować ma się rozumieć...
dejacek
08.12.2006 07:40
koszty można ograniczyć bardzo prosto: zakazać transmisji telewizyjnych z wyścigów. Sponsorzy się wycofają a jak nie ma kasy to nie ma kosztów. Tylko co wtedy zostanie? Podwórkowa zabawa dla fanatyków? Rozwój nowych technologii jest wskazany, stosowanie nowych materiałów też, ale np. ograniczenie testów w tunelach to bzdura. No cóż, pożyjemy -zobaczymy, jak mawiają rosjanie.
Adriannn
08.12.2006 06:44
Płakać tylko jak to się widzi[*][*][*]
RENO
08.12.2006 06:13
taa za 10 lat to będzie można za 10000PLN założyć włąsny zespół jak tak będą ciąć koszty na wszystkim. Poj*****
TobaccoBoy
08.12.2006 05:46
To Ku**a nie jest JAKIEŚ open-wheel ale F1 ! Chęć zrobienia ze stawki dwudziestu paru bliźniaczo podobnych maszyn jest szalona . To przejdźie w CCWS czy GP2 n, ale nie w F1
bambaryła
08.12.2006 05:36
Ustandaryzowany pakiet aerodynamiczny - to brzmi cholernie nieciekawie
kamiss
08.12.2006 05:30
tragedia, niszczą F1.. to juz nie bedzie krolwa sportow motorowych. jak tak dalej pojdzie to juz niedlugo F1nawet nie bedzie open wheel
Metalpablo
08.12.2006 05:21
Ja p*******!! Co oni wyprawiają!!Straszne
Linus
08.12.2006 05:10
IMO nie jest to takie złe. Jak dla mnie po za paroma wyjątkami, propozycje te wydają się być ciekawe.
lookacz
08.12.2006 04:59
Widzę, że F1 dąży w moim mniemaniu w bardzo złym kierunku... Thunder Bolt masz rację-złączmy się w bólu :/
Thunder Bolt
08.12.2006 04:29
jeśli te zmiany wejdą w życie to ja mówie tylko jedno: żegnaj kochana Formuło 1 :-(