Williams przedstawił nowy bolid i nowego sponsora
Nowym sponsorem zespołu zgodnie z przewidywaniami jest chińska firma komputerowa Lenovo
02.02.0715:05
2898wyświetlenia
Dzisiaj w siedzibie głównej zespołu AT&T Williams w Grove odbyła się oficjalna prezentacja nowego bolidu FW29, który ma umożliwić stajni Franka Williamsa odbicie się od dna po jednym z najgorszych sezonów w historii.
Wraz z nowym samochodem zespół przedstawił także swojego nowego sponsora i zarazem partnera technologicznego, którym zgodnie z przewidywaniami jest chińska firma komputerowa Lenovo. Firma ta stała się znana na całym świecie po przejęciu w 2005 roku odpowiedzialnego za komputery osobiste oddziału amerykańskiego giganta IBM. Logo Lenovo widoczne jest na bokach i tylnym skrzydle bolidu FW29.
Lenovo jest międzynarodową firmą technologiczną z obsesją na punkcie innowacji i z pewnością pomogą nam osiągnąć sukces w każdym obszarze naszej działalności.- powiedział Frank Williams. Dyrektor wykonawczy zespołu Alex Burns dodał, że dzięki przenośnym (ThinkPad) i stacjonarnym komputerom Lenovo, stajnia z Grove dysponuje teraz sprzętem na poziomie czołowych zespołów.
Pomimo niepowodzeń w ubiegłym roku, Williams z optymizmem patrzy w przyszłość:
Bez wątpienia 2006 nie był naszym najlepszym rokiem, ale jestem zachwycony z tego jak wszyscy w zespole wzięli się w garść i zdwoili swoje starania podczas zimy. Tak naprawdę liczy się właśnie to, jak spisujesz się w niesprzyjających okolicznościach. Rozpoczynamy ten rok z zupełnie nowym wizerunkiem dzięki naszym nowym partnerom AT&T i Lenovo oraz bogactwu nowych talentów inżynieryjnych i oczywiście mamy nadzieję, że wszystkie nasze wysiłki oraz ambicje skupią się na FW29.
O nowym samochodzie wypowiedział się dyrektor techniczny Sam Michael:
FW29 jest kontynuacją filozofii projektowej FW28 z zastosowaniem konfiguracji zero keel. Inne zauważalne elementy projektu obejmują kolejny krok w podcięciu wiodącej krawędzi boków bolidu (z górnymi otworami wentylacyjnymi dla chłodzenia), poprawione upakowanie silnika i układu wydechowego w celu rozwiązania problemów napotkanych w 2006 roku i niższy oraz węższy 'górny pokład' dla poprawionej wydajności aerodynamicznej.
Pozostałe zauważalne różnice w stosunku do FW28 obejmują duże kominy wylotowe po bokach bolidu dla poprawy chłodzenia, przygotowane na trzy pierwsze wyścigi sezonu i węższą pokrywę na silnik. Z tyłu samochodu dwukolumnowa konstrukcja podtrzymuje lżejsze tylne skrzydło o niskim współczynniku oporu powietrza i z wymaganymi teraz przez FIA rozdzielnikami uniemożliwiającymi wyginanie się płatów w czasie jazdy. Przepisy narzucają także szerszą tylną strefę uderzeniową. FW29 przeszedł pomyślnie wszystkie statyczne i dynamiczne testy zderzeniowe FIA i charakteryzuje się między innymi wzmocnionymi Zylonem bocznymi strefami zderzeniowymi chroniącymi kokpit kierowcy przed przebiciem go.
Kierowcami wyścigowymi Williamsa będą w tym sezonie Nico Rosberg i Alex Wurz. Dla Rosberga będzie to już drugi sezon startów w Formule 1, w którym dzięki doświadczeniom nabytym w 2006 roku powinien dokonać znacznych postępów.
W ostatnich tygodniach wszyscy w zespole byli bardzo pozytywnie nastawieni i włożyli niemały wysiłek w nowy samochód, więc myślę że możemy z optymizmem myśleć znacznej poprawie osiągów w nadchodzącym sezonie- powiedział młody Niemiec.
Partnerem Nico będzie zeszłoroczny główny tester Williamsa, dla którego będzie to powrót do roli pełnoetatowego kierowcy wyścigowego po sześciu latach przerwy.
Chociaż w ostatnich kilku latach przejechałem wiele tysięcy kilometrów za kierownicą bolidu Formuły Jeden, to jednak cały czas brakowało mi prawdziwych wrażeń, jakich mogą dostarczyć tylko wyścigi, dlatego nie mogę się już doczekać startu sezonu.- powiedział pochodzący z Austrii Wurz.
Nico i Alexa wspierać będą dwaj kierowcy testowi - Narain Karthikeyan i Kazuki Nakajima. Karthikeyan był już jednym z testerów stajni z Grove w zeszłym roku, natomiast Nakajima to nowy nabytek zespołu. Japończyk zdołał już przejechać na testach wiele kilometrów za kierownicą przejściowego bolidu FW28B z silnikiem Toyoty, a w nadchodzącym sezonie będzie uczestniczył także w piątkowych treningach podczas wybranych weekendów Grand Prix, prowadząc jeden z dwóch bolidów FW29.
A oto jak podsumował podejście zespołu do sezonu 2007 szef działu inżynierii Patrick Head:
Oczywiście każdy swój projekt rozpoczynamy z ambicją bycia najlepszymi, czy to pod względem inżynieryjnym czy marketingowym i w istocie do każdego wyścigu podchodzimy z myślą tylko i wyłącznie o wygraniu go.
Jednakże nie jesteśmy w tym interesie po to by przewidywać co stanie się w nadchodzącym sezonie, gdyż wymagałoby to spekulowania na temat prawdopodobnych osiągów naszych rywali. Mogę jedynie powiedzieć, że jako organizacja istniejemy tylko w jednym celu - aby się ścigać i wszyscy w firmie pracowali podczas zimy z myślą tylko i wyłącznie o tym, dlatego z niecierpliwością oczekujemy na Melbourne.
Zespół AT&T Williams rozpocznie intensywne testy nowego bolidu w przyszłym tygodniu na torze Jerez, dysponując od razu dwoma egzemplarzami FW29. Stajnia z Grove będzie testowała w Hiszpanii przez cztery tygodnie przed rozpoczęciem sezonu. Na koniec warto dodać, że przy okazji dzisiejszej prezentacji zespół potwierdził zatrudnienie byłego inżyniera wyścigowego Fernando Alonso - Roda Nelsona (patrz wiadomość z 13 grudnia 2006 roku).
Zobacz także:
- Zdjęcia z prezentacji bolidu FW29
- Dane techniczne bolidu FW29
- Dane techniczne silnika Toyota RVX-07 2.4 V8
Źródło: ATTWilliams.com
KOMENTARZE