Cadillac nowym zespołem w stawce F1 od sezonu 2026

Formuła 1, FIA oraz General Motors osiągnęły porozumienie.
26.11.2409:21
Jakub Ziółkowski
2778wyświetlenia
Embed from Getty Images

Osiągnięto porozumienie w sprawie wejścia marki Cadillac, należącej do General Motors, do Formuły 1 jako 11. zespołu w sezonie 2026.

Formuła 1 podpisała wstępną umowę z General Motors i marką Cadillac, która pozwoli im na dołączenie do serii w 2026 roku jako zespół kliencki. Plan zakłada również rozwój własnych jednostek napędowych od 2028 roku, wykorzystując projekt Andretti Global z siedzibą w Silverstone jako bazę operacyjną.

W oświadczeniu wydanym w poniedziałek F1 potwierdziło, że GM/Cadillac oraz seria uzgodniły wstępną umowę dotyczącą dołączenia do rywalizacji w 2026 roku.

Wraz z planami dalszego rozwoju Formuły 1 w USA zawsze wierzyliśmy, że wprowadzenie na tor tak imponującej amerykańskiej marki jak GM/Cadillac oraz GM jako przyszłego dostawcy jednostek napędowych może przynieść dodatkową wartość i zainteresowanie sportem - powiedział ustępujący prezes i dyrektor generalny Liberty Media, Greg Maffei.

Doceniamy kierownictwo General Motors oraz ich partnerów za znaczący postęp w przygotowaniach do wejścia do Formuły 1. Cieszymy się, że możemy przejść do dalszego procesu aplikacyjnego dla zespołu GM/Cadillac, który ma dołączyć do mistrzostw w 2026 roku.

Prezes GM, Mark Reuss, dodał: Jako najwyższa kategoria w motorsporcie, Formuła 1 wymaga innowacji i doskonałości na najwyższym poziomie. To zaszczyt dla General Motors i Cadillaca dołączyć do tej prestiżowej serii, a my zobowiązujemy się do rywalizacji z pasją i uczciwością, aby podnieść poziom sportu dla fanów wyścigów na całym świecie. To globalna scena, na której możemy zaprezentować naszą inżynieryjną wiedzę i technologiczną przewagę na zupełnie nowym poziomie.

GM i Andretti Global: droga do Formuły 1

Przedstawiciele GM byli obecni podczas Grand Prix Las Vegas, aby omówić szczegóły wejścia do F1 z Liberty Media już od 2026 roku.

Amerykański producent od dawna współpracował z Andretti Global nad potencjalnym projektem F1. Choć FIA zaakceptowała ich wniosek, F1 początkowo odrzuciło propozycję, uznając, że nie wnosi wystarczającej wartości do serii. Dodatkowo napięcia między Michaelem Andrettim a władzami F1, wynikające z agresywnych działań promujących projekt, skomplikowały sytuację. Andretti zaangażował nawet Kongres USA i Departament Sprawiedliwości w próby nacisku na F1.

We wrześniu Andretti wycofał się jednak z zarządzania swoją organizacją, przekazując kontrolę większościowemu właścicielowi, Danowi Towrissowi. Towriss i GM przedstawili nową propozycję z większym zaangażowaniem GM jako konstruktora, co zostało teraz wstępnie zatwierdzone.

Reakcje FIA i przyszłość projektu

Prezydent FIA, Mohammed Ben Sulayem, wyraził pełne poparcie dla rozwoju sytuacji: General Motors to globalna marka i potęga w świecie producentów OEM, współpracująca z imponującymi partnerami. W pełni wspieram wysiłki podjęte przez FIA, Formułę 1, GM i zespół, aby utrzymać dialog i dążyć do osiągnięcia porozumienia w sprawie dołączenia zespołu GM/Cadillac do Mistrzostw Świata FIA Formuły 1 w 2026 roku. Wszystkie strony, w tym FIA, będą nadal współpracować, aby proces przebiegał płynnie.

Krótkie terminy i plany na przyszłość

Aby zdążyć na 2026 rok, projekt Cadillaca musi przejąć istniejącą infrastrukturę Andretti Global w Silverstone.

GM nie zdąży jednak dostarczyć własnych silników przed 2028 rokiem. Zespół będzie musiał więc korzystać z jednostek klienckich przez pierwsze dwa sezony, a najprawdopodobniejszymi opcjami są Ferrari i Honda. Renault, które wcześniej współpracowało z Andrettim, zrezygnowało z projektu jednostek napędowych na 2026 rok.

Choć spekulowano, że GM przejmie intelektualną własność silników Renault na 2026 rok, obecnie oczekuje się, że amerykański producent opracuje i zbuduje własne jednostki napędowe na sezon 2028.[/b]