Bolid Force India VJM01 zadebiutował na torze

Samochód ten jest zmodyfikowaną wersją zeszłorocznego Spykera F8-VIIB
25.02.0811:08
Marek Roczniak
4905wyświetlenia

Dziś na hiszpańskim torze Catalunya rozpoczęła się ostatnia seria przedsezonowych testów, podczas których światło dzienne miały ujrzeć ostateczne wersje bolidów Force India i Super Aguri na sezon 2008. Oba zespoły przywiozły swoje nowe bolidy do Barcelony, ale póki co drzwi garaży Super Aguri są zamknięte, jako że sytuacja finansowa japońskiej stajni nie została dotąd wyjaśniona. Tymczasem Force India VJM01 jeździ już po torze.

Nazwa tego samochodu - jak się okazuje - nie pochodzi tylko od imienia i nazwiska jednego z nowych właścicieli stajni z Silverstone, a są to pierwsze listery imion wszystkich trzech właścicieli, którymi są Vijay Mallya oraz Jan i Michiel Mol. VJM01 jest zmodyfikowaną wersją zeszłorocznego Spykera F8-VIIB, który zadebiutował w drugiej połowie sezonu 2007 i stanowił wyraźny krok naprzód w stosunku do F8-VII zarówno pod względem mechanicznym, jak i aerodynamicznym.


Szef techniczny Mike Gascoyne wyjaśnia, że tegoroczny model jest ewolucją tego projektu: Samochód na sezon 2008 jest oparty na specyfikacji B auta, które wprowadziliśmy do użytku pod koniec zeszłego sezonu. Zachowaliśmy podwozie na kolejny rok, ale samochód, który wystartuje w Grand Prix Australii będzie miał liczne usprawnienia mechaniczne i aerodynamiczne. Będziemy je testować w tym tygodniu przed pierwszym wyścigiem.

Pod względem aerodynamicznym samochód został poddany gruntownej modernizacji. Jako że oba nasze tunele aerodynamiczne w Brackley i we Włoszech działają już na pełny gwizdek, byliśmy w stanie dokonać znacznych postępów w departamencie odpowiedzialnym za aerodynamikę, tak więc niemal każdy detal z pakietu aero został poprawiony. Jednakże samochód, którego użyjemy w Australii stanowi zaledwie początek nieustającego cyklu poprawy wydajności aerodynamicznej. Będzie on miał miejsce w trakcie całego sezonu.

Mechaniczna strona samochodu i podwozie także zostały zmodyfikowane. Zmiany objęły tylne zawieszenie, skrzynię biegów (przepisy na sezon 2008 stanowią, że musi ona wytrzymać cztery wyścigi bez wymiany) i chłodzenie, z czym wiązała się także konieczność zmodyfikowania instalacji silnika. Teraz układ chłodzenia jest lżejszy, bardziej zwarty i zarazem bardziej wydajny. Zespół ma już za sobą testy wytrzymałościowe nowych części mechanicznych i jest spokojny o niezawodność VJM01. W tym tygodniu skupi się więc głównie na testowaniu części aerodynamicznych, aby poznać charakterystykę całego pakietu aero przed pierwszym wyścigiem.

Przez zimę solidnie pracowaliśmy z nowymi kierowcami i z pewnością pokazaliśmy nowy poziom konkurencyjności, co powinno nam ułatwić posuwanie się naprzód. Sporo pracy zostało także wykonanej za kulisami i powinniśmy dysponować w Australii bardzo niezawodnym samochodem, który zwłaszcza w kilku pierwszych wyścigach sezonu powinien umożliwić nam wykorzystywanie nadarzających się okazji. Ubiegły rok był bardzo frustrujący, ale teraz jesteśmy w położeniu, że możemy iść naprzód, dysponując znacznie bardziej konkurencyjną podstawą. Z pewnością przekonacie się, że z nowymi usprawnieniami powinniśmy móc dość szybko włączyć się do walki z zespołami ze środka stawki. - dodał Gascoyne.

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Źródło: ForceIndiaF1.com

KOMENTARZE

13
mutu
25.02.2008 05:46
No, zobaczyny, czy Force india będzie się stopniowo poprawiać. Ja osobiście mam taką nadzieję :)
ToshibaUser
25.02.2008 03:51
@McLuke Właściwie masz rację VJM01 to w istocie wciąż EJ15 ... W sumie lepiej wyjdą na " starym" bolidzie na początku , niż mieli by wpompować kupę kasy w nowy rewolucyjny bolid i wyjść na tym jak Honda , czyli dalej stali by w tym samym miejscu , a kupa kasy w plecy ;)
McLuke
25.02.2008 03:36
A mnie już śmieszy fakt, że od przez 3 rok z rzędu będzie używany właściwie ten sam model Jordana. Tak wiem, że sa zmiany pod względem techniczym i aerodynamicznym, ale jakby nie spojrzeć to VJM01 jest "ewolucja" Jordana EJ15... A Super Ogórki to już w ogóle śmiech na sali... Nie testowali wozu ani razu, wiec po co im startowac teraz w GP tak właściwie??!! Liczyłem, że cos będzie z tego zespołu, bo po ostatnim sezonie zapowiadało sie na naprawdę niezłe wyniki :D Szkoda tych problemów finansowych-oby to jak najszybciej rozwiązali ;)
Neron
25.02.2008 12:17
o ile Super Aguri w Ogole wystartuje :/
rafaello85
25.02.2008 12:08
Ciekawe jak w praktyce będzie się sprawował ten bolid. Mam nadzieję, że Force India będzie regularnie objeżdżał Super Aquri:)
TimOOv
25.02.2008 12:00
są na forum ogórki nie wyjadą z boksów podczas tych testów
Lord Paweł
25.02.2008 11:45
a kiedy wyniki z tych testów ?
patgaw
25.02.2008 11:39
borowczykowi bedzie brakowalo czerwonej latarni, mam nadzieje ze super aguri nie przejmie tej roli i bedzie walka.
Phaedra
25.02.2008 11:26
Lubie Mike i tą kolejną ewolucje Jordana.
michael85
25.02.2008 11:09
Szczerze to mnie śmieszy ten cały zespół... ciekawe ile z tej technologii powstaje w indiach :D Mam nadzieję że Super Aguri będzie lepsze jeśli wystartuje! P.S Zdjęcia piękne te z Schumacherem w Ferrari :)))))
jędruś
25.02.2008 10:57
Jak na teraz to są w duże lepszej sytuacji niż w tamtym roku . Mają już ustabilizowaną sytuację finansową , większy budżet , dużo lepszych kierowców i konkretny plan co dalej . VJM01 jak na razie nie jest rewolucją , ale powoli będą go rozwijać i może w końcu sezonu będą najlepsi z trio - Honda, Super Agurii ( jeśli ci wystartują ) i Force India na czele .
DonGemolo
25.02.2008 10:29
Świetnie! Życzę Wam tego z całego serca. Walcie Toyotę! :) Niech Jarno zobaczy, gdzie obecnie znajduje się jego konkurencyjność. ;-)
melex
25.02.2008 10:26
Oby! (Ale nie chce się wierzyć...)