Nowy bolid Renault jest już testowany w tunelu aerodynamicznym

14.08.0300:00
Marek Roczniak
1246wyświetlenia

Zespół Renault rozpoczął już pierwsze testy w tunelu aerodynamicznym w Enstone (Wielka Brytania) nowego bolidu R24 w skali 50%. Tak duże zaawansowanie prac nad nową konstrukcją na cztery wyścigi przed końcem obecnego sezonu jest wynikiem działania dyrektora technicznego - Mike'a Gascoyne'a, który po przystąpieniu w 2001 roku do noszącego wówczas jeszcze nazwę Benetton zespołu zarządził utworzenie dwóch ekip projektowych. Jedna z nich zajmuje się rozwijaniem aktualnie używanego bolidu, natomiast druga w tym samym czasie pracuje już nad kolejnym autem. Zamiana obowiązków następuje w 12-miesięcznym cyklu.

Tegoroczny bolid R23 w 2002 roku został opracowany przez zespół pod dowództwem Tima Denshama i ta sama ekipa zajmuje się również doskonaleniem tej konstrukcji w obecnym sezonie. Z kolei R24 jest projektowany przez drużynę, na której czele stoi Mark Smith i ci sami ludzie będą także pracowali nad przyszłym doskonaleniem tego auta w 2004 roku, a w tym samym czasie będzie już powstawał R25. Taki podział obowiązków zapewnia francuskiej stajni bardzo dużą efektywność.

Pierwsze dane zebrane z testów R24 w tunelu aerodynamicznym są zachęcające. Bolid ten będzie wyposażony w bardziej konwencjonalnie zbudowany silnik o kącie rozstawu cylindrów 90 stopni. W obecnie stosowanej jednostce napędowej cylindry są rozstawione aż o 111 stopni, co zapewnia lepszy środek ciężkości, ale jednocześnie mniejszą moc i dlatego podjęto decyzję o powrocie do bardziej konwencjonalnego silnika. Jest dosyć poważna zmiana, która może mieć spory wpływ na osiągi przyszłorocznego bolidu, jednak na jego dopracowanie zespół Renault ma jeszcze sześć miesięcy.