Renault wycofa się z F1 po sezonie 2025 jako dostawca silników
Fabryka w Viry-Chatillon przeniesie zasoby na projekty związane z WEC, FE i Rajdem Dakar.
30.09.2418:17
2625wyświetlenia
Embed from Getty Images
Renault oficjalnie potwierdziło zakończenie programu silnikowego Formuły 1 po sezonie 2025. Fabryczny zespół francuskiego producenta - Alpine, zostanie utrzymany w modelu klienckim.
Przyszłość koncernu była kwestionowana niemal od początku tego roku, natomiast potwierdzenie plotek nastąpiło tuż przed startem letniej przerwy. Były szef Alpine - Bruno Famin, potwierdził, że od sezonu 2026 zespół zdecyduje się na zakup jednostek od innego producenta, co położy kres dywizji silnikowej Renault tuż przed wprowadzeniem kolejnej generacji pakietów.
Francuski producent oficjalnie potwierdził swoją decyzję dopiero ostatniego dnia września. Silniki Renault znikną z Formuły 1 po sezonie 2025, natomiast tożsamość nowego dostawcy dla Alpine zostanie potwierdzona w niedalekiej przyszłości. Według ustaleń Autosportu, stajnia z Enstone prowadzi zaawansowane rozmowy z Mercedesem, które wciąż oczekują na finalizację.
Placówka Renault realizująca program Formuły 1, zlokalizowana w Viry-Chatillon, od 2026 roku ma przenieść zasoby na projekty związane z samochodami seryjnymi Alpine, elektryfikacją, zespołem WEC, Formułą E oraz Rajdem Dakar.
Renault zadebiutowało w Formule 1 jako dostawca silników w 1977 roku, wprowadzając nową generację turbodoładowanych pakietów, pierwotnie napędzających fabryczne samochody. Po wycofaniu własnego zespołu w 1986 roku, francuski producent trzy lata później powrócił do sportu jako dostawca dla klienckich ekip, świętując największe sukcesy z Williamsem oraz Benettonem.
Kolejne pasmo sukcesów przypadło na pierwsze dwie dekady XXI wieku, kiedy to fabryczne samochody Renault zdobyły mistrzowskie tytuły wśród konstruktorów w latach 2005-2006, a także doprowadziły Fernando Alonso do podwójnego mistrzostwa. Z kolei w sezonach 2010-2013 rywalizacja została zdominowana przez duet Red Bull-Renault, który zgarnął po cztery tytuły w obu klasyfikacjach.
Dotychczasowy dorobek Renault jako dostawcy silników to 169 zwycięstw, co stawia producenta na czwartym miejscu w tabeli wszechczasów, jedynie za Ferrari, Mercedesem i Fordem. Ostatni tryumf miał miejsce przy okazji Grand Prix Węgier 2021, gdzie jako pierwszy linię mety przekroczył Esteban Ocon reprezentujący Alpine.
Renault oficjalnie potwierdziło zakończenie programu silnikowego Formuły 1 po sezonie 2025. Fabryczny zespół francuskiego producenta - Alpine, zostanie utrzymany w modelu klienckim.
Przyszłość koncernu była kwestionowana niemal od początku tego roku, natomiast potwierdzenie plotek nastąpiło tuż przed startem letniej przerwy. Były szef Alpine - Bruno Famin, potwierdził, że od sezonu 2026 zespół zdecyduje się na zakup jednostek od innego producenta, co położy kres dywizji silnikowej Renault tuż przed wprowadzeniem kolejnej generacji pakietów.
Francuski producent oficjalnie potwierdził swoją decyzję dopiero ostatniego dnia września. Silniki Renault znikną z Formuły 1 po sezonie 2025, natomiast tożsamość nowego dostawcy dla Alpine zostanie potwierdzona w niedalekiej przyszłości. Według ustaleń Autosportu, stajnia z Enstone prowadzi zaawansowane rozmowy z Mercedesem, które wciąż oczekują na finalizację.
Placówka Renault realizująca program Formuły 1, zlokalizowana w Viry-Chatillon, od 2026 roku ma przenieść zasoby na projekty związane z samochodami seryjnymi Alpine, elektryfikacją, zespołem WEC, Formułą E oraz Rajdem Dakar.
Aktywności Viry związane z Formułą 1, oprócz rozwoju nowego silnika, będą kontynuowane do końca sezonu 2025- brzmi oficjalny komunikat Renault.
Po konsultacjach oraz dialogu z reprezentantami pracowników Viry-Chatillon, Alpine zdecydowało się na utworzenie jednostki monitorującej Formułę 1. Nowy dział ma zapewnić pracownikom wiedzę oraz odpowiednie umiejętności do kontynuowania pracy w tym sporcie, a także utrzymania pozycji w pierwszym rzędzie do wprowadzania nowinek w ramach Hypertech Alpine.
Renault zadebiutowało w Formule 1 jako dostawca silników w 1977 roku, wprowadzając nową generację turbodoładowanych pakietów, pierwotnie napędzających fabryczne samochody. Po wycofaniu własnego zespołu w 1986 roku, francuski producent trzy lata później powrócił do sportu jako dostawca dla klienckich ekip, świętując największe sukcesy z Williamsem oraz Benettonem.
Kolejne pasmo sukcesów przypadło na pierwsze dwie dekady XXI wieku, kiedy to fabryczne samochody Renault zdobyły mistrzowskie tytuły wśród konstruktorów w latach 2005-2006, a także doprowadziły Fernando Alonso do podwójnego mistrzostwa. Z kolei w sezonach 2010-2013 rywalizacja została zdominowana przez duet Red Bull-Renault, który zgarnął po cztery tytuły w obu klasyfikacjach.
Dotychczasowy dorobek Renault jako dostawcy silników to 169 zwycięstw, co stawia producenta na czwartym miejscu w tabeli wszechczasów, jedynie za Ferrari, Mercedesem i Fordem. Ostatni tryumf miał miejsce przy okazji Grand Prix Węgier 2021, gdzie jako pierwszy linię mety przekroczył Esteban Ocon reprezentujący Alpine.