FIA zamierza dopracować zasady dotyczące użycia silników
Wprowadzony ma zostać zakaz wymiany silników po rozpoczęciu trzeciej sesji treningowej
24.02.0914:01
2143wyświetlenia

Jak dowiedział się serwis autosport.com, FIA szykuje się do wprowadzenia zmian w regulaminie dotyczących użycia silników w sezonie 2009. Wprowadzony ma zostać zakaz wymiany silników po rozpoczęciu trzeciej sesji treningowej.
Dyrektor wyścigów Charlie Whiting zapowiedział już wcześniej, że wymiana silnika po kwalifikacjach będzie dozwolona jedynie wtedy, gdy zespół zdoła udowodnić taką konieczność. Zmiany, które mają być teraz wprowadzone mają zagwarantować, że wszyscy będą korzystać z tego samego silnika począwszy od trzeciego treningu, poprzez kwalifikacje i na wyścigu skończywszy.
Zmiany w regulaminie są wynikiem próśb zespołów i mają być zatwierdzone jeszcze w tym tygodniu podczas spotkania sportowej grupy roboczej FIA w Nicei. Ekipy obawiały się, że zezwalanie na wymianą silnika po trzecim treningu spowoduje, że wszyscy będą chcieli wymieniać silniki w sobotę między sesjami, co pociągnęłoby za sobą dodatkowe koszty wynikające z konieczności zabierania większej liczby mechaników na wyścigi.
Według obecnego regulaminu wolno wymienić silnik po trzecim treningu, a limit silników na sezon zachęca właśnie do tego.- powiedział Pat Symonds z Renault.
Wszystkie zespoły, z którymi rozmawiałem sądzą, że taki regulamin jest trochę na przekór temu, co próbujemy osiągnąć i oznacza, że musielibyśmy zabierać na wyścigi więcej ludzi. Jeśli uszkodzimy silnik w sobotę rano to owszem, będziemy zdolni go wymienić, jednak nie mamy wystarczającej liczby mechaników, by systematycznie wymieniać dwa silniki i nie chcemy do tego dążyć za wszelką cenę.
Sądzę, że jest dość dużo zasad dotyczących zamkniętego parku maszyn, które zakazują wymiany silnika po kwalifikacjach. Oczywiście można to zrobić, jeśli jest to naprawdę konieczne i przy obecnych zasadach nie grozi za to kara. Jeśli wszystko pozostałoby otwarte w tej kwestii, z pewnością pojawiłyby się wkrótce patologie. W sobotę rano montuje się nowy silnik i powiedzmy, że wykręciłeś bączka podczas kwalifikacji i musisz startować z końca stawki. Pomyślisz sobie w tym momencie, czemu by nie zamontować już mocniej zużytego silnika, bo i tak ten weekend nie może być już dla ciebie udany.
Może też okazać się, że w sobotę będzie padało i stwierdzę wtedy, że jeden silnik jest trochę niepewny, więc zamontuję go teraz i nie będę go za bardzo obciążał. Tak więc stałoby się coś kompletnie niezamierzonego, a więc mamy nadzieję, że proponowane zmiany wprowadzą trochę sensu do regulaminu. W tym roku każdy kierowca ma do wykorzystania osiem silników w trakcie całego sezonu, a kary obniżenia pozycji startowej będą nakładane jedynie w wypadku wykorzystania dziewiątej jednostki lub kolejnych nowych.
Źródło: Autosport.com
KOMENTARZE