FIA zamierza dopracować zasady dotyczące użycia silników

Wprowadzony ma zostać zakaz wymiany silników po rozpoczęciu trzeciej sesji treningowej
24.02.0914:01
Konrad Házi
2143wyświetlenia

Jak dowiedział się serwis autosport.com, FIA szykuje się do wprowadzenia zmian w regulaminie dotyczących użycia silników w sezonie 2009. Wprowadzony ma zostać zakaz wymiany silników po rozpoczęciu trzeciej sesji treningowej.

Dyrektor wyścigów Charlie Whiting zapowiedział już wcześniej, że wymiana silnika po kwalifikacjach będzie dozwolona jedynie wtedy, gdy zespół zdoła udowodnić taką konieczność. Zmiany, które mają być teraz wprowadzone mają zagwarantować, że wszyscy będą korzystać z tego samego silnika począwszy od trzeciego treningu, poprzez kwalifikacje i na wyścigu skończywszy.

Zmiany w regulaminie są wynikiem próśb zespołów i mają być zatwierdzone jeszcze w tym tygodniu podczas spotkania sportowej grupy roboczej FIA w Nicei. Ekipy obawiały się, że zezwalanie na wymianą silnika po trzecim treningu spowoduje, że wszyscy będą chcieli wymieniać silniki w sobotę między sesjami, co pociągnęłoby za sobą dodatkowe koszty wynikające z konieczności zabierania większej liczby mechaników na wyścigi.

Według obecnego regulaminu wolno wymienić silnik po trzecim treningu, a limit silników na sezon zachęca właśnie do tego. - powiedział Pat Symonds z Renault. Wszystkie zespoły, z którymi rozmawiałem sądzą, że taki regulamin jest trochę na przekór temu, co próbujemy osiągnąć i oznacza, że musielibyśmy zabierać na wyścigi więcej ludzi. Jeśli uszkodzimy silnik w sobotę rano to owszem, będziemy zdolni go wymienić, jednak nie mamy wystarczającej liczby mechaników, by systematycznie wymieniać dwa silniki i nie chcemy do tego dążyć za wszelką cenę.

Sądzę, że jest dość dużo zasad dotyczących zamkniętego parku maszyn, które zakazują wymiany silnika po kwalifikacjach. Oczywiście można to zrobić, jeśli jest to naprawdę konieczne i przy obecnych zasadach nie grozi za to kara. Jeśli wszystko pozostałoby otwarte w tej kwestii, z pewnością pojawiłyby się wkrótce patologie. W sobotę rano montuje się nowy silnik i powiedzmy, że wykręciłeś bączka podczas kwalifikacji i musisz startować z końca stawki. Pomyślisz sobie w tym momencie, czemu by nie zamontować już mocniej zużytego silnika, bo i tak ten weekend nie może być już dla ciebie udany.

Może też okazać się, że w sobotę będzie padało i stwierdzę wtedy, że jeden silnik jest trochę niepewny, więc zamontuję go teraz i nie będę go za bardzo obciążał. Tak więc stałoby się coś kompletnie niezamierzonego, a więc mamy nadzieję, że proponowane zmiany wprowadzą trochę sensu do regulaminu. W tym roku każdy kierowca ma do wykorzystania osiem silników w trakcie całego sezonu, a kary obniżenia pozycji startowej będą nakładane jedynie w wypadku wykorzystania dziewiątej jednostki lub kolejnych nowych.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

5
mitcom
25.02.2009 09:11
@rafaello a ja zrozumiałem, że to nie FIA tylko zespoły (przynajmniej większość) kombinują, zrozumiałem także, że będą zadowolone jeżeli ten przepis wejdzie chociaż na 3 dni przed wyścigiem (a co dopiero miesiąc) i że wszystkim zależy na kosztach, a nie na 'ciekawości' a teraz moja analiza sytuacji: wygląda to podobnie, jak minimalna waga bolidu poruszana przez BMW. Jeżeli ja użyję KERS i mam mieć cięższy bolid (lub gorszy balast), to niech inni też mają tak 'źle' jak ja, nawet jeżeli KERS'u nie używają. Teraz to wygląda tak: Nie mam pieniędzy (zbędnych), żeby zapłacić za mechaników (którzy w żadnej innej sytuacji by się nie przydali w boksie), ale nie chcę być gorszy od innych - którzy mają 'wyselekcjonowany' silnik (którzy pewnie też nie mają nadmiaru budżetu, ale decydują się na taki hazard) , więc chcę i innym tego zabronić. Żeby nie być słabszym lub, żeby nie inwestować zbędnych środków. Dobrze, że zespoły przynajmniej są co do tego zgodne. Zmniejsza to koszty, upraszcza zasady (zwłaszcza dla 'niedzielnego' kibica), ale odbiera pewne możliwości strategom ...a i jeszcze jedno: Pat powiedział „Wszystkie zespoły, z którymi rozmawiałem..." - co logicznie nie oznacza większości :p
rafaello85
25.02.2009 08:35
FIA znowu kombinuje i w dodatku próbuje zmienić regulamin na miesiąc przed startem sezonu:/ Byłoby o wiele ciekawiej, gdyby zespół mógł zmieniać silnik w dowolnym momencie weekendu.
Huckleberry
24.02.2009 09:40
no i dobrze :) noofaq - widać, że zespoły czytują F1WM ;)
w.macko92
24.02.2009 06:01
Czyli rozumiem, że narazie (przy obecnych przepisach bez poprawek) można by wymieniać silniki w czasie weekendu grand prix, np. po kwalifikacjach bez żadnej kary?!
noofaq
24.02.2009 01:52
no i problem poruszany kiedyś tam o zmianach silników sam sie rozwiązuje :)