Testy w Montmelo dzień 1/4: Heidfeld najszybszy

Dzisiaj rozpoczęły się ostatnie duże testy nie tylko przed startem sezonu, ale w całym roku 2009
09.03.0917:28
Marek Roczniak
14086wyświetlenia

Dzisiaj rozpoczęły się ostatnie duże testy nie tylko przed startem sezonu, ale w całym roku 2009. Dla ponad połowy zespołów są to w istocie ostatnie pełnoprawne testy przed wylotem do Australii na pierwszy wyścig sezonu.

W poniedziałek po raz pierwszy w tym roku spotkały się na testach wszystkie zespoły Formuły 1, a najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia uzyskał Nick Heidfeld (BMW Sauber F1.09), mając ponad pół sekundy przewagi nad Kimim Raikkonenem (Ferrari F60). Dzisiaj była dość dobra pogoda do testów - rano świeciło słońce, szybko osuszając tor po niedawnym deszczu, a po południu pojawiło się trochę chmur, ale deszcz nie powrócił i nie było większego wiatru.

Heidfeld przejechał w sumie 96 okrążeń, rozpoczynając ostatnie przygotowania BMW to startu sezonu. Złożyły się na nie między innymi ćwiczenie procedur związanych z wyścigiem (np. postojów w boksach i startów), a także zgranie współpracy pomiędzy kierowcami, inżynierami i mechanikami. Pogoda była idealna do naszego dzisiejszego programu. Mogliśmy wypróbować wiele różnych wariantów ustawień samochodu, a nawet popracować nad aerodynamiką. - powiedział Nick, który będzie jeździł także jutro, zanim przekaże bolid Robertowi Kubicy na środę i czwartek.

Trzeci czas uzyskał Jarno Trulli (Toyota TF109), będąc tylko nieznacznie wolniejszym od Raikkonena. Dla Ferrari i Toyoty także są to ostatnie testy w tym roku. Obaj kierowcy mieli dzisiaj dość podobny program, bowiem pracowali głównie nad aerodynamiką, i ustawieniami bolidów. Ponadto Raikkonen, który przejechał najmniej okrążeń ze wszystkich kierowców (81), pracował nad niezawodnością, a Trulli nad hamulcami i był z kolei jednym z najbardziej pracowitych kierowców w poniedziałek, przejeżdżając ponad 120 okrążeń.

Jedną z największych niespodzianek sprawił dzisiaj Jenson Button, będąc niemal od samego początku jednym z najszybszych kierowców. Nie dalej jak w czwartek przyszłość zespołu z Brackley nie była jeszcze do końca pewna, jednak od momentu ogłoszenia przejęcia ekipy Hondy przez Rossa Brawna wszystko zaczęło się dobrze układać i po udanym krótkim teście w piątek, bolid BGP001 przebojem rozpoczął pełnoprawne testy pod Barceloną. Button przez sporą część dnia był w posiadaniu najlepszego czasu, a dopiero późnym popołudniem musiał uznać wyższość Heidfelda, Raikkonena i Trullego, ale tak czy inaczej zmieścił się poniżej jednej sekundy do Heidfelda, co należy uznać za bardzo dobry rezultat, jak na początek testów BGP001. Rywale byli ponadto pod wrażeniem odmiennej konstrukcji dyfuzora i niecodziennych rozwiązań aerodynamicznych z przodu auta.

Nelson Piquet Jr (Renault R29) po problematycznych jak dotychczas dla niego zimowych testach wreszcie pokonał przyzwoity dystans jednego dnia i nie uplasował się na końcu stawki, a w jej środku - na piątej pozycji. Blisko pół sekundy do Brazylijczyka stracił Sebastian Bourdais, który rozpoczął w poniedziałek pierwsze pełnoprawne testy nowego bolidu Toro Rosso. Jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie, aby zacząć mówić o osiągach. Jednakże samochód wydaje się pracować nieźle i już dzisiaj sporo się nauczyliśmy. Jeśli będziemy mogli to kontynuować w najbliższych kilku dniach, będzie to bardzo dobra podstawa do rozpoczęcia sezonu. - powiedział Francuz. Drugi kierowca Toro Rosso - Sebastien Buemi zadebiutuje w STR4 w środę.

Jako ostatni poniżej dwóch sekund straty do Heidfelda zmieścił się Mark Webber (Red Bull RB5), a na pozostałych miejscach uplasowali się Adrian Sutil (Force India VJM02 - najwięcej przejechanych okrążeń w poniedziałek), Kazuki Nakajima (Williams FW31) i Heikki Kovalainen (McLaren MP4-24). Ten ostatni miał już ponad 2,5 sekundy straty do najszybszego kierowcy, jednak warto dodać, że stajnia z Woking testowała dzisiaj nową podłogę w MP4-24, która jeśli będzie w stanie wytworzyć odpowiednio duży docisk, to McLaren będzie mógł korzystać z mniejszego tylnego skrzydła w tym sezonie, co pozwoli jego kierowcom na uzyskiwanie większych prędkości na prostych. McLaren, Renault, Williams i Brawn GP mają przeprowadzić jeszcze jedne testy po tych pod Barceloną przed rozpoczęciem sezonu.

•   Dystans pokonany przez kierowców i zespoły w roku 2009

Pogoda
Temperatura powietrza: 10-18°C
Temperatura toru: 11-23°C
Rano słonecznie, pochmurno po południu

Źródło: Informacje prasowe zespołów, F1Today.nl, Autosport.com
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1Nick Heidfeld (-)BMW Sauber F1.09961:20,338
2Kimi Raikkonen (-)Ferrari F60811:20,9080,570 0,570
3Jarno Trulli (-)Toyota TF1091211:20,9370,599 0,029
4Jenson Button (-)Brawn Mercedes BGP001821:21,1400,802 0,203
5Nelson Piquet Jr (-)Renault R291261:21,6621,324 0,522
6Sebastien Bourdais (-)Toro Rosso Ferrari STR4861:22,1581,820 0,496
7Mark Webber (-)Red Bull Renault RB51171:22,2461,908 0,088
8Adrian Sutil (-)Force India Mercedes VJM021291:22,4522,114 0,206
9Kazuki Nakajima (-)Williams Toyota FW311111:22,8132,475 0,361
10Heikki Kovalainen (-)McLaren Mercedes MP4-24901:22,9482,610 0,135

KOMENTARZE

50
NEO86
12.03.2009 01:58
Słaba postawa McLarena to według mnie zasłona dymna chociaż bardzo chciałbym się mylić. No no Button nieżle
natleniony
10.03.2009 03:56
BMWz płetwą rekina.... o fuuuuu ;) http://www.f1today.nl/foto/6012/
froggyts
10.03.2009 01:55
Renault się szykuje do podwodnych wyścigów, bolid z peryskopem ;) http://www.f1today.nl/foto/5989/
michu_194
10.03.2009 12:57
no proszę - BrawnGp na 4 miejscu - to niespodzianka, bo myslalem że będą gorsi nawet od Force India
tomask75
10.03.2009 12:08
Słoneczko grzeje a połowa wbita w puchowe kurteczki. Brawn GP dalej zaskakuje dobrymi czasmi. Dziadek Baricz też potrafi z niego coś wycisnąć, jestem pod wrażeniem. Ciekawe czy pozostałe ekipy zaczynają już drapać się po głowie, patrząc na ich dyfuzor i przedni spoiler? Kova ma też zdecydowany progres....
bicampeon
10.03.2009 09:43
No słoneczko grzeje, ale już chyba ze 3 albo 4 czerwone flagi były.
Ramzes
10.03.2009 09:39
rmn--> no chyba, że tak ;) bicampeon--> no faktycznie masz rację ;) Ale miałem dziwne olśnienie, że na f1wm pisało 2 dni Piquet ;) Słoneczko dzisiaj ładnie praży i dobrze niech się chłopaki wyjeżdżą :)
bicampeon
10.03.2009 09:34
@Ramzes - jak już udzielasz inrofmacji, to nie wprowadzaj w błąd :P Piquet tylko w pierwszy dzień miał jeździć, nie wiem gdzie wyczytałeś, że 2 dni. W Jerez za to całe 3 dni pośmiga.
noofaq
10.03.2009 07:29
Kubicomaniak: niesamowite odkrycie jeśli czas lepszy od Q2 w zeszłym sezonie ;)
rmn
10.03.2009 07:24
chodziło mi o silnik, macie rację to by nie miało sensu gdyby nie było można. @Ramzes Np. po to żeby pokazać się sponsorom jako nowy zespół z prespektywami;)
Kubicomaniak
10.03.2009 01:59
Mam nie odparte wrażenie że Heidfeld swoje najszybsze okrążenie przejechał na oparach
Dale65
09.03.2009 11:16
No i Brawn doczekał się własnego zespołu :) "Brawn Mercedes" - nawet ładnie brzmi
push_mss
09.03.2009 10:28
Czyli potwierdził ze nie przewalają podając tabele z wynikami... A tak wracając do McLarena - jak czytam sobie te Wasze wypowiedzi, to wydaje mi się że z McLarenem to jest tak, że może idzie im nie najlepiej, ale większość chce żeby właśnie McLaren był kiepski w tym sezonie... Chyba nie darzymy ich jakąś specjalną sympatią :D A co do "podstawki śniadaniowej" Webbera... Tożto koń tyle by nie zeżarł z takiej wielkiej michy,a co dopiero Webber :D:D:D Huckleberry ma rację, to podstawka na śrubki i inne duperele, zresztą podobne "coś" można trafić na zdjęciach z sezonu 2008 (ujęcia z garaży).
pawel92setter
09.03.2009 09:49
od lini startu do lini mety, a chodzi o to, że to co mierzył telefonem dawało podobne wskazania do tego na stronie...
pjes
09.03.2009 09:45
czy to zdanie : "Generalnie od lini startowej do linii startowej, wbrew pozorom z tego co widze w miare dokładne odwzorowanie. " ma jakis ukryty sens? bo generalnie staram sie uczyc od bardziej oblatanych w formułce, żeby synu imponować, a nie chcialbym dac przed dzieckiem dupy z powodu nieznajomosci jakichs niuansów technicznych. ;)
Ramzes
09.03.2009 08:45
rmn można zdjąć ogranicznik i powrócić do 19tys. tylko po co? ;) Skoro w sezonie silniki 3 GP tego nie wytrzymają, co do specyfikacji, to już wyżej kmk odpowiedział ;)
kmk
09.03.2009 08:32
rmn przecież na ostatnich testach McL miał tylnie skrzydło z tamtego roku wiec można :P
Huckleberry
09.03.2009 08:27
rmn - wg mnie można, co było widać na testach w zeszłym roku, kiedy wszyscy jeździli wersjami przejściowymi niezgodnymi z żadną specyfikacją. Ale podejrzewam również że jakieś ograniczenia obowiązują - związane np. z bezpieczeństwem. Więc raczej nie totalna samowolka i podtlenek azotu żeby zrobić wrażenie na rywalach ;)
rmn
09.03.2009 08:18
czy na testach można jeździć samochodem w specyfikacji niezgodnej z przepisami? czy np. można zdjąć ogranicznik obrotów?
Huckleberry
09.03.2009 08:18
piotrqie, BartY - "http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=119327&catID=4007 Co to za dziwne coś na tylnim skrzydle??" "to podstawka śniadaniowa, na frytki napój i takie tam" LUDZIE co wy p.... :D Podstawka śniadaniowa wielkości półtora metra ?! :D Jakby Webber tyle jadł to by nie musieli stosować balastu w podłodze :P Ten element to jest taki segregator na śrubki, klucze itp który mechanicy sobie stawiają w trakcie rozkręcania bolidu żeby im drobiazgi nie poginęły. Gdzie niby mają kłaść wykręcane części - na asfalcie, albo na pochyłych elementach aero?
Mexi
09.03.2009 08:09
pozwole sobie was zaskoczyć...byłem na testach i z nudów mierzylem telefonem czasy BGP. Generalnie od lini startowej do linii startowej, wbrew pozorom z tego co widze w miare dokładne odwzorowanie. Jenson miał stint 10 okrążeń i na kazdym z nich miał poniżej 1:22. EDIT: czasy mierzyłem przed południem, Mak nie przekroczył 1:24 bodajze. Williams wydawał się mocny i najstabilniejszy w zakretach a ja widać niekoniecznie najlepszy na okrążeniu...
Ramzes
09.03.2009 08:03
Podsumowując dzisiejsze testy zacznę od tego, że to tylko testy ale wynik Heidfelda jest naprawdę bardzo dobry, przypominam, że czas z Q2 z 08' roku zrobiony na oparach przez Massę wynosił 1:20.584, gdzie przy dzisiejszym wyniku 1:20:338 to różnica przeszło 0,2s. Co prawda czasy z testów w 08' były znacznie lepsze ale nie w tym rzecz. Co do Mclarena wątpię, żeby mieli problemy wiele osób pisze, że w testach ani razu nie byli na szczycie tabeli, no ale sensu nie widzę, aby musieli pokazywać potencjał spokojnie. BMW także kryje ogromny potencjał w postaci pokazania pełnego aero ;) Teoria którą napisał quickmick jest jak najbardziej ok i ma swoje uzasadnienie, jak jest naprawdę dowiemy się myślę, już niebawem. Jędruś napisał: "Piquet chyba nareszcie powoli dochodzi do łady z R29. Musi się śpieszyć bo do sezonu już bardzo blisko a ten być może będzie decydujący o jego dalszej karierze w F1" kariere, to on może zakończyć w połowie sezonu, jak nie będzie sypał pieniędzmi... AdrianAdrian-->tak jest nim FxPro, była o tym mowa już na forum fernandof1 --> jutro Piquet, potem 2 dni Alonso.
loydzios
09.03.2009 07:56
"Dla ponad połowy zespołów są to w istocie ostatnie pełnoprawne testy przed wylotem do Australii na pierwszy wyścig sezonu." No właśnie dlaczego inne zespoły nie jadą do Jerez, do tej pory byłem przekonany, że tak będzie- przecież po Barcelonie zostanie im około 6000 tyś km(BMW) do wykorzystania. Zakaz jest chyba od 7 dni przed AUS i do 31grunia??
Jędruś
09.03.2009 07:53
AndrianAdrian - tak , kontrakt podpisano w tamtym tygodniu. Cieszy mnie bardzo dobry czas BMW bo to świetnie rokuje na początek sezonu. Cieszy mnie też niezwykła stałość w osiągach Ferrari. Obaj kierowcy wydaje się być w dobrej dyspozycji. Co do Toyoty to z nią nigdy nie wiadomo. Jazda z pustym bakiem pod szybkie okrążenie ( szczególnie gdy mają Trulliego :D ) to raczej zabiegi marketingowe, aczkolwiek wydaje się również być w dobrej dyspozycji. Button dziś zaszokował , ale to nic dziwnego bo BrawnGP musi robić dobre wyniki by przyciągnąć sponsorów i zabezpieczyć przyszłość zespołu. Jednak i tak BGP001 zapowiada się imponująco. Zobaczymy co pokażą w kolejnych dniach ,kiedy niemal wszyscy będą próbowali ustanowić bardzo dobre czasy. Piquet chyba nareszcie powoli dochodzi do łady z R29. Musi się śpieszyć bo do sezonu już bardzo blisko a ten być może będzie decydujący o jego dalszej karierze w F1. Forma Mclarena rzeczywiście niepokoi , aczkolwiek myślę , że mają jeszcze sporo czasu do do startu sezonu świetnie się przygotują , bo chyba są na dobrej drodze.
fernandof1
09.03.2009 07:46
a piruet ani awari niemiał a ni ostatni co sie stało a kto jutro jedzie ferdek czy nelson/??? dziekuje z góry
quickmick
09.03.2009 07:37
@rafaello85 Ja byłbym ostrożny w takich sądach... Po wskazówce Maraza przeczytałem dokładnie artykuł na autosporcie; z tekstu wynika, że McLaren "bawi się" z kształtem podłogi względem dyfuzora dla uzyskania większych prędkości na prostych... Może w tym szaleństwie jest metoda? Jeśli to rozwiązanie im się sprawdzi, to będą mieli KERS elektryczny na wyjściach z wolnych zakrętów i "KERS" aerodynamiczny na prostych. Nie przypadkiem tak się szczelnie osłaniali po "wypadkach" w zeszłym tygodniu.
AdrianAdrian
09.03.2009 07:29
A BMW ma nowego sponsora ? Bo na przednim skrzydle i lusterkach zauważyłem nowe napisy.
rafaello85
09.03.2009 06:58
Coraz bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że McLaren ma problemy i to ogromne. Nie wierzę, że celowo położyli wszystkie dotychczasowe testy.
michal5
09.03.2009 06:55
no to McLaren musi chyba zacząć korumpować jakiegoś mechanika Ferrari Lub BMW
Maraz
09.03.2009 06:53
quickmick, autosport.com twierdzi, że ta ich nowa podłoga jest jak najbardziej legalna.
michal5
09.03.2009 06:53
quickmick > Jak mclaren testował to musi być zgodnie z regulaminem ale musi wytworzyć odpowiednio duży docisk to mclaren będzie mógł korzystać z mniejszego tylnego skrzydła
push_mss
09.03.2009 06:35
Byc może za wcześnie oceniać, ale McLaren podczas tych testów jeszcze ani razu nie wykręcił przyzwoitego czasu żeby być w czołówce. Czyżby im nie szło ?
quickmick
09.03.2009 06:34
Mam pytanie: czy może któryś z Was dokładniej rozumie, o co chodzi z tą podłogą w McLarenie. Nie do końca rozumiem, czy ona została zaprojektowana zgodnie z przepisami, czy nie. Dzięki za wyjaśnienie...
Lukas
09.03.2009 06:25
czas lepszy od najlepszego z quala 08, ciekawe
quickmick
09.03.2009 06:13
Przepraszam za komentarz a'la Tomasz Jacyków, ale mechanicy BMW chyba lepiej wyglądają w tych ciemnych kostiumach (http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=119366&catID=4007)... jakoś tak bardziej do rzeczy ("ciemne kolory wyszczuplają" czy jakoś tak :-) )...
MairJ23
09.03.2009 06:04
ciekawie to wszystko wyglada - i mam nadzieje ze nie bedzie chaosu na starcie 29 marca jak w zeszlym roku i ze skonczy wyscig wiecej niz 50% bolidow :) choc kubek juz narzekal ze wszyscy beda si espycharkami zaczepiac :) heheh - naprawde jestem ciekaw jak to bedzie wygladalo - juz oko sie przyzwyczailo do takich bolidow - teraz mnei interesuje to jak one beda si epodczas wyscigu zachowywaly.
BartY
09.03.2009 05:56
"http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=119327&catID=4007 Co to za dziwne coś na tylnim skrzydle??" to podstawka śniadaniowa, na frytki napój i takie tam
wierchus03
09.03.2009 05:55
oczywiscie to tylko testy i prawdopodobnie Button zrobił to kółko na oparach, ale jaja będą jeśli po tylu latach ładowania kasy w F1 przez Honde dopiero teraz (poza 2004) Brawn GP będzie konkurencyjne:P podobnie jak było z Jaguarem który zrobił dobry bolid ale się wycofał i RBR go tanio kupił.
PolePosition
09.03.2009 05:50
odwróć tabele, McLaren na czele ^^!;P Co do Brawna to całkiem nieźle się prezentowali dziś.
piotrgie
09.03.2009 05:49
salmon, 09.03.2009 18:34 http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=119327&catID=4007 Co to za dziwne coś na tylnim skrzydle?? Wedlog mnie to po prostu taca obiadowa dla Marka Webbera. W rogu podstawka pod kawe, reszta dziur pod talerze.
quickmick
09.03.2009 05:37
@Maraz W trakcie poprzedniej sesji testowej (w Jerez) można było w Waszym serwisie znaleźć pełną rozpiskę kierowców przewidzianych do testów na kolejne dni... Nie macie takiej rozpiski na Circuit de Catalunya, czy ja jestem sierota zasmarkana i nie mogę jej znaleźć?
salmon
09.03.2009 05:34
http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=119327&catID=4007 Co to za dziwne coś na tylnim skrzydle?? Red Bull też chyba coś takiego ma: http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=119361&catID=4007
Seraf
09.03.2009 05:10
Brawn chyba najbardziej różni się od pozostałych samochodów i ma chyba najniżej usytuowany nos. Mogą jeszcze zaskoczyć. McLaren na 100% ma jakieś problemy bo nie możliwe żeby specjalnie jeździli wolniej żeby ukryć swoja fantastyczną forme ;p Ale jeżeli bd miali słabszy rok to wyjdzie im a zwłaszcza Hamiltunkowi na dobre. Wydaje się że BMW jest troszkę z przodu chyba rzeczywiście powalczą o tytuł(y). A Vettel chyba jeszcze bd żałował że jeździ z silnikiem renault a nie ferrari...Czekam na Kubka jeszcze bo jakoś mało km zrobił niestety;/
gnt3c
09.03.2009 05:09
czasy BMW lepsze już niż w zeszłym roku w kwalifikacjach...to mówi dużo o pracy jaka dotychczas została wykonana...od listopada nadrobili już jakieś 2 sekundy...
niza
09.03.2009 05:02
Carlo dzięki :) co do Brawn GP to fajnie zagrali marketingowo, długo się trzymali na pierwszej pozycji
Carlo's
09.03.2009 04:48
niza - Robert testuje w środę i czwartek.
niza
09.03.2009 04:47
nigdy nie zwracam uwagi na czasy na testach ale jak McL jeździ z tylnym skrzydłem na ten rok to coś im słabiutko idzie, jak tylko założą stare to jest ok...dziwny zbieg okoliczności. Aha, może ktoś wie w jakie dni testuje Kubica?? z góry dziękuje :)
Anderis
09.03.2009 04:45
Mnie martwią słabe czasy Williamsa (zwłaszcza Nakajimy) w ostatnich sesjach testowych. W zeszłym roku, mimo dobrych czasów testowych, Williams nie miał zbyt udanego sezonu. Mam nadzieję, że w tym roku mają inne podejście do kręcenia szybkich czasów podczas testów, bo jeśli nie, to będzie z nimi nieciekawie.
Maraz
09.03.2009 04:35
Wyniki zaktualizowane.
Carlo's
09.03.2009 04:32
Maraz - chyba czas Heikkiego sie troszke nie zgadza. Tu powinno być poprawnie: http://www.tsl-timing.com/f1/2009/91189qu1f1t.gif