"Nowe" Silverstone nie będzie szybsze od Monzy

Tak przynajmniej twierdzą specjaliści z zespołu BMW Sauber
07.07.1022:49
Bartosz Pyciarz
2923wyświetlenia

Jak wynika z symulacji przeprowadzonych przez zespół BMW Sauber, Silverstone nie stanie się najszybszym torem w kalendarzu pomimo dodania nowej sekcji Arena. Przypomnijmy, że podczas otwarcia nowej sekcji organizatorzy twierdzili, że Monza może utracić status toru na którym okrążenie przejeżdża się z największą średnią prędkością.

Jednak w rzeczywistości kilka wolnych zakrętów umieszczonych w nowej sekcji nie pozwoliło uczynić Silverstone najszybszym torem w kalendarzu. Sprawą tą zainteresował się magazyn Auto Motor und Sport, którego dziennikarze z pomocą pracowników zespołu z Hinwil, postanowili sprawdzić ten fakt.

Symulacji dokonano dzięki znanemu, supernowoczesnemu komputerowi Albert II, który po dokonaniu obliczeń przewiduje że jedno okrążenie toru będzie pokonywane w czasie około 1 minuty i 31 sekund, co daje średnią prędkość 233 km/h, w porównaniu do około 248 km/h uzyskiwanych na Monzy.

Ta sama sytuacja pokazała ciekawą sprawę, bowiem Silverstone będzie mógł pochwalić się posiadaniem najszybszej szykany w kalendarzu. Pierwszy prawy zakręt przy zakręcie Abbey będzie mógł być pokonywany z prędkością 279 km/h, podczas gdy przejście do lewego łuku będzie pokonywane z prędkością 281 km/h.

Źródło: Motorsport.com

KOMENTARZE

32
jan5
09.07.2010 12:20
Dżejson wiedziałem że się do tego przyczepisz do tych 300. Napisałem tak żeby zaokrąglić i nie pisać 283,45km/h. Zresztą skończmy tą dyskusje, cały czas próbuje ci wytłumaczyć że nie można rozumieć to kategoriach jakich ty rozumujesz "800m w 4s" bo nie dodali tych 800m metrów w środku toru tylko zmienili ten fragment całkowicie. Kończmy dyskusje bo ja nie zrozumie że nie można przejchać 800m w 4s a ty nie zrozumiesz że sektor jest zmieniony i stał się ogólnie szybszy. A co do czasu okrążenia to już widać ze będzie szybciej niż 1:31. Zapewne w kwalifikacjach będzie jak mowił borowczyk 1:28. O i no właśnie, może przemówi to do ciebie 2 sketor jest szybszy już o ponad 3s.
Dżejson
09.07.2010 09:10
Przede wszystkim kolego drogi, chyba sobie kpisz twierdząc, że w którymkolwiek miejscu 3. sektora będzie się jechać 300 km/h. Popatrz sobie jaka długa jest prosta po zakręcie Chapel i jaki tam osiąga się V max - 301 km/h na podanej przez Ciebie mapce. Więc nie wciskaj mi tu kitu, że na tej prostej w 3. sektorze będzie się jechać ileś tam czasu 300 km/h, bo pod koniec tej prostej nie osiągnie się takiej prędkości nawet, powiem Ci od razu czemu - DOCISK AERODYNAMICZNY, który na Silverstone ustawia się na najwyższy poziom. Powielasz cały czas te same bzdury tylko używając coraz to bardziej absurdalnych argumentów. Ja swoją rację udowodniłem i tym komentarzem kończę mój udział w tej dyskusji. PS. tor nic a nic nie przyspieszył, średnia prędkość przejazdu jednego okrążenia jest niemal taka sama jak rok temu.
jan5
09.07.2010 08:44
Dżejson chyba już przyspieszyła bo wersji peni/sistycznej sr 3 sketora będzie wyższa o 40km/h 300km/h to około 85ms, wiec połowa z 750m o które wydłużyli tor stanowi dodane 8 sekundy jazdą taką predkością, a wywalenie jednego zakrętu to odzyskanie 4s z 8s.
Dżejson
09.07.2010 07:09
Na pewno czacha zaczęłaby mi dymić, bo musiałbym się do Twojego poziomu dostosować, co rzeczywiście sprawiłoby mi ogromną trudność. Ty dalej próbujesz udowodnić, że organizatorzy mieli prawo sądzić, że tor zwolni tylko o 4 sekundy tak ? Wiesz, że ta Twoja mapka jest g warta, bo mimo tego, że zwiększył się dystans przejeżdżany z pełnym gazem, to jednak wydłużenie toru zniwelowało wynikający z tego zysk czasowy. Jeśli uważasz, że organizatorzy mieli jakiekolwiek podstawy żeby sądzić, że nowa sekcja przyspieszy tor z 236 do 255 km/h, to jestem pełen podziwu dla Twojej wyobraźni.
jan5
08.07.2010 07:22
Dżejson przeczytaj jeszcze raz mój pierwszy komentarz na trzecie stronie (3 stronie komentarzy) oraz luknij na to zdjęcie http://img15.imageshack.us/f/beztytuusx.jpg/ (zobacz na dolnych obrazkach ile jest czerwonego a ile zielonego na dwóch wersjach toru w miejsu które zostało zmodyfikwoane), jesli nadal nie zajarzysz to polecam nasząklase lub demotywatory. Ciekawe co był było jakbym napisał coś początku czasu albo o równoległym wszechświecie, chyba czacha zaczęłaby ci dymić. Piszesz non stop o średniej prędkości ale tak naprawdę nie rozumiesz co to znaczy. Nie umiesz zrozumieć, że wcześniej przez 15 sekund jechało się 150 i 4 sekundy 300km/h, a teraz jedzie się 15s 300km/h a 10s 150km/h (oczywiście jest to przykład więc nie szukaj znowu na radzieckich stronach)
Dżejson
08.07.2010 02:08
Jan5, kłopoty z myśleniem to masz tutaj tylko Ty. Nie rozumiesz, że wydłużenie toru o 750 metrów NIE MOGŁO zwolnić toru o TYLKO 4 sekundy ? Nie rozumiesz, że bolidem F1 nie można tak szybko przejechać takiego dystansu ? Powtarzam jeszcze raz - wg organizatorów dodanie nowej sekcji, skutkujące wydłużeniem toru o 750 metrów miało wydłużyć czas okrążenia o 4 sekundy. Jakby to ujął jasiu śmietana - apsórt. Nowa sekcja zwiększyła czas okrążenia, wg symulacji Saubera, o ok. 13 sekund. Teraz powiedz mi co jest realne - przejechanie toru dłuższego o 750 metrów : 4 sekundy wolniej, czy 13 sekund wolniej ?
jan5
08.07.2010 01:54
atb nie przypominam żeby kiedyś z tobą wchodził w jakieś konwersacje. Był już taki tor o jakim gadasz, nazywał się avus i byl w berlinie. Było na nim jedno gp. Poza tym rozwala mnie wasze myślenie, najszybsze tory to owale bo nie trzeba zwalniać na zakrętach, tak trudno wpaść na to?
atb
08.07.2010 01:46
@Dżejson - podziwiam Cię; czytam tylko Twoje odpowiedzi, bo kolegę jan5 od dawna mam "pod zakazem" i wszystko wyłożone, kawa na ławę, łącznie z cyferkami; dla niektórych szkoda zdrowia... najszybszy tor, to byłyby dwie równoległe proste i przejście z jednej w drugą (nawrót, łuk 180 st., dwa zakręty typu Lesmo - nie wiem co jest najefektywniejsze); im dłuższe proste, tym wyższa średnia prędkość.
jan5
08.07.2010 01:04
faktycznie z tą prędkością średnią trochę dowaliłem ale ja pisze cały czas w odniesieniu do silników v12. Teraz na speed trapie w pierwszym sektorze jedzie się 300km/h, a kiedyś 315km/h (q1 w 2005 roku na pustym baku), za to mnie krew zalewa jak widzę kłopoty z twoim myśleniem (800m w 4s).
Dżejson
08.07.2010 11:45
Jan5 -"na silverstoone nie ma takich szykan, a wiekszość zakrętów jest pokonywanych pełnym gazem". Bzdury pleciesz jakich świat nie widział. Pierwszego zakrętu nie jedzie się z pełnym gazem, w sekcji Becketts zakręty przejeżdża się kolejno - 297, 291, 249, 211 km/h. A to jest sam pierwszy sektor, najszybszy na torze. Jak to jest pełny gaz, to ja jestem św. Mikołaj. A Twoja średnia prędkość S1 na Silver = 310 mnie już kompletnie zwaliła z nóg. Tam takiego V MAX się nie osiąga, a Ty mówisz o średniej prędkości... buahahaha. Idziemy dalej, zakręt Stowe - 200 km/h (to też pełny gaz wg Ciebie ?), potem zakręt Vale - 95 km/h, Club - 226 km/h. Tu też widzimy superszybkie zakręty przejeżdżane z pełnym gazem. A ostatnie zakręty, od Brooklands do Woodgate to też superszybkie zakręty w których trzyma się pedał gazu w podłodze. Oto moje radzieckie źródło - http://www.formula1.com/races/in_detail/great_britain_833/ ;] Błagam przestań piep**** głupoty, bo mnie już krew zalewa...
jan5
08.07.2010 10:48
MairJ23 tu masz rysunek przedstawiający 7km prostą na torze le mans przedzieloną dwiema szykanami http://img689.imageshack.us/f/beztytuupso.jpg/. Zamiast szykan wstaw zakręty które zaznaczyłem czerwoną kreską. Długośc toru wzrosinie o poł kilometra ale czas okrążenia spadnie o 10s a prędkość srednia klasy lmp1 z 240 na 265. Dlaczego się tak stanie nie musze mówić. a co do Montrealu na tej liście najszybszych torów, to jak chcesz wstawić tam Montreal jak średnia rekordu kwalifikacji to tylko 220km/h a na suzuce, która jest na 5 miejscu średnia to 225km/h? To własnie pokazuje wasze myślenie 800m w 4s? :/. Oprócz tego, że Montreal ma 3 długie proste (bardziej partie przejeżdzane pełnym gazem) to ma także 5 układów zakrętów przejeżdżanych z prędkością poniżej 100km/h. Co z tego że silvertsoone ma zakręty jak pierwszy sektor jedzie się pełnym gazem a średnia prędkość w tym sektorze to 310km/h.
AleQ
08.07.2010 08:10
Ja tam z góry sam wiedziałem ,że Silverstone nie przebije Monzy ze śr. prędkością, co najwyżej będzie podobna do Spa. Ale nawet to się nie sprawdziło...
Petron@s F1
08.07.2010 06:55
MairJ23
08.07.2010 01:54
a ciekaw jestem na jakim miejscu jest montreal na tej liscie.... zgadzam sie z tym ze 750 metrow niewazne jak dodane do toru nei moze zmienic czasu przejazdu tylko o 4 sekundy czy nawet mniej. szczegolnie dodane na takim torze jak Silvewrstone ktory i tak byl juz wystarczajaco szybki.... ale wyskakiwac z pytaniem czy moze byc szybszy od monzy to lekka przesada :) Nie bede tu pisal takich bluznierstw :) ale jakby zmienic Spa lekko to mozna by bylo si epokusic o takie podejrzenia :) ze "nowa" SPA moze byc szybsza od Monzy. Narazie tron obsadzony i kandydata na to miejsce nie ma.
jan5
08.07.2010 01:15
obejrzałem filmik z kwalifikacji w systemie hot lap, tam dokładnie mozemy zobaczyć jaki jedzie kierowca (podane są speedtrapy i śr. prędkości po każdym sektorze) wyliczyłem z nich że pierwszy sektor ma 2200m,drugi 2180m, a trzeci tylko 761m. Teraz jednak trochę się to zmieni i trzeci sektor będzie dłuży od dodaną partię i o kawałem sektora 2. Ale średnia trzeciego sektora starym układzie to tylko 140km/h. Teraz powiedzmy, że trzeci sektor będzie miał 1700m, co daje przy optymistycznej wersji śr. prędkość 240km/h a przy pesymistycznej 180km/h. Więc w optymistycznej może nie jest to do końca możliwe, ale porównaj to do pierdół które pisałeś "800m w 4 s) załączam jeszcze mapkę z zaznaczonymi sektorami teraz i kiedyś(3SEKTORY ZAZNACZONE CZERWONYM KÓŁKIEM http://img266.imageshack.us/f/beztytuurv.jpg/ co do szykan na monzy to chiciałem powiedzieć, że gdyby nie było tych dwóch szykan to pewnie czas okrązenia skróciłby się o 15s(śr prędkość od razu wzrołaby na 300km/h), na silverstoone nie ma takich szykan, a wiekszość zakrętów jest pokonywanych pełnym gazem więc teoretycznie nie powodują żadnych strat bo nie trzeba na nich zwalniać. Oto lista najszybszych torów f1 powiedzmy przez ostatnie 15lat z silnikami v12. 1 monza śr to 260km/h, 2.stare Hockenheim 250 3. Spa 245 4. Silverstoone 240km/h 5.Suzuka 225
Dżejson
07.07.2010 11:48
Jan5, brniesz dalej w te bzdury choć udowodniłem, że to bzdury ;). Nie mam pojęcia co do długości 3. sektora, trudno mi ocenić na oko, natomiast wiem, że czas przejazdu S3 rok temu wynosił lekko ponad 19, może od razu podam moje radzieckie źródło http://www.formula1.com/results/season/2009/813/6644/best_sector_times.html. Dalej nie rozumiesz, że fizycznie niemożliwe jest, żeby przy takim wydłużeniu toru, czas wzrósł tylko o 4 sekundy ? Już w ostatnim poście napisałem zresztą, że przewidywany przez Saubera wzrost o 13 sekund JEST ABSOLUTNIE REALNY. Co do przedostatniego akapitu - a gdyby babcia miała wąsy, byłaby dziadkiem. Co do ostatniego akapitu - dalej na Monzy są same długie proste + 2 wolne szykany, w średnio szybkie lesmo i ostatnia średnio szybka szykana. Dzięki temu osiąga się tam tak dużą prędkość średnią. Teraz zobacz ile jest zakrętów na Silverstone i jakie to są zakręty.
jan5
07.07.2010 11:35
Dżejson nie licz do cholery w ten sposób różnicy. Jak znasz długości poszczególnych sektorów to możesz wyliczyć średnią prędkość trzeciego sektora bo pozostałe dwa się nie zmienią, chociaż czas drugie sktora też się podniesie bo pod jego koniec trzeba było hamować do wolnego zakrętu 11, a teraz do samego końca tego sektora będzie się jechać w gazem w podłodze. Jak znasz długość trzeciego sketora to oblicz dla niego prędkość dla czasu wstepnego 1:23 i czasu symulacji bmw 1:31. Dla wersji pesymistycznej przyjmij że czas 3 sektora to 33,5 s a dla optymistycznego 25,5. Dżejson może podczas symulacji na tym zakręcie bawiły się dzieci i albert musiał zwolnić, chyba ze to zwykły błąd na mapce, najprawdopodobniej tak co do F1.09 to gdyby nie podwójny dyfuzor to bmw i red bull miałoby najszybsze bolidy w stawce w roku 2009, już bardziej albert zawalił podczas udoskonalania tego modelu w trakcie sezonu a co do porównania do Monzy to są tam dwie wolne szykany którzych przejazd zajmuje łącznie aż 8 sekund po podniesieniu tarek. Już nie mówiąc od tym że przed pierwszą szykaną trzeba hamować już 150m przed a przed drugą ponad 100
Dżejson
07.07.2010 11:30
Coś się im pomyliło na tej mapce. W samym artykule wyraźnie jest napisane, że ten zakręt będzie się przejeżdżać 279 km/h. To raczej nie wina Alberta, chociaż z drugiej strony tłumaczyłoby to niesamowitość F1.09
jan5
07.07.2010 11:25
poza tym tem albert coś pierniczy http://img3.auto-motor-und-sport.de/Formel-1-Strecke-Silverstone-f498x333-F4F4F2-C-bbefd826-312941.jpg na zdjęciu na zakręcie widać ze wyliczył 127km/h w zakręcie który przejeżdza się zapewne bez odjęcia gazu
Dżejson
07.07.2010 11:20
Ten sektor wcale taki wolny nie był, co nie zmienia faktu, że nowa wersja jest dużo szybsza dzięki prostej. Czas zeszłoroczny na poziomie 1:18 przy 5,141 km toru. Czas niby tegoroczny 1:22 przy 5,891 km toru (mówię teraz o tej gadce organizatorów). To NIE JEST realne przy tak małej przebudowie. Monza ma podobną długość, czas Q2 1:23, a to jest tor super-low-downforce, z jedynie 3 szykanami, 2 lesmo. 5 wolniejszych miejsc na torze. Parabolica + reszta toru - wszystko jest superszybkie. W Q2 251 km/h. Teraz sobie to porównaj do charakterystyki Silverstone. To jest fizycznie niemożliwe, żeby tor high-downforce był szybszy od toru low-downforce o tej samej/podobnej długości. Czas okrążenia wg symulacji BMW Sauber wzrósł do 1,31 co w porównaniu do 1,18 daje 13 sekund różnicy. Teraz te 750 metrów więcej / 13 sekund więcej = daje ok. 58 m/s = ok. 209 km/h. I z taką ŚREDNIĄ prędkością te dodatkowe 750 metrów spokojnie można przejechać. Czy może dalej się mylę, plote bzdury itp ? PS. jak widać moje radzieckie źródła (www.f1wm.pl, polecam wszystkim, którzy nie znają tej strony :D) nie są takie złe :P
jan5
07.07.2010 11:08
Aha i dzięki jan5 za przypomnienie. Organizatorzy stwierdzili, że po wydłużeniu toru o 800 metrów czas okrążenia wzrośnie o ok 3-4 sekundy. 800/4 =200, 200 m/s = 720 km/h. Nie wiem jakiego pojazdu używali do tej symulacji ;] a wziąłeś pod uwagę, że wstawili zamiast trzeciego wolnego sektora szybkie partie? Dżejson przepraszam sugerowałem się tym artykułem a tam pisze ze najszybszy czas wekendu to 1:19:5
Dżejson
07.07.2010 11:03
Jan5 jak już kogoś poprawiasz to rób to porządnie. W Q2 rok temu Vettel zrobił 1:18,119. Żebyś nie musiał szukać, link http://www.f1wm.pl/php/rel_gen.php?rok=2009&nr=8&dzial=20 Imputujesz mi, że się pomyliłem, po czym 2 linijki niżej dajesz czas VET z Q3 jako czas z Q2. Nie, te 60 kg paliwa to żadna różnica. BTW nie musiałeś tego liczyć, bo wszystko masz w tabelce ;]
jan5
07.07.2010 10:47
SkC bolid był taki słaby bo bo zamist kupić te gry ściągnęli je z neta, a przy okazji pornola z dwoma trojanami, który trochę namieszał w danych. Dżejson ta....wymyśliłeś to teraz, zamiast przyznać że ci się pomyliło? Nie wiem z jakich źródeł korzystasz, ale pewnie z jakichś radzieckich jeszcze. Q2 Vetel 2009 - 1:19:5 tj. 79,5s Dł toru wer 2000-2009 5141m 5141/79,5=64,5m/s*3,6=232km/h w tamtym roku średnia prędkość średnia w tym roku 5891m/91s=64,7*3,6=233km/h 233>232
SkC
07.07.2010 10:40
ciekawe czy ten ich Albert pociągnie gta IV lub metro na max detalach jeśli tak to wiadomo co inzynierowie bmw robili rok temu...Przechodzili gta zamiast budowac F1.09 xD
Dżejson
07.07.2010 10:38
@luki14 - ja wprawdzie nie czytam w myślach, ale przychodzi mi do głowy jedna rzecz. Wg Ciebie moje "tor jest wolniejszy niż rok temu" odnosi się do czasu okrążenia. Zgadłem ? Może jednak czytam w myślach... Otóż dla Twojej wiadomości - szybki tor to taki, który ma wysoką ŚREDNIĄ PRĘDKOŚĆ PRZEJAZDU OKRĄŻENIA (sorry za capsa w tym miejscu, ale może koledze będzie łatwiej to dostrzec). Jeśli wg Ciebie szybkość toru zależy od czasu okrążenia, noooo to w takim razie Interlagos i Monako to najszybsze tory w F1, a Spa - jeden z najwolniejszych. Dziękuje dobranoc ;] @jan5 and Semai - ja przyjąłem, że w artykule mówili o kółku na pustym baku. A pusty bak = zeszłoroczne Q2. A tam na Silver było 236 km/h. Jeśli 236 to mniej niż 233 to cała moja nauka matematyki jest g warta. Aha i dzięki jan5 za przypomnienie. Organizatorzy stwierdzili, że po wydłużeniu toru o 750 metrów czas okrążenia wzrośnie o ok 3-4 sekundy. 750/4 =175, 175 m/s = 630 km/h. Ale to chyba nie w F1.
jan5
07.07.2010 10:20
kovalf1 symulacja kosztowała 5mln, Była wykonana przez ten ich super komputer co zawiesza się na pasjansie, Jacek czy alfred.
Semai
07.07.2010 10:18
wolniejszy ? jeśli liczysz tylko czas pokonywania okrążenia to tak. ale to złe podejście bo długość wzrosła o chyba 800m. Ale szybkość toru to średnia prędkość z jaką pokonuje się okrążenie a tutaj ma być trochę wyższa niż w poprzednich latach. Wszytko oczywiście zweryfikuje qual ;]
jan5
07.07.2010 10:17
Dżejson właśnie, że nie. Wstępna symulacja to 255km/h a czas okrązenia 1:22, jak widać trochę się pomylili i dlatego też było to gadanie o szybkości jak na mozny. Tor jest szybszy o 1km, bo rok temu średnia prędkość wynosiła 232km/h. A tak w ogóle to już na pierwszy rzut oka widać, że jednak nadal nie będzie wyprzedzania. Mogli zrobić coś tego typu http://img408.imageshack.us/f/50686044.jpg/
kovalf1
07.07.2010 10:17
corey taylor - jak pierwszy raz na oczy zobaczyłem podtytuł, to też mi się dziwnie skojarzyło z niemieckim BMW Sauberem, który brylował w 2009 roku :D
luki14
07.07.2010 10:09
@Dżejson A wziąłeś pod uwagę, że kółko się wydłuża?
corey_taylor
07.07.2010 10:06
rozwaliło mnie: 'specjaliści z BMW Sauber', zeszły sezon sie przypomina :D
Dżejson
07.07.2010 09:24
Przecież to było jasne, że nie będzie szybszy od Monzy. Mało tego,okazało się, że tor jest wolniejszy niż rok temu (jeżeli oczywiście to zmierzone kółko to symulacja Quala na pustym baku).