Renault zadziwia świat F1 "niewidzialnym" wydechem w R31

Zdaniem niektórych również pewien element tylnego skrzydła jest godny uwagi
01.02.1110:03
Grzegorz Filiks
8973wyświetlenia

Zgodnie ze spekulacjami rozchodzącymi się po padoku F1 w Walencji, twierdzenia Lotus Renault GP, że ich nowy bolid jest agresywny i innowacyjny nie były słowami rzucanymi na wiatr.

Wielu znawców tego sportu drapało się po głowach ze zdumienia po tym, jak wczoraj czarno-złote auto oznaczone symbolem R31 zostało publicznie pokazane w pit-lane toru Ricardo Tormo.

Dziesiątki zdjęć, nawet tych robionych z bliska, nie rozwiązało narastającej zagadki, gdzie w bolidzie umiejscowiono końcówki wydechu - niektórzy twierdzą nawet, że mogą się one znajdować blisko przodu auta, by poprawić jego właściwości aerodynamiczne.

Właściciel stajni z Enstone - Gerard Lopez wyjawił w rozmowie z dziennikarzami, że samochód przygotowany na 2011 rok jest dość rewolucyjny w kilku obszarach, zaś dyrektor techniczny - James Allison powiedział Auto Motor und Sport, iż R31 to bardzo śmiały projekt. Słowa Brytyjczyka cytuje również francuski Auto Hebdo: Odpowiednie jest twierdzenie, że ten bolid jest ambitną konstrukcją, różniącą się w całej swej koncepcji nie tylko od zeszłorocznego modelu, lecz od wszystkich samochodów, stworzonych przez naszą ekipę.

Ponadto według Auto Motor und Sport, przeznaczenie dwóch kanałów w R31 biegnących wzdłuż górnego wlotu powietrza (airbox) i pokrywy silnika jeszcze nie jest oczywiste, a pewien element tylnego skrzydła także jest niezwykły. Również ciekawym rozwiązaniem z technicznego punktu widzenia jest tylne zawieszenie typu „pull-rod”, które w swoich bolidach stosuje zespół Red Bull.

Mimo to Robert Kubica w wywiadzie dla La Gazzetta dello Sport stwierdził, że jeszcze nie nastawia się na wygrywanie wyścigów: Nie chcę mówić zbyt wiele, ponieważ gdy ostatni raz rozmawialiśmy o zwyciężaniu w zawodach, to byłem w BMW i połowa tamtego sezonu była katastrofą.

Źródło: motorsport.com

KOMENTARZE

35
qwartetowy
01.02.2011 02:48
petrov słabo
Nirnroot
01.02.2011 02:43
Ktoś wie czemu Rosberg nie wyjeżdża? Awaria?
Lolkoski
01.02.2011 02:25
@up- do 17.00
cegla87
01.02.2011 02:18
Wiecie do której trwają testy ?
jpslotus72
01.02.2011 02:16
Dział komentarzy na Serwisie zamienia się w serwis z linkami... ;) (Nie mam oczywiście nic przeciwko takiej wzajemnej "samopomocy"!)
cegla87
01.02.2011 02:07
Zdjęcia z bliska wydechu Lotus Renault ---> http://www.f1fanatic.co.uk/2011/02/01/renaults-radical-front-exit-exhausts-pictured/
duca
01.02.2011 01:06
http://scarbsf1.wordpress.com/2011/02/01/renault-r31-front-exit-exhausts-fee-explained/
jpslotus72
01.02.2011 12:53
@Nirnroot - Robert twierdzi, że bolidu - ale Pietrow zrozumiał, że kierowcy... ;)
Fan1
01.02.2011 11:47
Śmiały projekt, oby nie załapali się za w stawce HRT.
Menuna
01.02.2011 11:34
Mamy potwierdzenie wydechu !!! Po jeden http://www.racecar-engineering.com/wp-content/uploads/2011/01/r31-ex.jpg Po dwa (zwróćcie uwage co robi człowiek z kamerą termowizyjną na prawej stronie tuż przy wlotach do komory silnika) http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs264.snc6/179255_189359091082269_173854285966083_623770_713065_n.jpg Teraz pozostaje pytanie, czy te +5s jakie ma Petrov do Alonso na tym etapie testów są istotne :)
Nirnroot
01.02.2011 10:48
@jpslotus72 - wdechu bolidu czy kierowcy?
jpslotus72
01.02.2011 10:38
Wszyscy przegapili ostatnią regulację FIA - po zakazie tankowania doszedł obowiązek przejechania całego wyścigu na wdechu... Zatankować do pełna, głęęęboki wdech i... gazu!
serekms
01.02.2011 10:28
Troche martwi mnie, zóe do tej pory nie widac czasu Petrova. Czyżby już rozbił lub popsuł nowe dziecko Lotus Renault?
quickmick
01.02.2011 10:22
Oto schemat przepływu spalin w R31: http://twitpic.com/3vf0o2... Wydmuch jest na przód, spaliny uderzają w boczną osłonę i "lecą" w tył...
maciec010481
01.02.2011 10:15
http://www.gpupdate.net/en/f1-photos/6716/formula-1-launch-red-bull-1-february-2011/168900/#168900 to jest jeszcze lepsze foto
blader
01.02.2011 10:14
@Adakar - z Twojego poprzedniego komentarza wynika, że "główki" pracują tylko w RBR i Ferrari. Bo jak sam zauważyłeś np. kanał F powstał w McLarenie. Ja za to nigdzie nie napisałem, że ciekawe pomysły powstają tylko w Lotus Renault.
michal132
01.02.2011 10:12
m grabarz to niej est wydech bo on jest pod bolidem a nie na zewnątrz
maciec010481
01.02.2011 10:12
znalazlem i porownalem foto z gory RB7 i R31 http://www.gpupdate.net/en/f1-photos/6716/formula-1-launch-red-bull-1-february-2011/168920/#168920 http://www.gpupdate.net/en/f1-photos/6686/formula-1-launch-renault-31-january-2011/168865/#168865
Adakar
01.02.2011 10:04
@blader i quickmick Tak jak mielsmy zmiane przepisów w 2009, podwójny dyfuzor był znany wszystkim. Inne zespoły tego NIE wprowadziły bo wydawało im się że jest to NIELEGALNE i nie chciały mieć DQ z pierwszych wyścigów sezonu. Tak wszystko wisiało na włosku i wiele stron podawało dwie klasyfikacje punktacji (normalną i po DQ dla Brawna, Toyoty itd) Gdy w końcu wyrok przyklepał "legalność" DD każdy go na siłę wpychał. Ale to nie była sytuacja w której nagle ktoś pojawia się z pomysłem (ideą) która nie jest innym nieznanana. Sądzicie że "główki" pracują tylko w Lotusie ? Że inni też nie szukają non stop sposobu na przechytrzenie konkurencji ? Kanał F i warjacje tylnego skrzydła jakie widzieliśmy w minionym sezonie ... czy wspomniane dmuchane dyfuzory. Zostały zabronione one w poprzedniej wersji i sądzę że każdy z największych graczy myślał o ponownym "wykorzysatniu" spalin... jednak jesli widzimy dane rozwiązanie tylko w JEDNYM bolidzie ... to albo jest to NIE wypał albo będzie to "hit na rynku" Zapomnieliśmy już np. o podłodze "wycinance" w Mclarenie ? albo i o KERS'ach ktore "udały" się tylko dwóm firmom... nie wszystko złoto co się świeci ... nawet nawiązuje do czarno-złotego Lotusa @m grabarz Jesli to wydech ... to tak jak mówiłem, bolid na prezentacji był swoistą "makieta" Inazcej, bolidu na prezentacji NIE można było odpalić i wyruszyć na tor ... m.in. dlatego NIE było shakedownu ... Sauber takowy zrobił ...
m_grabarz
01.02.2011 09:59
Wygląda na to, że już go znaleźli: http://i22.photobucket.com/albums/b335/l337x3r1cx/renaultexhaust.jpg
blader
01.02.2011 09:53
A możliwe jest, żeby wydech kończył się w podłodze gdzieś zaraz przed dyfuzorem? Dawałoby to jakieś korzyści z punktu widzenia aerodynamiki? I czy byłoby to zgodne z regulaminem? @Adakar - przepraszam, ale czy RedBull i Ferrari mają w F1 monopol(duopol?) na innowacyjność i tylko oni mogą mieć ciekawe pomysły?
cegla87
01.02.2011 09:52
Tez czytalem ten komentarz LRGP o wspaniałym dzwieku dzieki innowacyjnemu wydechowi na Facebooku No ciekawe ;)
quickmick
01.02.2011 09:51
@adakar Dwie uwagi: - zgodnie z twoim życzeniem, Witalij już wykonał pierwszego spina - ale nic się nie stało... - jestem oszołomiony, jak w kilku zdaniach jesteś w stanie wyrzucić z siebie takie szambo... ale pewnie poprawia Ci to nastrój...
dancom
01.02.2011 09:50
dla zagorzałych... http://www.f1-direct.fr/live-essais-prives.php
michal132
01.02.2011 09:48
danilo umiejscowienie wydechu z przodu skieruje spaliny do przedniego dyfuzora i następnie do tylnego dyfuzora zwiększając docisk
serekms
01.02.2011 09:46
Brzmi nieźle. Zobaczymy jak będzie w praktyce na torze :P
m_grabarz
01.02.2011 09:32
Z twittera @OfficialLRGP: R31 takes its first bow. The best sounding car in the pit lane thanks to our innovative exhaust system!
danilo
01.02.2011 09:31
Czy ktoś byłby tak miły i z grubsza wytłumaczył mi, jaki sens ma umieszczanie wydechu z przodu bolidu? I jaki ma to wpływ na zachowanie się auta na torze? Z góry dziękuję.
Adakar
01.02.2011 09:26
Pietrov w ciagu najblższych kilku dni (sesji) minimum raz rozbije bolid i całą tajemnice ch... strzeli ... wszystkie rurki świata na światło dzienne wyjdą. Dont worry. Przed Bahrainem już będziemy wiedzieć wszystko. PS. A czy NIKT nie wpadł na pomysł ... że to co pokazali to "makieta" ??? Która nie ma w sobie silnika ... i nie może miec wydechów. ... a wszystko po to żeby "experci" mieli o czym gadać ? PS2. Jeżeli pomysł "zasilania" dyfuzora byłby tak fenomenalny, zobaczylibyśmy go w Red Bullu, Ferrari ... niestety go tam nie ma. Więc widać nie jest taki "super". Bo co, powiecie że w RBR czy Ferrrari pracują same przygłupy biorące kase za nic, a sama śmietanka, łącznie z kierowcami to tylko w Lotusku Renault ? Yeah ? ... yeah right ... Śmiem obstawiać że będą żałowali tego wydechu ... jeśli faktycznie, jest on ... gdzies tam dalekeeeeeko z przodu
serekms
01.02.2011 09:21
Powiem wam, ze zaraz po R31 bolid, który mi się bardzo podoba jest nowy Mercedes W02. Obie piękne maszyny. Ferrari F150 takie sobie, a Williams FW33 jest brzydki. Ale nie wyglądem się wygrywa chociaż mam nadzieje, że R31 będzie zwycięski ^^
tommyline
01.02.2011 09:18
Wczoraj Allison powiedział "Staraliśmy się także jeszcze bardziej rozwinąć pomysł zasilania dyfuzora spalinami pochodzącymi z wydechu”. Skoro dyfuzor w tym roku nie może mieć dziur, to jedynym sposobem na jego "zasilanie" jest doprowadzenie spalin od przodu.
serekms
01.02.2011 09:16
Jeśli o mnie chodzi to RB7 ma podobny nos jak R31 (jeżeli chodzi o wysokość jego umieszczenia). Jest troche bardziej szpiczasty. A tak na marginesie to to, że RB6 był najlepszy to nie znaczy, ze RB7 bądzie i, że to udana konstrukcja.....,Chociaż osobiście uważam, ze nie będzie niespodzianki i RB7 będzie w czołówce
Carlo's
01.02.2011 09:11
A możesz wyjaśnić co Cie martwi w tym nosie?
dymson
01.02.2011 09:08
oby martwi mnie jedynie przod bolidu a konkretnie nos ale zobaczymy nie ma co oceniac
serekms
01.02.2011 09:07
W każdym bądź razie to optymistyczna wiadomość :) Oby tak dalej LR. Wszak tak piekny bolid nie może być wolny.