GP Abu Zabi: Webber zapewnia sobie start z pole position

Prezentujemy opis sesji kwalifikacyjnej na torze Yas Marina.
02.11.1315:07
Nataniel Piórkowski
5500wyświetlenia

Mark Webber uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas sesji kwalifikacyjnej przed niedzielnym wyścigiem o GP Abu Zabi na torze Yas Marina w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Dla Australijczyka jest to trzynaste pole position w karierze. Obok kierowcy Red Bulla, ustawi się jutro Sebastian Vettel, który zapewnił już sobie zdobycie czwartego z rzędu mistrzostwa świata. Drugą linię stworzą Nico Rosberg i Lewis Hamilton broniący barw ekipy Srebrnych Strzał.


Q1
Jako pierwszy aleję serwisową opuścił Paul di Resta, za którego śladem poszli niemal wszyscy inni kierowcy. Cztery minuty po starcie sesji, w garażach przebywali jedynie Sebastian Vettel, Mark Webber oraz Fernando Alonso. Pośród wielu rezultatów odnotowywanych w początkowej fazie Q1 prowadził Rosberg, który przejechał okrążenie toru Yas Marina w czasie 1:42,567 sek.

Podczas gdy większość stawki korzystała z podstawowej mieszanki, na miękkich oponach tradycyjnie pojawili się kierowcy dwóch najsłabszych zespołów: Marussi i Caterhama. Pierwsze mierzone kółko Alonso pozwoliło mu na zajęcie siódmego miejsca. Jenson Button nie rozpoczął czasówki w najlepszym humorze. Brytyjczyk narzekał na łatwość z jaką przychodzi mu zblokować przypadkowo przednie koła. Kierowca McLarena zdołał jednak pomimo tego awansować na trzecią lokatę. Nie najlepiej swoje okrążenie rozpoczął Felipe Massa, który zbyt szeroko przejechał pierwszy zakręt.

Na siedem minut przed końcem bloku na torze w końcu pojawili się kierowcy Red Bulla - obaj już na dominujące na torze miękkiej mieszance. W międzyczasie prowadzenie w tabeli objął Lewis Hamilton. Nie na długo, bo na prowadzenie dzięki okrążeniu pokonanym w czasie 1:41,683 wysunął się świeżo upieczony, czterokrotny mistrz świata. Na trzy minuty przed wywieszeniem flagi w szachownicę, na wysoki, piętnastym miejscu plasował się zawodnik Caterhama - Giedo van der Garde.

Kilka chwil później na czele znalazł się duet Lotusa: Kimi Raikkonen przed Romainem Grosjeanem. Ostatecznie jednak najlepszy rezultat Q1 odnotował Hailton: 1:40,693 sek. Trudów pierwszej części czasówki nie przetrwali Gutierrez, Sutil, van der Garde, Bianchi, Pic oraz Chilton.

Q2
Ponownie najszybciej na torze pojawił się Paul di Resta. Od samego początku Q2 kierowcy korzystali z miękkiej mieszanki. W pierwszej fazie prowadzenie w tabeli przechodziło z rąk do rąk pomiędzy di Restą, Hulkenbergiem i Raikkonenem. Na półmetku sesji na czele znajdowali się już jednak kierowcy Mercedesa - Nico Rosberg i Lewis Hamilton. Nieco w tyle, bo na trzecim i piątym miejscu znajdowali się reprezentanci Red Bulla. Czwarte miejsce należało do Kimiego Raikkonena.

Końcowych pięć minut rozpoczęło się bardzo niemrawo. Poza aleją serwisową przebywało jedynie kilku wolniejszych kierowców, którzy jak najszybciej chcieli rozpocząć walkę o awans do Q3. W miarę upływu czasu garaże opuszczało coraz więcej bolidów, a na dwie minuty przed końcem Q2 znajdowali się w nich tylko Rosberg i Vettel. Fernando Alonso znajdujący się na dwunastym miejscu miał olbrzymie problemy z opanowaniem narowistego Ferrari F138 i po zepsuciu pierwszego pomiarowego okrążenia został zmuszony do pokonania jak najlepszego, decydującego kółka.

Niestety wystarczyło ono tylko na jedenaste miejsce. Grono pechowców uzupełnili jeszcze Paul di Resta, Jenson Button, Jean-Eric Vergne, Pastor Maldonado oraz Valtteri Bottas. Na wysokim, szóstym miejscu Q2 ukończył Daniel Ricciardo, który do najlepszego czasu Rosberga stracił niecałe cztery dziesiętne sekundy. Pozycję niżej uplasował się Nico Hulkenberg.

Q3
Przed zapaleniem się zielonego światła na wyjeździe z alei serwisowej ustawiła się niewielka kolejka bolidów, której przewodził Sauber Nico Hulkenberga. W garażach pozostali tylko Ricciardo, Perez oraz Massa. Po pierwszych przejazdach na prowizorycznym pole position znajdował się Vettel, który wyprzedzał Rosberga i Hamiltona. Czwarte miejsce należało do Raikkonena, a dalej plasowali się Webber, Grosjean oraz Hulkenberg. Żaden z kierowców nie użył podstawowej mieszanki.

Decydujące, ostatnie dwie minuty nakreśliły ostatecznie ustawienie na starcie wyścigu o Grand Prix Abu Zabi. Mark Webber, uzyskując rekordy w pierwszym i drugim sektorze odebrał Vettelowi pierwsze pole startowe. Do osiągnięcia Australijczyka, który zszedł poniżej 1 min i 40 sek nie był w stanie zbliżyć się Rosberg, który rozpocznie zmagania z trzeciego pola. Lewis Hamilton stracił panowanie nad swym bolidem po zbyt agresywnym wyjeździe z trzynastego zakrętu. Kolejne pozycje zajęli odpowiednio Raikkonen, Hulkenberg, Grosjean, Massa, Perez oraz Ricciardo.

Wyniki kwalifikacji do Grand Prix Abu Zabi



Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 33°C
Temperatura powietrza: 31°C
Prędkość wiatru: 2,4 m/s
Wilgotność powietrza: 56%
Sucho

KOMENTARZE

24
THC-303
03.11.2013 07:46
Naprawdę, Zajkos i Kamikadze, ja wszystko rozumiem, ja wiem. Ten bolid nie wyszedł McLarenowi, ale Button ma jednak znacznie więcej punktów niż Perez. Challenger, pierwszy akapit pominę, już to zostało rozpisane. [quote]Nikt mi nie wmówi że RBR traktuje jedakowo obydwu kierowców[/quote] Nikt nie próbuje (chyba). Jest to jednak uzasadnione, a skala procederu jest o wiele mniejsza niż 'myślicie'. [quote]Mark zawsze dostaje gorsze części co udowaniają liczne awarie jego bolidu. Jak część jest pewna i pierwszej kategorii idzie do bolidu Vettela. Jak jest niepewna to używa jej Mark.[/quote] Może i masz rację, ale kolejny raz mijasz się z prawdą, od 2009 więcej awarii miał Vettel. [quote]Było tak w zeszłym sezonie np w Ferrari kiedy w klasyfikacji walczył jeszcze tylko Alonso a Massa był tak naprawde kierowcą testowym, oblatywaczem nowych części, nosów itp.[/quote] Czyli to powszechna praktyka, a nie tylko RBR jest be? [quote]Piszcie co chcecie, ale od czasów Schumahera nie ma bardziej faworyzwoanego kierowcy od Vettela.[/quote] Że tak to wyrażę: "This is ridiculous" ;) Zapewne pamiętasz ten cytat ;) Chociaż jeśli tych awarii w RB nie pamiętasz... No, masz zawsze google. [quote]Może i Mark nie jest lepszy na torze od Vettela[/quote] Hahahahahaha... Nawet w STR go Vettel objeżdżał, więc to raczej nie może. Każdy ma prawo sądzić że Vettel jest gorszy od Alonso, Hamiltona czy kogo tam jeszcze. Ale już porównywanie go do Webbera jest bezcelowe. On w ogóle zdobył w RB połowę punktów Vettela? --- [quote]Nie mówię, też że Vettel jest złym kierowcą, ale dla mnie on nie jest jakoś najlepszy i wiele mu jeszcze brakuje do innych.[/quote] To jestem w stanie przyjąć. Nie zgadzam się, ale jestem w stanie. Tylko błagam, naprawdę akurat do Webbera to mu nie brakuje.
michu_tarnow
03.11.2013 01:42
@ManiakF1 dokładnie. Widzę, że ty też podobnie uważasz jak ja , że Mark ma aż za dużo tych przypadków i zmian strategii :) A Ci co twierdzą, że Webber jest równie traktowany jak Vettel to chyba nie wiedzą co mówią. Nie mówię, też że Vettel jest złym kierowcą, ale dla mnie on nie jest jakoś najlepszy i wiele mu jeszcze brakuje do innych.
Kamikadze2000
02.11.2013 11:22
@THC-303 - przede wszystkim to McLarenowi nie wyszedł. Chciało się rewolucji w sezonie bez większych zmian technicznych, no i wyszło jedno wielkie gówno. MP4-28 to złom, choć i tak udało im się trochę go poprawić, w stosunku do początku sezonu. Kto wie jednak, czy obecne problemy nie są "dziecięcym" problemem przed nastąpieniem zmian na lepsze. ;)
damian1987
02.11.2013 06:14
@Challenger THC-303 ma racje jesli chodzi o awarie mechaniczne awarie 2009 Web Singapur, Vet Węgry oraz gp Europy 2010 web ani jednej awarii, vet Australia,Korea 2011 brak awarii 2012 web Usa,włochy, vet europy,włoch 2013 web chiny,indie, vet wlk brytania
Zajkos
02.11.2013 05:46
Ewidentnie nie wyszedł ten sezon McLarenowi. :P
Challenger
02.11.2013 05:39
THC-303 z tym że Niemiec miał więcej awarii to się nie zgodze... albo mnie pamięć myli albo to RBR Marka non stop ma problemy, a slabsze okrążenia Seby są tłumaczone cały czas jakimś problemem KERSem ewentualnie DRSem. Przy czym, nigy nie wykluczają go z zawodów a Mark wielokrotnie ich nie kończył. Nikt mi nie wmówi że RBR traktuje jedakowo obydwu kierowców bo to widać tak samo jak w Ferrari z Alonso. Co więcej idę o zakład że to Vettel dysponuje jednym bolidem w stawce na który idą największe środki i do którego najszybciej wprowadzane są innowacje tylko powiedzenie komuś o tym to strzał w kolano dla zespołu. Mark zawsze dostaje gorsze części co udowaniają liczne awarie jego bolidu. Jak część jest pewna i pierwszej kategorii idzie do bolidu Vettela. Jak jest niepewna to używa jej Mark. Było tak w zeszłym sezonie np w Ferrari kiedy w klasyfikacji walczył jeszcze tylko Alonso a Massa był tak naprawde kierowcą testowym, oblatywaczem nowych części, nosów itp. Piszcie co chcecie, ale od czasów Schumahera nie ma bardziej faworyzwoanego kierowcy od Vettela. Nie wierze w to jeszcze z jednego względu. Stosunku obu kierowców do siebie. Dlaczego tak sie nie znoszą? Dlaczego Seba nie wszedł tych kilkunastu stopni na impreze Webbera? Dla mnie sprawa jest oczywista. Może i Mark nie jest lepszy na torze od Vettela, ale na pewno nie równorzędnym samochodem.
damian1987
02.11.2013 05:02
@ManiakF1 Oglądałem gp Japonii i doskonale pamiętam jak Webber nie mógł sobie poradzić z Groszkiem i dlatego przegrał ten wyścig ps i bezczelne jest pisanie mojego imienia z małej litery
ManiakF1
02.11.2013 04:41
To już pisałem znafco i nie bój żaby, ma dużą motywacje, jak wie, że startuje z tej samej linii co czterokrotny.
Bear
02.11.2013 04:39
Czyżby Kimas miał ruszać z alei? :O
ManiakF1
02.11.2013 04:38
Dokładnie michu. Zawsze jest ten 'pech' albo 'przypadek' a po wyścigu nazywanie Sebka koktialem czy Bóg wie czym. Btw. widzę, że Ty jako jeden z niewielu masz łeb na karku.
znafcaf1
02.11.2013 04:30
@ManiakF1 Na starcie przegra. O to powinieneś się martwić.
ManiakF1
02.11.2013 04:24
Ja nic nie snuje damianku. Było oglądać GP Japonii, a nie spać 'fanie' :) Teraz nie wiesz o co się rozchodzi i bezczelnie się wtrącasz.
THC-303
02.11.2013 04:04
Trzy dobre wyścigi z szansą na czwarty, a sezon ma się ku końcowi. Geniusz. Żeby nie było, ja absolutnie nie uważam Pereza za słabego kierowcę. Talent ma ogromny, ale ten rok mu ewidentnie nie wyszedł.
Zajkos
02.11.2013 03:31
Laamienie!? Obejrzyj sobie wyścig w Bahrajnie albo Monako... A pisząc świetnie mam na myśli wejście do Q3...
THC-303
02.11.2013 03:10
[quote]Gutierrez fatalnie patrząc na pozycję Hulkenberga[/quote] Przede wszystkim patrząc na czas. Hulk był w stanie pojechać (w Q3) 1,5 sekundy szybszy od wyniku z Gutierreza z Q1. Czyli tym bolidem, z taką rezerwą można było z palcem w nosie czy czymkolwiek tylko awansować do Q2. [quote]9. miejsce to świetnie?[/quote] Jak na takie lamienie jakie Perez prezentuje w tym roku to 4 pozycje nad Buttonem są świetne ;) [quote]szkoda Fernando, widać, że rypnęli się w obliczeniach[/quote] Widać to było 3 błędy Alonso na 2 ostatnich kółkach w Q2. [quote]To tylko i wyłącznie pech[/quote] To, że w całym okresie kiedy Webber i Vettel jeżdżą w jednym teamie Niemiec miał więcej awarii za więcej potencjalnych do zdobycia punktów to moim zdaniem pech. Ale jeśli uważasz, że RB z jakiś sobie tylko wiadomych względów sabotuje Vettela to możesz postarać się to udowodnić.
michu_tarnow
02.11.2013 03:02
Brawo Mark :) Fajnie jak by Ci się udało powygrywać coś na koniec kariery, taki miły akcent :) Wielka szkoda Fernando, widać, że rypnęli się w obliczeniach, chociaż z drugiej strony nie wiem czy lepiej nie startować z P11 niż P9 i mieć swobodną strategię. Liczę na duże punkty Ferdka i umocnienie się na pozycji wicelidera :p @ManiakF1 Niestety jak widać, same umiejętności Marka i chęć wygranej nie wystarczą. Nawet jeśli będzie liderem z dużą przewagą to takim złośliwym przypadkiem może szwankować podnośnik lub nakrętki do kół, ale tylko kiedy Webber zjedzie. To tylko i wyłącznie "pech", nieprawdaż? :)
damian1987
02.11.2013 03:00
@ManiakF1 Może już czas pogodzić się z tym ze Vettel jest lepszym kierowcą niż Webber?a nie snuć teorie spiskowe co to kwalifikacji brawa dla Hulka pokazuje za kazdym razem że zasługuje na miejsce w f1 jak mało ktory kierowca
kabans
02.11.2013 03:00
I tak strategia nie pozwoli mu na wygraną, chyba ze teraz na niego beda stawiac zeby pokazał sie z dobrej strony
ManiakF1
02.11.2013 02:54
Ale emocje były, trzymałem kciuki za Marka i na szczęście się udało. Oby jutro dobrze wystartował, jednego czego się boję to tego, że mu znowu padnie bolid albo wydadzą polecenie, żeby zjechał na wymianę opon na kilka okrążeń przed metą, po to by wiadomo kto wygrał.
TommyYse
02.11.2013 02:27
Groch chyba stracił przez spin Hamiltona, ale to trzeba sprawdzić na LT, Gutierrez fatalnie patrząc na pozycję Hulkenberga
Artello96
02.11.2013 02:19
Hulkenberg co raz lepiej. To co on wyprawia z tym samochodem przechodzi ludzkie pojęcie :)
iceneon
02.11.2013 02:17
9. miejsce to świetnie? Groszek trochę daleko, ale liczę na dobre tempo i podium. W P2 było niezłe tempo więc jest szansa o ile nie zepsują mu taktyki.
Zajkos
02.11.2013 02:10
Stawiałem na Lewisa, no ale pech. No i świetnie mój ulubiony kierowca Perez! :)
Konrad80
02.11.2013 02:09
Brawo Mark!!