Zmiany na sezon 2014 - przewodnik dla początkujących

Przygotowaliśmy podsumowanie zmian, do których trzeba będzie się przyzwyczaić
05.03.1419:44
Paweł Zając
8375wyświetlenia
Tegoroczna zima w Formule 1 była wyjątkowo pracowita. Aby podążać za ekologicznymi trendami zdecydowano się wprowadzić do wyścigów Grand Prix hybrydowe silniki V6 turbo. To jednak nie jedyna nowinka, która zadebiutuje w tegorocznej stawce, więc pierwsze wyścigi powinny być nadzwyczaj interesujące.

Poniżej przygotowaliśmy podsumowanie najważniejszych zmian, do których będą musieli przyzwyczaić się kierowcy, zespoły, a także kibice.

Jednostki napędowe



Najważniejszą zmianą przed sezonem 2014 są jednostki napędowe. 2,4 V8 odchodzą do lamusa ustępując miejsca 1,6 V6 Turbo. Tegoroczne silniki będą pracować z prędkością 15 000 obrotów na minutę, więc na pewno nie będą tak głośne jak V8, które kręciły się do 18 000 obrotów.



Silniki spalinowe mają generować moc około 600 koni mechanicznych, jednak braki zostaną uzupełnione przez znacznie wydajniejszy system odzyskiwania energii. Teraz kierowcy będą mieli do dyspozycji około 150 koni, ale nie będą z nich korzystać jak dotychczas - przez naciśnięcie guzika. Odzyskana energia będzie przekazywana na bieżąco, a o to w których miejscach toru jej użyć oraz w jakiej ilości zadecyduje elektronika.

W tym roku po raz pierwszy pojawi się także ograniczenie ilości paliwa na wyścig - 100 kg. W zeszłym roku zespoły zużywały ich około 150 i mimo tego, że mniejsze zużycie paliwa wynika z mniejszych jednostek, to jednak ekonomia silnika na pewno będzie w tym roku zmartwieniem.

Wraz z pojawieniem się nowych silników zmieniono także skrzynie biegów - w tym roku będzie osiem przełożeń, jednak tym razem zespoły będą musiały ustalić je przed sezonem i nie będzie można ich zmieniać podczas każdego z wyścigów, tak jak to dotychczas miało miejsce.

Nowe jednostki będą także cięższe, co zaowocowało podniesieniem minimalnej wagi bolidów do 691 kilogramów.

Kary



Zmienił się też system przyznawania kar za nadprogramowe silniki. W tym sezonie każdy kierowca ma ich do dyspozycji 5, jednak zostały one podzielone na sześć podzespołów - silnik spalinowy, system odzyskiwania energii kinetycznej, system odzyskiwania energii cieplnej, baterie, turbo sprężarkę oraz elektronikę. Użycie któregokolwiek podzespołu spoza puli zaowocuje karą przesunięcia o 10 miejsc na starcie, a każdego innego o 5. Jeśli kierowca sięgnie po siódmy podzespół sytuacja wygląda podobnie - 10 miejsca za pierwszy i 5 za każdy kolejny. Wymiana całej jednostki napędowej będzie się wiązała ze startem z pit lane. Ciekawostką w tym roku jest to, że kary związane z silnikiem będą przechodzić na kolejny wyścig, gdy z powodu zbyt niskiej pozycji startowej nie będzie można zastosować jej w całości. Na przykład, jeśli 18 po kwalifikacjach zawodnik będzie miał być cofnięty o 10 miejsc, to podczas pierwszego wyścigu zostanie cofnięty na koniec (czyli 4 miejsca), a pozostałe sześć zostanie doliczone go jego pozycji startowej podczas kolejnej rundy.



Za pozostałe przewinienia kierowcy będą otrzymywać punkty karne. Uzbieranie dwunastu z nich będzie skutkować zakazem startu w jednym wyścigu. Zdobyte punkty będą wygasać po upływie roku, a określenie ich ilości, za dane przewinienie, będzie leżeć w gestii sędziów. Wprowadzano również dodatkową karę za mniejsze wykroczenia - 5 sekund postoju przed pit stopem - zespół przed przystąpieniem do zmiany opon będzie musiał odczekać czas przewidziany na karę.

Aerodynamika



Tegoroczne bolidy będą również inaczej wyglądać. FIA zmniejszyła szerokość przedniego skrzydła o 15cm, więc teraz będzie ono mierzyć 1650mm. Tylne skrzydło także nie uniknęło zmian i będzie ono bardziej płytkie, zakazano również wszelkiego rodzaju lotek znajdujących się pod nim.

Najważniejsza w kwestii aerodynamiki jest jednak zmiana układu wydechowego - teraz spaliny będą wydobywały się z jednej rury, której końcówka musi znajdować się pod tylnym skrzydłem. Ma to zapobiec wykorzystywaniu gazów spalinowych do poprawiania aerodynamiki, więc możemy zapomnieć o wszelkiego rodzaju dmuchanych dyfuzorach oraz skomplikowanych częściach nakierowujących spaliny w odpowiednie miejsca.



Obniżono także wysokość nosa z 550mm do 185mm aby zapobiec takim wypadkom jak pamiętny lot Marka Webbera podczas GP Europy 2010. Trzeba przy tym dodać, że przepisy bezpośrednio nie narzucają wąskich nosów, gdyż w teorii bolidy miały wyglądać jak Brawn BGP001 z sezonu 2009. Kluczową częścią aerodynamiki jest jednak dyfuzor, który wymaga jak największej ilości powietrza pod bolidem, a wąskie nosy są wynikiem właśnie dążenia do takiego stanu rzeczy.

Młodzi kierowcy



W tym roku nowi kierowcy będą mieli więcej szans na pokazanie się, gdyż FIA zezwoliła na zmianę kierowców w bolidzie podczas pierwszej sesji treningowej. Oznacza to, że podczas pierwszych trzydziestu minut testerzy będą mieli okazję pojawienia się na torze, a każda z ekip, która się na to zdecyduje otrzyma dodatkowy komplet opon.

Powrócono również do testów w trakcie sezonu. W tym roku po czterech wyścigach ekipy zostaną na torze, gdzie we wtorek i środę będą mogły przeprowadzić pełnoprawne testy. Wynikiem tych zmian jest jednak dalsze ograniczenie prac w tunelu i symulatorze, a także zmniejszenie liczby tak zwanych dni filmowych.



Numery i inne zmiany w regulaminie sportowym



Po raz pierwszy w historii F1 wprowadzono stałe numery dla kierowców. Zawodnicy musieli wybrać przed sezonem liczby, które będą towarzyszyć im przez resztę kariery. Sebastian Vettel jako mistrz świata będzie korzystał z jedynki, choć zarezerwował sobie piątkę na wypadek niezdobycia w tym roku tytułu ;).

Ostatni tegoroczny wyścig będzie podwójnie punktowany, przez co zwycięzca GP Abu Zabi otrzyma 50, a nie 25 punktów. FIA oraz promotor mistrzostw liczą, że dzięki temu walka o tytuł będzie trwała aż do ostatniego wyścigu.
Wprowadzono również jeszcze dodatkowe trofeum dla kierowcy, który najwięcej razy wygra kwalifikacje.

Ponadto drobnym zmianom uległy także kwalifikacje. Teraz Q1 będzie trwało 18 minut, a Q3 zostało przedłużone do 12. Czołowa dziesiątka będzie rozpoczynać wyścig na oponach, z których korzystała w Q2, a Pirelli dostarczy dodatkowy komplet tylko na Q3, aby kierowcy nie zostawali w garażu z chęci oszczędzania ogumienia.

KOMENTARZE

28
qqryq
10.03.2014 07:31
Na satelicie F1 dostępna na trzech kanałach ORF1, RTL oraz SF ZWEI. ORF1 w zeszłym sezonie na 100% nie kodowało.
ada1
07.03.2014 01:59
ALTERNATYWA DLA POLSATU : http://www.soccer-live.pl/transmisje.php?id=motorsport Jest wszystko treningi kwalifikacje i GP >
ROOK
07.03.2014 08:13
[quote="WooQash"]@Directormiki A może wystosować pytanie do posiadaczy praw F1 dla Polski zamiast do Polsatu?[/quote] [color=white].[/color] Odradzałbym. To jest taka gra – Polsat i inni pokazują, że wcale im nie zależy i obejdzie się, a posiadacz praw do transmisji pokazuje, że też jest twardy i nie spuści z ceny. [color=white].[/color] I o ile mailowanie do Polsatu wzmacnia w nich przekonanie, że zainteresowanie wciąż jest i może warto się szarpnąć, to pisanie do posiadacza praw do transmisji tylko utwierdza go w przekonaniu, że nadawcy zmiękną i na krok nie należy odpuszczać z ceny. A to się może skończyć brakiem porozumienia. [color=white].[/color] Zatem jeśli już, to radzę pisać indywidualne zapytania do Polsatu (podać adresy), udzielać się na ich forach, jeśli takie są, itp. aktywność.
piotr_del_grey
06.03.2014 10:03
[quote="borro"] 2014, Bahrajn,Testy, Massa: 1:33,258 2013, Bahrajn, Kwalifikacje, Rosberg: 1:32,330 Zaledwie 0,928 sekundy różnicy przy całkiem nowych bolidach po kilku dniach testów. Poprzednie silniki/bolidy miały o wiele tysięcy kilometrów przebiegu bardziej dopracowane rozwiązania. Nie rozumiem o co ten lament. Spokojnie panie i panowie, jeszcze będzie ciekawie. [/quote] Niewątpliwie będzie ciekawie. Tak jak zawsze jest. Martwi mnie tylko że Formuła 1 traci ten swój klimat, jest coraz bardziej 'sterowana'.
dejacek
06.03.2014 08:23
kamikadze - sądzę że za 2 lata zostaną wprowadzone nowe silniki 3 cylindrowe 1000cm3 z sześciostopniową turbosprężarką spalające 3 litry na 100km. To oczywiście ironia ale powiem szczerze że coraz częściej oglądam i z dużą satysfakcją wyścigi motogp. Tam zawsze coś się dzieje i nie chodzi o wypadki tylko o walkę na torze
borro
06.03.2014 06:44
[quote="mat_eyo"]Nowe silniki mają mniejszą pojemność, mniejszą moc, ale jednocześnie są cięższe o.O może od razu dajmy kierowcom taczki?[/quote] [quote="piotr_del_grey"]Jeju dawno nie było aż tak wielkich zmian w przepisach. Niektóre są wręcz nierealne albo głupie. Przecież poprzez większą niezawodność którą trzeba osiągnąć by nie otrzymywać kar, wyścigi będą coraz bardziej nudne i sterylne. Ścigać się na maksa też nie będzie można bo trzeba będzie oszczędzać paliwo i silniki. Nonsens. To jak odczłowieczanie wyścigowego sportu. Coraz mniej ma do powiedzenia sam kierowca, tylko przepisy. Niedługo to już zupełnie każdy będzie jeździł praktycznie tym samym samochodem, jednym silnikiem na sezon.... Formuła 1 nie może być ekologiczna! Jeśli ktoś chce ekologii to niech popatrzy na Formułę E która zresztą niedługo startuje...motosport to jest motosport, upowszechnianie ekologii na co dzień jest jak najbardziej w porządku ale nie tutaj! No i ten przepis o skrzyni biegów jest bez sensu...te same przełożenia na Monaco i Monzę???[/quote] [quote="Ralph1537"]Chore są te nowe przepisy i bez sensu, niszczą f1 tylko [/quote] 2014, Bahrajn,Testy, Massa: 1:33,258 2013, Bahrajn, Kwalifikacje, Rosberg: 1:32,330 Zaledwie 0,928 sekundy różnicy przy całkiem nowych bolidach po kilku dniach testów. Poprzednie silniki/bolidy miały o wiele tysięcy kilometrów przebiegu bardziej dopracowane rozwiązania. Nie rozumiem o co ten lament. Spokojnie panie i panowie, jeszcze będzie ciekawie.
ICEman
06.03.2014 04:53
Ze skrzynią to polecieli z regulaminem ostro. Pewnie skoro jest teraz 8 biegów i są zablokowane na stałe to na Monaco będą dochodzić do 5 - 6 biegu a na Monzy będą dobijać do 8 biegu. W sumie teraz moment obrotowy w F1 zrobił się ogromny więc na każdym biegu bolidy będą miały kopa
WooQash
06.03.2014 03:16
@Directormiki A może wystosować pytanie do posiadaczy praw F1 dla Polski zamiast do Polsatu? Prawda jest taka, że już chyba za późno aby obejrzeć początek sezonu w polskiej telewizji. Jeśli ktoś się zdecyduje to na pewno w jego trakcie albo w ogóle (co jest bardziej prawdopodobne). Wszyscy w Polsce lecą w kulki z kibicami odnośnie transmisji. Co do zmian to też nie rozumiem tej odnośnie skrzyni biegów. To jest bardzo, ale to bardzo dziwne i nie wierzę, że zespoły zgodziły by się tak sobie. Musi być jakiś sposób aby przystosowywać skrzynię pod dany tor. Bo nie chce mi się wierzyć, że 8 przełożeń z góry pasuje i na Monako i na Monzę. Tak sobie teraz myśląc i wspominając możliwości ustawienia rFactora (wiem, że to symulator, ale chyba można na nim bazować) jest coś takiego jak bieg końcowy, który można przestawiać i umożliwia przesuwanie wszystkich przełożeń (które nadal są w tych samych pozycjach teoretycznie). Nie wiem niestety jak to wygląda od strony technicznej, ale myślę, że w taki sposób można te biegi regulować.
Ralph1537
06.03.2014 02:57
Chore są te nowe przepisy i bez sensu, niszczą f1 tylko
arahja
06.03.2014 02:30
kilka zmian jak dla mnie na duuuży plus. trofeum za kwalifikacje, punkty karne kierowców i testy dla nowych kierowców.
piotr_del_grey
06.03.2014 02:14
Jeju dawno nie było aż tak wielkich zmian w przepisach. Niektóre są wręcz nierealne albo głupie. Przecież poprzez większą niezawodność którą trzeba osiągnąć by nie otrzymywać kar, wyścigi będą coraz bardziej nudne i sterylne. Ścigać się na maksa też nie będzie można bo trzeba będzie oszczędzać paliwo i silniki. Nonsens. To jak odczłowieczanie wyścigowego sportu. Coraz mniej ma do powiedzenia sam kierowca, tylko przepisy. Niedługo to już zupełnie każdy będzie jeździł praktycznie tym samym samochodem, jednym silnikiem na sezon.... Formuła 1 nie może być ekologiczna! Jeśli ktoś chce ekologii to niech popatrzy na Formułę E która zresztą niedługo startuje...motosport to jest motosport, upowszechnianie ekologii na co dzień jest jak najbardziej w porządku ale nie tutaj! No i ten przepis o skrzyni biegów jest bez sensu...te same przełożenia na Monaco i Monzę???
mat_eyo
06.03.2014 02:13
Nowe silniki mają mniejszą pojemność, mniejszą moc, ale jednocześnie są cięższe o.O może od razu dajmy kierowcom taczki?
Directormiki
06.03.2014 01:38
[quote="jarof1"]No właśnie. Ktoś coś wie na ten temat? To ważne bo jednak jakość "z netu" to nie to samo...[quote="shadowqq"]wiadomo już gdzie pooglądamy wyścigi? Polsat już odpuścił? [/quote][/quote] Pomyślałem, że nie zaszkodzi napisać do nich na stronie. Odpowiedzieli mi 3 wyczerpującymi słowami: Witamy, Prowadzimy rozmowy. Jak coś to tak wyglądał cały list: http://pastebin.com/z67b2KKJ
TommyYse
06.03.2014 07:01
[quote]Gearbox ratios are fixed for the season (for 2014 only teams may re-nominate ratios once), but teams may change gears or dog rings at any time during an event providing that the FIA technical delegate is satisfied that there is physical damage to the parts in question. [/quote] "Przełożenia skrzyni biegów są stałe na cały sezon (w 2014 będzie można zmienić je raz), ale zespoły mogą zmieniać biegi lub zębatki(?) kiedy chcą podczas weekendu, pod warunkiem że delegat techniczny FIA stwierdzi że istnieje fizyczne uszkodzenie jakiejś części." formula1.com Słyszałem też że możliwe jest pomijanie niektórych przełożeń na niektórych torach (np. przejście z 6. na 8. bezpośrednio), ale nie wiem jak to dokładnie miałoby wyglądać.
piwo
06.03.2014 05:44
[quote]Nie rozumiem tego: Cytat : [...]zmieniono także skrzynie biegów – w tym roku będzie osiem przełożeń, jednak tym razem zespoły będą musiały ustalić je przed sezonem i nie będzie można ich zmieniać podczas każdego z wyścigów, tak jak to dotychczas miało miejsce. Czyli zespoły będą używać takich samych przełożeń w Monako jak i na Monzy?k[/quote] a moze bedzie chociaz mzona zmieniac przelozenie glowne, bez mozliwosci zmiany przelozen poszczegolnych biegow? bo jak faktycznie nic nie bedzie mozna zmieniac to turbo w monaco bedzie ciezko wstawalo.
jarof1
06.03.2014 05:02
[quote=] wiadomo już gdzie pooglądamy wyścigi? Polsat już odpuścił? [/quote] No właśnie. Ktoś coś wie na ten temat? To ważne bo jednak jakość "z netu" to nie to samo...
Darth ZajceV
06.03.2014 12:04
@dancom Każdy zespół ustawia według własnych upodobań ;)
dancom
05.03.2014 11:00
Odzyskana energia będzie przekazywana na bieżąco, a o to w których miejscach toru jej użyć oraz w jakiej ilości zadecyduje elektronika. To mmnie ciekawi, czy sami beda mogli ustawic na jakij etape okrazenia, czy tez wszyscy beda mieli jednakowo...?
Kamikadze2000
05.03.2014 09:22
Ciekaw jestem, jak długo będziemy czekać na kolejne zmiany w przepisach... ;)
kabans
05.03.2014 09:21
Nie wydaje mi się, żeby byli początkujący z dwóch powodów -pierwszy to brak kubicy -drugi to brak polskich transmisji
shadowqq
05.03.2014 08:53
A wiadomo już gdzie pooglądamy wyścigi? Polsat już odpuścił?
alienjam
05.03.2014 08:52
@x64 @TommyYse A czy może mi ktoś wytłumaczyć po co wprowadzili taki przepis ? Co on ma na celu ?
TommyYse
05.03.2014 08:50
@x64 Tak
Mahilda111
05.03.2014 08:43
@Amalio Nie było nigdzie powiedziane, że trzy albo nic :P Zespoły zawetowały pomysł trzech podwójnie punktowanych wyścigów i w tym roku zostajemy z Abu Zabi razy dwa.
Amalio
05.03.2014 08:38
Czemu jednak ostatni wyścig będzie podwójnie punktowany? Przecież miało być trzy albo nic...
x64
05.03.2014 08:34
Nie rozumiem tego: [quote][...]zmieniono także skrzynie biegów – w tym roku będzie osiem przełożeń, jednak tym razem zespoły będą musiały ustalić je przed sezonem i nie będzie można ich zmieniać podczas każdego z wyścigów, tak jak to dotychczas miało miejsce.[/quote] Czyli zespoły będą używać takich samych przełożeń w Monako jak i na Monzy?
Lukas
05.03.2014 07:35
@Anderis - przypadek? nie sądzę :D
Anderis
05.03.2014 07:05
Akurat zdjęcie Pastora musieliście wstawić w akapicie o karach, no nie wytrzymam... :D