GP Meksyku: Verstappen z najlepszym czasem w 1. treningu

Prezentujemy opis i wyniki porannej sesji na Autodromo Hermanos Rodriguez
30.10.1518:34
Nataniel Piórkowski
5225wyświetlenia


Max Verstappen uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas porannego piątkowego treningu przed GP Meksyku - pierwszej sesji F1 rozegranej na Autodormo Hermanos Rodriguez po 23 latach przerwy.

Sesja rozpoczęła się na przesychającym torze, a wyjeżdżający z alei serwisowej kierowcy korzystali z ogumienia przejściowego. Jako pierwszy na opuszczenie pit-lane zdecydował się Pastor Maldonado, w ślad za którym szybko poszli pozostali zawodnicy. Bez większej niespodzianki z najbardziej żywiołowym przyjęciem fanów na trybunach spotkał się lokalny bohater - Sergio Perez. Max Verstappen, zapytany o warunki panujące na torze, odparł swemu inżynierowi: Wszędzie jest ślisko.
Po dziesięciu minutach Kimi Raikkonen uzyskał pierwszy w ten weekend czas okrążenia: 1:37,169s.

Wynik ten szybko został przebity przez Verstappena, który odnotował 1:35,283s. Wkrótce na drugie miejsce przesunął się Vettel - kierowca Ferrari z powodzeniem wybronił się z drobnej przygody, jaką przeżył w trakcie przejeżdżania dziesiątego zakrętu. Po dwudziestu minutach od startu sesji, czterokrotny mistrz świata stwierdził, iż nawierzchnia toru jest już zbyt sucha, by w dalszym ciągu korzystać z opon przejściowych, ale pomimo tego nadal pozostaje "absurdalnie śliska".

Red Bull wykorzystywał pierwsze minuty sesji na prowadzenie testów z użyciem farby flow-vis. Nie przeszkadzało to jednak w osiąganiu przez Ricciardo konkurencyjnych czasów okrążeń, dzięki którym utrzymywał kontakt z czołówką tabeli. Blisko końca pierwszych trzydziestu minut zajęć, Raikkonen zgłosił swemu zespołowi całkowity brak przyczepności tylnej osi. W międzyczasie na torze zaczęli pojawiać się pierwsi kierowcy na slickach, a Bottas wskoczył na pozycję lidera z czasem 1:30,678s.

Zmiana ogumienia naturalnie doprowadziła do wielu przetasowań w tabeli wyników. Bez czasu okrążenia przy swoim nazwisku pozostawali wyłącznie Jolyon Palmer oraz Nico Hulkenberg.

Po krótkiej przerwie na torze ponownie pojawił się Daniel Ricciardo, który po kilku kółkach przebił wynik Bottasa i osiągając 1:29,502s przesunął się na pozycję lidera. W cieniu pozostawali kierowcy Mercedesów: najlepszy z nich, Lewis Hamilton, plasował się na półmetku sesji na trzecim miejscu, ze stratą jednej tysięcznej do Fernando Alonso. Dobrze radził sobie Palmer, który po opuszczeniu garażu wskoczył na pierwsze miejsce uzyskując rezultat 1:28,163s. Interesująco prezentowały się wyniki pomiarów prędkości, dokonywane u końca prostej startowej. Na półmetku sesji najwyższą mógł pochwalić się Bottas (354km/h), drugą Perez (351,8km/h), a dopiero trzecią Hamilton (350,9km/h).

U progu ostatnich trzydziestu minut sesji, liderem tabeli został Rosberg. Niedługo po tym na drugie miejsce awansował Hamilton. Różnica pomiędzy kierowcami Srebrnych Strzał wynosiła jedną dziesiętną część sekundy. Felipe Nasr obrócił swój bolid w ostatnim zakręcie, ale bezpiecznie i bez konsekwencji powrócił do dalszej pracy. Po kilku chwilach Rosberg poprawił swoje osiągnięcie na 1:27,226s, uzyskując przy tym maksymalną prędkość na poziomie 361,2km/h. Krótko po tym Niemiec wycofał się jednak z dalszego udziału w sesji z powodu przegrzewających się hamulców.

Awans w klasyfikacji zaliczyli Perez (czwarte miejsce) oraz Kwiat - Rosjanin przesunął się na pierwsze miejsce z wynikiem 1:27,181s. W międzyczasie Hamilton otrzymywał od swego inżyniera instrukcje dotyczące zarządzania temperaturą hamulców, w celu uniknięcia losu zespołowego partnera.
Inżynierzy McLarena wykryli z kolei problem z nową jednostką Jensona Buttona. Brytyjczyk szybko zjechał do alei serwisowej, a mechanicy stajni z Woking razu przystąpili do wymiany silnika.

McLaren wykonuje w ten weekend podwójną wymianę jednostki w bolidzie Buttona. Po problemach zakładają drugi z silników. Żeby zdążyć przed drugim treningiem muszą zacząć swoją pracę już teraz - komentował ekspert telewizji Sky Sports, Ted Kravitz. Tymczasem Fernando Alonso pojawił się na torze korzystając z przejściowego ogumienia. McLaren potwierdził jednak, że na jednej z opon na suchy tor znalezione zostało nacięcie. Zespół nie chciał ryzykować skorzystania z naruszonego kompletu i zdecydował się wysłać kierowcę na tor na oponach oznaczonych zielonym kolorem.

Ostatnie minuty treningu nie przyniosły znaczących zmiany w tabeli. Raikkonenowi rozdzielił kierowców Red Bulla, a wkrótce ta sama sztuka udała się także Vettelowi. Blisko końca zajęć na pierwsze miejsce wskoczył niespodziewanie Max Verstappen z czasem 1:25,990s.


Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 41°C
Temperatura powietrza: 21°C
Prędkość wiatru: 7,4 m/s
Wilgotność powietrza: 50%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Max Verstappen (33)Toro Rosso STR101:25,99038
2Daniił Kwiat (26)Red Bull RB111:26,2950,3050,30527
3Kimi Raikkonen (7)Ferrari SF15-T1:26,2950,3050,00036
4Sebastian Vettel (5)Ferrari SF15-T1:26,8860,8960,59131
5Daniel Ricciardo (3)Red Bull RB111:27,1851,1950,29928
6Nico Rosberg (6)Mercedes F1 W06 Hybrid1:27,1961,2060,01119
7Valtteri Bottas (77)Williams FW371:27,3031,3130,10726
8Carlos Sainz (55)Toro Rosso STR101:27,4101,4200,10737
9Sergio Perez (11)Force India VJM081:27,5811,5910,17119
10Felipe Massa (19)Williams FW371:27,6951,7050,11424
11Lewis Hamilton (44)Mercedes F1 W06 Hybrid1:27,7231,7330,02827
12Marcus Ericsson (9)Sauber C341:28,4982,5080,77527
13Pastor Maldonado (13)Lotus E23 Hybrid1:28,5592,5690,06130
14Felipe Nasr (12)Sauber C341:28,5792,5890,02025
15Jolyon Palmer (30)Lotus E23 Hybrid1:28,7112,7210,13224
16Nico Hulkenberg (27)Force India VJM081:29,0993,1090,38816
17Fernando Alonso (14)McLaren MP4-301:30,0724,0820,97317
18Alexander Rossi (53)Marussia MR03B1:30,6194,6290,54723
19Jenson Button (22)McLaren MP4-301:32,0916,1011,4729
20Will Stevens (28)Marussia MR03B1:32,8666,8760,77511
107% najlepszego czasu: 1:32,009

KOMENTARZE

8
impr
30.10.2015 09:53
Ćwierć wieku przerwy, a Jonathan Palmer kręci takie czasy! Brawo! ;)
piotr_del_grey
30.10.2015 09:50
Co tu dużo mówić - obecna konfiguracja jest po prostu tragiczna. Dawna wersja miała w sobie to 'coś' a ta obecna nie dość że jest wolna to jeszcze wieje trochę czymś z Abu Dhabi, gdzie, jak sami wiemy, walki zbytnio nie ma. Tylko że tor w Emiratach był już tak projektowany. Autodromo Hermanos Rodriguez zupełnie straciło swój charakter.
Masio
30.10.2015 09:37
Sam się dziwię, że kiedyś było dużo pobocza kiedy Peraltada jeszcze istniała, a teraz nagle tego miejsca nie ma. Jak to możliwe?!
Mr President
30.10.2015 07:53
@rno2 Jednak aktualna konfiguracja jest o wiele gorsza niż ta z zakrętem z toru owalnego. Skoro zainwestowano duże pieniądze, nie lepiej było za wszelką cenę poszerzyć tę strefę i zachować dawny charakter toru? Wszystkie obiekty stają się coraz bardziej "kanciaste" i nawet stara pętla jest przerabiana na tilkedrom, znowu łamana szykana zamiast widowiskowego, dłuższego zakrętu. Oczywiście, dzięki temu łatwiej będzie wyprzedzać, ale w F1 zapomnieli, że ilość nie idzie w parze z jakością manewrów.
rno2
30.10.2015 06:52
@WooQash I tak nie mają w tym roku nic do stracenia :) @Iwan Sekcja stadionowa nie jest zrobiona tylko dla kaprysu, ale również dlatego, że stara konfiguracja tego zakrętu musiała zostać zmieniona z uwagi na brak odpowiedniej ilości miejsca na strefę bezpieczeństwa. Niestety na przestrzeni lat zmieniły się wytyczne przy projektowaniu torów i jest jak jest.
paymey852
30.10.2015 06:52
dominacja Renault ale te merce słabe :P
Iwan
30.10.2015 05:47
Dziwny tor, dwie szybkie proste a potem zakręty, ta sekcja stadionowa jest tragiczna, mogli sobie ją darować i zostawić 180 stopniowy łuk który był na starym obiekcie. Ten tor przypomina mi skrzyżowanie Monzy i Hungaroringa...
WooQash
30.10.2015 05:40
McLaren nie przestaje mnie zadziwiać dziwnymi decyzjami :P