Ricciardo uzyskał najlepszy czas w 1. treningu przed GP Singapuru

Prezentujemy opis i wyniki wieczornych zajęć na torze Marina Bay.
15.09.1712:00
Nataniel Piórkowski
5616wyświetlenia
Embed from Getty Images

Daniel Ricciardo wykręcił najlepszy czas okrążenia w pierwszej sesji treningowej przed Grand Prix Singapuru. Na dwóch kolejnych pozycjach znaleźli się Sebastian Vettel i Max Verstappen.

Po popołudniowych opadach deszczu, sesja rozpoczęła się na miejscami wilgotnym torze. Jako pierwszy aleję serwisową opuścił Pascal Wehrlein, za którym na okrążenie instalacyjne wyruszył Stoffel Vandoorne. Kierowca McLarena był jednym z trzech zawodników, którzy w trakcie wieczornej sesji testowali w swoich bolidach system Halo. Belg usłyszał od swego inżyniera, że nawierzchnia jest w gruncie rzeczy sucha.

Po dziesięciu minutach okrążenia instalacyjne mieli już na koncie wszyscy kierowcy prócz lidera klasyfikacji generalnej - Lewisa Hamiltona. Jego zespołowy partner z Mercedesa, Valtteri Bottas, znajdował się w tym czasie na torze i kończył pierwsze pomiarowe okrążenie, uzyskując czas 1:48,770s na supermiękkim ogumieniu. Fin nie zjechał do pit lane i dwukrotnie poprawił swoje osiągnięcie, schodząc do poziomu 1:46,334s. Swój pierwszy czas uzyskał także Sean Gelael, współpracujący w trakcie FP1 z Toro Rosso. Początkowo Indonezyjczyk tracił do Bottasa około dziesięciu sekund, później zbliżył się do Fina na 6,3s.

Kilka minut później Nico Hulkenberg został poproszony o pilną zmianę ustawień na kierownicy swojego bolidu. Pomimo bliżej nieokreślonego problemu Niemiec wskoczył na drugie miejsce. Tymczasem na swoim inauguracyjnym szybkim kółku znajdował się Hamilton, który został nowym liderem tabeli z wynikiem 1:43,236s. Wkrótce znajdujący się na czele duet Mercedesa rozdzielił Daniel Ricciardo.

Niska przyczepność toru sprawiała, że wielu kierowców popełniało błędy bądź blokowało koła na dohamowaniach do wolnych zakrętów. W ciągu pierwszych 30 minut zajęć w powszechnym użyciu były opony wykonane zarówno z supermiękkiej jak i ultramiękkiej mieszanki.

Ricciardo nie spuszczał z tempa, by po chwili wrócić na czoło klasyfikacji - nie na długo, gdyż kilka sekund później lepszym czasem błysnął drugi z zawodników RBR: Max Verstappen (1:43,278s). Kilka minut po godzinie 17:00 czasu lokalnego Lance Stroll Williamsa zgłosił problemy z pracą jednostki napędowej Mercedesa, znajdującej się w jego FW40. Podczas gdy Kanadyjczyk zmierzał w kierunku alei serwisowej, w garażu Renault mechanicy pracowali nad hamulcami w R.S.17 Hulkenberga. Tuż po przekroczeniu półmetka sesji, Hamilton awansował na pierwsze miejsce schodząc poniżej bariery 1:43s - 1:42,904s.

Dziesięć minut później Fernando Alonso przekazał McLarenowi komunikat o utracie mocy silnika. Poproszony o zmianę ustawień, dwukrotny mistrz świata odparł tylko: O mój Boże, naprawdę?. Na tym etapie czołowa dziesiąta plasowała się następująco: Hamilton, Verstappen, Bottas, Ricciardo, Raikkonen, Vettel, Perez, Vandoorne, Hulkenberg i Palmer. W pierwszym sektorze, w którym znajdują się dwie długie proste, rekordowy międzyczas należał do Lewisa Hamiltona. W dwóch kolejnych, gdzie przeważają kręte sekcje, najlepszymi wynikami legitymował się Verstappen. Z kolei podopieczny akademii Ferrari - Antonio Giovinazzi, korzystający w trakcie pierwszego treningu z bolidu Kevina Magnussena o mały włos uniknął uderzenia o ścianę w okolicach dwudziestego pierwszego zakrętu.

Problem z silnikiem w bolidzie Alonso nie okazał się poważny - kilka minut po nim Hiszpan zameldował się na szóstym miejscu, ze stratą sekundy do lidera. Postępów dokonali także inni kierowcy: u progu ostatnich piętnastu minut na czele ponownie znajdował się Ricciardo (1:42,489), a kolejne miejsca zajmowali Vettel, Verstappen, Hamilton i Perez. Wszyscy kierowcy, oprócz Grosjeana, Giovinazziego i Gelaela uzyskali swoje najlepsze czasy na ultramiękkich Pirelli PZero. W czasie, gdy w tabeli dochodziło do sporych przetasowań, w Williamsie mechanicy pracowali nad ustawionym na podnośnikach bolidem Strolla, w którym wbrew wcześniejszym podejrzeniom doszło do bliżej nieokreślonej usterki skrzyni biegów.

W ostatnich minutach postępów dokonał Gelael - osiemnaste miejsce po okrążeniu na ultramiękkim ogumieniu, oraz Ocon, który wskoczył na P13, przed Massę. Lewis Hamilton przestrzelił dohamowanie do wirażu numer czternaście i został zmuszony do skorzystania ze strefy wyjazdowej. Verstappen do samego końca sesji testował w swoim bolidzie rozwiązania aerodynamiczne przygotowane przez Red Bulla, czego dowodem była jaskrawa farba flow-viz. W tabeli nie doszło już jednak do żadnych większych zmian. Drugi trening, który odbędzie się w warunkach reprezentatywnych dla kwalifikacji i wyścigu, wystartuje o godzinie 14:30 czasu polskiego.


Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 33°C
Temperatura powietrza: 30°C
Prędkość wiatru: 0,0 m/s
Wilgotność powietrza: 64%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Daniel Ricciardo (3)Red Bull RB131:42,48921
2Sebastian Vettel (5)Ferrari SF70H1:42,5980,1090,10921
3Max Verstappen (33)Red Bull RB131:42,6100,1210,01223
4Lewis Hamilton (44)Mercedes W08 EQ Power+1:42,9040,4150,29427
5Sergio Perez (11)Force India VJM101:43,4230,9340,51925
6Valtteri Bottas (77)Mercedes W08 EQ Power+1:43,4340,9450,01127
7Kimi Raikkonen (7)Ferrari SF70H1:43,7341,2450,30025
8Fernando Alonso (14)McLaren MCL321:43,7591,2700,02519
9Nico Hulkenberg (27)Renault R.S.171:44,1011,6120,34224
10Daniił Kwiat (26)Toro Rosso STR121:44,2201,7310,11925
11Stoffel Vandoorne (2)McLaren MCL321:44,3401,8510,12025
12Jolyon Palmer (30)Renault R.S.171:44,9612,4720,62125
13Esteban Ocon (31)Force India VJM101:45,0532,5640,09225
14Felipe Massa (19)Williams FW401:45,0842,5950,03127
15Romain Grosjean (8)Haas VF-171:46,4563,9671,37220
16Antonio Giovinazzi (50)Haas VF-171:46,7824,2930,32627
17Lance Stroll (18)Williams FW401:47,1904,7010,40811
18Sean Gelael (38)Toro Rosso STR121:47,5705,0810,38026
19Marcus Ericsson (9)Sauber C361:47,6995,2100,12923
20Pascal Wehrlein (94)Sauber C361:47,8865,3970,18724
107% najlepszego czasu: 1:49,663

KOMENTARZE

4
piro
15.09.2017 02:33
@bolekse Biorąc pod uwagę strefę klimatyczną i porę roku jaką mamy w Singapurze to w nocy nie ma prawa padać. Tam opady zdarzają się wczesnym popołudniem (przeważnie 13-15). Wystarczy popatrzeć na Malezję ponieważ to kilkanaście km różnicy. Tak więc nie ma co liczyć na deszcz ani w kwali ani w wyścigu.
Pavlos Le Paul
15.09.2017 10:22
@bolekse Z deszczem podczas sesji to jeszcze nie było. Póki co klasycznie Red Bull mocny w treningach, zobaczymy jak się wszystko rozwinie do jutra.
Lolek
15.09.2017 10:22
Ciekawe, czy ktoś w tym roku będzie miał spotkanie "face to face with godzilla"
bolekse
15.09.2017 10:05
Ktoś pamięta czy kiedyś był deszcz na GP Singapuru ? Jak się wtedy zachował Charlie? Na niedziele co nieco zapowiadają, może być albo ciekawie albo nie być nic jak na monzie, że będą czekać (tym bardziej, że noc) Kiedyś ktoś sie wypowiadał na ten temat czy w ogóle rozpatrują wyścig nocny w deszczu ?