Światowa Rada FIA zatwierdziła zmiany w przepisach F1
Po czwartkowym posiedzeniu potwierdzono także, że Rajd Polski wypadnie z kalendarza WRC.
21.09.1723:57
3326wyświetlenia
Embed from Getty Images
Podczas zorganizowanego w czwartek w Paryżu posiedzenia Światowa Rada Sportu Motorowego FIA zatwierdziła zmiany w przepisach Formuły 1.
Halo
Zatwierdzono pełną specyfikację Halo, systemu ochrony kokpitu, który wejdzie do użytku w F1 począwszy od sezonu 2018. Opóźnienie w tym zakresie budziło frustrację niektórych teamów - szczególnie tych z mniejszymi budżetami - które obawiały się "zamrożenia" prac projektowych nad nowymi bolidami, podkreślając, że testy obciążeń mają bezpośrednie przełożenie na strukturę podwozia.
W czwartek ustalono procedury związane z testami obciążeń systemu. Do regulaminu technicznego zostały wprowadzone odpowiednie poprawki, które zostały ratyfikowane przez Światową Radę.
Deklaracja dostaw silników
Istotną zmianą jest przesunięcie terminu, w którym producenci są zobowiązani do poinformowania organu zarządzającego o zamiarze dostarczania jednostek napędowych konkretnym zespołom z 15 maja na dzień 1 stycznia roku poprzedzającego mistrzostwa świata, których dotyczą porozumienia.
Wykorzystywanie bolidów w obecnej specyfikacji do celów pokazowych
Dotychczas podczas pokazów, na przykład w trakcie zorganizowanej w tym roku imprezy F1 Live w Londynie, zespoły mogły wykorzystywać bolidy sprzed dwóch sezonów.
Rygorystyczne regulacje w zakresie testów bolidów w bieżącej specyfikacji dopuszczały zorganizowanie dwóch dni pokazowych z użyciem aktualnych konstrukcji w okresie pomiędzy finałem sezonu i końcem roku kalendarzowego. W ich trakcie bolid mógł pokonać nie więcej niż 15 kilometrów. Tego typu przejazdy wykorzystywano głównie do świętowania sukcesów w klasyfikacji konstruktorów: w ubiegłych latach zdobycie mistrzostwa świętował ten sposób zespół Mercedesa.
Od przyszłego roku zespoły będą mogły wykorzystywać bolidy w specyfikacji 2018 lub 2017 podczas imprez organizowanych przez właściciela praw komercyjnych. Zachowano limit 15 kilometrów. Do pokazów nie może dojść na konfiguracji toru zatwierdzonej do użytku w Formule 1.
System punktów do superlicencji
Wprowadzono zmiany do systemu punktów uprawniających kierowcę do otrzymania superlicencji umożliwiającej starty w Formule 1. W dalszym ciągu zawodnik, który ubiega się o superlicencję będzie musiał zebrać w niższych seriach 40 punktów. Po modyfikacjach system prezentuje się następująco (.pdf).
Embed from Getty Images
informacja prasowa
Światowa Rada Sportów Motorowych FIA przyjęła kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata na sezon 2018. Wśród 13 rund WRC planowanych w przyszłym roku nie znalazł się Rajd Polski, który w ciągu ostatnich czterech lat był rozgrywany jako zawody rangi mistrzostw świata.
W ocenie Komisji WRC FIA organizacja ostatniej edycji Rajdu Polski nie spełniała standardów bezpieczeństwa z powodu niedostatecznej kontroli służb porządkowych organizatora nad zachowaniem kibiców. Stanowisko to zostało przyjęte na podstawie raportów delegatów FIA obecnych na zawodach, a organizator rajdu otrzymał żółtą kartkę za powyższe uchybienia.
Podczas zorganizowanego w czwartek w Paryżu posiedzenia Światowa Rada Sportu Motorowego FIA zatwierdziła zmiany w przepisach Formuły 1.
Halo
Zatwierdzono pełną specyfikację Halo, systemu ochrony kokpitu, który wejdzie do użytku w F1 począwszy od sezonu 2018. Opóźnienie w tym zakresie budziło frustrację niektórych teamów - szczególnie tych z mniejszymi budżetami - które obawiały się "zamrożenia" prac projektowych nad nowymi bolidami, podkreślając, że testy obciążeń mają bezpośrednie przełożenie na strukturę podwozia.
W czwartek ustalono procedury związane z testami obciążeń systemu. Do regulaminu technicznego zostały wprowadzone odpowiednie poprawki, które zostały ratyfikowane przez Światową Radę.
Deklaracja dostaw silników
Istotną zmianą jest przesunięcie terminu, w którym producenci są zobowiązani do poinformowania organu zarządzającego o zamiarze dostarczania jednostek napędowych konkretnym zespołom z 15 maja na dzień 1 stycznia roku poprzedzającego mistrzostwa świata, których dotyczą porozumienia.
Wykorzystywanie bolidów w obecnej specyfikacji do celów pokazowych
Dotychczas podczas pokazów, na przykład w trakcie zorganizowanej w tym roku imprezy F1 Live w Londynie, zespoły mogły wykorzystywać bolidy sprzed dwóch sezonów.
Rygorystyczne regulacje w zakresie testów bolidów w bieżącej specyfikacji dopuszczały zorganizowanie dwóch dni pokazowych z użyciem aktualnych konstrukcji w okresie pomiędzy finałem sezonu i końcem roku kalendarzowego. W ich trakcie bolid mógł pokonać nie więcej niż 15 kilometrów. Tego typu przejazdy wykorzystywano głównie do świętowania sukcesów w klasyfikacji konstruktorów: w ubiegłych latach zdobycie mistrzostwa świętował ten sposób zespół Mercedesa.
Od przyszłego roku zespoły będą mogły wykorzystywać bolidy w specyfikacji 2018 lub 2017 podczas imprez organizowanych przez właściciela praw komercyjnych. Zachowano limit 15 kilometrów. Do pokazów nie może dojść na konfiguracji toru zatwierdzonej do użytku w Formule 1.
System punktów do superlicencji
Wprowadzono zmiany do systemu punktów uprawniających kierowcę do otrzymania superlicencji umożliwiającej starty w Formule 1. W dalszym ciągu zawodnik, który ubiega się o superlicencję będzie musiał zebrać w niższych seriach 40 punktów. Po modyfikacjach system prezentuje się następująco (.pdf).
Embed from Getty Images
WRC: FIA potwierdza usunięcie Rajdu Polski z kalendarza WRC
informacja prasowa
Światowa Rada Sportów Motorowych FIA przyjęła kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata na sezon 2018. Wśród 13 rund WRC planowanych w przyszłym roku nie znalazł się Rajd Polski, który w ciągu ostatnich czterech lat był rozgrywany jako zawody rangi mistrzostw świata.
W ocenie Komisji WRC FIA organizacja ostatniej edycji Rajdu Polski nie spełniała standardów bezpieczeństwa z powodu niedostatecznej kontroli służb porządkowych organizatora nad zachowaniem kibiców. Stanowisko to zostało przyjęte na podstawie raportów delegatów FIA obecnych na zawodach, a organizator rajdu otrzymał żółtą kartkę za powyższe uchybienia.
Jako organizatorzy rajdu bierzemy całkowitą odpowiedzialność za sytuacje, które miały miejsce i które doprowadziły do negatywnej oceny kwestii bezpieczeństwa. Sytuacje te były wynikiem przede wszystkim ludzkich błędów i nie wynikały ze świadomych zaniedbań z naszej strony. Warta podkreślenia jest wysoka, ogólna ocena rajdu potwierdzona w stosownych dokumentach delegatów FIA oceniających organizację zawodów. Szczegółowe raporty przedstawicieli FIA potwierdzają, że poza sprawami dotyczącymi bezpieczeństwa nie było innych istotnych zastrzeżeń dotyczących naszego rajdu. Jako, że sprawy bezpieczeństwa kibiców są kluczowe z punktu widzenia FIA to niestety Rajd Polski nie znalazł się w przyszłorocznym kalendarzu mistrzostw świata- powiedział Jarosław Noworól, dyrektor Rajdu Polski.
Nie zamierzamy rezygnować ze starań aby w kolejnych latach powrócić do elitarnego grona rund WRC. Rozpoczynamy prace zmierzające do opracowania nowej koncepcji zabezpieczenia rajdu korzystając z pomocy jaką oferuje nam Departamentem Bezpieczeństwa FIA. Czynimy także starania, aby Rajd Polski jako zawody rangi mistrzostw świata zyskał jeszcze większe wsparcie władz oraz sponsorów, bez którego nie jest możliwa organizacja tak ogromnego przedsięwzięcia. Mam nadzieję, że pozwoli to nam spełnić finansowe oczekiwania naszych partnerów dotyczące aspektów o charakterze promocyjnym.
Tegoroczny Rajd Polski, oraz jego poprzednie edycje pokazały wielkie zainteresowanie rundą mistrzostw świata organizowaną w Mikołajkach zarówno wśród polskich, jak i zagranicznych kibiców. Goście z zagranicy stanowili blisko 40 procent wśród ponad stu tysięcy fanów sportu rajdowego jacy zgromadzili się w tym roku wokół widowiskowych odcinków specjalnych rozgrywanych podczas trzech dni rajdu. Dane te wskazują na ogromne zainteresowanie naszym rajdem w Polsce ale również pozostałych krajach Europy centralnej. Cieszymy się, że wysiłek jaki wkładamy od 4 lat w organizację Rajdu Polski w ogromnym stopniu przyczynił się do wzrostu popularności rajdów WRC w tej części Europy.
Dane statystyczne dotyczące ilości kibiców oraz zainteresowania mediów potwierdzają opinię Promotora WRC, że pod względem komercyjnym polski rynek i nasz rajd należą do grona najbardziej wartościowych składników cyklu mistrzostw świata. Przyszłoroczny Rajd Polski będzie również imprezą o międzynarodowym statusie rozegraną na mazurskich szutrach. Naszym celem jest organizacja 75. Rajdu Polski zgodnie z najwyższymi standardami FIA dotyczącymi bezpieczeństwa, tak aby możliwy był jak najszybszy powrót do Rajdowych Mistrzostw Świata FIA- podsumował.
KOMENTARZE