Oscar Piastri z trzecim pole position w sezonie

Australijczyk okazał się minimalnie szybszy od Verstappena
17.05.2517:38
Jakub Ziółkowski
595wyświetlenia
Embed from Getty Images

Q1

Charakterystyka toru w Imoli sprawiła, że kierowcy dość chętnie wyjechali na tor już na początku sesji. Wszyscy zgodnie zdecydowali się przy tym na użycie nowych opon C6, debiutujących w ten weekend. Gdy połowa stawki miała już swoje pierwsze czasy, Yuki Tsunoda popełnił błąd przy wejściu do szykany Villeneuve. Japończyk zbyt agresywnie wjechał na tarkę, przez co jego bolid się obrócił. Auto Red Bulla z impaktem uderzyło w barierę, obracając się w powietrzu wokół własnej osi. Na szczęście dla Tsunody, jego bolid zakończył rolkę w sposób umożliwiający opuszczenie samochodu o własnych siłach. Kwalifikacje zostały natychmiast przerwane, a porządkowi rozpoczęli naprawę uszkodzonej bariery.

Q1 wznowiono o 16:20, a cała stawka od razu wyjechała na tor. Verstappen szybko ustanowił najlepszy czas, wyprzedzając Piastriego i Alonso. Lando Norris był dopiero szósty po szerokim wyjeździe z nawrotu Tosa. Słabe tempo prezentowali kierowcy Ferrari - na pięć minut przed końcem sesji Leclerc był dziewiąty, a Hamilton — jedenasty, co również nie wróżyło najlepiej Mercedesowi.

W końcówce Q1 większość kierowców ponownie pojawiła się na torze. Co ciekawe, obaj zawodnicy Aston Martina wyjechali na pośrednich oponach. Bortoleto minimalnie poprawił swój czas, uciekając ze strefy spadku. Jego zespołowy kolega Hulkenberg popełnił błąd w ostatnim zakręcie i wypadł w żwirową pułapkę. Oliver Bearman awansował na dziesiątą lokatę... tuż przed wypadkiem Franco Colapinto, który mocno uderzył w barierę na wyjściu z Tamburello, łamiąc zawieszenie w swoim bolidzie.

Sesja została przerwana, a brak czasu na zegarze oznaczał koniec Q1. Odpadli: Lawson, Hulkenberg, Ocon, Bearman i Tsunoda. Czas Bearmana został anulowany, ponieważ został ustanowiony tuż przed czerwoną flagą. Tym samym do Q2 awansował Gabriel Bortoleto.

Q2

Pomimo że Q2 miało rozpocząć się o 16:46, sędziowie wciąż analizowali, kto faktycznie powinien wziąć udział w tej części kwalifikacji. Zespół Haasa błyskawicznie złożył protest przeciwko decyzji o anulowaniu czasu Bearmana. W związku z tym sędziowie postanowili wstrzymać kwalifikacje do momentu podjęcia ostatecznego rozstrzygnięcia. Tymczasem ogłoszono, że Q2 rozpocznie się o 16:58. Na końcu alei serwisowej jako pierwszy ustawił się Gabriel Bortoleto, który najwyraźniej nie zamierzał czekać na decyzję sędziów. Co ciekawe, analiza przeprowadzona przez zespół F1TV wykazała, że czas Bearmana został ustanowiony przed wywieszeniem czerwonej flagi…

Jedynym pewniakiem do nieobecności w Q2 był Franco Colapinto - mimo awansu do tej części sesji, Argentyńczyk mógł ją śledzić jedynie z pobocza. Na torze natomiast świetnie prezentował się duet McLarena. Piastri był najszybszy w pierwszych przejazdach, choć jego przewaga nad Norrisem wynosiła zaledwie dwie setne sekundy. Trzecie miejsce zajmował Verstappen.

Po kilku minutach przerwy w garażach kierowcy wrócili na tor na decydujące okrążenia. Aston Martin ponownie sięgnął po strategię z Q1 - obaj kierowcy wyjechali na pośrednich oponach. Antonelli, który wcześniej zajmował dziesiątą pozycję, poprawił się tylko nieznacznie, awansując na ósme miejsce. Russell zdołał poprawić czas Verstappena i wskoczył na trzecią lokatę. Największą niespodzianką była jednak pierwsza pozycja Carlosa Sainza.

W międzyczasie swój czas poprawił Gasly, wypychając z czołowej dziesiątki Antonellego — debiutanta w domowych kwalifikacjach. To nie był jednak koniec rozczarowań dla włoskich kibiców. Obaj kierowcy Aston Martina, jadąc na pośrednich oponach, ustanowili świetne czasy, eliminując z dalszej rywalizacji zarówno Leclerca, jak i Hamiltona! Antonelli ustawi się na starcie trzynasty, przed Bortoleto i Colapinto.

Q3

Q3 rozpoczęło się o 17:21. Stroll jako pierwszy rozpoczął szybkie okrążenie, uzyskując czas 1:15,767. Jego wynik szybko poprawił Hadjar, lecz już chwilę później na czele tabeli znalazł się duet McLarena — Piastri był minimalnie szybszy od Norrisa. Ostatnie słowo w pierwszej serii przejazdów należało jednak do Verstappena, który z czasem 1:14,772 objął prowizoryczne pole position. George Russell był blisko czołówki, zajmując czwarte miejsce. Po sensacyjnym wyniku w Q2 Carlos Sainz plasował się dopiero na ósmej pozycji, przed Albonem i Gaslym.

Na trzy minuty przed końcem sesji wszyscy kierowcy ponownie pojawili się na torze. Nie było zaskoczeniem, że kierowcy Astona Martina — Stroll i Alonso — ponownie zdecydowali się na pośrednie opony. Co ciekawe, podobny ruch wykonał George Russell, który w swoim poprzednim okrążeniu był o ćwierć sekundy wolniejszy od Verstappena.

Jako pierwszy pomiarowe okrążenie rozpoczął Piastri. Australijczyk był nieznacznie wolniejszy od Verstappena w pierwszym sektorze, jednak w drugim uzyskał rekord sesji, pokazując swoje prawdziwe tempo. Pomimo obecności wolniejszych bolidów w końcowej części toru, Piastri ukończył okrążenie z najlepszym czasem i objął prowadzenie. Norris nie zdołał powtórzyć tempa zespołowego kolegi — jego przejazd był zdecydowanie słabszy. Tymczasem Verstappen jechał bardzo podobnym tempem do Piastriego, ale ostatecznie był minimalnie wolniejszy. Tym samym Oscar Piastri sięgnął po swoje trzecie pole position w sezonie.

George Russell poprawił swój czas na pośrednich oponach i wyprzedził Norrisa, który w jutrzejszym wyścigu wystartuje z czwartego pola. Alonso zanotował znakomity czas, dający mu piąte miejsce na starcie — przed Sainzem, Albonem, Strollem, Hadjarem i Gaslym.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 38°C
Temperatura powietrza: 23°C
Prędkość wiatru: 5,8 km/h
Wilgotność powietrza: 29%
Sucho