Testy na torze Jerez dzień 1: Heidfeld najszybszy na slickach
Nieznacznie wolniejszy od kierowcy BMW okazał się jadący także na gładkich oponach Button
04.12.0718:05
7272wyświetlenia
Dziś rozpoczęły się ostatnie w tym roku zbiorowe testy Formuły 1. We wtorek na hiszpańskim torze Jerez zjawiły się wszystkie obecne zespoły, a najszybszym kierowcą okazał się Nick Heidfeld, który swój najlepszy czas ustanowił na gładkich oponach Bridgestone Potenza.
Poza kierowcą zespołu BMW Sauber slicki wypróbowali także Jenson Button (Honda) i kierowca testowy Super Aguri - James Rossiter. Button jako pierwszy założył gładkie opony i ostatecznie od Heidfelda okazał się wolniejszy o 0,1 sekundy, co dało mu drugie miejsce, natomiast Rossiter uplasował się dopiero na 12 pozycji (+2,2s). Co ciekawe, brak rowków na oponach zapewnił Heidfeldowi i Buttonowi tylko niewiele ponad pół sekundy przewagi nad najszybszym kierowcą na rowkowanych oponach - Pedro de la Rosą. Kierowca testowy McLarena jako ostatni uzyskał dzisiaj czas poniżej jednej minuty i 20 sekund.
Na czwartej pozycji znalazł się Kimi Raikkonen, który powrócił do kokpitu bolidu Ferrari po raz pierwszy od zdobycia tytułu mistrzowskiego w Brazylii. Fin rozpoczął przyzwyczajanie się do jazdy z nową elektroniką na sezon 2008, a więc bez kontroli trakcji i innych ułatwień dla kierowców. Tuż za nim na piątej pozycji uplasował się kierowca testowy Renault - Nelson Piquet Jr, prowadząc bolid R27, na którego przednich kołach pojawiły się nieruchome osłony ze szczeliną podobne do tych, z jakich w tym roku korzystały już zespoły Ferrari i Toyota, a podczas ostatnich testów także Williams. McLaren również szykuje się do ich wprowadzenia, bowiem w Jerez korzysta już z pistoletów dostosowanych do ich zdejmowania.
Szósty czas uzyskał czterokrotny mistrz Champ Car - Sebastien Bourdais (Toro Rosso), który okazał się jednym z najbardziej pracowitych kierowców podczas dzisiejszych testów. Więcej kółek od niego przejechał tylko nowy kierowca testowy Toyoty - Kamui Kobayashi, przy czym Japończyk uplasował się dopiero na przedostatniej pozycji (+3,1s). Nieznacznie wolniejszy od Bourdaisa okazał się drugi kierowca testowy McLarena - Gary Paffett, mając 0,1 sekundy przewagi nad Markiem Webberem (Red Bull), który po raz pierwszy poprowadził dzisiaj bolid bez kontroli trakcji. Pierwszą dziesiątkę zamknęli tymczasem Marc Gene (Ferrari) i Mike Conway (Super Aguri), jako ostatni mieszcząc się poniżej dwóch sekund straty do Heidfelda.
Timo Glock podczas swojego debiutu za kierownicą Toyoty TF107 uplasował się na 13 pozycji - za Sebastianem Vettelem (aktywność kierowcy Toro Rosso ograniczyły problemy techniczne) i Rossiterem, a przed Giancarlo Fisichellą, który choć testy z Force India rozpoczął dosyć pechowo od wypadnięcia z toru, to jednak zdołał uniknąć poważniejszego uszkodzenia bolidu i uzyskał całkiem niezły czas, jak na obecne możliwości tego zespołu. Drugiego F8-VIIB poprowadził były kierowca testowy Toyoty - Franck Montagny, a jego strata do Fisichelli wyniosła niewiele ponad 0,1 sekundy. Reprezentantów Force India rozdzielił Nico Hulkenberg (P15), który zadebiutował dzisiaj za kierownicą bolidu F1. Niemiec ubiegający się o posadę kierowcy testowego Williamsa przejechał najmniej okrążeń ze wszystkich uczestników testów, ale mimo to okazał się nieznacznie szybszy od Kazukiego Nakajimy.
Ostatnimi uczestnikami dzisiejszych testów byli Estończyk Marko Asmer i Hiszpan Javier Villa, którzy są głównymi kandydatami do objęcia posady kierowcy testowego zespołu BMW Sauber. Villa jako pierwszy zasiadł za kierownicą F1.07 i podczas porannej sesji przejechał 53 okrążenia, uzyskując zdecydowanie najgorszy czas ze wszystkich kierowców. Był to jednak jego pierwszy kontakt z bolidem F1, podczas gdy jeżdżący po południu Asmer już w 2003 roku odbył testy z zespołem Williams. Aktualny mistrz Brytyjskiej F3 okazał się szybszy od kierowcy GP2 o ponad pó sekundy, ale także zajął jedną z ostatnich pozycji.
Pogoda
Temperatura powietrza: 7-19°C
Temperatura toru: 8-24°C
Słonecznie
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Źródło: Autosport.com, Motorsport.com
P. | Kierowca (Nr) | Nar. | Samochód | Okr. | Czas | Strata | Odstęp |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Nick Heidfeld (-) | BMW Sauber F1.07 | 73 | 1:19,042 | |||
2 | Jenson Button (-) | Honda RA107 | 65 | 1:19,155 | 0,113 | 0,113 | |
3 | Pedro de la Rosa (-) | McLaren Mercedes MP4-22 | 48 | 1:19,712 | 0,670 | 0,557 | |
4 | Kimi Raikkonen (-) | Ferrari F2007 | 73 | 1:20,083 | 1,041 | 0,371 | |
5 | Nelson Piquet Jr (-) | Renault R27 | 66 | 1:20,366 | 1,324 | 0,283 | |
6 | Sebastien Bourdais (-) | Toro Rosso Ferrari STR2 | 97 | 1:20,615 | 1,573 | 0,249 | |
7 | Gary Paffett (-) | McLaren Mercedes MP4-22 | 50 | 1:20,638 | 1,596 | 0,023 | |
8 | Mark Webber (-) | Red Bull Renault RB3 | 65 | 1:20,682 | 1,640 | 0,044 | |
9 | Marc Gene (-) | Ferrari F2007 | 67 | 1:20,832 | 1,790 | 0,150 | |
10 | Mike Conway (-) | Super Aguri Honda RA107 | 87 | 1:20,927 | 1,885 | 0,095 | |
11 | Sebastian Vettel (-) | Toro Rosso Ferrari STR2 | 45 | 1:21,086 | 2,044 | 0,159 | |
12 | James Rossiter (-) | Super Aguri Honda RA107 | 71 | 1:21,246 | 2,204 | 0,160 | |
13 | Timo Glock (-) | Toyota TF107 | 69 | 1:21,336 | 2,294 | 0,090 | |
14 | Giancarlo Fisichella (-) | Force India Ferrari F8-VIIB | 41 | 1:21,424 | 2,382 | 0,088 | |
15 | Nico Hulkenberg (-) | Williams Toyota FW29B | 28 | 1:21,556 | 2,514 | 0,132 | |
16 | Franck Montagny (-) | Force India Ferrari F8-VIIB | 65 | 1:21,559 | 2,517 | 0,003 | |
17 | Kazuki Nakajima (-) | Williams Toyota FW29B | 33 | 1:21,586 | 2,544 | 0,027 | |
18 | Marko Asmer (-) | BMW Sauber F1.07 | 57 | 1:21,962 | 2,920 | 0,376 | |
19 | Kamui Kobayashi (-) | Toyota TF107 | 111 | 1:22,186 | 3,144 | 0,224 | |
20 | Javier Villa (-) | BMW Sauber F1.07 | 53 | 1:22,503 | 3,461 | 0,317 |
KOMENTARZE