Testy na torze Jerez dzień 1: Heidfeld najszybszy na slickach

Nieznacznie wolniejszy od kierowcy BMW okazał się jadący także na gładkich oponach Button
04.12.0718:05
Marek Roczniak
7272wyświetlenia

Dziś rozpoczęły się ostatnie w tym roku zbiorowe testy Formuły 1. We wtorek na hiszpańskim torze Jerez zjawiły się wszystkie obecne zespoły, a najszybszym kierowcą okazał się Nick Heidfeld, który swój najlepszy czas ustanowił na gładkich oponach Bridgestone Potenza.

Poza kierowcą zespołu BMW Sauber slicki wypróbowali także Jenson Button (Honda) i kierowca testowy Super Aguri - James Rossiter. Button jako pierwszy założył gładkie opony i ostatecznie od Heidfelda okazał się wolniejszy o 0,1 sekundy, co dało mu drugie miejsce, natomiast Rossiter uplasował się dopiero na 12 pozycji (+2,2s). Co ciekawe, brak rowków na oponach zapewnił Heidfeldowi i Buttonowi tylko niewiele ponad pół sekundy przewagi nad najszybszym kierowcą na rowkowanych oponach - Pedro de la Rosą. Kierowca testowy McLarena jako ostatni uzyskał dzisiaj czas poniżej jednej minuty i 20 sekund.

Na czwartej pozycji znalazł się Kimi Raikkonen, który powrócił do kokpitu bolidu Ferrari po raz pierwszy od zdobycia tytułu mistrzowskiego w Brazylii. Fin rozpoczął przyzwyczajanie się do jazdy z nową elektroniką na sezon 2008, a więc bez kontroli trakcji i innych ułatwień dla kierowców. Tuż za nim na piątej pozycji uplasował się kierowca testowy Renault - Nelson Piquet Jr, prowadząc bolid R27, na którego przednich kołach pojawiły się nieruchome osłony ze szczeliną podobne do tych, z jakich w tym roku korzystały już zespoły Ferrari i Toyota, a podczas ostatnich testów także Williams. McLaren również szykuje się do ich wprowadzenia, bowiem w Jerez korzysta już z pistoletów dostosowanych do ich zdejmowania.

Szósty czas uzyskał czterokrotny mistrz Champ Car - Sebastien Bourdais (Toro Rosso), który okazał się jednym z najbardziej pracowitych kierowców podczas dzisiejszych testów. Więcej kółek od niego przejechał tylko nowy kierowca testowy Toyoty - Kamui Kobayashi, przy czym Japończyk uplasował się dopiero na przedostatniej pozycji (+3,1s). Nieznacznie wolniejszy od Bourdaisa okazał się drugi kierowca testowy McLarena - Gary Paffett, mając 0,1 sekundy przewagi nad Markiem Webberem (Red Bull), który po raz pierwszy poprowadził dzisiaj bolid bez kontroli trakcji. Pierwszą dziesiątkę zamknęli tymczasem Marc Gene (Ferrari) i Mike Conway (Super Aguri), jako ostatni mieszcząc się poniżej dwóch sekund straty do Heidfelda.

Timo Glock podczas swojego debiutu za kierownicą Toyoty TF107 uplasował się na 13 pozycji - za Sebastianem Vettelem (aktywność kierowcy Toro Rosso ograniczyły problemy techniczne) i Rossiterem, a przed Giancarlo Fisichellą, który choć testy z Force India rozpoczął dosyć pechowo od wypadnięcia z toru, to jednak zdołał uniknąć poważniejszego uszkodzenia bolidu i uzyskał całkiem niezły czas, jak na obecne możliwości tego zespołu. Drugiego F8-VIIB poprowadził były kierowca testowy Toyoty - Franck Montagny, a jego strata do Fisichelli wyniosła niewiele ponad 0,1 sekundy. Reprezentantów Force India rozdzielił Nico Hulkenberg (P15), który zadebiutował dzisiaj za kierownicą bolidu F1. Niemiec ubiegający się o posadę kierowcy testowego Williamsa przejechał najmniej okrążeń ze wszystkich uczestników testów, ale mimo to okazał się nieznacznie szybszy od Kazukiego Nakajimy.

Ostatnimi uczestnikami dzisiejszych testów byli Estończyk Marko Asmer i Hiszpan Javier Villa, którzy są głównymi kandydatami do objęcia posady kierowcy testowego zespołu BMW Sauber. Villa jako pierwszy zasiadł za kierownicą F1.07 i podczas porannej sesji przejechał 53 okrążenia, uzyskując zdecydowanie najgorszy czas ze wszystkich kierowców. Był to jednak jego pierwszy kontakt z bolidem F1, podczas gdy jeżdżący po południu Asmer już w 2003 roku odbył testy z zespołem Williams. Aktualny mistrz Brytyjskiej F3 okazał się szybszy od kierowcy GP2 o ponad pó sekundy, ale także zajął jedną z ostatnich pozycji.

Pogoda
Temperatura powietrza: 7-19°C
Temperatura toru: 8-24°C
Słonecznie

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Źródło: Autosport.com, Motorsport.com
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1Nick Heidfeld (-)BMW Sauber F1.07731:19,042
2Jenson Button (-)Honda RA107651:19,1550,113 0,113
3Pedro de la Rosa (-)McLaren Mercedes MP4-22481:19,7120,670 0,557
4Kimi Raikkonen (-)Ferrari F2007731:20,0831,041 0,371
5Nelson Piquet Jr (-)Renault R27661:20,3661,324 0,283
6Sebastien Bourdais (-)Toro Rosso Ferrari STR2971:20,6151,573 0,249
7Gary Paffett (-)McLaren Mercedes MP4-22501:20,6381,596 0,023
8Mark Webber (-)Red Bull Renault RB3651:20,6821,640 0,044
9Marc Gene (-)Ferrari F2007671:20,8321,790 0,150
10Mike Conway (-)Super Aguri Honda RA107871:20,9271,885 0,095
11Sebastian Vettel (-)Toro Rosso Ferrari STR2451:21,0862,044 0,159
12James Rossiter (-)Super Aguri Honda RA107711:21,2462,204 0,160
13Timo Glock (-)Toyota TF107691:21,3362,294 0,090
14Giancarlo Fisichella (-)Force India Ferrari F8-VIIB411:21,4242,382 0,088
15Nico Hulkenberg (-)Williams Toyota FW29B281:21,5562,514 0,132
16Franck Montagny (-)Force India Ferrari F8-VIIB651:21,5592,517 0,003
17Kazuki Nakajima (-)Williams Toyota FW29B331:21,5862,544 0,027
18Marko Asmer (-)BMW Sauber F1.07571:21,9622,920 0,376
19Kamui Kobayashi (-)Toyota TF1071111:22,1863,144 0,224
20Javier Villa (-)BMW Sauber F1.07531:22,5033,461 0,317

KOMENTARZE

21
mai
05.12.2007 11:25
ciekawe wyniki,fisichella dobrze
McLaren_Alonso
05.12.2007 08:32
Ciekawy jestem jaki sklad wybierze Fore India bo mają ciężki wybór Giancarlo nieźle sobie radzi Franiu też Adrian Clien i Liuzzi tęz bardzo dobrze ciekawy jestem jak pójdzie Ralfikowi
AdrianAdrian
05.12.2007 07:35
Chyba sie przekonam do slicków. Wolałbym żeby Conwaya sprawdzili w BMW.
sobczak
05.12.2007 07:03
ja chce zobaczyć Ferrari na slickach :P co do niezawodnośći BMW to nie ma sie chyba co tak strasznie martwić, zobaczmy co pokaza nowym bolidem
SpeedyGonzales
05.12.2007 06:28
jak dostanie slicki może będzie lepszy:)ale tylko 0,670 przewagi slickow nad rowkiem, czyli gdyby ferrari i mclaren założyli slicki no to czasy były jeszcze lepsze z 1,7sek.
Stash
05.12.2007 06:11
kubica dzisiaj bedzie 1 i jescze lepszy od heidfelda :)
kamil-8716
04.12.2007 09:05
ciekawy jestem jak by Robercik pomykal na tych oponkach
damianodj
04.12.2007 08:59
Wkońcu zauważyli ze jest h***... niezafajne i malneli na biało bo zeby sprowadzić Brawna musieli budżet obciąć. :D:D
MICHAL413
04.12.2007 08:40
@gnt3c http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=89260&catID=2923 A co się stało z malowaniem Hondy?
gnt3c
04.12.2007 07:54
myśle że 1,5 sekundy....vija i asmer masakra...zobaczymy jak jutro bercik pojedzie...ma ktoś zdjęcia tych slicków?
patgaw
04.12.2007 07:32
bmw moglo brac hulkenberga...
jędruś
04.12.2007 07:26
Powinno się wprowadzić te slicki , bo czasy są lepsze , a i przyczepność mechaniczna wzrasta. A i po czasie Buttona widać, iż opony mogą w bolidzie wiele zmienić. Ale to raczej taki trick Brawna, który chce pokazać , że Honda jest mocna, i Button wykręcił to na pustym baku. Zauważcie różnice między Rossiterem a Conwayem!!! Nakajima - ??? Jakim cudem debiutant ma lepszy od niego czas??? Ale może Williams testował jakieś dziwne rozwiązania Czyli prawdopodobnie do Williamsa dołączy w roli kierowcy rezerwowego Hulkenberg , który miał jeździć w BMW. Ale nie dziwię się... W BMW jest bardzo ostra konkurencja. Bourdais zaczyna się rozkręcać. Jak na STR dochodzą do takich czasów, to mogą jeszcze narozrabiać w stawce. Fisco daje czadu!!! Ale o posadę będzie miał naprawdę trudno, jak Klien i Luzzi wsiądą za stery FI . Asmer i Villa szczerze wydają się dużo słabszy od boskiego Nico . Ale przecież tester nie musi jeździć rewelacyjnie , a wręcz nie powinien. Może BMW nie szuka jakiegoś młodziana który lada chwila będzie jeździł jako kierowa??? Biało-czerwony kask staje się modny dla kierowców BMW . Widać , każdy z nich chce być jak Kubek. Timo musi wejść w rytm . Dziś nie zachwycił, ale jutro ....
Lukas
04.12.2007 07:05
Widzicie gdzieś fotkę z bolidem na slickach ? Ja tylko same opony dostrzegam :(
mikoolaj
04.12.2007 06:55
Maly-boy ---> zwróc uwage ze rewelacyjny czas buttona o którym piszesz osiągniety został w optymalnych warunkach: temperatura toru powyżej 40'C a na torze testował tylko zespół Hondy. Obecnie tor był co najwyżej mocno letni... Co do czasów uzyskiwanych na slickach wypowiedziało się już ferrari, które ok rok temu na prywatnych testach sprawdziło różnicę pomiędzy slickami i rowkowanymi oponami i wyszło im ko 2 sek różnicy na okrążeniu. Wiadomo, że tor torowi nie równy, ale myślę że na Jerez była różnica co najmiej 1,5 sek http://www.f1wm.pl//php/wiad_gen.php?id=4126
cziken
04.12.2007 06:46
Sebastien Bourdais STR Ferrari STR2 1:20,615 1,573 97 Sebastian Vettel STR Ferrari STR2 1:21,086 2,044 45 Ledwo wsiadł do bryki juz ogrywa nowego Schumachera ;) EDIT:jakim prawem jechal dzisiaj Asmer jak nie byl awizowany ???
Maly-boy
04.12.2007 06:12
watpie czy wiecej czas buttona z Jerez na oponach rowkowanych kilka testow wstecz 1. Jenson Button Honda RA107 1:19,621 122 wiec mogli by nawet na mozliwosci bolidu patrzac pojechac pewnie szybciej
Pokwa
04.12.2007 06:01
Trzeba dodać więcej niż sekundę.
toperz
04.12.2007 05:50
Heidfeld jak się odejmie tę sekundę za opony typu slick to i tak ląduje przed Ferrari. Sebastien też ładnie się pokazał.
Ulver
04.12.2007 05:38
Villa testerem nie bedzie, ale dziekujemy za udzial w testach. Czas Fisico trzeba bedzie porownac do innych kierowcow, na razie trudno cos powiedziec. Po Glocku spodziewam sie wiecej, mam nadzieje, ze da czadu w kolejnych dniach. Slicki daja ok sekundy na okrazeniu, powinny byc wprowadzone jak najszybciej ;) Pobzne zyczenie :D Na plus - Brudas, Conway i opony Heidfelda ;)
Czechoslowak
04.12.2007 05:20
Hulkenberg lepszy od Nakajimy... chyba z tego Japończyka nic nie będzie
owca
04.12.2007 05:15
Heidfeld i Button zrobili bardzo dobre czasy. nie spodziewałem sie ich tak wysoko w tabeli. ciekawe czy i jak bardzo slicki im w tym pomogły.