Budowa nowego tunelu aerodynamicznego zespołu Sauber trwa

28.07.0300:00
Marek Roczniak
1179wyświetlenia

Prace nad budowanym w Hinwil nowym tunelem aerodynamicznym zespołu Sauber postępują zgodnie z planem. Ostatnio zainstalowany został w nim jeden z kluczowych elementów - tzw. "Rolling Road". Wyprodukowane przez amerykańską firmę MTS Systems Corporation z Minneapolis 57-tonowe urządzenie służy do symulacji przesuwającej się pod pojazdem drogi i jest największą tego typu konstrukcją na świecie. Będzie ono zsynchronizowane z głównym wentylatorem o mocy 3000 kilowatów, wytwarzającym strumień powietrza o prędkości blisko 300 km/h. Dzięki temu odtworzone zostaną niemal identyczne warunki jak podczas jazdy po zwykłym torze. Co więcej, duży rozmiar platformy z przesuwającym się pasem stalowym (ponad 15 metrów kwadratowych) umożliwi jednoczesne testowanie dwóch modeli bolidów w skali 60%, przez co będzie można dokładnie zbadać wpływ jadącego z przodu bolidu na aerodynamikę znajdującego się za nim pojazdu. Platforma ta ponadto będzie mogła być obrócona o 10 stopni w dowolną stronę, co umożliwi zasymulowanie niewielkiego poślizgu.

Jeśli wszystko będzie postępować zgodnie z planem, to nowy tunel aerodynamiczny zostanie ukończony już w połowie grudnia bieżącego roku. Jego kalibracja zajmie najwyżej trzy miesiące, co oznacza, że do przeprowadzania badań będzie gotowy z początkiem sezonu 2004. Szwajcarska stajnia planuje powiększenie zespołu inżynierów odpowiedzialnych za rozwijanie aerodynamiki bolidów, co umożliwi pracę na dwie zmiany w nowym tunelu, który będzie jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu, wykorzystywanych przez zespoły Formuły Jeden. Szef stajni z Hinwil - Peter Sauber jest przekonany, iż zapewni on dokonanie zdecydowanych postępów w najbliższej przyszłości.