GP Francji: trening 2 - Alonso zapewnia Renault P1

Wyniki i opis ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Magny-Cours
20.06.0815:38
Marek Roczniak
9650wyświetlenia

Fernando Alonso (Renault) dosyć nieoczekiwanie okazał się najszybszym kierowcą podczas ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Magny-Cours. Hiszpan pokonał na miękkich oponach dwójkę kierowców Ferrari, jednak do poprawienia najlepszego czasu Felipe Massy z porannej sesji zabrakły mu ponad 0,4 sekundy. Robert Kubica (BMW Sauber) po początkowych problemach z silnikiem ostatecznie uplasował się na szóstej pozycji, tuż za świetnie spisującym się Sebastianem Vettelem (Toro Rosso).

Druga sesja rozpoczęła się już przy słonecznej pogodzie, choć nad torem nadal wisiały chmury, ale już nie tak ciemne, jak przed południem. Tym razem kierowcy przystąpili od razu do pracy i jako pierwszy czas okrążenia ustanowił lokalny bohater Sebastien Bourdais (Toro Rosso) - 1:18,745. W chwilę później szybciej od Francuza pojechali Nelson Piquet Jr (Renault) i obydwaj kierowcy BMW, z których szybciej pojechał Kubica i to właśnie Polak znalazł się na pierwszym miejscu z czasem 1:17,281. Następnie kierowców BMW rozdzielił Heikki Kovalainen (McLaren), by na kolejnym okrążeniu uzyskać czas 1:17,001, który dał mu pierwsze miejsce.

Po 10 minutach na czele klasyfikacji znalazł się Lewis Hamilton (McLaren) z czasem 1:16,500. Tymczasem Kovalainen spadł na trzecie miejsce, bowiem szybciej od niego pojechał także Vettel. Niemiec nie cieszył się jednak długo z drugiego miejsca, bowiem lepszy czas od niego uzyskał po chwili Alonso - 1:16,607. W międzyczasie okazało się, Kubica podczas drogi powrotnej do boksów narzekał przez radio na problemy z silnikiem w swoim BMW F1.08. W 16 minucie Bourdais uzyskał czas 1:16,758 i awansował na czwarte miejsce, plasując się przed Kovalainen i Kimim Raikkonenem (Ferrari).

Kilka minut później na torze pojawił się także Massa, wykręcając na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym czas 1:16,569, który dał mu drugie miejsce. W chwilę później Raikkonen poprawił się na 1:16,514 i zrzucił swojego kolegę z zespołu na trzecie miejsce. Odpowiedzią Massy na to był czas 1:16,359 i tym samym Brazylijczyk awansował na pierwsze miejsce, pokonując najszybszego dotąd Hamiltona o 0,141 sekundy. Tuż po upływie pół godziny od rozpoczęcia sesji pierwsza pozycja wróciła jednak w ręce zespołu McLaren, kiedy to Kovalainen na bardziej miękkich oponach uzyskał czas 1:16,340.

W chwilę później Hamilton wypadł z toru w trzecim zakręcie, ale tak jak Kovalainen w pierwszej sesji zdołał uniknąć zderzenia z bandą i po przejechaniu przez całe żwirowisko wrócił na tor. Po powrocie do boksów okazało się, że Brytyjczyk uszkodził nieco swój bolid podczas przejazdu przez żwir. W 36 minucie najszybszy czas sesji uzyskał Raikkonen, pokonując na twardszych oponach Kovalainena o ponad 0,3 sekundy. W międzyczasie na tor powrócił po początkowych problemach z silnikiem Kubica. Polak przejechał cztery okrążenie i powrócił do boksów bez poprawy swojej pozycji - nadal był trzynasty.

W 41 minucie Massa przełamał w końcu barierę jednej minuty i 16 sekund, wykręcając czas 1:15,854, po czym popełnił błąd w ostatniej szybkiej szykanie i wypadł na pobocze, ale zdołał utrzymać kontrolę nad bolidem i po chwili był z powrotem na torze. W połowie sesji na czele klasyfikacji znajdowali się dwaj kierowcy Ferrari, a pozostałe miejsca w pierwszej dziesiątce zajmowali: Kovalainen, Vettel, Hamilton, Alonso, David Coulthard (Red Bull), Nico Rosberg (Williams), Nick Heidfeld (BMW Sauber) i Bourdais. Vettel na bardziej miękkich oponach uzyskał czas 1:16,345, mieszcząc się poniżej pół sekundy straty do Massy.

W międzyczasie Kubica zaliczył kolejny krótki przejazd i poprawił nieznacznie swój czas (1:17,140), ale nadal był poza pierwszą dziesiątką. W końcu po założeniu bardziej miękkich opon z białym paskiem Polak wykręcił 1:16,450 i awansował na piąte miejsce. Tymczasem Raikkonen na takich samych oponach zszedł poniżej jednej minuty i 16 sekund, ale nadal był drugi. Miękkie opony sprawdzał też Massa i był szybszy na nich aż o pół sekundy, ale nie ukończył okrążenia i wrócił do boksów.

Na 25 minut przed końcem sesji Hamilton powrócił na tor po blisko półgodzinnej naprawie bolidu. Pomimo jazdy na miękkich oponach Brytyjczyk nie zdołał jednak poprawić czasu i nadal był siódmy. Tymczasem Alonso wykręcił na oponach z białym paskiem czas 1:16,260 i awansował na trzecie miejsce. Na kwadrans do zakończenia sesji kolejność pierwszej dziesiątki była następująca: Massa, Raikkonen, Alonso, Vettel, Kovalainen, Kubica, Heidfeld, Hamilton, Coulthard i Rosberg.

W 81 minucie Hamilton poprawił się na 1:16,232 i awansował na trzecie miejsce, a w chwilę później najlepszy czas sesji uzyskał niespodziewanie Alonso, wykręcając na miękkich oponach 1:15,778. W końcówce sesji Massa próbował poprawić swój czas na miękkich oponach, ale wypadł z toru w trzecim zakręcie i o mały włos nie uderzył w bandę. Brazylijczyk nie wrócił jednak od razu do boksów i kontynuował jazdę, by zakończyć swój ostatni przejazd bez poprawy czasu. Tymczasem Kubica poprawił się na 1:16,317 i sesję ukończył przed Kovalainenem na szóstej pozycji.

Tuż po zakończeniu regulaminowych 90 minut rozpoczęła się zapowiadana wcześniej próba nowego oprogramowania w standardowych ECU, które może umożliwić zmianę przepisów dotyczących samochodu bezpieczeństwa. W pewnym momencie porządkowi wywiesili żółte flagi i tablice z literami SC, a dodatkowo zainstalowane na torze "digiflagi" zaczęły rozświecać się na żółto i gasnąć w równych odstępach czasu. Kierowcy mieli za zadanie potwierdzić otrzymanie sygnału o symulowanej neutralizacji i z wolniejszą prędkością powrócić do boksów. Wszystko zdawało się przebiegać zgodnie z planem.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 41°C
Temperatura powietrza: 23°C
Prędkość wiatru: 2,3 m/s
Wilgotność powietrza: 55%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 2

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Fernando Alonso (5)Renault R281:15,77837
2Felipe Massa (2)Ferrari F20081:15,8540,0760,07624
3Kimi Raikkonen (1)Ferrari F20081:15,9990,2210,14542
4Lewis Hamilton (22)McLaren MP4-231:16,2320,4540,23329
5Sebastian Vettel (15)Toro Rosso STR31:16,2980,5200,06642
6Robert Kubica (4)BMW Sauber F1.081:16,3170,5390,01935
7Heikki Kovalainen (23)McLaren MP4-231:16,3400,5620,02336
8Nick Heidfeld (3)BMW Sauber F1.081:16,4580,6800,11843
9Nelson Piquet Jr (6)Renault R281:16,5430,7650,08539
10David Coulthard (9)Red Bull RB41:16,5720,7940,02936
11Nico Rosberg (7)Williams FW301:16,6820,9040,11042
12Jarno Trulli (11)Toyota TF1081:16,7430,9650,06143
13Sebastien Bourdais (14)Toro Rosso STR31:16,7580,9800,01542
14Kazuki Nakajima (8)Williams FW301:17,0021,2240,24432
15Timo Glock (12)Toyota TF1081:17,0921,3140,09039
16Mark Webber (10)Red Bull RB41:17,1061,3280,01438
17Jenson Button (16)Honda RA1081:17,2441,4660,13837
18Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM011:17,3941,6160,15042
19Rubens Barrichello (17)Honda RA1081:17,5911,8130,19727
20Adrian Sutil (20)Force India VJM011:17,8682,0900,27733
107% najlepszego czasu: 1:21,082

KOMENTARZE

19
barteks2
20.06.2008 11:20
LOL! Te wloty są już co najmniej od paru miesięcy...
Sultan
20.06.2008 10:04
beemy mają na nosie wloty powietrza.Za przednim zawieszeniem. Zauważył to ktoś? były wcześniej?
buczu
20.06.2008 04:11
O co wam chodzi z tymi silnikami. Te piątkowe to są nówki sztuki. Weekend wyścigowy obejmuje tylko sobotę i niedziele. Piątki to co innego. Mogą zmieniać silniki do woli.
Anderis
20.06.2008 03:36
Toro Rosso nie jest żadnym zaskoczeniem. W zeszłym roku byli znacznie wyżej na treningach, a w kwalifikacjach i wyścigu powrócili do normalności.
sobiibos
20.06.2008 03:32
nie ma sie czym martwić miał problemy z zapłonem ot cała ceregiela wymienili na nowy a wy tu przeżywacie
Mati93
20.06.2008 03:27
ja się martwię silnikiem Roberta żeby tylko nie zawiódł w czasie wyścigu.
maciej
20.06.2008 03:14
Alonso pojechał pod publike:) Wkońcu renault to Francuski koncern. Eh Martwią mnie problemy Roberta z silnikiem:(
michal2111
20.06.2008 03:08
Spokojny trening. Moje wnioski: -Alfonso będzie na pewno walczył -Ferrari w porządku :) -Hamilton gorzej od Raikkonena -Toro Rosso to zaskoczenie -Bourdais chyba wiele nie zwojuje Ale pamiętajmy, to tylko treningi.
oligator
20.06.2008 02:14
A ja mysle ze Alonso postapi podobnie jak w Hiszpani i bedzie walczyl o PP. Pamietajcie ze postoj bardzo malo kosztuje na Magny Court wiec mozna jechac nawet na 4 stopy (o ile sie umie naciskac przez 100% okrazen ale Alonso to potrafi)
Filo_M-ce
20.06.2008 02:11
Tak dokładnie, miał problemy z zapłonem silnika, który wydawał dziwne dzwięki - tak przynajmniej poinformowali nas komentatorzy. Po wyjeździe gdy pokazywali Kubicę nawet przez chwilę wydawało mi się że faktycznie coś dziwnie silnik chodzi, ale po pokazaniu onboarda upewniłem się że brzmi on normalnie. No to jednak trening, jak zawsze. Nic nam wyniki specjalnego nie mówią raczej.
farkf1
20.06.2008 02:07
Alonso pięknie, na oparach nie jechał bo przejechał jeszcze dobrych kilka okrążeń po wykręceniu tego czasu, nie twierdzę, że Renault poczyniło taki postęp by walczyć o P1 w kwalifikacjach ale jednak jakaś poprawa na pewno jest i to nie mała. Robert pewnie gdyby nie problemy z bolidem to byłby dużo wyżej i też było widać, że nie jedzie na 100%.
hawaj
20.06.2008 02:03
Ludzie tylko proszę nie piszcie że Alonso jeździł z pustym bakiem, bo nie jeździł, wyjechał kilkanaście minut przed końcem sesji (chyba około 10 - 12 minut) i pozostał do końca na torze - pierwsze okrążenie miał rewelacyjne a później widać było że ma problemy - najprawdopodobniej graining. Robert jechał bardzo uważnie, precyzyjnie i ostrożnie, widać było duży zapas, unikał tarek i nie ciął ostro zakrętów, więc moim zdaniem to była taktyka by nie niszczyć auta i nie ryzykować wypadnięcia. Uważam że jutro BMW będzie na swoim miejscu.
rafaello85
20.06.2008 01:58
Jestem absolutnie spokojny o Ferrari:) Ta ekipa zawsze byłą bardzo mocna na tym torze.
sobiibos
20.06.2008 01:52
konrad nie pustego baku nie miał bo jeszcze troche jechał a co do kubicy to zastanawia mnie tylko OGROMNA strata w 3 sek. tracił tam strasznie duzo czasu jednak bedzie dobrze bo nie jechał na 100% (nie zrobił rzadnego błędu a inni mase oraz nie było tej jego agresywnosci w jeździe) w 2 było chyba to samo lecz nie zbyt dobrze słyszałem a oglądałem na internecie
Clydebarrow
20.06.2008 01:50
Uzupełnienie do mojego pytania - pytam o zgłoszenie Roberta z drugiej sesji treningowej. O problemach z grainingiem w pierwszej słyszałem.
pyciek
20.06.2008 01:49
komentatorzy na PSE mówili coś o ile dobrze pamiętam o problemach z zapłonem silnika ze wydawal jakies dziwne odgłosy
buczu
20.06.2008 01:46
P to P, czyli pozycja.
Clydebarrow
20.06.2008 01:43
A czy termin "P1" nie odnosi się tylko do kwalifikacji lub wyścigu? Z ciekawości pytam, bo nie mam pewności... I jeszcze jedno pytanie - czy ktoś z oglądających sesję orientuje się, jaki problem zgłaszał Robert w jej początkowej fazie (po zgłoszeniu tego problemu zjechał na dobrych kilkanaście minut do garażu)? Tak, jak przez całą sesję kwalifikacyjną miałem ciszę i spokój i mogłem oglądać, tak akurat w tym momencie ktoś postanowił zadzwonić i nie dosłyszałem. Byłbym wdzięczny za info...
konrad111996666
20.06.2008 01:42
No no Alonso pięknie ale myślę że jeździł prawie z pustym bakiem a co do Kubicy to zachowuje spokój