FIA chce także podnieść wpisowe zespołów

Zespoły mają w ten sposób płacić za poprawione bezpieczeństwo i zaplecze logistyczne
24.06.0814:14
Marek Roczniak
2612wyświetlenia

Poznaliśmy już chyba powód, dla którego FIA domaga się większych dochodów dla zespołów Formuły Jeden od właściciela praw komercyjnych, czyli dowodzonej przez Berniego Ecclestone'a administracji F1. Międzynarodowa Federacja Samochodowa chce bowiem podnieść roczne wpisowe zespołów o 150%.

Niespełna tydzień po pojawieniu się doniesień o możliwym strajku kierowców z powodu znaczącego wzrostu opłat za superlicencje od tego roku, FIA chce podnieść także wpisowe zespołów z obecnych 300.000 euro do 740.000 euro w przyszłym roku.

Pozyskane w ten sposób środki Federacja zamierza przeznaczyć na opłaty za poprawione bezpieczeństwo i zaplecze logistyczne podczas wyścigów, za co do tej pory musiała płacić z własnej kieszeni. Zarówno sprawa podniesienia wpisowego zespołów, którego wysokość w przeciwieństwie do superlicencji nie jest uzależniona od liczby zdobywanych punktów, jak i kwestia większych dochodów dla zespołów od administracji F1, mają zostać przedyskutowane podczas jutrzejszych obrad Światowej Rady Sportów Motorowych w Paryżu.

Oto lista rzeczy, które FIA chce opłacać z pieniędzy od zespołów:
  1. System zarządzania ruchem na torze (znany jako F1MS), który w czasie rzeczywistym dostarcza informacje o pozycji samochodów na torze i pozwala wysyłać sygnały do bolidów o sytuacji na torze (całkowity koszt: 1.026.000 euro).

  2. Zwiększone użycie paneli świetlnych (tzw. digiflags), mających stanowić uzupełnienie dla flag wywieszanych przez porządkowych. Poprawiają one widoczność sygnałów dawanych kierowcom i dają kontroli wyścigu możliwość lepszego panowania nad sytuacją na torze (całkowity koszt: 1.232.000 euro).

  3. Rejestratory danych (SDR), które służą do monitorowania parametrów samochodów i zbierania danych z wypadków. Są one używane od sześciu lat i do tej pory zespoły płaciły za nie bezpośrednio dostawcy tych urządzeń, ale teraz FIA ma być za nie odpowiedzialna (całkowity koszt: 130.900 euro).

  4. Nowa sieć informacyjna w pit lane i w garażach zespołów, która ma zapewnić całkowicie bezpieczny system wymiany informacji, mający zastąpić przekazywanie papierowych kopii dokumentów zespołom od kontroli wyścigu lub sędziów. Sieć ta byłaby także wykorzystywana do przekazywania informacji F1MS, danych pogodowych i danych z SDR oraz ujednoliconych ECU (koszt dla każdego zespołu: 70.400 euro).

  5. Prognoza pogody. Prowizja za informacje o pogodzie przekazywane zespołom kosztuje rocznie FIA 485.000 euro.

  6. System łączności radiowej ze stanowiskami dowodzenia w pit lane, który jest wykorzystywany przez zespoły od sześciu lat do bezpośredniej komunikacji z kontrolą wyścigu. Kosztuje on 780.000 euro i suma ta będzie dzielona po równo pomiędzy zespoły i FIA.


W przypadku 10 zespołów startujących w sezonie, wymienione wyżej rzeczy będą kosztowały każdą ekipę 428.700 euro rocznie.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

16
rafaello85
25.06.2008 02:53
FIA najpierw podniosła opłatę za superlicencję dla kierowców, teraz chce więcej kasy za wpisowe zespołów...
rmn
25.06.2008 07:28
Trąbka chyba nie wiesz o czym piszesz..
K
24.06.2008 10:12
To zespołom się to czawką trochę odbije, chociaż podniesienie tego wpisowego w skali budżetów rzędu kilkuset milionów dolarów, nie jest zaporową kwotą. Ale 150% przypomina mi uwolnienie cen benzyny w Malezji poprzez zniesienie dotacji rządowych.
Ferdynand Trąbka
24.06.2008 06:57
Pkt 4. Ponad 70tys. euro ma zapłacić każdy zespół, za system, którego realizacja standardową siecią informatyczną nie wyniosłaby w całości 10tyś. złotych?
Krauza
24.06.2008 05:09
FIA chyba chce dobić zespoły prywatne...
oligator
24.06.2008 03:03
Fajne te koncowki, precyzyjne :)
Rob3rt
24.06.2008 02:55
W tym tempie mądrych zmian proponuję kononowicz na Prezydenta FIA za Maxa. "i nie będzie nic"! pozatym to nie rozumiem działań na rzecz obniżania kosztów związanych z rozojem silnikow, itp itd, a zarazem same "niewielkie" podwyżki. M może jednak komuś w FIA zależy na rozpadzie F1?.
sir_Lukas
24.06.2008 02:55
nie długo zespoły będą musiały płacić za to że kibice wywiesili ich flage
Bart2005
24.06.2008 02:40
Oby przed ewentualnym rozpadem F1 Robert zdobył tytuł :)
madry86
24.06.2008 02:33
To jest parodia to co się dzieje, niedługo przez te ich kłótnie i brak porozumienia F1 się rozsypie:/
ht-hubcio
24.06.2008 02:23
obniżanie kosztów wg FIA
deeze
24.06.2008 02:19
Ta pogoda to jakiś śmiech na sali, fakt. Wystarczy jedna osoba i odpowiednie oprogramowanie - sprawdza na kilku serwisach, porównuje i wstawia. OMG, ja chcę mieć tą robotę!
mika02
24.06.2008 01:53
tak, pkt 5 jest genialny, może te bez młała pół bańki euro pójdzie na opłacenie jakiegoś zaklinacza pogody?
adams
24.06.2008 12:42
niech wniosą opłatę za oddychanie tlenem na torze wyścigu
buran
24.06.2008 12:34
myślę, że jednak korzystają, tylko, iż ona często się nie sprawdza
seba_d
24.06.2008 12:26
tą prognozę pogody to by sobie podarowali i tak z niej nikt nie korzysta.