Ferrari otworzyło sezon prezentacji w tym roku

Najnowszy bolid stajni z Maranello został nazwany F60
12.01.0908:51
Pyciek & Maraz
14120wyświetlenia

Ferrari jako pierwsze zaprezentowało nowy bolid na sezon 2009, którym Kimi Raikkonen i Felipe Massa będą bronili tytułu mistrza świata konstruktorów dla włoskiej stajni.

Ferrari F60 (tak nazwano nowe auto) jest 55. bolidem w historii Ferrari, który będzie rywalizował w Mistrzostwach Świata Formuły Jeden. Nazwa bolidu została wybrana, aby uczcić uczestnictwo Ferrari we wszystkich 60. mistrzostwach Formuły 1 od roku 1950.

Projekt, który został oznaczony numerem 660 jest interpretacją przepisów, które będą obowiązywały w tym roku i zakładają wiele nowych rozwiązań. Zmiany w aerodynamice są wynikiem działań OWG (Overtaking Work Group - grupa robocza ds. wyprzedzania) we współpracy z FIA i zespołami F1, co ma zwiększyć liczbę wyprzedzeń w sezonie 2009.

Nowe przednie skrzydło ma neutralny profil w środku, co będzie jednakowe we wszystkich tegorocznych bolidach, a więc główne zmiany nastąpiły po bokach tego skrzydła, które jest teraz dużo szersze. Zmienione zostały także inne elementy aerodynamiczne, a raczej usunięto zdecydowaną większość z nich z karoserii F60 i pod tym względem również nie przypomina on modeli Ferrari z ostatnich kilku lat. Tylne skrzydło jest umiejscowione wyżej i jest dużo węższe, a dyfuzor został nieco cofnięty.

Nowe regulacje aerodynamiczne wymusiły również zmianę zawieszenia w bolidzie, gdyż te elementy nie mogą być już obudowane w takim samym stopniu, jak dotychczas. Nowe zawieszenie i ogólny układ bolidu zostały przeprojektowane w świetle nowych przepisów, aby uzyskać odpowiedni rozkład masy. Wygląd bolidu został także dostosowany do dwóch innych znaczących zmian: wprowadzenia Systemu Odzyskiwania Energii Kinetycznej (KERS) oraz nowych opon typu slick. System KERS w F60 został zaprojektowany przez Ferrari we współpracy z Magneti Marelli i jest umieszczony centralnie na silniku pod tylną częścią nadwozia.

Powrót do opon bez rowków jest kolejnym skutkiem działania OWG, a także ruchomy płat przedniego skrzydła, którego kąt nachylenia kierowca będzie mógł regulować w czasie jazdy. Oprogramowanie do zarządzania tym elementem, a także systemem KERS zostało zaprojektowane w Maranello. Układ przeniesienia napędu został przeprojektowany, aby zapewnić lepszą wydajność aerodynamiczną samochodu. Obudowa skrzyni biegów jest ponownie wykonana z włókien węglowych. Przekładnia nadal jest zamontowana podłużnie i posiada system bardzo szybkiej zmiany biegów. Jest również nowy układ hamulcowy, do którego szczęki zaprojektowało Brembo.

Zgodnie z przyjętym niedawno przez FIA i FOTA nowymi przepisami odnośnie redukcji kosztów w F1, na jeden bolid przypada osiem silników, które muszą wytrzymać 17. Grand Prix. W związku z tym obroty silnika 056 V8 zostały zmniejszone do 18.000 obr./min. i teraz wytrzymałość silnika szacuje się na około 2.500 kilometrów. Zmiany mogły być dokonane jedynie w układzie dolotowym, pozycji wtryskiwaczy i konfiguracji rur wydechowych. Zmiany w przepisach oznaczają, że Shell odegrał ważną rolę, jeśli chodzi o niezawodność, przygotowując odpowiednie oleje i środki smarne dla silnika i skrzyni biegów.

Jeszcze dzisiaj Felipe Massa zasiądzie za kierownicą Ferrari F60 i wykona pierwszy test nowego samochodu na torze Mugello. Po południu spodziewany jest komentarz Brazylijczyka odnośnie nowego samochodu.

•  Galeria zdjęć z prezentacji Ferrari F60 i testu na torze Mugello

•  Prezentacje i pierwsze testy bolidów na sezon 2009

Źródło: Ferrariworld.com

KOMENTARZE

64
NEO86
05.02.2009 12:14
Uwzględniając nowe przepisy to Ferrari wygląda bardzo ładnie. Dla mnie jest najładniejszy samochód w stawce:)
czarodziej_f1
15.01.2009 11:06
Nowa Toyota jest okropna! http://www.toyota-f1.com/cmn/img/news/20090115/05_l.jpg
Huckleberry
14.01.2009 10:46
Nie zapominajcie, że BMW NIE POKAZAŁO JESZCZE nowego bolidu. Przecież to była przejściówka - a już porównujecie, który ładniejszy...
Hornet
14.01.2009 02:23
Zapraszamy do pierwszego w Polsce internetowego fanklubu zespołu Scuderia Ferrari. Portal powstał by zjednoczyć w jednym miejscu setki fanów Ferrari których jest tak wielu w Polsce, a którzy nie mają gdzie porozmawiać o swoim ulubionym zespole. Ferrari Fansite - Szybkość, Precyzja, Pasja. Jedyny taki portal! Zapraszamy! Administracja strony Ferrari Fansite. http://www.f1ferrari.freens.pl/
Dale65
14.01.2009 12:52
Wygląda dziwnie, ale do wszystkiego się przyzwyczaimy ;) Zobaczcie chociażby na Ferrari F1-90 z 1990 http://www.f1wm.pl/zespoly/bolid.php?id=700 Czyż nie wygląda to dzisiaj dziwnie? Ale 19 lat temu to była normalka i jakby wtedy ktoś zobaczył bolidy z np. 2007/2008 to też by pomyślał, że wyglądają "dziwnie". Parę lat minie i my sami tak powiemy, kiedy przyzwyczaimy się do nowych "potworków" :)
Ferdynand Trąbka
13.01.2009 08:58
Moim zdaniem bardzo przyzwoicie wygląda ten bolid. Jeżeli ktoś uważa, że w tym sezonie regulamin wymusza paskudny wygląd bolidów, to jest zwykłym troglodytą, który nie oglądał tego sportu wcześniej i w ogóle nie interesował się historią.
gigi
13.01.2009 08:55
Nowe Ferrari wygląda bardzo ładnie w kontekście interpretacji nowych przepisów. Jedynie skrzydła wyglądają jak nie z tego auta, ale na to już są skazane wszystkie zespoły.
kriZq
13.01.2009 07:59
mi sie podoba, to taki oldschool w nowoczesnym wydaniu...bolidy wygladaja bardzo sportowo
sebas
13.01.2009 06:36
Taki sobie potworek. W tym roku będziemy oglądać wyścigi potworków :)
Chłodny
13.01.2009 02:39
Mnie sie podoba, jest ładniejsze od BMW, ciekawe ile z tej bestii wycisną i czy będzie z KERS.
push_mss
12.01.2009 10:05
Hahaha, z tym Nakajimą arahja masz rację, też ostatnio się zastanawiałem ile razy w ciągu wyścigu w Australii Nakajima zjedzie do boksu wymieniać nos :) Tak swoją drogą, to może paść nowy rekord F1 w ilości zjazdów jednego kierowcy do boksu w jednym wyścigu :D
George
12.01.2009 09:44
A mi się podoba^^
arahja
12.01.2009 09:31
a ja już tęsknie za aerobzetami. dla mnie pięknie wyglądało STR z rogami na końcu nosa lub wygięty tylni spojler McL. ciążko to byyło dostrzec za zdjęciach ale na mnie robiło kolosalne wrażenie wszystkie te elementy mające na celu skierowanie strugi powietrza z jednej części aero do kolejnej. sponsorzy na pewno będą się cieszyć z lepiej wyekskonowanych logotypów. i wielki szacunek dla ferrari że ciągle ma ogromnego spiętego konia z boku bolidu - dziedzictwo i tradycja! Enzo napewno byłby zadowolony. ( http://www.f1wm.pl/galeria/displayimage.php?album=127&pos=17 - widzicie tylni spojler na tej focie? buahahahaha! wygląa jakby massa zbił go z kimim tuż przed prezentacją z dykty którą znaleźli gdzieś w fiorano) tak swoją drogą to biedyn jest wiliams - bedzie musial na jeden wyślig przywozić po 10 przednich nosów dla nakajimy ^^
push_mss
12.01.2009 08:45
No niestety, nic nowego nie napisze mówiąc że nowe ferrari jest paskudne :/ Wygląda jak sportowa wersja spychacza. Najbardziej drażni mnie ta dysproporcja czyli bardzo dużo z przodu, mało z tyłu - strasznie szkaradny to twór. No ale nie ma innej rady jak się przyzwyczaić. A tak jeśli chodzi o podobieństwa, to mi się przypominają konstrukcyjnie bolidy Benettona AD 93/94 - szczególnie jeśli patrzeć z przodu... Może to tylko moje skojarzenie, ale chyba coś w tym jest.
michal2111
12.01.2009 08:23
Nowe bolidy dziwne. Myślałem, że będzie lepiej. Teraz ważne, żeby mój ulubiony zespół zdobył podwójną koronę. Ale to oznaczenie - F60. Jakoś nie pasuje. Wolałbym F2009. Teraz czekamy do 29 marca.
Martol
12.01.2009 08:17
piekny resorek z tego F60 ;)
Jędruś
12.01.2009 07:58
Bolid wygląda ładnie.Nawet bardzo ładnie. Linia bolidu z góry - http://www.f1wm.pl/galeria/displayimage.php?album=127&pos=1 jest poprostu CUDNA !!! Gładka , piękna , lśniąca , bez zbędnych nalepek sponsorów czy udziwnień. Wygląda z góry pięknie. Z przodu jest gorzej. Przednie skrzyło o ile na wprost wygląda jeszcze dosyć ( element po bokach długo stosowało BMW i SA ... ) . Z boku wygląda jednak jak odśnieżarka ... Ale to nie wina Ferrari ale regulaminu , że tak przednie skrzydło będzie wyglądać... Tylne nienajgorsze. Wiele innowacji w nim nie ma , bo nacięcia oraz profil są w podobnym miejscu co w F2008. Boczne ścianki nadają trochę agresywności sylwetce skrzydła ale tu też bez rewelacji. Stroje za to bardzo ładne , według mnie lepszy niż w tym roku. Bardzo podobne do tych w jakich gra Aresenal :D
bolekse
12.01.2009 07:52
a mi sie podobaja nowe bolidy :] a nie takie pooblkejane jak choinka cudami aerodynamicznymi :P (ktore tez w sumie swoj urok mialy) ale narzekac nie bede :P
ferdziokiepski
12.01.2009 07:44
no gdyby czekac na mod o d CTDP to trzeba by poczekac gdzieś do 2012 roku
Lalu
12.01.2009 07:16
Ta poczekać, byle nie za długo :P
ferdziokiepski
12.01.2009 07:00
rofl-jak ten nowy mod ma sie okazać takim samym badziewiem jak PRT 2008 czy jakos tak to ja wole poczekac dłuzej na coś lepszego
rafaello85
12.01.2009 06:06
Grekyy---> no cóż, obserwując posezonowe testy także stwierdziłem, że do tej pory ( wizualnie ) najlepiej prezentował się McLaren. Jednak poczekajmy do piątku, bo być może coś zmienili.
Grekyy
12.01.2009 05:38
Mnie, po oswojeniu się ze zdjęciami na pokazie i torze, samochód zdecydowanie się nie podoba. Nadzbyt to wychudzone i nie wiem jak komuś może się kojarzyć z bolidami przełomu lat 80' - 90'. Sam Massa stwierdził, że spodziewał się czegoś masywniejszego. Trochę dziwi mnie ta skrajność - BMW okropne, Ferrari piękne, pomimo mojej sympatii do włoskiej marki i teamu. Biało-niebieski brzydal w wersji przejściowej był przynajmniej bardziej zwarty, ten wygląda jak szkielet ; ] Trochę jak Audi-Palmer czy inny golas... ba nawet jak Formula Ford z dopsawanymi lotkami :P Dla mnie wygląd to na szczęście nie najważniejsza kwestia. Nigdy nie przepadałem za McLarenem, ale wygląda na to, że srebrna strzała będzie wyglądać najfajniej (sądząc po testowej wersji).
rofl
12.01.2009 05:34
no bolid dla mnie jest brzydki (przez te skrzydla) chociaz fakt zastanawia mnie jakie czasy na maxa jadac beda osiagali kierowcy. chodzi mi o takie male porownanie do roku ubieglego. no i KERS....i zastanawiam sie kiedy juz wyjdzie mod do rF z tym bolidem ;p
toperz
12.01.2009 05:26
Hitokiri już zwrócił wcześniej uwagę na te lusterka. Ja bym zabronił. Jak wszystko to wszystko. Można to lusterko zamocować zupełnie inaczej.
Menuna
12.01.2009 05:11
Szkoda, ze nikt, oprocz jednej osoby, nie zastanawia sie jak maja zamiar wytlumaczyc dodatkowe owiewki, ktore sa teraz "konieczna i niezbedna" czescia montowania lusterek. Jesli juz nie wplynal zaden wniosek od osciennego zespolu to lada dzien lub w trakcie pierwszych wspolnych testow napewno sie pojawi. Sadze, ze ten element ma zblizone wlasciwosci do zastosowanych w zeszlorocznym BMW, tam tez przy wlotach powietrza byly takie pionowe "ostrza" A Wam jak sie wydaje, przejdzie i wszyscy to zastosuja, czy beda chcieli zakazac?
Angulo
12.01.2009 05:09
Po pierwsze to ich nie znoszę, a po drugie to 1 kolor na całe auto to trochę mało.
tomek_46
12.01.2009 05:00
Z jakich to oczywistych względów Ferrari Ci się nigdy nie podobało? Gdyby miało inne logo to już byłoby ładne czy nie lubisz czerwieni?
Angulo
12.01.2009 04:38
Cóż mi nigdy się Ferrari nie podobało (z oczywistych względów), ale w porównaniu do wersji beta BMW to jest całkiem dobrze.
toperz
12.01.2009 04:20
Trzeba przyznać, że wygląda obiecująco. I zgadzam się, że to trzymanie do lusterek powinni im zabronić.
buran
12.01.2009 04:11
ale piękny... jeżeli to wygląd jeździ to u mnie już mają mistrzostwo
Falarek
12.01.2009 04:01
Niektórzy chyba zmienią zdanie jak zobaczą jak to wygląda na torze. Są fotki na forum można obejrzeć. Niestety F60 wyglada dużo gorzej niż na tych fotkach w garażu ale to wszytko zasługo nowego regu******
Lalu
12.01.2009 03:52
@bass001 mi tam się F60 podoba bardziej niż F-16
bass001
12.01.2009 03:46
Fajne bolidy będą, prawie jak F-16 :)
pawel92setter
12.01.2009 02:59
Mi się bolid podoba. Widać, że zespoły mogą stosować róże rozwiązania w kwestii przedniego skrzydła. Bolidy powinny być bardziej oryginalne. :)
tomekf248
12.01.2009 02:58
Nazwa F60 ma podobno związek z sześćdziesięcioleciem Ferrari. O dziwo Scuderia w ostatnich latach często odchodzi od wzorców. Może to banał, ale dla niektórych nazwa ma znaczenie.
kuba22
12.01.2009 02:58
Czy ma ktoś tapety tego ferrari bo te fotki są za małe
CamilloS
12.01.2009 02:48
Nawet nieźle im wyszło to Ferrari, nie razi tak jak symbioza BMW.
Lalu
12.01.2009 02:38
Fajny ma przedni spojler, dużo lepszy niż BMW f1.08b. Powiem nawet, że mi się podoba.
rafaello85
12.01.2009 01:11
Jest nasze cudeńko:) Wszystko fajnie, tylko te spojlery... Ehhh, przyzwyczaję się:) Najważniejsze żeby bolid był: konkurencyjny i niezawodny. Tylko czemu nie ma oznaczenia F2009? Numeracja zaczynająca się od "F20X" była dość szczęśliwa, ja dalej bym to kontynuował.
Jacho
12.01.2009 12:53
wygląda boosssskoooo
camorra
12.01.2009 12:50
ale śliczny,oby byl tak szybki na jaki wyglada :D
topgear
12.01.2009 12:47
Wygląda podobnie jak z przełomu lat 80 i 90:D Myślałem, że będzie gorzej, choć ten tył mnie przeraża- co to ma być? Ale dzięki usunięciu wszystkich tych skrzydełek reklamy są bardziej widoczne- sponsorzy muszą być zadowoleni.
macrocosm
12.01.2009 11:54
Przód koszmar na maxa. W tej części cudów nie będzie u nikogo. Reszta ok. Jak patrzę na bolid od przodu to mam wrażenie, że przepisy dot. przedniego skrzydła miały za zadanie zwiększyć opór powietrza i zmniejszyć prędkość. A po drugie czy ja źle widzę czy tylne opony są tej samej szerokości co przednie czy Bridżston się spoóźnił i nie dostarczył na czas?
barteks2
12.01.2009 11:28
Gdzie na stronie Ferrari są fotki?
Hitokiri
12.01.2009 11:23
Podejrzewam, że zbanują im te lusterka :)
B4ndit
12.01.2009 11:19
fakt, gdyby nie spojlery to byloby super, ale i tak jest ekstra w porownaniu z przejsciowym BMW. Zarabiscie wygladaja te czarne elementy widziane z boku
virescens
12.01.2009 10:47
Wyraźnie ładniejszy niż BMW. A przedni spojler ? Ciekawi mnie ile razy będą musieli go zmieniać w czasie weekendu.
leon
12.01.2009 10:09
Autko wygląda ślicznie , szkoda ,że tylny spojler musi być tak paskudny,wąski , wsoki , wygląda jak ambona. Natomiast przedni jest ogromny ,oj będą często wymieniać .
A-J-P
12.01.2009 10:05
Ładny ale ... ten spojlerek z przodu :/ fatalny
Pieczar
12.01.2009 09:49
Z boku wygląda prawie tak samo jak BMW, ale nos ma zdecydowanie ładniejszy, mniej masywny :)
Grekyy
12.01.2009 09:39
Bez rewolucji ; ] Tzn. Bolid wygląda trochę jak przejściówka - spodziewałem się zmian w kształcie pokrywy silnika. W każdym razie zmiany nie zepsuły nadmiernie wyglądu bolidu. Ten przód nie wygląda zbyt solidnie - takie chuderlawe jakieś się to zrobiło :D Myślałem, że slicki dadzą większy efekt - a wydają się jakieś takie małe przy te całej długiej, odchodzonej sylwetce ; ]
A.S.
12.01.2009 09:32
O której Ferrari urządziło tą prezentację, że news o niej pojawił się już po ósmej? Chyba nie mogli spać :) Auto wygląda całkiem przyzwoicie. Czuję, że bolidy w tej nowej specyfikacji aerodynamicznej będą mi się mimo wszystko podobały. Auto jest bardzo smukłe, spojlery nie rażą tak bardzo, jak zdawało się sądzić po pierwszych zdjęciach Saubera. Także brak tych wszystkich „aerobzdetów” pozytywnie wpłynął na wygląd bolidu. Faktycznie trochę to przypomina bolidy z początku lat 90-tych. Pozostaje tylko wierzyć, że faktycznie nowa specyfikacja przełoży się na więcej akcji wyprzedzania na torze (to znaczy czerwone Ferrari będzie częściej wyprzedzane przez inne bolidy) :)
pyciek
12.01.2009 09:25
Tak było napisane w specyfikacji technicznej F60 na oficjalnej stronie Ferrari
michal5
12.01.2009 09:20
"System KERS w Ferrari F60 został zaprojektowany przez Ferrari we współpracy z Magneti Marelli i jest umieszczony centralnie koło silnika pod tylną częścią nadwozia" to już maja ten KERS czy nie mają
gnt3c
12.01.2009 09:18
sAYo - "odśnierzania" - odśnież sobie słownik ortograficzny. Za grosz wstydu. Co do auta, standard 2009, nic więcej nie da się powiedzieć...kombajnów era nadeszła.
michu_194
12.01.2009 08:54
a u mnie nowe Ferarri już wylądowało na pulpicie :))
michael85
12.01.2009 08:46
Śliczne jak to Ferrari. Nawet taką porażkę jak nowe przepisy Włosi ładnie ułożyli :) Mam nadzieję że to bolid mistrzowski sezonu 2009.
sAYo
12.01.2009 08:46
Przdał by się u mnie taki pług do odśnieżania :)
Mariusz
12.01.2009 08:41
kombajn :)
michal5
12.01.2009 08:28
a mi się podoba
barteks2
12.01.2009 08:25
Co za głupota! Czy oni wiedzą co znaczy consistency??? Kto się później połapie w tych wszystkich oznaczeniach bolidów?
Damian375
12.01.2009 08:24
Będzie dobrze :D POZDRAWIAM
yorg
12.01.2009 08:22
nie jest źle, tylko od przodu trochę dziwacznie wygląda ten tylny spojler. Przyzwyczaimy się już po kilku wyścigach - tak myślę.