Ferrari otworzyło sezon prezentacji w tym roku
Najnowszy bolid stajni z Maranello został nazwany F60
12.01.0908:51
14120wyświetlenia
Ferrari jako pierwsze zaprezentowało nowy bolid na sezon 2009, którym Kimi Raikkonen i Felipe Massa będą bronili tytułu mistrza świata konstruktorów dla włoskiej stajni.
Ferrari F60 (tak nazwano nowe auto) jest 55. bolidem w historii Ferrari, który będzie rywalizował w Mistrzostwach Świata Formuły Jeden. Nazwa bolidu została wybrana, aby uczcić uczestnictwo Ferrari we wszystkich 60. mistrzostwach Formuły 1 od roku 1950.
Projekt, który został oznaczony numerem 660 jest interpretacją przepisów, które będą obowiązywały w tym roku i zakładają wiele nowych rozwiązań. Zmiany w aerodynamice są wynikiem działań OWG (Overtaking Work Group - grupa robocza ds. wyprzedzania) we współpracy z FIA i zespołami F1, co ma zwiększyć liczbę wyprzedzeń w sezonie 2009.
Nowe przednie skrzydło ma neutralny profil w środku, co będzie jednakowe we wszystkich tegorocznych bolidach, a więc główne zmiany nastąpiły po bokach tego skrzydła, które jest teraz dużo szersze. Zmienione zostały także inne elementy aerodynamiczne, a raczej usunięto zdecydowaną większość z nich z karoserii F60 i pod tym względem również nie przypomina on modeli Ferrari z ostatnich kilku lat. Tylne skrzydło jest umiejscowione wyżej i jest dużo węższe, a dyfuzor został nieco cofnięty.
Nowe regulacje aerodynamiczne wymusiły również zmianę zawieszenia w bolidzie, gdyż te elementy nie mogą być już obudowane w takim samym stopniu, jak dotychczas. Nowe zawieszenie i ogólny układ bolidu zostały przeprojektowane w świetle nowych przepisów, aby uzyskać odpowiedni rozkład masy. Wygląd bolidu został także dostosowany do dwóch innych znaczących zmian: wprowadzenia Systemu Odzyskiwania Energii Kinetycznej (KERS) oraz nowych opon typu slick. System KERS w F60 został zaprojektowany przez Ferrari we współpracy z Magneti Marelli i jest umieszczony centralnie na silniku pod tylną częścią nadwozia.
Powrót do opon bez rowków jest kolejnym skutkiem działania OWG, a także ruchomy płat przedniego skrzydła, którego kąt nachylenia kierowca będzie mógł regulować w czasie jazdy. Oprogramowanie do zarządzania tym elementem, a także systemem KERS zostało zaprojektowane w Maranello. Układ przeniesienia napędu został przeprojektowany, aby zapewnić lepszą wydajność aerodynamiczną samochodu. Obudowa skrzyni biegów jest ponownie wykonana z włókien węglowych. Przekładnia nadal jest zamontowana podłużnie i posiada system bardzo szybkiej zmiany biegów. Jest również nowy układ hamulcowy, do którego szczęki zaprojektowało Brembo.
Zgodnie z przyjętym niedawno przez FIA i FOTA nowymi przepisami odnośnie redukcji kosztów w F1, na jeden bolid przypada osiem silników, które muszą wytrzymać 17. Grand Prix. W związku z tym obroty silnika 056 V8 zostały zmniejszone do 18.000 obr./min. i teraz wytrzymałość silnika szacuje się na około 2.500 kilometrów. Zmiany mogły być dokonane jedynie w układzie dolotowym, pozycji wtryskiwaczy i konfiguracji rur wydechowych. Zmiany w przepisach oznaczają, że Shell odegrał ważną rolę, jeśli chodzi o niezawodność, przygotowując odpowiednie oleje i środki smarne dla silnika i skrzyni biegów.
Jeszcze dzisiaj Felipe Massa zasiądzie za kierownicą Ferrari F60 i wykona pierwszy test nowego samochodu na torze Mugello. Po południu spodziewany jest komentarz Brazylijczyka odnośnie nowego samochodu.
• Galeria zdjęć z prezentacji Ferrari F60 i testu na torze Mugello
• Prezentacje i pierwsze testy bolidów na sezon 2009
Źródło: Ferrariworld.com
KOMENTARZE