Testy w Andaluzji dzień 2/5: Deszczowy poniedziałek

Dzisiaj deszcz padał już przez cały dzień, a zespół Ferrari w ogóle zrezygnował z jazdy
02.03.0917:29
Marek Roczniak
10564wyświetlenia

Drugi dzień testów w Jerez upłynął pod znakiem deszczowej pogody - padało przez cały dzień, a więc tor nawet przez chwilę nie był suchy. W tej sytuacji zespół Ferrari w ogóle zrezygnował z jazdy w poniedziałek, a tymczasem tempo na mokrym torze dyktował Timo Glock (Toyota TF109).

Niemiec był też pierwszym kierowcą, który utracił kontrolę nad bolidem w trudnych warunkach, wpadając w poślizg w pierwszym zakręcie tuż przed godziną 11. Toyota wylądowała w żwirze, ale obeszło się bez większych uszkodzeń i japoński zespół mógł wkrótce wznowić testy. Następne wywieszenie czerwonej flagi spowodował Robert Kubica, który zatrzymał się w zakręcie nr 12.

Ze względu na zredukowany docisk, zachowanie F1.09 w mokrych warunkach znacząco różni się w porównaniu do zeszłorocznego samochodu. Jest mniejsza przyczepność, co powoduje, że samochód bardziej się ślizga. - wyjaśnił Polak. Zespół BMW Sauber poinformował, że powodem zatrzymania się na torze Kubicy był fałszywy alarm dotyczący instalacji elektrycznej, który spowodowała woda. W sumie nasz kierowca przejechał dzisiaj 70 okrążeń i uzyskał drugi czas, tracąc do Glocka 0,35 sekundy.

Na trzeciej pozycji drugi dzień testów ukończył Nico Rosberg, będąc jednocześnie najbardziej pracowitym kierowcą w poniedziałek. Reprezentant Williamsa przejechał w sumie 114 okrążeń i zmieścił się poniżej pół sekundy straty do Glocka. Nieznacznie wolniejszy od Rosberga okazał się Giancarlo Fisichella, kończąc swój drugi i zarazem ostatni dzień jazd w Jerez na czwartej pozycji, co jak na tak wczesną fazę testów nowego bolidu Force India wydaje się być całkiem przyzwoitym osiągnięciem. Jutro VJM02 przejmie Adrian Sutil.

Ostatnim sprawcą przerwania dzisiejszych testów był Sebastian Vettel, który musiał zatrzymać się na torze w zakręcie nr 6, a miało to miejsce tuż po godzinie pierwszej po południu. Mimo to kierowca Red Bull Racing zdołał przekroczyć barierę stu okrążeń, mając już jednak ponad sekundę straty do Glocka. O kolejną sekundę wolniejsi okazali się ostatni uczestnicy dzisiejszych testów - Heikki Kovalainen (McLaren MP4-24) i Nelson Piquet Jr (Renault R29), który zadomowił się już chyba na dobre na ostatniej pozycji w wynikach testów.

•   Jerez: najlepsze czasy kierowców w roku 2009
•   Jerez: dystans pokonany przez kierowców i zespoły w roku 2009

Pogoda
Temperatura powietrza: 13-13°C
Temperatura toru: 13-15°C
Intensywne opady deszczu przez cały dzień

Źródło: Informacje prasowe zespołów, F1Today.nl
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1Timo Glock (-)Toyota TF109891:30,979
2Robert Kubica (-)BMW Sauber F1.09701:31,3270,348 0,348
3Nico Rosberg (-)Williams Toyota FW311141:31,4510,472 0,124
4Giancarlo Fisichella (-)Force India Mercedes VJM02521:31,5470,568 0,096
5Sebastian Vettel (-)Red Bull Renault RB51021:32,2201,241 0,673
6Heikki Kovalainen (-)McLaren Mercedes MP4-24911:33,3712,392 1,151
7Nelson Piquet Jr (-)Renault R29661:33,4762,497 0,105

KOMENTARZE

32
NEO86
08.03.2009 12:25
Bardzo głupia decyzja Ferrari. W trakcie sezonu znowu się okaże że ich samochody są delikatne i w czasie deszczu kompletnie sobie nie radzą.
Ramzes
03.03.2009 04:33
AlanST a patrzysz dokładnie jaki to dzień? To jest 2 dzień testów: F1.pl Timo Glock Toyota TF109 1.30,979 (89 okr.) Robert Kubica BMW Sauber F1.09 1.31,327 (70 okr.) Nico Rosberg Williams FW31-Toyota 1.31,451 (114 okr.) Giancarlo Fisichella Force India VJM02-Mercedes 1.31,547 (54 okr.) Sebastian Vettel Red Bull RB5-Renault 1.32,220(102 okr.) Heikki Kovalainen McLaren MP4-24-Mercedes 1.33,371 (91 okr.) Nelson Piquet Renault R29 1.33,476 (66 okr.) F1.com 1. Timo Glock, Toyota, 1:30.979 2. Robert Kubica, BMW Sauber, 1:31.327 3. Nico Rosberg, Williams, 1:31.451 4. Giancarlo Fisichella, Force India, 1:31.547 5. Sebastian Vettel, Red Bull, 1:32.220 6. Heikki Kovalainen, McLaren, 1:33.371 7. Nelson Piquet, Renault, 1:33.476 8. Felipe Massa, Ferrari, no time Czytajcie tytuły najpierw "Testy w Andaluzji dzień 2/5: Deszczowy poniedziałek".... Jeśli patrzysz na te czasy z F1.pl Circuito de Jerez (3 marca) – najlepsze czasy do 13.05 Fernando Alonso Renault R29 1.20,612 (71 okr.) Mark Webber Red Bull RB5-Renault 1.21,035 (59 okr.) Robert Kubica BMW Sauber F1.09 1.21,463 (37 okr.) Timo Glock Toyota TF109 1.21,652 (86 okr.) Nico Rosberg Williams FW31-Toyota 1.21,701 (67 okr.) Felipe Massa Ferrari F60 1.22,905 (45 okr.) Adrian Sutil Force India VJM02-Mercedes 1.23,160 (8 okr.) Heikki Kovalainen McLaren MP4-24-Mercedes 1.23,726 (45 okr.) To jak byk co pisze na górze? Czasy do godziny 13:05, a testy trwają do 17:00...
AlanST
03.03.2009 03:51
Na f1.pl są inne czsy a na f1.com jeszcze inne
bartekws
03.03.2009 03:20
@Teliss - na pewno mówił o tegorocznym samochodzie, bo mówił tez o używaniu KERSu... gdzieś tu był link do tego wywiadu, ale zapodział mi się :D
Teliss
03.03.2009 02:41
bartekws z tego co wiem to o tym przednim skrzydle Kubica mówił tak w zeszłym sezonie o zeszłorocznym samochodzie.
bartekws
03.03.2009 12:10
w wywiadzie dla rp zmartwiła mnie trochę ta wypowiedź: "Jeśli chodzi o zmianę ustawień przedniego skrzydła, to – przynajmniej w przypadku naszego samochodu – nie jest to zbyt pożyteczne narzędzie" ciekawi mnie jak to się sprawdza u innych... Wydawało mi się, że taka regulacja powinna dawać pewien bonus zwłaszcza na zróżnicowanych torach... Ciekawi mnie jeszcze jak będzie z niezawodnością KERSu - żeby np nie zdarzały się sytuację typU: na 10 okrążeniu KERS przestał działać i przez pozostałą cześć wyścigu jeździłem z balastem, który nic mi nie dawał...
rafaello85
03.03.2009 09:50
Nie rozumiem dlaczego Ferrari nie testowało... Później się okaże, że ich bolidy znowu tracą mnóstwo czasu na mokrej nawierzchni:/
zawias
03.03.2009 12:24
No nareszcie Kub sobie potestował w deszczu. To było mu potrzebne. W ogóle będzie najwszechstronniej przygotowany-sporo jeździł na sucho i nawet w burzy piaskowej.:-). A w Ferrari stawiam na nieuszczelniony Kers, bali się że ich kopnie
Stash
02.03.2009 09:38
no fajnie ze Kubika 2 :) miejmy nadzieje ze ten czas nie byl na oparach robiony hehe i BMW zmierza w dobrym kierunku z rozwojem :) mnie martwi tylko jadna rzecz.. : te przednie skrzydła ;/ 1 zakret to bedzie descruction derby ;/ czesci beda fruwały ;/ moze dobrze byloby gdyby zrobili na testach probny start hehe :D i wiedzieli jak sie zachowac w T1
blader
02.03.2009 09:04
coś mi się wydaje, że zakaz testów w trakcie sezonu i ogólnie ograniczenia pracy w tunelach aero itp spowoduje większe rozciągnięcie stawki :) tzn, niektóre zespoły, którym uda się wykonać dobry program przed sezonem mogą odskoczyć tym z problemami. Denerwujące trochę jest to, że nie dość, iż jest mało testów to jeszcze pogoda wcale nie sprzyja.. jak nie burza piaskowa to deszcz ;/
Maraz
02.03.2009 09:00
Kubica też wczoraj testował opony na rok 2010 - wspomniałem o tym w raporcie z testów.
Kara Nocny Cień
02.03.2009 07:29
MC jeździł wczoraj z oponami na 2010 rok.. powodzenia w wyciąganiu wniosków... dziś deszcz ha ha ha
Pieczar
02.03.2009 07:18
Maraz - mógłbym prosić o linka do tego zdjęcia w większej rozdzielczości?
82TOMMY82
02.03.2009 06:48
Dale65 - troche duzo tych "albo" nie sadzisz? taka wrozka to i ja moge byc ;) quickmick----> a co ty taki ą przez ę jestes? nie rob z siebie takiej poprawnej ...(cos bym wpisal odnosnie kobiecych czesci ciala ale zaraz mnie tu wykasuja i zjedza :)) - co ty masz 5 lat? wulgaryzmy to tez czesc jezyka, i ich uzywanie jest zupelnie normalne - to naduzywanie razi (o ile w ogole mozna nazwac slowo "przesrane" wulgaryzmem...jakbys troszke miodka sobie poogladal i poczytal to bys takie rzeczy wiedzial - a tak jak mnostwo tu osob sadizsz sie na jakas znajomosc jezyka polskiego, ktory pozbawiajac wulgaryzmow, po prostu zubazasz... jeszcze troche i bedziemy tu o makijazu i pedicure gadac....ech, gdzie te czasy gdzie testosteron buzowal w komentarzach, gdzie kazdy mogl powiedziec co mysli w formie ktora oddaje to co czuje bez zadnych krepacji - krotko, dosadnie, po mesku....jasne ze rzucanie miechem bez ladu i skladu mija sie z celem i powinno byc pietnowane - ale nie popadajmy w skrajnosci jakies - moze jeszcze rozowy layout zarzuccie i kwiatki przy kazdym nicku dla ozdoby - i ranking kto powiedzial najwiecej milych komplementow uzytkownikom forum - zeby bylo tak milo i w ogole....;) ( i sorry quickmick ze to akurat do ciebie to napisalem, generalnie to nic osobistego, ale ze to juz ktorys z rzedu taki komentarz widze na tym forum to postanowilem poswiecic chwile i napisac co o tym mysle ogolnie...peace :) _____________ Słowo 'przesrane' nie jest wulgaryzmem, ale nie należy też do kanonu najpiękniejszej polszczyzny... Co do prawdziwych wulgaryzmów - w naszym serwisie NIE BĘDĄ one tolerowane. Piszę o tym żeby później nie było żadnych niejasności. /// rafaello85
Huckleberry
02.03.2009 06:47
Tak, tak, widzę, że już wyciągacie wnioski że Timo Glock będzie mistrzem świata LOL ;)
quickmick
02.03.2009 05:50
@Norbert87 Słusznie prawisz - nieprecyzyjnie się wyraziłem.
Norbert87
02.03.2009 05:44
quickmick na pokrywie silnika nie wolno montować takich stateczników, te tzw. skate fins są umiejscowione na "kołnierzu" który otacza kask kierowcy.
virescens
02.03.2009 05:39
McLaren nisko bo jazdy z pełnymi bakami i testowanie różnych wariantów ktoś musi odbębnić. Jazdę na oparach po najlepsze rezultaty zaklepane są dla lidera zespołu - Hamiltona
Dziadek
02.03.2009 05:32
Panowie, ale co sezon znajdują się napinacze, którzy po pierwszym wspólnym treningu wróżą kto gdzie jest, więc radze to czytać z przymrużeniem oka :)
quickmick
02.03.2009 05:29
Zgadzam się z Ducsenem, nie ma co się podpalać wynikami, a tym bardziej dzisiejszymi - obejrzyjcie sobie zdjęcia i popatrzcie, jaka szmatława pogoda była - mogli się przygotowywać technicznie do jazdy "po mokrym", ale nie ma co ekscytować się wynikami. Co do postoju Ferrari w boksie, być może uznali, że przestrojenie auta na deszcz (zwiększenie prześwitu, itd.), a nastęnie jutro ponownie na suchą nawierzchnię zajmie im zbyt wiele czasu i zajęli się czymś innym (jak w Bahrajnie, robili testy systemu w trakcie burzy piaskowej). Zwracam uwagę na ciekawą modyfikację Williamsa - tzw. skate fins (http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=118922&catID=3775), dwa pionowe stateczniki na pokrywie silnika, odprowadzające powietrze na zewnątrz tylnego skrzydła. PS. @Dale65 Zamiast zwrotu "albo jest bardziej prze...ne" można również użyć zwrotu "albo jest gorzej"... :-)
Dale65
02.03.2009 05:10
Faktycznie, 2 raz z rzędy McL prawie że podpiera tyły, jeździło już 2 różnych kierowców. Albo na prawdę jeżdżą z pełnym bakiem albo na pół gwizdka albo jest jeszcze gorzej niż mogłoby się nawet wydawać :P
Ducsen
02.03.2009 05:09
Napalacie się na te testy ludzie... McLaren nisko, Renault z tyłu... Ludzie do cholery? Co to ma za znaczenie? Kogo to obchodzi? Gdyby czasy testów nie byłyby ujawniane mielibyście takie samo pojęcie jak teraz.
Anderis
02.03.2009 04:59
Renault w tym roku zawsze było z tyłu, chyba za wyjątkiem jednej sesji testowej, w której Fernando się postarał i wykręcił najlepszy czas. Co do Ferrari to też nie rozumiem, dlaczego chociaż trochę nie pojeździli. Nie wiem, co za korzyść dał im cały dzień spędzony w garażu. Kilometrów testowych chyba nie ma sensu oszczędzać, bo przecież będzie zakaz testów w trakcie sezonu i po jego zakończeniu aż do 31 grudnia, więc chyba i tak nie dadzą rady całego limitu wykorzystać do wyścigu w Melbourne.
ari2k5
02.03.2009 04:59
Dlaczego Fernando nie testuje? Renault z Nelsonem to nie to samo Renault. Słabo Seb, ale wierzę, że to przejściowe. RBR jest dużo lepszy na sucho
Mexi
02.03.2009 04:56
Mimo że to tylko testy, McLaren wydaje się być naprawdę nisko. EDIT: widzę że komentarze dosyć podobne się zebrały :] Co do Renault to Ferdek jeździł całkiem przyzwoicie
PolePosition
02.03.2009 04:55
Wiem że to testy ale Nelson już drugi dzień z rzędu zamyka tabele z sporą stratą do lidera.. trochę mnie to zaczyna niepokoic.. Ciekawe jakie czasy będzie uzyskiwał Alo.
fernandof1
02.03.2009 04:51
ale reno to jest troche z tyłu nie uwazacie moze Piquet jezdzic nie umie ale zabaczymy jutro
swieca15
02.03.2009 04:50
Force India jak wysoko. Oby tak dalej!
Iwan
02.03.2009 04:46
Ferrari rezygnuje z testów w deszczu, bedzie to samo co w 2008 roku kiedy deszczowe wyścigi były dla Ferrari katastrofą..
owca
02.03.2009 04:45
dzięki :-) trochę dziwi decyzja Ferrari o pozostaniu cały dzień w garażu. mimo nie najlepszej aury zawsze cos tam mogliby posprawdzać, tym bardziej ze dni testowych w tym sezonie jak na lekarstwo. no ale to ich sprawa jak sobie harmonogram jazd rozplanują.
Maraz
02.03.2009 04:37
owca
02.03.2009 04:35
z jakiego źródła pobieracie wyniki testów?