GP Chin: trening 1 - Hamilton najszybszy

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Shanghai
17.04.0907:30
Igor Szmidt
11458wyświetlenia

Lewis Hamilton był najszybszy w pierwszym treningu przed Grand Prix Chin - wygrywając oficjalną sesję treningową po raz pierwszy w sezonie 2009. Wydaje się, że nowy pakiet aerodynamiczny McLarena MP4-24 pozwolił Mistrzowi Świata na dostanie się do czołówki kierowców.

Hamilton, który ustanowił swój czas po 60 minutach treningu w pełni skorzystał z nowego dwupoziomowego dyfuzora McLarena, pokonując lidera mistrzostw Jensona Buttona i jego zespołowego kolegę z Brawn GP - Rubensa Barrichello. Bardziej obiecujące dla McLarena było to, że zespołowy kolega Hamiltona ustanowił czwarty czas sesji.

Pierwsze pół godziny sesji należało w głównej części do tegorocznego debiutanta Sebastiana Buemiego, który kompletował informacje na temat opon i poznawał swój bolid Toro Rosso. Niedługo potem kierowca Toyoty - Jarno Trulli poprawił czas Szwajcara, przejeżdżając jedno okrążenie toru w czasie 1:39,959.

Włoch szybko poprawił ten czas o kolejne 0,69 sekundy przed pojawieniem się problemu z elektryką w jego bolidzie, który zmusił go do 30-minutowej przerwy w jeździe. Tymczasem Hamilton, którego bolid wydawał się być dużo szybszy z nowym dyfuzorem, ustanowił czas 1:38,603 - choć jego czas został szybko poprawiony przez kierowców Brawn GP - Jensona Buttona i Rubensa Barrichello.

Jednakże już godzinę później Hamilton pojechał jeszcze szybciej, a jego czas 1:37,334 nie został pobity już do końca sesji. To, co mogło napawać optymizmem zespół z Woking było to, że Kovalainen także trzymał się blisko czołowej trójki i zakończył trening ze stratą 0,338 sekundy do pierwszego kierowcy.

Mark Webber zajął piąte miejsce w jego Red Bullu, przed Trullim, któremu po awarii udało się zająć szóste miejsce. Tegoroczna gwiazda treningów Nico Rosberg zajął dopiero siódme miejsce. Drugi kierowca Toyoty - Timo Glock kilka razy wyjechał poza tor i zakończył trening na ósmej pozycji, przed dwukrotnym mistrzem świata Fernando Alonso.

Dziesiąte miejsce Sebastiena Bourdaisa i trzynaste Buemiego pokazuje, że Toro Rosso również czyni postęp w rozwoju swojego bolidu. Ferrari jednak nie było tak zadowolone. Kimiemu Raikkonenowi udało się zająć dopiero 11 pozycję, podczas gdy jego zespołowy kolega Felipe Massa, który narzekał na ziarnienie opon, ustanowił dopiero 14. czas. Obaj wyjechali poza tor w zakręcie numer 14, a bolid Brazylijczyka obrócił się ze względu na brak przyczepności.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 34°C
Temperatura powietrza: 18°C
Prędkość wiatru: 1,4 m/s
Wilgotność powietrza: 35%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Lewis Hamilton (1)McLaren MP4-241:37,33422
2Jenson Button (22)Brawn BGP0011:37,4500,1160,11618
3Rubens Barrichello (23)Brawn BGP0011:37,5660,2320,11619
4Heikki Kovalainen (2)McLaren MP4-241:37,6720,3380,10623
5Mark Webber (14)Red Bull RB51:37,7520,4180,08020
6Jarno Trulli (9)Toyota TF1091:37,7640,4300,01219
7Nico Rosberg (16)Williams FW311:37,8600,5260,09624
8Timo Glock (10)Toyota TF1091:37,8940,5600,03421
9Fernando Alonso (7)Renault R291:38,0890,7550,19519
10Sebastien Bourdais (11)Toro Rosso STR41:38,1950,8610,10624
11Kimi Raikkonen (4)Ferrari F601:38,2230,8890,02823
12Sebastian Vettel (15)Red Bull RB51:38,2740,9400,05120
13Sebastien Buemi (12)Toro Rosso STR41:38,3070,9730,03326
14Adrian Sutil (20)Force India VJM021:38,3190,9850,01218
15Felipe Massa (3)Ferrari F601:38,4181,0840,09920
16Nick Heidfeld (6)BMW Sauber F1.091:38,4561,1220,03821
17Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM021:38,4601,1260,00419
18Robert Kubica (5)BMW Sauber F1.091:38,4631,1290,00318
19Kazuki Nakajima (17)Williams FW311:38,7301,3960,26725
20Nelson Piquet Jr (8)Renault R291:38,8251,4910,09520
107% najlepszego czasu: 1:44,147

KOMENTARZE

29
dragon92
17.04.2009 10:42
Nelson dalej w formie
marios76
17.04.2009 06:37
McMarcin---> W cuda wierzysz? :) dyfuzory, takie na poważnie to widzę w europie, i to jeszcze nie w Hiszpanii... a o gonieniu czołówki można pomarzyć...
kimir
17.04.2009 05:12
W tekście jest napisane, że Massa ustanowił 14. czas a w tabeli jest na piętnastej pozycji. Gdzie tkwi błąd?
Andre180
17.04.2009 01:05
Ależ Mclaren się poprawił
Nilstem
17.04.2009 12:46
Poczekamy, zobaczymy ;] Poczekamy aż inne zespoły skonstruują nowy dyfuzor i wtedy będzie można mówić o "powrocie" McLarena...
McMarcin
17.04.2009 10:58
Brawo McLaren ! Wiedziałem, że dadzą radę szybko się uporać z problemami. No to teraz zacznie się odrabianie strat ;-)
rafaello85
17.04.2009 08:54
Lewis na czele, a Koval też nieźle pocisnął. Czyżby McLaren-Mercedes zdołał uporać się już ze swoimi problemami?
mkpol
17.04.2009 08:29
Co by nie mówić to stawka jest dużo bardziej wyrównana niż przed laty. Wniosek z tego jest jeden. Olać oszczędności i co rok wprowadzać rewolucyjne zmiany. Wtedy będziemy mieli 100% pewności że będzie ciekawie i nieprzewidywalnie. Przynajmniej w pierwszym wyścigu :-)
quickmick
17.04.2009 08:00
@Ramzes To, że ktoś zjedżdża po 6-7 okrążeniach do boksu, nie znaczy, że nie robi długich przejazdów (ważne jest, że się nie dotankowuje auta i nie zmienia opon - komentatorzy z BBC mówili, że kroi cały czas na tym samym komplecie). Jeśli patrzyłeś na live timing, mogłeś zobaczyć, że robił powtarzalne czasy we wszystkich sektorach. Prawdopodobnie decyzja o użyciu KERS jest spowodowana długą prostą między 13 i 14 zakrętem - tam musi mieć dopałkę, jeśli chce powalczyć. Przecież Robert już mówił w wywiadach w tym roku, że piątek to czas sprawdzania opon, ustawień, zawieszenia, itp. a nie ściganie.
Ramzes
17.04.2009 07:55
virescens nie trenował żadnych długich przejazdów ;-) Nie wiem czy połowa oglądała czy nie ale napisze to po raz kolejny, Kubica jeździł max. 6-7 okr. i był zjazd do boksu i szukanie zapewne ustawień. Tak wyglądały treningi oba.
virescens
17.04.2009 07:50
No to teraz zespoły będą się ścigać w dozbrajaniu dyfuzorów. A Kubica na drugim treningu też trenował długie przejazdy bo był 17 ?
Ramzes
17.04.2009 07:41
mikolajpoznan z tego co oglądałem z transmisji to Kubica mówił o tylnej osi, że wprowadzone poprawki dały większy docisk z tyłu, jednakże graining jest ciągle zbyt duży oraz to, że po wyjściu bodajże z 12 zakrętu na prostą, auto podbija do góry, czego efektem jest niezbyt płynne wyjście na prostą.
mikolajpoznan
17.04.2009 07:39
Kubi długo przez radio mówił chyba o kERS-ktos się wsłuchał.?Dla mnie było bardzo niewyraźnie..;-(
Ramzes
17.04.2009 07:39
noofaq no ja bym się martwił, bo jak dla mnie powinien jechać w Chinach bez KERS, oglądając treningi, gumy w jego aucie nie wytrzymają w dodatku KERS robi swoje. Symulowany wyścig, no przykro mi to stwierdzić ale najwięcej przejechał 6-7okr. i zjeżdżał do boksów, nie było żadnego symulowanego wyścigu, a tempo BMW jest kiepskie co tutaj dużo komentować.
noofaq
17.04.2009 07:25
czasami BMW bym się nie martwił - jeśli kubica jeździł z kers to na 110% jeździli dzisiaj symulowany długi dystans - stąd czasy będą słabe.. ciekawostka jest bardzo małe zróżnicowanie czasów - 1.5s między Hamiltonem a Piquetem to bardzo niewiele.. janjaw: bardzo słuszna uwaga..
janjaw
17.04.2009 07:19
zwróćcie uwagę na dość słabe czasy I treningu ( w ubiegłym roku najlepszy rezultat był o prawie 2,5 sek lepszy) ciekawe czy rezultat ubiegłoroczny zostanie poprawiony ( tak jak to było w Malezji) - smutne jednak jest to że BMW tak odstaje od czołówki - oczekiwania były zdecydowanie inne
maroo
17.04.2009 07:04
korzo - przeiceż nikt tu nie mówi że McL już wygra wyścig. Patrzymy na trening, każdy rozsądny człowiek wie że to tylko trening ale dla fanów McL jest to nadzieja a dla mnie i pewnie innych kibiców SF jest to przyczyna niepokoju w sumie. Tym bardziej jak sie dowiaduję o problemach w konstrukcji Ferrari przez co trudniej im sklecić takowy dyfuzor :( noofag - być może, coś w tym chyba jest że trzymali się z boku i cicho przy temacie dyfuzorów.
noofaq
17.04.2009 06:51
już na przedsezonowych testach McLaren mocno mieszał w dyfuzorze (te zabawy z rurkami Pitota itp itd).. podejrzewam, że to był słaby punkt ich bolidu i możliwe, że zastosowanie double-decker-diffuser da im całkiem spory przyrost... nie da się ukryć, że jestem pod wrażeniem szybkości ich pracy - wiele mogło mówić niedołączenie się do zespołów zgłaszających protesty.. a patrząc na wyniki chłodnym okiem to w sumie niewiele można powiedzieć - wszystko zweryufikuje Qual i wyścig..
korzo
17.04.2009 06:50
tak zadziwiające tempo.... ludzie czy wy nie potraficie wyciągnąć nawet najbardziej oczywistych wniosków? przecież ostatnio to Ferrari szalało na treningach a w wyścigu nic nie pokazali! ogarnijcie się! poza tym McLarenom już nie idzie tak dobrze w Q2
oligator
17.04.2009 06:49
@maroo No nie chce straszyc, ale wydaje mi sie ze problem z przeprojektowaniem tylu bolidu (aerodynamicznie oraz mechanicznie w srodku) to glowny powod tak mocnego oporu Ferrari w stosunku do dyfuzorow. Podobno wielopoziomowe dyfuzory musza byc tez odpowiednio zestrojone z tylnym zawieszeniem, i to rowniez nie bedzie proste w przypadku F60 (latwiejsze dla MP4-24 czy R29, nic nie wspominali o RB lub BMW)
Huckleberry
17.04.2009 06:44
No i skończyło się rumakowanie ;) (To o Brawnie). Oczywiście żarcik, treningi o niczym nie świadczą, być może Brawn testuje dzisiaj jakieś nowe rozwiązania i ich prawdziwe czasy będą dużo lepsze. maroo - rozbroiłeś mnie żartem o kserówkach :D
maroo
17.04.2009 06:39
oligator - nawet nie strasz z tą skrzynią i brakiem miejsca :(. Co do maca - no no, powrót na szczyt w zadziwiającym tempie. Pozostaje mieć nadzieję że to tylko przypadek. A może mają jakieś kserówki z BrawnGP? ;P - oczywiście żarcik niegrzeczny. Jeśli dokonali takiego skoku to jestem w szoku. Wogóle to jestem zdania że sam dyfuzor nie może aż tyle dać - liczy się cała konstrukcja. Więc albo się srogo mylę albo przypadek. Tempo pracy w McL też mnie zaskoczyło - już mają gotwy pakiet? Nawet jeśli to wersja v1.0 beta to i tak zrobiło to wrażenie, nawet tym bardziej.
oligator
17.04.2009 06:15
francuscy komentatorzy komentujacy pierwszy trening (w tym Jacques Lafitte) twierdza ze jutro dotrze podwojny dyfuzor i ze Renault go zainstaluje w bolidzie Alonso (i nie wiadomo czy nie bedzie nawet potrojny a nie podwojny) nie wiem czy ktos z was poza mna ogladal na zywo, ale co do opon to naprawde byl graining z przodu i na tylnej lewej... Widoczny golym okiem. A na zakrecie 14 to wszyscy raz po raz wypadali. PS : co do F60 to podobno ma tak umiejscowiona skrzynie biegow ze bedzie ciezko znalezc miejsce na podwojny dyfuzor
Szkot
17.04.2009 06:13
Może mi ktoś racjonalnie wytłumaczyć jakim cudem ten HAM aż tak szybko dostał te wszystkie udziwnienia, o które jest tyle krzyku od z grubsza miesiąca?!
korzo
17.04.2009 06:00
tak na prawdę to McLaren nie ma podwójnego dyfuzora, to jest na razie jego "imitacja" :P
Fan1
17.04.2009 05:54
Co by nie mówić to McLaren ma zestaw KERS + dyfuzor, więc wszystko na pokładzie, brawo za szybkość, to się nazywa firma.
yorg
17.04.2009 05:52
Czyżby zapowiedź sensacyjnego powrotu na czoło stawki? Nie ma się co podniecać - to tylko trening, ale... kto wie! :)
Dasqez
17.04.2009 05:47
Jeśli chodzi o McLarena... jedna jaskółka wiosny nie czyni, poczekajmy na qual i wyścig.
kemot
17.04.2009 05:46
A gdzie tabela z wynikami ? ; o