GP Chin: trening 2 - Button wraca na czoło stawki

Wyniki i opis ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze w Szanghaju
17.04.0909:38
Marek Roczniak
13667wyświetlenia

W ostatniej z dwóch dzisiejszych sesji treningowych na torze w Szanghaju najszybszym kierowcą okazał się już Jenson Button, poprawiając czas zeszłorocznego pole position do Grand Prix Chin o pół sekundy. Drugi czas uzyskał Nico Rosberg (Williams), tracąc zaledwie 0,025 sekundy do Buttona, a pierwszą trójkę zamknął drugi kierowca Brawn GP - Rubens Barrichello.

Button i Barrichello zdominowali większą część 90-minutowej sesji, podczas której zespoły rozpoczęły eksperymenty z supermiękką mieszanką ogumienia - trzeba przyznać, że ze zmiennym szczęściem. Opony te były oczywiście szybsze, jednak tak jak obawiali się kierowcy, ich zużycie następowało bardzo szybko, a oderwane kawałki gumy w niektórych zakrętach trafiały wprost na kaski kierowców.

W połowie sesji na czele tabeli czasowej znaleźli się kierowcy Red Bull Racing - Sebastian Vettel i Mark Webber, którym udało się przeskoczyć kierowców dyktujących do tego momentu tempo. Sytuacja zmieniła się jednak, kiedy z boksów ponownie wyjechały biało-żółte bolidy. Co ciekawe, to nie Button, a Barrichello ustanowił wtedy najlepszy czas (1:35,881), co mogło wskazywać na to, że przynajmniej w tej sesji może nastąpić zmiana rozkładu sił w Brawn GP.

Tak się jednak nie stało, bowiem Button na kolejnym zestawie bardziej miękkich opon z zielonym paskiem wykręcił 1:35,679 i już do końca sesji nikt nie zdołał go pokonać. Dodatkowo obydwu kierowców Brawn GP rozdzielił Rosberg, który gdyby nie przyblokowanie kół na ostatnim okrążeniu mógłby nawet okazać się najszybszy. Webber i Vettel ostatecznie zamknęli pierwszą piątkę, mając ponad 0,4 sekundy straty do Buttona, a tuż za nimi uplasował się najszybszy z kierowców Toyoty - Jarno Trulli, który był najbardziej pracowitym uczestnikiem drugiej sesji, łącznie przejeżdżając 42 okrążenia.

Pierwszą dziesiątkę zamknęli Kazuki Nakajima (Williams), Timo Glock (Toyota), Heikki Kovalainen (Fin jako jedyny kierowca McLarena zdołał przebić się do czołowej dziesiątki) i Sebastien Bourdais (Toro Rosso). Jedenasty czas pomimo wielu poślizgów, pół-poślizgów i wizyt poza torem uzyskał Adrian Sutil (Force India), mając za sobą zwycięzców wyścigów z ubiegłego sezonu: Felipe Massę, Lewisa Hamiltona i Kimiego Raikkonena. Stawkę zamknęli kierowcy Renault, BMW Sauber i partner zespołowy Sutila - Giancarlo Fisichella, jako jedyny tracąc ponad dwie sekundy do Buttona.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 30°C
Temperatura powietrza: 20°C
Prędkość wiatru: 2,2 m/s
Wilgotność powietrza: 42%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 2

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Jenson Button (22)Brawn BGP0011:35,67935
2Nico Rosberg (16)Williams FW311:35,7040,0250,02536
3Rubens Barrichello (23)Brawn BGP0011:35,8810,2020,17735
4Mark Webber (14)Red Bull RB51:36,1050,4260,22432
5Sebastian Vettel (15)Red Bull RB51:36,1670,4880,06222
6Jarno Trulli (9)Toyota TF1091:36,2170,5380,05042
7Kazuki Nakajima (17)Williams FW311:36,3770,6980,16032
8Timo Glock (10)Toyota TF1091:36,5480,8690,17140
9Heikki Kovalainen (2)McLaren MP4-241:36,6740,9950,12634
10Sebastien Bourdais (11)Toro Rosso STR41:36,8001,1210,12634
11Adrian Sutil (20)Force India VJM021:36,8291,1500,02930
12Felipe Massa (3)Ferrari F601:36,8471,1680,01834
13Lewis Hamilton (1)McLaren MP4-241:36,9411,2620,09428
14Kimi Raikkonen (4)Ferrari F601:37,0541,3750,11333
15Sebastien Buemi (12)Toro Rosso STR41:37,2191,5400,16534
16Nelson Piquet Jr (8)Renault R291:37,2731,5940,05436
17Robert Kubica (5)BMW Sauber F1.091:37,4911,8120,21834
18Nick Heidfeld (6)BMW Sauber F1.091:37,5441,8650,05328
19Fernando Alonso (7)Renault R291:37,6381,9590,09428
20Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM021:37,7502,0710,11231
107% najlepszego czasu: 1:42,376

KOMENTARZE

38
ICEMANPK1
18.04.2009 07:06
gdzie kubica?????:)
benno
17.04.2009 11:49
Widać, że czynnikiem decydującym o ilości paliwa w Q3 w qualu będzie niewątpliwie bardzo słabe zachowanie się na tym torze super-miękkiej mieszanki, dlatego spodziewać się chyba możemy kierowców mocniej zatankowanych ,aby zaliczyć dwa dłuższe stinty na początku wyścigu i mniej zatankowanych, którzy wystartują na bardziej miękkich, by szybko zmienić na twardsze.
topor999
17.04.2009 09:28
Jędruś--- a mi tak zależy na tym waszym ocenianiu jak na zeszłorocznym śniegu. A te oceny potwierdzają tylko to za napisanie czego wcześniej dostałem ostrzeżenie i jeszcze admin(też kibic Ferrari)powiedział że to prowokacja była, a mianowicie że jesteście oddani Ferrari jak stare babki o. Rydzykowi. A wracając do prowokacji to nie widzieliście jeszcze prawdziwej prowokacji, skoro tamto było dla was prowokacją.
Jędruś
17.04.2009 09:08
topor999 - jak widzę twoje komentarze to popieram system oceniania na naszym serwisie. Jestem zaskoczony szybkością Sutila. Chłop dziś naprawdę kręcił się w okolicach pierwszej 10. Na treningach słabo Renault oraz BMW. Ferrari też bez popisów ale myślę, że jutro będzie znacznie lepiej choć KERS według mnie powinni tutaj zastosowąć, Bourdais też nadspodziewanie dobrze. U Mclarena widać poprawę i to dużą, ale wątpię by to jutro pozwoliło im wejść dwoma samochodami do pierwszej 10. W pierwszej sesji pojechali dobrze , gdyż dyfuzor dał im dużo docisku na nienagumowanym torze. W 2 już bez rewelacji. W pierwszej 10 bez żadnych niespodzianek. Jutro po raz kolejny będzie emocjonująca walka.
topor999
17.04.2009 07:37
Forza Ferrari!!! ale się popisali oby tak dalej! tak trzymać chłopaki!!!
korzo
17.04.2009 05:49
@maniekmo, fakt, bo teraz walka o tytuł rozgrywa się podczas treningów...
maniekmo
17.04.2009 04:54
A BMW jak zwykle lipa już nawet TORO ROSSO jest szybsze. Miała być walka o tytuł, a tu cały czas dolne strefy tabeli.
adamo342
17.04.2009 01:57
ferrari tragedia dobrze ze to trening
Dżejson
17.04.2009 01:54
Kajek - najwidoczniej Damian czuwa nad Robertem :)
marrcus
17.04.2009 01:45
i jeszcze literke D
gnt3c
17.04.2009 01:39
może rzeczywiście warto byłoby się zastanowić nad literką K określającą KERS w tablicy wyników, zamiast literki B określającej wiadomego producenta opon.
Andre180
17.04.2009 01:04
1,812 co to ma być kiedy BMW się poprawi
NEO86
17.04.2009 12:49
Jeśli ktoś zna prosiłbym o link do strony na której będzie powtórka najbliższego wyścigu z góry dzięki. Pozdro
f1Fan
17.04.2009 12:08
BMW Tragedia
Kajek
17.04.2009 11:42
Strata Kubicy do Buttona - 1,812 :D I niech mi jakiś wstawi minusa! Ave! ;]
bolekse
17.04.2009 11:06
Kimi Kimi cóżeś mi uczynił .... w GPM :P
Speedster
17.04.2009 09:56
Nick ma po prostu dużo szczęścia, a nie dobrze sobie radzi. Dyskusja zeszła na tematy poboczne jak transfery kierowców, kontrakty, itp., które niestety ktoś chce sprowadzić do miana "reguł" (nie wiem skąd to założenie). Anyway się cieszę że kierowcy pojeździli sobie na fajnym, nowym, szerokim torze w Chinach, nieźle im poszło, a teraz pewnie dostanę bana albo innego kicka...
yorg
17.04.2009 09:43
@mkpol monocock u obcieli z przodu, bo i tak mu stopy wystają :-) padłem! :>
Banditto
17.04.2009 09:40
@Speedster. Ale żeś się uwziął na tego Nicka, czym on ci zawinił? ;-) Twój jedyny dobry argument to, to że Nick nie radzi sobie w kwalifikacjach, ale co z tego skoro w wyścigu idzie mu całkiem nieźle, bo potrafi wykorzystywać nadarzające się okazje do wyprzedzania i do tego skubaniec ma dużo szczęścia, więc uważam, że Nick jeszcze długo posiedzi w BMW może nawet dłużej niż Robert...
korzo
17.04.2009 09:21
Nie wiem jak zrozumiałeś moje porównanie: "wymieniać się jak na giełdzie", wyjaśnię na wszelki wypadek: kojarzysz takie coś (na filmach można zobaczyć): "kupuj kupuj kupuj, teraz sprzedaj sprzedaj sprzedaj i znów kupuj i kupuj a teraz, kupuj", w sensie że jakiś towar jest ciągle w obrocie, że dzieje się non stop. Jeśli dla Ciebie "wymieniać kierowców jak na giełdzie" to tylko jedno (sic!) przejście pomiędzy zespołami w sezonie 2008, czyli twoim "oknie transferowym", mianowicie to było przejście Vettela z STR do RBD, to widocznie źle zrozumiałeś moje porównanie. Ehh dlaczego się tak upierasz :D Najczęściej jest tak, że kierowcy zmieniają się tylko po wygaśnięciu kontraktu, z resztą w większości to przedłużają je, więc nie ma znaczących przetasowań, choć czasami oczywiście są jakieś spektakularne transfery ale to rzadkość. Na pewno tych transferów nie można porównać do "wymiany na giełdzie przy czym się upierasz. Oczywiście pamiętam o "Villenevue => Kubica", no ale nic więcej nie mogę sobie przypomnieć, jakbyś mógł podać jeszcze kilka takich sytuacji, żeby podpiąć to do miana reguły. Nick miał problemy których nie potrafił rozwiązać przez cały zeszły sezon, w tym ma inne problemy, formą nie błyszczy, a więc materiału do analizy jest sporo, nie sądzisz? Ewidentnie Nick jest słabszym kierowcą od Kubicy, słabo się prezentuje podczas kwalifikacji, nie przeczę. No ale trzeba przyznać że jet skutecznym kierowcą, przywozi punkty a o to przecież chodzi w jego zawodzie. Obecnie jest skuteczniejszy od Kubicy, zajął drugie miejsce a to duży sukces. To że miał szczęście to nieistotny szczegół, w statystykach będzie widniało 2 miejsce Heidfielda, a o "pewnym 2" Kubicy w Melbourne kibice szybko zapomną. Heidfiels jest takim ciułaczem, spokojnie dowozi punkty zespołowi co się bardzo ceni i na pewno nie zasługuje na zerwanie z nim kontraktu, z resztą wątpię żeby BMW w ogóle brało to pod uwagę. EDIT: @Damos, sory pisałem wtedy pista, to już koniec z mojej strony
Speedster
17.04.2009 08:49
Właśnie o to chodzi że tu się wymienia kierowców jak na giełdzie, praktycznie w każdym "oknie transferowym" są dokonywane jakieś przejścia, lub planowane są przejścia w następnym sezonie lub coś takiego. I jeszcze raz, kierowców zmienia się w środku sezonu, nawet pomimo ich 'drogich" kontraktów - patrz np. wymiana Villenevue => Kubica w BMW Sauber, ponadto nie byłaby to wymiana jak to eufemistycznie określiłeś "na łapu capu i oceniając po treningach" - Nick miał problemy których nie potrafił rozwiązać przez cały zeszły sezon, w tym ma inne problemy, formą nie błyszczy, a więc materiału do analizy jest sporo, nie sądzisz? Damos: Panowie - do dyskusji zapraszam na Forum ! :)
mkpol
17.04.2009 08:43
No nie zupełnie Alakhai. KERS Na każdym torze będzie miał większe lub mniejsze zastosowanie. Więc żeby mieć pełną wiedzę o jego przydatności zespoły musiałyby w czasie testów zrobić tour po wszystkich torach. A tak nie jest. Analogie i podobieństwa torów nie zawsze dają pełen obraz sytuacji. Przypuszczam, że już uadało im się odchudzić autko Roberta (może monocock u obcieli z przodu, bo i tak mu stopy wystają :-) ) i samo to już może całkowicie przewrócić do góry nogami wyniki testów. Zresztą zobaczymy jutro. Ja stawiam, że pojedzie z KERS-em
korzo
17.04.2009 08:43
Ok już widzę o co Ci chodzi. jeżeli udałoby się go wymienić kierowcę który spisywałby się lepiej od niego, tu się zgadzam, oczywiście że lepiej byłoby wymieniać gorszych kierowców na lepszych. Jednak F1 rządzi się innymi prawami, tu nie wymienia się kierowcami jak na giełdzie, tu są podpisane poważne, drogie kontrakty, których tak łatwo się nie zrywa. Poza tym zespół prawdopodobnie musiał by zawrzeć umowę z debiutantem z racji tego, że najlepsi kierowcy już mieli by kontrakty w innych zespołach, ale nie wiadomo wtedy czy ten debiutant okaże się dobry jak Vettel czy cienki jak Piquet. Dla zespołów to zbyt duże ryzyko, nie warto zrywać kontraktów z etatowymi kierowcami, często też zespoły dają drugą szansę kierowcy jak STR dało Bourdaisowi. Poza tym Klien nie za darmo jest kierowcą testowym a nie wyścigowym, kiedyś miał swoje 5 minut i ich nie wykorzystał. Twoja polemika sprowadza sie do tego, że lepiej wymieniać kierowców słabszych na lepszych, a moja że w F1 najczęściej tak się nie robi, przynajmniej nie na łapu capu i oceniając po treningach...
Alakhai
17.04.2009 08:34
mnie dzisiaj bardzo ubawiła wypowiedź Theissena "Jak dotąd, w dwóch pierwszych wyścigach nie byliśmy przekonani, czy KERS pomoże Robertowi. Teraz mamy dane z całego dnia i obie opcje są dla nas otwarte. Instalowanie systemu KERS trwa tylko kilka godzin, więc przeanalizujemy dane i podejmiemy decyzję", no przepraszam to co oni robili od pierwszych testów z KERS już w listopadzie i pracach nad bolidem od połowy tamtego roku ??? blamaż
Speedster
17.04.2009 08:31
korzo - słucha,j to jest dyskusja, każdy ma swoje zdanie. Piszesz, że wątpisz aby Klien był lepszym kierowcą od Nicka- wyobraź sobie, że są ludzie, którzy mają zdanie że tak, Klien jest lepszy - w tym ja. Twój argument "Bourdais, Piquet, Kovalainen, Heidfeld, Nakajima i nawet Raikonen, wszyscy zawodzili w zeszłym sezonie a jakoś nikt ich się nie pozbył" jest naprawdę słaby - powiedz mi w takim razie, czy te zespoły skorzystały w jakiś sposób zostawiając tych kierowców na następny sezon? Czy widać progress? W większości przypadków - nie. Kto nie ryzykuje, ten nie jedzie, zrozum to - pozbycie się Nicka byłoby takim ryzykiem, ale potencjalnie opłacalnym, jeżeli udałoby się go wymienić kierowcę który spisywałby się lepiej od niego.
korzo
17.04.2009 08:25
Logicznym wydaje mi się po prostu fakt, że jeżeli ten element zespołu (kierowca) ma od dłuższego czasu problemy, zawodzi w kwalifikacjach i często w wyścigach, to zaczyna się szukać opcji zmiany na lepszego drivera... No to mało wiesz o F1. Bourdais, Piquet, Kovalainen, Heidfeld, Nakajima i nawet Raikonen, wszyscy zawodzili w zeszłym sezonie a jakoś nikt ich się nie pozbył. to zaczyna się szukać opcji zmiany na lepszego drivera... jeszcze raz: piszesz że szuka sie lepszego kierowcy, a mówisz żeby dali fotel Klienowi, wątpię żeby on był lepszym kierowcą...
Speedster
17.04.2009 08:19
wiesz póki co trudno powiedzieć w czym jest lepszy Klien (jakoś ostatnio nie jeździł w wyścigach F1), o dyspozycji kierowców najlepiej wie sam zespół, i to oni będą podejmować decyzje. Logicznym wydaje mi się po prostu fakt, że jeżeli ten element zespołu (kierowca) ma od dłuższego czasu problemy, zawodzi w kwalifikacjach i często w wyścigach, to zaczyna się szukać opcji zmiany na lepszego drivera... ponadto Klien lepiej wygląda (nie ma tej denerwującej brody, która przecież też coś waży ;-))
mkpol
17.04.2009 08:19
Kubek z treningu na trening poprawił się o z grubsza o 1 sekundę, natomiast czołówka o prawie dwie. Prograsja jest, ale obawiam się, że nie wystarczy im czasu na przetestowanie wszystkiego i Robert nie będzie miał dobrze ustawionego auta. Zawsze mówię, że wprowadzenie zbyt dużej liczby ziman naraz wprowadza tylko chaos.
Aquos
17.04.2009 08:14
W piątkowych sesjach BMW już dawno nie było tak nisko (szczerze mówiąc nie pamiętam żeby kiedykolwiek tak było). Mam nadzieję, że to efekt odmiennego programu testów. Czy koś z Was oglądał trening i może powiedzieć coś o tym jak BMW jeździło? Skupiali się na długich przejazdach?
korzo
17.04.2009 08:13
to powiedz mi w czym Kilen jest lepszy od Heidfielda? na tyle żeby opłacałoby im się zrywać kontrakt?
Speedster
17.04.2009 08:12
tak, dokładnie, Klien jako ich testowy i rezerwowy kierowca
mikolajpoznan
17.04.2009 08:08
Speedster-masz na mysli,że..Klien za niego?Wspominałem o takiej możliwosci 2 tygodnie temu..;-)
korzo
17.04.2009 08:08
heh Rosberg jak zwykle chciał zaszpanować, pod koniec sesji chciał wskoczyć na 1 miejsce cwaniak, a cały czas byli za BGP, RBR i Toyotą... @Speedster, jak Fisichella dokończy to Heidfield także :P
mikolajpoznan
17.04.2009 08:07
Jak to wyglada u KUB jeśli chodzi o długie przejazdy..?Są podobne czasy?
Speedster
17.04.2009 08:01
jeszcze nie teraz, nie w tym wyścigu, ale za 2 - 3 wyścigi Brawn GP poczuje na plecach oddech reszty stawki (wiem, że to dwuznacznie zabrzmiało ;-)), już się zbliżają. Oczywiście kwalifikacje powiedzą nam prawdę, ale póki co tak to wygląda. Co do Nicka - jeżeli dalej będzie tak jeździł, i nie będzie miał już farta z przypadkowymi punktami lub też nawet wizytami na podium - to nie dokończy raczej sezonu
akkim
17.04.2009 07:55
Jeżeli Kubek z KERS jest szybszy od Nicka to chyba znowu niemiecki kierowca ma problemy. Ciekawe czy dokończy sezon.
oligator
17.04.2009 07:52
Piquet przed Alonso, od razu widac ze to tylko testy. Ciekawe czy Renault sie zdecyduje obu kierowcom zamontowac wielopoziomowy dyfuzor (ponoc do China ma dotrzec kurierem dzis wieczorem)
Ramzes
17.04.2009 07:48
Według mnie Mclaren po wprowadzeniu poprawek, wyraźnie widać, że jest trochę szybszy. Brawn Gp myślę, że ma jeszcze trochę zapasu 0,4-0,5sek. i pokaże to w kwalifikacjach. Williams jest szybki ale na 0,025sek. nie dogonili Brawn Gp.