A1GP: Carroll zgarnia wszystko w ostatniej rundzie
Ekipa Irlandii doskonałym występem na torze Brands Hatch zapewniła sobie mistrzostwo
03.05.0919:07
4065wyświetlenia
Irlandia stała się dzisiaj czwartym narodem, który może się poszczycić wywalczeniem pucharu świata w A1GP. Jest to przede wszystkim zasługą doskonałego występu w ten weekend na torze Brands Hatch irlandzkiego kierowcy Adama Carrolla, który do obydwu dzisiejszych wyścigów wystartował z pole position i wygrał je, w pierwszym uzyskując dodatkowo najlepszy czas okrążenia.
W sprincie Carroll pomimo dobrego startu stracił prowadzenie w pierwszym zakręcie na rzecz Salvadora Durana (Team Mexico), który popisał się odważnym atakiem po zewnętrznej na Paddock Hill Bend. Za nimi powstało tymczasem małe zamieszanie, jako że ruszający z trzeciego pola Jeroen Bleekemolen (Team Netherlands) zaliczył fatalny start, a na odebranie mu tego miejsca miało ochotę dwóch kierowców - Filipe Albuquerque i JR Hildebrand.
Amerykanin ubiegł ostatecznie kierowcą z mającej jeszcze szansę na tytuł ekipy Portugalii i w swoim debiucie w A1GP zajmował początkowo świetne trzecie miejsce. Piąty był w tym momencie Narain Karthikeyan (Indie), a za nim znaleźli się Bleekemolen, który stracił w sumie trzy miejsca, Earl Bamber (Nowa Zelandia) i Neel Jani. Szwajcar na trzecim okrążeniu popełnił jednak błąd na zakręcie Paddock i stracił ósme miejsce na rzecz Johna Martina (Australia).
Carroll utrzymywał kontakt wzrokowy z Duranem do rundy obowiązkowych postojów, kiedy to perfekcyjna praca w boksach mechaników z jego ekipy dała mu prowadzenie. Tymczasem niezbyt udany postój kosztował Durana nie tylko utratę pierwszego miejsca, ale także i drugiego na rzecz Karthikeyana, który dzięki wcześniejszemu od innych postojowi zyskał w sumie trzy miejsca. Po postojach Carroll miał trzy sekundy przewagi na Karthikeyanem, którą to przewagę zdołał powiększyć na pozostałych okrążeniach do ponad siedmiu sekund.
Hindus utrzymał z kolei do końca bezpieczną przewagę nad Duranem, który musiał trochę się natrudzić, aby nie ulec presji ze strony Hildebranda i zagwarantować sobie przynajmniej najniższy stopień podium. Pierwszą piątkę zamknął Albuquerque, a na pozostałych miejscach punktowanych finiszowali Bleekemolen, Martin i Jani, który musiał zadowolić się tylko jednym punktem. W efekcie Szwajcaria traciła po sprincie osiem punktów do prowadzącej w mistrzostwach Irlandii, mając jednocześnie tylko trzy punkty przewagi nad Portugalią.
Drugi wyścig został już w całości zdominowany przez Carrolla, który tym razem tuż po starcie zdołał odeprzeć atak w Paddock Hill Bend ze strony najbliższego rywala (Clivio Piccione), by na mecie mieć aż dziesięć sekund przewagi nad zdobywcą drugiego miejsca - Jeroenem Bleekemolenem.
Na najniższym stopniu podium stanął Neel Jani z broniącej tytułu ekipy Szwajcarii. Były kierowca testowy F1 po trudnych kwalifikacjach i słabym występie w sprincie, w drugim wyścigu odnalazł wreszcie dobre tempo i to pomimo uszkodzonego układu wydechowego. Było już niestety za późno na powstrzymanie Carrolla, ale Szwajcaria i tak może być zadowolona z tego, że przez dwa sezony z rzędu prezentowała tak równy poziom i ponownie walczyła o mistrzostwo do samego końca. Wcześniejszymi zdobywcami pucharu świata w A1GP są Niemcy (2006/07) i Francja (2005/06).
Piccione główny wyścig na torze Brands Hatch ukończył ostatecznie na czwartej pozycji, przeskakując podczas ostatniej rundy postojów Filipe Albuquerque, który zapewnił ekipie Portugalii trzecie miejsce w obecnych mistrzostwach. Ostateczna strata tego zespołu do Szwajcarii po odjęciu najgorszego wyniku Janiego w tym sezonie (cztery punkty zdobyte w pierwszej rundzie) wyniosła tylko trzy punkty. Szóste miejsce zajął Salvador Duran, mając niespełna dwie sekundy przewagi nad Danem Clarke. Pierwszą dziesiątkę zamknęli John Martin, Vitantonio Liuzzi i Nicolas Prost, który zdobył ostatni punkt.
W ostatnim wyścigu sezonu 2008/09 na pierwszym okrążeniu doszło do kolizji pomiędzy debiutantem JR Hildebrande i Chengiem Cong Fu, w której ucierpiał także zdobywca drugiego miejsca w sprincie - Narain Karthikeyan. W wyniku tego zdarzenia na tor musiał wyjechać samochód bezpieczeństwa. O ile Cong Fu i Karthikeyan zakończyli od razu jazdę, o tyle Hildebrande ostatecznie zdołał dojechać do mety na ostatniej pozycji ze stratą jednego okrążenia do lidera. Na tym zakończył się czwarty sezon A1GP. Kolejny rozpocznie się w ostatni weekend października na słynnym torze ulicznym Surfers Paradise w Australii.
Źródło: Autosport.com
P. | Kierowca (Nr) | Nar. | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Adam Carroll (-) | Powered by Ferrari | 49 | 1h04m14,970 | 15 | |
2 | Jeroen Bleekemolen (-) | Powered by Ferrari | 49 | +0:10,156 | 12 | |
3 | Neel Jani (-) | Powered by Ferrari | 49 | +0:13,564 | 10 | |
4 | Clivio Piccione (-) | Powered by Ferrari | 49 | +0:14,293 | 8 | |
5 | Filipe Albuquerque (-) | Powered by Ferrari | 49 | +0:16,484 | 6 | |
6 | Salvador Duran (-) | Powered by Ferrari | 49 | +0:21,810 | 5 | |
7 | Dan Clarke (-) | Powered by Ferrari | 49 | +0:23,409 | 4 | |
8 | John Martin (-) | Powered by Ferrari | 49 | +0:24,493 | 3 | |
9 | Vitantonio Liuzzi (-) | Powered by Ferrari | 49 | +0:46,004 | 2 | |
10 | Nicolas Prost (-) | Powered by Ferrari | 49 | +0:49,094 | 1 | |
11 | Alan van der Merwe (-) | Powered by Ferrari | 49 | +1:13,905 | ||
12 | Daniel Morad (-) | Powered by Ferrari | 49 | +1:16,257 | ||
13 | Satrio Hermanto (-) | Powered by Ferrari | 48 | +1 okr. | ||
14 | John R. Hildebrand (-) | Powered by Ferrari | 48 | +1 okr. | ||
Niesklasyfikowani | ||||||
15 | Aaron Lim (-) | Powered by Ferrari | 27 | |||
16 | Michael Ammermüller (-) | Powered by Ferrari | 26 | |||
17 | Earl Bamber (-) | Powered by Ferrari | 6 | |||
18 | Cong Fu Cheng (-) | Powered by Ferrari | 0 | |||
19 | Narain Karthikeyan (-) | Powered by Ferrari | 0 | |||
20 | Felipe Guimaraes (-) | Powered by Ferrari | 0 |
Pole position: Adam Carroll - 1:10,902 Najszybsze okrażenie: John Martin - 1:12,698 na 36 okrążeniu (+1 pkt.)
KOMENTARZE