GP Monako: trening 1 - Barrichello najszybszy

Wyniki i opis pierwszej z dwóch czwartkowych sesji treningowych na torze w Monte Carlo
21.05.0911:37
Marek Roczniak
11804wyświetlenia

Rubens Barrichello (Brawn) okazał się najszybszym kierowcą podczas pierwszej sesji treningowej w Monako. Brazylijczyk uzyskał czas 1:17,189, pokonując swojego rodaka Felipe Massę (Ferrari) o 0,31 sekundy. Pierwszą trójkę zamknął Lewis Hamilton (McLaren), także mieszcząc się poniżej pół sekundy straty do Barrichello.

Poranna sesja na ulicach Księstwa nie była tymczasem zbyt udana dla zespołu Red Bull Racing, który po raz pierwszy zamontował w swoich bolidach podwójny dyfuzor. Oba RB5 uległy awarii w drugiej połowie sesji, jednak na razie nie wiadomo, czy było to w jakiś sposób powiązane z nowym dyfuzorem. Zespół BMW Sauber także nie zaliczył pierwszej sesji do zbyt udanych, jako że Robert Kubica i Nick Heidfeld uplasowali się dopiero na miejscach 16 i 17.

Po okrążeniach instalacyjnych, które na początku sesji wykonali wszyscy kierowcy (kilku nawet po dwa), na torze zapanowała na pewien czas cisza. W 14 minucie z boksów wyjechał ponownie Heidfeld, ale nie przejechał pełnego okrążenia pomiarowego i wrócił do alei serwisowej. W końcu w 19 minucie szybkie kółko przejechał jako pierwszy Sebastien Buemi, uzyskując czas 1:25,201. Szwajcar poprawił się następnie na 1:22,616, a w międzyczasie na tor wyjechali także kierowcy Toyoty - Timo Glock i Jarno Trulli.

Buemi kontynuował poprawę i po ośmiu okrążeniach jego czas wynosił 1:21,090. Glock po kilku okrążeniach mógł pochwalić się wynikiem 1:21,962, a tymczasem w 28 minucie na pierwsze miejsce wskoczył Felipe Massa z czasem 1:20,665. Przez kilka następnych minut Massa i Glock wymieniali się najlepszymi czasami, obaj przełamując przy okazji barierę jednej minuty i 20 sekund - Brazylijczyk wykręcił 1:19,278, a Glock 1:19,786. Niewiele wolniejszy od kierowcy Toyoty był Kimi Raikkonen, który zajmował w tym momencie trzecie miejsce.

Massa swój pierwszy dłuższy przejazd ukończył z czasem 1:18,953, a tymczasem na drugie miejsce wskoczył Jenson Button, wykręcając 1:19,669. Po 39 minutach bez czasu okrążenia byli obaj kierowcy BMW i Rubens Barrichello, jednak cała trójka znajdowała się już na torze. Barrichello na pierwszym kółku uzyskał czas 1:21,380, jednak Kubica i Heidfeld powrócili do boksów po niepełnym okrążeniu i wciąż byli bez czasu. Na czele klasyfikacji pojawili się w międzyczasie Lewis Hamilton (1:17,578), Nico Rosberg (1:18,399) i Fernando Alonso (1:18,852).

Następnie za Hamiltonem na pozycjach 2 i 3 znaleźli się Mark Webber (1:18,348) oraz Barrichello (1:18,390), a po chwili szybciej od obydwu kierowców pojechał Rosberg, poprawiając się na 1:18,187. Tuż za połową sesji kolejność kierowców była następująca: Hamilton, Rosberg, Webber, Barrichello, Alonso, Massa, Nakajima, Button, Vettel, Raikkonen, Sutil, Kovalainen, Glock, Piquet, Bourdais, Fisichella, Buemi, Trulli i pozostający nadal bez czasu Heidfeld i Kubica. W tym momencie na torze był tylko Bourdais - Francuz poprawił się w 52 minucie na 1:19,886, ale nadal był piętnasty.

Na tor powoli zaczęli powracać także pozostali kierowcy. Button poprawił się w 57 minucie na 1:18,354 (najlepszy czas sesji w ostatnim sektorze) i awansował na czwarte miejsce. W chwilę później Heidfeld ukończył wreszcie swoje pierwsze okrążenie pomiarowe, uzyskując dość słaby czas 1:23,512. Niemiec poprawił się następnie na 1:22,212 i 1:21,557. Na torze był także Kubica - Polak na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym wykręcił 1:22,267. Drugie okrążenie nie przyniosło poprawy, ale na trzecim Robert wykręcił 1:21,601. Heidfeld poprawił się z kolei na 1:20,934, ale razem z Kubicą nadal zajmowali ostatnie miejsce.

W końcu w 67 minucie Heidfeld awansował na 16 miejsce z czasem 1:19,873, a Kubica wykręcił 1:20,388 i znalazł się przed Trullim na przedostatniej pozycji. W międzyczasie nastąpiła zmiana na pierwszej pozycji, na której znalazł się Barrichello z czasem 1:17,189. Tuż za kierowcą Brawn GP pojawił się jego rodak Massa, uzyskując czas gorszy o 0,31 sekundy. Problemy dopadły tymczasem Vettela, który był na najlepszej drodze do ustanowienia bardzo dobrego czasu, zanim z tyłu jego bolidu nie zaczął wydobywać się dym. Niemiec powrócił powoli do boksów i mechanicy Red Bulla zabrali się do szukania przyczyny usterki. Jakby tego było mało, w drugim bolidzie RB5 także nastąpiła jakaś usterka i Webber również musiał zakończyć swój przejazd.

W wyniku awarii w bolidzie Vettela na torze znalazło się trochę oleju i wszyscy kierowcy będący wówczas na torze postanowili wrócić do boksów, tak więc na kilka minut zapanowała cisza. W końcu w 77 minucie na tor wyjechał Trulli, a po chwili dołączył do niego Barrichello. Tymczasem realizatorzy transmisji puścili fragment rozmowy przez radio Kubicy z jego inżynierem wyścigowym, w której Polak narzekał na liczne problemy z bolidem, określając między innymi stabilność F1.09 podczas hamowania jako "katastrofę". Na kilka minut przed końcem sesji kierowca BMW zajmował 16 miejsce, tracąc do Barrichello 2,3 sekundy. Za Polakiem znajdowali się tylko Sutil, Heidfeld i zamykający tabelę kierowcy Toyoty.

W końcówce sesji Kovalainen wykręcił na supermiękkich oponach czas 1:18,056 i awansował na piąte miejsce. Przed Finem znalazł się po chwili Nakajima, wykręcając z kolei 1:18,000. Kovalainen nie powiedział jednak jeszcze ostatniego słowa i swój ostatni przejazd w porannej sesji ukończył z czasem 1:17,686, który dał mu czwarte miejsce, tuż za kolegą z zespołu McLaren - Hamiltonem. Po zakończeniu sesji treningowej, jak to zwykle bywa w Monako, kierowcy otrzymali możliwość wykonania próbnych startów z pól startowych.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 39°C
Temperatura powietrza: 24°C
Prędkość wiatru: 1,0 m/s
Wilgotność powietrza: 64%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Rubens Barrichello (23)Brawn BGP0011:17,18926
2Felipe Massa (3)Ferrari F601:17,4990,3100,31031
3Lewis Hamilton (1)McLaren MP4-241:17,5760,3870,07726
4Heikki Kovalainen (2)McLaren MP4-241:17,6860,4970,11030
5Kimi Raikkonen (4)Ferrari F601:17,8390,6500,15330
6Kazuki Nakajima (17)Williams FW311:18,0000,8110,16129
7Nico Rosberg (16)Williams FW311:18,0240,8350,02427
8Jenson Button (22)Brawn BGP0011:18,0800,8910,05628
9Fernando Alonso (7)Renault R291:18,2831,0940,20331
10Mark Webber (14)Red Bull RB51:18,3481,1590,06522
11Sebastien Buemi (12)Toro Rosso STR41:18,6951,5060,34737
12Nelson Piquet Jr (8)Renault R291:19,2042,0150,50936
13Sebastian Vettel (15)Red Bull RB51:19,2332,0440,02916
14Sebastien Bourdais (11)Toro Rosso STR41:19,2552,0660,02231
15Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM021:19,5342,3450,27928
16Robert Kubica (5)BMW Sauber F1.091:19,5602,3710,02620
17Nick Heidfeld (6)BMW Sauber F1.091:19,5792,3900,01923
18Adrian Sutil (20)Force India VJM021:19,6002,4110,02124
19Timo Glock (10)Toyota TF1091:19,6962,5070,09624
20Jarno Trulli (9)Toyota TF1091:19,8312,6420,13528
107% najlepszego czasu: 1:22,592

KOMENTARZE

23
Kamikadze2000
22.05.2009 12:46
Rubinho nieźle pocisł. Mam nadzieje, że razem z Buttonem i Kubkiem (choć to wątpliwe) będą rządzić!!!
Michal2_F1
21.05.2009 07:15
Hamilton miał czas 1:17.578 a nie 1:17.576 ;)
Bobrowy
21.05.2009 12:55
A ja widzę postęp w BMW. :) Zawsze w pierwszych treningach tego sezonu mieli znakomite czasy co przekładało się na katastrofę w wyścigu. Teraz gdy znaleźli się czasowo w kleszczach Force India wróży to znakomity wynik GP :D
Dale65
21.05.2009 12:44
Pozycje BMW stosunkowo realnie odzwierciedlają ich formę na tym torze. Mogą powalczyć w Q1
noofaq
21.05.2009 12:42
tomekzzar: może heidfeld się boi powiedzieć co myśli? a kubica zawsze mówił co myśli..
tomekzzar
21.05.2009 11:39
mnie cieszy znakomita postawa ferrari,wydaje mi się że wyścig wygra massa,zawsze był tu mocny no i f60 jakby łapało 2 oddech,bmw zgodnie z oczekiwaniami,co do narzekań kubcy to dzwi mnie że heidfield tak głosno nie płacze....
Fan1
21.05.2009 11:09
Jak to nie ma? Przecież miałobyć inaczej?
ciociahela
21.05.2009 11:03
Chyba? XD _____________ Po raz kolejny piszesz komentarz nie wnoszący absolutnie NIC do dyskusji! Kolejne takie wpisy będę usuwał bez jakiegokolwiek wyjaśnienia /// rafaello85
bartek D
21.05.2009 10:51
Kubica chyba nie ma szans na tytuł:( Brawn GP może wygrać kolejny wyścig!
ir3n3usz
21.05.2009 10:40
BMW wprowadza poprawki w aerodynamice, a tymczasem okazuje się, że mają beznadziejne zawieszenie. Tragiczna przyczepność mechaniczna zemści się podczas tego wyścigu. Jak dobrze, że Robert nie będzie jeździł w BMW w przyszłym sezonie.
mikolajpoznan
21.05.2009 10:29
Maraz-naprawdę nie mogę trafić na stronie FIA-można prosić o pomoc? jeśli to to: http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/f1_media/Pages/on_event.aspx# ..to nie ma jeszcze.. Tak, chodzi o to - niedługo powinny się pojawić dane. //Maraz
Falarek
21.05.2009 10:19
Ciekawe co się stało z Toyotami?
Maraz
21.05.2009 10:19
Ramzes -> to są wszystkie przejechane okrążenia, nie tylko pomiarowe. mikolajpoznan -> wszelkie dane z treningów znajdziesz na stronie FIA.
qcker
21.05.2009 10:17
SoBcZaK (+/–), 21.05.2009 12:01 A co sie to stało że Rosberg nie wygrał fp1 :P? Nie wygrał, bo w Monaco nie ma fp1 tylko tp1 :P 2,64 sek różnicy między pierwszym a ostatnim na tak krótkim torze... Nie ma chyba powodów żeby brać te wyniki na serio.
virescens
21.05.2009 10:16
"- Przyczepność tylnej osi jest bardzo słaba, stabilność podczas hamowania jest katastrofalna! - powiedział po przejechaniu dwunastu okrążeń Robert Kubica. - Ogólna przyczepność jest bardzo słaba, szczególnie jeśli chodzi o tylną oś. Hamulce to katastrofa - powtórzył Polak swoim mechanikom. " Dziwne , zawsze mieli dobre hamulce.
deeze
21.05.2009 10:14
Ramzes: przecież zawsze podaje się całą ilość kółek, jakie kierowca zrobił - czy to instalacyjne, czy zjazdowe/wjazdowe...
mikolajpoznan
21.05.2009 10:08
gdzie można podejrzeć poszczególne NAJLEPSZE przejazdy w każdym sektorze? Chodzi o zsumowanie ich i stworzenie takiej "klasyfikacji"-moze ktoś udostepnić?
Aquos
21.05.2009 10:02
No i BMW dotrzymuje obietnicy dogonienia czołówki - są już szybsi od Toyoty ;)
SoBcZaK
21.05.2009 10:01
A co sie to stało że Rosberg nie wygrał fp1 :P?
pasior
21.05.2009 09:53
czyżby powoli wszystko wracało do normy?
Ramzes
21.05.2009 09:52
Marek liczba okrążeń, która jest tutaj podawana, to jest liczba okr. pełnych + okr. instalacyjne? Bo wg. mnie Kubica nie zrobił 20 okr. nawet ale mogę się mylić.
cichy
21.05.2009 09:45
kurde... dwa rbr się zjarały :<
bolekse
21.05.2009 09:42
go go Rubens go!