Stefanovic mówi o swoich planach związanych z F1

Serb ujawnił też, że jego firma uczestniczyła w przetargu na organizację nowej Formuły 2
12.08.0916:09
Mariusz Karolak & Maraz
3046wyświetlenia

Zoran Stefanovic, który nie tak dawno złożył zażalenie do Komisji Europejskiej w związku z wymuszeniem przez FIA użycia przez nowe zespoły Formuły 1 silników Cosworth (patrz wiadomość z 2 sierpnia), ujawnił, że jego firma uczestniczyła także w przetargu ogłoszonym w zeszłym roku przez FIA na organizację nowej Formuły 2.

W zeszłym roku my, firma AMCO, wystartowaliśmy w przetargu FIA w sprawie F2, którego nie wygraliśmy - powiedział Serb. Zachowaliśmy ciszę i nic się nie wydarzyło. Nikt nie wie, że firma Jonathana Palmera wygrała przetarg, ustalając cenę startów jednego kierowcy na 250 tysięcy euro, podczas gdy cena proponowana przez AMCO była niższa i wynosiła 240 tysięcy euro. Mieliśmy bardzo zbliżony pakiet, z oponami Avon i tak dalej - inny był właściwie tylko silnik. Nikt o tym nie wie, ponieważ nie mamy pretensji o przegranie przetargu.

Proszę mnie źle nie zrozumieć. Szanuję bardzo pana Johnatana Palmera. To człowiek poważany i z sukcesami w wyścigach samochodowych i całym biznesie wokół tego sportu. Przyglądałem mu się dosyć dokładnie w przeszłości. Ponadto uważam, że był on jednym z tych, którzy wymyślili wskrzeszenie F2, co było bardzo dobrym pomysłem. Jego wysiłki, przygotowanie i wyścigi F2 - wszystko jest dobrze zorganizowane i okazało się sukcesem. On słusznie wygrał ten przetarg i nie mamy do tego zastrzeżeń, nie tak jak w przypadku zgłoszeń do F1 na rok 2010. Teraz jesteśmy w zupełnie innej sytuacji.

Choć jego ekipa Stefan Grand Prix nie otrzymała zgody na starty w sezonie 2010, to jednak Stefanovic twierdzi, że mimo to zamierza dokończyć budowę swojego samochodu Formuły 1 i użyć go przynajmniej do testów. Na pytanie, w jakiej fazie projektowej jest ich bolid, Serb odpowiedział: W bardzo zaawansowanej, ponieważ obecna sytuacja w kwestii zgłoszeń nie pozwala jasno określić, kiedy projekt musi zostać ukończony. Jednakże naszą intencją jest wybudowanie samochodu niezależnie od tego, co stanie się w roku 2010 i użycie go przynajmniej do testów.

Stefanovic dodał, że nadal są jak najbardziej zainteresowani wejściem do Formuły 1, nawet pomimo rezygnacji z pomysłu ograniczenia budżetów, na jakich to zasadach Stefan GP ubiegało się pierwotnie o prawo do startów. Nie chciał jednak ujawnić, jakiego dostawcę silników mają na oku. Stwierdził tylko, że będzie to bardzo ciekawe dla wszystkich. Ponadto został zapytany, od kiedy myśli o wejściu do F1, na co odpowiedział: Właściwie już od 25 lat. Zawsze interesowała mnie produkcja inżynieryjna i od chwili, gdy rozpoczęliśmy nasz biznes byliśmy pewni, że sporty motorowe, a zwłaszcza F1 będzie naszym ostatecznym celem. Staraliśmy się o wejście do F1 juz wcześniej, ale nie potrafiliśmy zebrać wszystkiego do kupy i nie zdecydowaliśmy się na opublikowanie w mediach szczegółów.

Kwatera główna firmy Stefanovica, jak i jego zespołu SGP znajduje się w Belgradzie w Serbii, w którym to mieście jest siedem tuneli aerodynamicznych i jeden tunel wodny. Trzy z tych tuneli umożliwiają sprawdzanie aerodynamiki samochodów, a pozostałe są dedykowane pod lotnictwo i aeronautykę. Stefan GP ma do dyspozycji dwa z tych tuneli i może używać ich każdego dnia. Przeważnie oferujemy je do wynajęcia innym po tańszych kosztach niż w innych częściach Europy. W małym tunelu można umieścić projekt w skali 45% i testować przy prędkości wiatru 65 m/s, zaś największy z tuneli ma sekcję do testów o długości 4,2 m i wysokości 3,2 m, a prędkość w nim dochodzi do 500 km/godz. Nasza fabryka produkująca kompozyty nie jest jeszcze na odpowiednim poziomie [dla F1], ale już wkrótce będzie. Są korzyści z posiadania siedziby w Belgradzie.

Źródło: Racecar-Engineering.com

KOMENTARZE

17
Kamikadze2000
14.08.2009 09:52
Z pewnością będą jednym z faworytów na następcę BMW i nie jest wykluczone, że wygrają. Ja oczywiście życzę im jak najlepiej, gdyż będzie to pierwszy zespół z tamtej części Europy. Myślę, że będą walczyć z Epsilonem, gdyż wydaje mi się, że są najlepiej do tego przygotowani. Peterowi niestety będzie jednak dużo trudniej, a szkoda..... 500km/h!!! - niczym silne TORNADO F5!!!
rafaello85
13.08.2009 06:23
Anderis---> umiem, czytac:D Nie wiem czemu mi to umknęło;p
Aquos
13.08.2009 12:11
Anderis -> a skąd ta wiedza, udało Ci się może znaleźć gdzieś bliższe informacje na temat ich projektu?
ht-hubcio
13.08.2009 11:35
Kemot - a to w Belgradzie biegały te kury po stołach czy na jakiejś wsi? Bo mi się wydaje, że na wsi w USA równie dobrze można spotkać oskubane kury biegające po stołach. A taka Rosja? Zobacz ilu rosyjskich buissnesmanów robi "kariery" na zachodzie, ile różnych sportowych przedsięwzięć jest finansowanych z pieniędzy Rosjan, Ukraińców czy np. ostatnio Azerów. Pozory mylą..
kemot
13.08.2009 10:12
Blader - ja nie mam nic do nazwy, ale w tym sporcie nie potrzeba kogoś z Serbii, kraju, z którego możesz nie wrócić, jak się nie spodobasz mieszkańcom. Kraj, mimo, iż w środku Europy, to z cywilizacją ma mało wspólnego. Kuzyn tam był i oskubane kury biegały po stołach...
Anderis
13.08.2009 09:29
rafaello85- Czytać umiesz? :> ---> "Stefanovic dodał, że nadal są jak najbardziej zainteresowani wejściem do Formuły 1, nawet pomimo rezygnacji z pomysłu ograniczenia budżetów, na jakich to zasadach Stefan GP ubiegało się pierwotnie o prawo do startów."
blader
13.08.2009 09:17
Nie rozumiem dlaczego większość z Was skreśla "StefanGP" tylko dlatego, że gość ma na nazwisko tak jak ma i dlatego, że są z Serbii.
TheStig
13.08.2009 07:32
Powodzenia Stefan
rafaello85
13.08.2009 12:01
Mam nadzieję, że Stefanovic wie o tym, że w przyszłym roku nie będzie ograniczenia budżetów do 40 milionów euro...
ht-hubcio
12.08.2009 10:03
Już sobie wyobrażam komentarz Borowczyka: "i teraz w takiej kanapce złożonej z bolidów Stefan GP, można by nawet powiedzieć, że w takim kotle bałkańskim znalazł się x" ;))
maroo
12.08.2009 07:44
Moze i brzmi jak frustrat, hmmm. Ale w planach ma zbudowanie bolidu, niezależnie od dalszych losów F1 w 2010 roku. A to jest ciekawe. Pytanie ile w tym realnej prawdy a ile marzeń?
ergie
12.08.2009 05:31
Start SGP w F1 to pomysł tak realny jak niegdyś zimowe igrzyska olimpijskie w Zakopanem.
Adam1970
12.08.2009 04:16
Wyczuwam kolejny konflikt na Bałkanach wprost z kwatery głównej Milo..yyy. Stefanovicia. Stefan już 25 lat się szykuje.
Pieczar
12.08.2009 03:05
Ten Stefanovic sprawia wrażenie frustrata, który chce a za bardzo nie ma jak. A potem wylewa swoje frustracje na innych (w tym przypadku FIA) próbując w ten sposób usprawiedliwiać swoje porażki.
Anderis
12.08.2009 02:38
Chciałbym, żeby zajęli miejsce BMW w przyszłorocznych mistrzostwach. Ich projekt wygląda ciekawie.
mika02
12.08.2009 02:20
Zoran, nie chwal się tym co masz w Belgradzie, bo Ci Amerykanie zrobią "naloty humanitarne" jak na przelomie XX XIX wieku i będziesz miał to co zostało z ambasady chińskiej!
LowR
12.08.2009 02:18
Dawaj Stefan, dasz radę.