Testy w Andaluzji dzień 3/4: Deszcz znowu psuje plany

Podobnie jak w środę, tor Jerez był suchy tylko w pierwszej godzinie testów
12.02.1017:13
Marek Roczniak
7162wyświetlenia

Jaime Alguersuari (Toro Rosso) uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia podczas trzeciego dnia testów na torze Jerez w tym tygodniu, którego przebieg - podobnie jak w środę - zakłóciły opady deszczu.

Tak jak wtedy, tor był suchy tylko w pierwszej godzinie testów, a warunki takie znowu najlepiej wykorzystał kierowca Toro Rosso, choć tym razem był to już kolega zespołowy Sebastiena Buemiego - Alguersuari. Warto dodać, że Hiszpan poprawił nieznacznie (o 0,031 sekundy) wczorajsze osiągnięcie Kamuiego Kobayashiego (Sauber) i obecnie najlepszy czas całych testów - 1:19,919 - należy do Jaime.

Później warunki pogodowe zmieniały się, jednak tor nigdy nie wysechł na tyle, aby umożliwić założenie slicków. Pod koniec sesji deszcz przybrał nawet na sile i warunki uległy na tyle pogorszeniu, że większość zespołów zdecydowała się na wcześniejsze zakończenie zajęć. Poza pogodą w testach przeszkadzały też dzisiaj okresy czerwonej flagi, spowodowane głównie problemami technicznymi (trzy zatrzymania się bolidów na torze).

Przytrafiło się to Pedro de la Rosie (Sauber), Nicowi Rosbergowi (Mercedes) i Adrianowi Sutilowi (Force India), jednak wszystkie trzy zespoły określiły to drobnymi problemami - fani „wybuchających silników” (jak lubią to wyolbrzymiać media) byli z pewnością mocno zawiedzeni... Najwięcej czasu stracił zespół Force India, bo aż połowę popołudniowej sesji, a przyczyną zatrzymania się na torze był problem z elektryką w VJM03. Sutil przejechał w sumie 48 okrążeń, plasując się za de la Rosą na trzeciej pozycji.

Czwarty czas uzyskał Felipe Massa, przejmując w piątek bolid Ferrari F10 od Fernando Alonso. Brazylijczyk przejechał 72 okrążenia, a jego strata do Alguersuariego wyniosła 1,684 sekundy. Tuż za kierowcą włoskiej stajni znaleźli się w tabeli czasowej Sebastian Vettel (debiut za kierownicą nowego bolidu Red Bull Racing - RB6), Witalij Pietrow (Renault) i Rosberg. Pietrow powrócił za kierownicę bolidu R30 po jednym dniu przerwy i przejechał 53 okrążenia. Jutro Rosjanina ponownie zastąpi Robert Kubica.

Tylko jeden kierowca musiał dzisiaj przerwać jazdę z powodu utraty kontroli nad bolidem na śliskiej nawierzchni. Był nim Rubens Barrichello, jednak i w tym przypadku obyło się bez większych dramatów. Kierowca Williamsa okazał się później wręcz najbardziej pracowitym uczestnikiem dzisiejszych testów, łącznie pokonując 120 okrążeń. Jedynie czas okrążenia mógł pozostawiać trochę do życzenia (ósma pozycja i strata ponad trzech sekund do Alguersuariego), ale tak czy inaczej nie wiemy, z jako ilością paliwa jeździli rano poszczególni kierowcy.

Od Barrichello wolniejsi okazali się tylko Lewis Hamilton (McLaren) i Lucas di Grassi (Virgin), który testy rozpoczął z dużym opóźnieniem po wczorajszych problemach z przednim skrzydłem VR-01, przejeżdżając zaledwie osiem okrążeń. Jutro ostatni dzień testów w tym tygodniu.

Pogoda
Temperatura powietrza: 8-10°C
Temperatura toru: 10-12°C
Przelotne opady deszczu niemal przez cały dzień

Źródło: Autosport.com
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1Jaime Alguersuari (-)Toro Rosso Ferrari STR5761:19,919
2Pedro de la Rosa (-)BMW Sauber Ferrari C29581:20,7360,817 0,817
3Adrian Sutil (-)Force India Mercedes VJM03481:21,4281,509 0,692
4Felipe Massa (-)Ferrari F10721:21,6031,684 0,175
5Sebastian Vettel (-)Red Bull Renault RB6591:21,7831,864 0,180
6Witalij Pietrow (-)Renault R30681:22,0002,081 0,217
7Nico Rosberg (-)Mercedes GP W01531:22,8202,901 0,820
8Rubens Barrichello (-)Williams Cosworth FW321201:23,2173,298 0,397
9Lewis Hamilton (-)McLaren Mercedes MP4-25681:23,9854,066 0,768
10Lucas di Grassi (-)Virgin Cosworth VR-0181:37,78817,869 13,803

KOMENTARZE

19
cobra
13.02.2010 03:34
Virgin w czwartym dniu testów jak na razie szybciej od bolidu Hamiltona ;>
robertunio
12.02.2010 09:32
Like a Virgin Raced for the very first time Like a Virgin When your engine roars next to mine...
Simi
12.02.2010 08:37
Strata Virgina wygląda koszmarnie, ale przejechał (Di Grassi) tylko 8 okrążeń. No, a poza tym dopiero w Bahrajnie zobaczymy prawdziwy rozkład sił.
Lukas
12.02.2010 05:53
części Virgin dotarły na godzinę 15 - więc wiele czasu nie mieli na jazdy :)
Yurek
12.02.2010 05:53
@ari2k5 - rany, o czym Ty mówisz? Z prekwalifikacji wchodziło 4 najlepszych, 107% wprowadzono w 1996
kamil - fan f1
12.02.2010 05:52
Virgin robi postępy, najpierw 10s straty teraz 17 poczekajmy, aż dojdzie do zdublowania na 1 kółku.
ari2k5
12.02.2010 05:42
107% - to był czas, który dawał w prekwalifikacjach awans do głównej sesji kwalifikacyjnej.
Dżejson
12.02.2010 05:24
@up - Nie.
mielony
12.02.2010 05:18
W sprawie prędkości: czy jest przewidywany przepis (taki chyba był) że w kwalifikacjach trzeba zrobić minimum czas nie gorszy niz kilka procent od najszybszego żeby zostać dopuszczonym do wyścigu?
jan5
12.02.2010 05:03
nie wiem czy warunki były podobne ale alonso szybszy od massy cały czas
Dżejson
12.02.2010 04:57
Minuty to nie tracą chyba nawet bolidy F3 a one mają silniki trochę ponad 200 KM , nie można zbudować tak wolnego bolidu :) Virgin swój czas ustanowił w deszczu a reszta stawki kręciła jeszcze na suchym. Na mokrym torze Dziewica traciła ok 2-3 sekund na kółku.
buran
12.02.2010 04:56
@GroM Żeby tracili minutę na okrążeniu to chyba musieli by jeździć bolidem z FR 1,6 albo i wolniejszym :P w przypadku jakiegoś tragicznie wolnego auta FIA na pewno by zainterweniowała. Stracili by prawo do jazdy ze względu na to, że tak wolny pojazd jest zagrożeniem dla bezpieczeństwa innych zawodników.
Szu
12.02.2010 04:53
Virgin przynajmniej coś jeździ, pozostałe nowe zespoły jeszcze są w garażach a do sezonu pozostały 29 dni.
GroM
12.02.2010 04:43
Trzeba wziąć pod uwagę to, że Virgin obecnie przejechało maksymalnie chyba z 30 okrążeń, a inni chyba z 500 nawet albo i więcej. Rubens dzisiaj 120, a w całym dystansie. Tak więc okrążenia Virigin to pewnie bardziej test systemów i bolidu, a nie uzyskiwanie najlepszych czasów oraz testowanie rozwiązań. Poza tym nie wiadomo czy mają wszystkie części. Jeżeli Virgin ma obecnie problemy z częściami, a najwcześniej zaczęli, to jak wypadnie Lotus, a Campos i USF1. A czy są jakieś prawa FIA, które mogą wykluczyć zespół z sezonu przez ich małą prędkość, bo co by się stało jeżeli np Campos czy inny zespół na okrążeniu traciłby z minutę?
ir3n3usz
12.02.2010 04:43
Wiesz, że brakowało im części. W środę też mało jeździli, a na dzisiejsze testy części zostały dostarczone, więc dlaczego tylko 8 okrążeń?? Warunki atmosferyczne nie są wytłumaczeniem.
Ducsen
12.02.2010 04:41
Trudno żebyś ich rozumiał, bo widać, że chyba nie przeczytałeś wczorajszych newsów, które ich dotyczyły...
ir3n3usz
12.02.2010 04:39
Czarno widzę przyszłość Virgin. Nie rozumiem ich postępowania...
Lolkoski
12.02.2010 04:33
jak to jest z testami? czy można testować dodatkowo jeśli nie skorzysta się z któregoś z wyznaczonych terminów?